REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak omijać przeszkody?

Jakubowski Ryszard
Manewr omijania nieruchomych przeszkód, jakie mogą znajdować się na drodze, wbrew pozorom nie należy do łatwych, a i przepisy nie są w tym przypadku jednoznaczne.
Manewr omijania nieruchomych przeszkód, jakie mogą znajdować się na drodze, wbrew pozorom nie należy do łatwych, a i przepisy nie są w tym przypadku jednoznaczne.

REKLAMA

REKLAMA

Manewr omijania nieruchomych przeszkód, jakie mogą znajdować się na drodze, wbrew pozorom nie należy do łatwych, a i przepisy nie są w tym przypadku jednoznaczne.

Jeżeli przeszkoda jest dobrze oznakowana, należy zastosować się do znaków i sygnałów świetlnych z nią związanych. Tak więc można omijać ją jedynie w nakazany sposób, a gdy działa sygnalizacja świetlna, nie wolno jej lekceważyć, nawet gdy droga wydaje się być całkowicie wolna. Często o istnieniu przeszkody informują duże, żółte lampy o przerywanym świetle, układające się w strzałkę. Wskazuje ona stronę, po której należy minąć przeszkodę. Po przeciwnej przejazd jest niemożliwy.

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli przeszkoda nie jest oznakowana, np. gdy powstała niedawno i służby drogowe nie zdążyły do niej dotrzeć, wówczas należy ją omijać, o ile to możliwe, po jej prawej stronie lub tak, aby nie wjechać na przeciwny pas ruchu, sygnalizując jednocześnie kierunkowskazami swoje zamiary. Jeżeli konieczne jest przejechanie na przeciwległy pas ruchu, wówczas należy bezwzględnie przepuścić wszystkie nadjeżdżające z przeciwka pojazdy, czekając aż będzie dostatecznie dużo miejsca na bezpieczne wykonanie manewru.

Zobacz również: Jak i kiedy korzystać z kierunkowskazów?

Problem powstaje w sytuacji gdy przeszkoda tarasuje pas ruchu, wyznaczony podwójną linią ciągłą. Jeżeli jest to autobus, można bez ryzyka przyjąć, że jego postój jest chwilowy i nie wolno go ominąć pod żadnym pozorem. Przepisy nie są jednoznaczne, gdy jest to inny pojazd. Pewne jest, że zatrzymał się on w miejscu niedozwolonym albo nielegalnie, albo z powodu awarii, wypadku lub innych okoliczności nie pozwalających mu na dalszą jazdę. Zdania ekspertów są podzielone, czy można go ominąć, czy należy czekać aż sam ruszy lub jego kierowca zasygnalizuje, że nie może kontynuować jazdy np. włączając światła awaryjne lub ustawiając trójkąt ostrzegawczy. Przepis mówi wyraźnie, że przekraczanie podwójnej linii ciągłej, a nawet najeżdżanie na nią jest zabronione w każdych okolicznościach.

REKLAMA

Zobacz również: Jak wyprzedzać na krętych drogach?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Logiczne w takiej sytuacji jest zatrzymanie się w bezpiecznej odległości za pojazdem tarasującym przejazd i podjęcie próby określenia powodu jego postoju. Gdy jest on uczestnikiem wypadku lub kolizji, można spróbować go ominąć z naruszeniem podwójnej linii, przy zachowaniu szczególnej ostrożności, chyba że istnieje możliwość ominięcia go po prawej stronie, np. poboczem. We wszystkich pozostałych przypadkach naruszenie linii podwójnej może skończyć się karą i utratą kilku punktów. Dotyczy to także jego awarii, o ile nie jest ona sygnalizowana w nakazany sposób. Zwykle policja podchodzi do takiej sytuacji zgodnie z duchem prawa, czyli nie stosuje kary, co nie oznacza, że jest to regułą bez wyjątków.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

REKLAMA

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

REKLAMA

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA