REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak omijać przeszkody?

Jakubowski Ryszard
Manewr omijania nieruchomych przeszkód, jakie mogą znajdować się na drodze, wbrew pozorom nie należy do łatwych, a i przepisy nie są w tym przypadku jednoznaczne.
Manewr omijania nieruchomych przeszkód, jakie mogą znajdować się na drodze, wbrew pozorom nie należy do łatwych, a i przepisy nie są w tym przypadku jednoznaczne.

REKLAMA

REKLAMA

Manewr omijania nieruchomych przeszkód, jakie mogą znajdować się na drodze, wbrew pozorom nie należy do łatwych, a i przepisy nie są w tym przypadku jednoznaczne.

Jeżeli przeszkoda jest dobrze oznakowana, należy zastosować się do znaków i sygnałów świetlnych z nią związanych. Tak więc można omijać ją jedynie w nakazany sposób, a gdy działa sygnalizacja świetlna, nie wolno jej lekceważyć, nawet gdy droga wydaje się być całkowicie wolna. Często o istnieniu przeszkody informują duże, żółte lampy o przerywanym świetle, układające się w strzałkę. Wskazuje ona stronę, po której należy minąć przeszkodę. Po przeciwnej przejazd jest niemożliwy.

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli przeszkoda nie jest oznakowana, np. gdy powstała niedawno i służby drogowe nie zdążyły do niej dotrzeć, wówczas należy ją omijać, o ile to możliwe, po jej prawej stronie lub tak, aby nie wjechać na przeciwny pas ruchu, sygnalizując jednocześnie kierunkowskazami swoje zamiary. Jeżeli konieczne jest przejechanie na przeciwległy pas ruchu, wówczas należy bezwzględnie przepuścić wszystkie nadjeżdżające z przeciwka pojazdy, czekając aż będzie dostatecznie dużo miejsca na bezpieczne wykonanie manewru.

Zobacz również: Jak i kiedy korzystać z kierunkowskazów?

Problem powstaje w sytuacji gdy przeszkoda tarasuje pas ruchu, wyznaczony podwójną linią ciągłą. Jeżeli jest to autobus, można bez ryzyka przyjąć, że jego postój jest chwilowy i nie wolno go ominąć pod żadnym pozorem. Przepisy nie są jednoznaczne, gdy jest to inny pojazd. Pewne jest, że zatrzymał się on w miejscu niedozwolonym albo nielegalnie, albo z powodu awarii, wypadku lub innych okoliczności nie pozwalających mu na dalszą jazdę. Zdania ekspertów są podzielone, czy można go ominąć, czy należy czekać aż sam ruszy lub jego kierowca zasygnalizuje, że nie może kontynuować jazdy np. włączając światła awaryjne lub ustawiając trójkąt ostrzegawczy. Przepis mówi wyraźnie, że przekraczanie podwójnej linii ciągłej, a nawet najeżdżanie na nią jest zabronione w każdych okolicznościach.

REKLAMA

Zobacz również: Jak wyprzedzać na krętych drogach?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Logiczne w takiej sytuacji jest zatrzymanie się w bezpiecznej odległości za pojazdem tarasującym przejazd i podjęcie próby określenia powodu jego postoju. Gdy jest on uczestnikiem wypadku lub kolizji, można spróbować go ominąć z naruszeniem podwójnej linii, przy zachowaniu szczególnej ostrożności, chyba że istnieje możliwość ominięcia go po prawej stronie, np. poboczem. We wszystkich pozostałych przypadkach naruszenie linii podwójnej może skończyć się karą i utratą kilku punktów. Dotyczy to także jego awarii, o ile nie jest ona sygnalizowana w nakazany sposób. Zwykle policja podchodzi do takiej sytuacji zgodnie z duchem prawa, czyli nie stosuje kary, co nie oznacza, że jest to regułą bez wyjątków.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA