REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak omijać przeszkody?

Jakubowski Ryszard
Manewr omijania nieruchomych przeszkód, jakie mogą znajdować się na drodze, wbrew pozorom nie należy do łatwych, a i przepisy nie są w tym przypadku jednoznaczne.
Manewr omijania nieruchomych przeszkód, jakie mogą znajdować się na drodze, wbrew pozorom nie należy do łatwych, a i przepisy nie są w tym przypadku jednoznaczne.

REKLAMA

REKLAMA

Manewr omijania nieruchomych przeszkód, jakie mogą znajdować się na drodze, wbrew pozorom nie należy do łatwych, a i przepisy nie są w tym przypadku jednoznaczne.

REKLAMA

Jeżeli przeszkoda jest dobrze oznakowana, należy zastosować się do znaków i sygnałów świetlnych z nią związanych. Tak więc można omijać ją jedynie w nakazany sposób, a gdy działa sygnalizacja świetlna, nie wolno jej lekceważyć, nawet gdy droga wydaje się być całkowicie wolna. Często o istnieniu przeszkody informują duże, żółte lampy o przerywanym świetle, układające się w strzałkę. Wskazuje ona stronę, po której należy minąć przeszkodę. Po przeciwnej przejazd jest niemożliwy.

REKLAMA

Jeżeli przeszkoda nie jest oznakowana, np. gdy powstała niedawno i służby drogowe nie zdążyły do niej dotrzeć, wówczas należy ją omijać, o ile to możliwe, po jej prawej stronie lub tak, aby nie wjechać na przeciwny pas ruchu, sygnalizując jednocześnie kierunkowskazami swoje zamiary. Jeżeli konieczne jest przejechanie na przeciwległy pas ruchu, wówczas należy bezwzględnie przepuścić wszystkie nadjeżdżające z przeciwka pojazdy, czekając aż będzie dostatecznie dużo miejsca na bezpieczne wykonanie manewru.

Zobacz również: Jak i kiedy korzystać z kierunkowskazów?

Problem powstaje w sytuacji gdy przeszkoda tarasuje pas ruchu, wyznaczony podwójną linią ciągłą. Jeżeli jest to autobus, można bez ryzyka przyjąć, że jego postój jest chwilowy i nie wolno go ominąć pod żadnym pozorem. Przepisy nie są jednoznaczne, gdy jest to inny pojazd. Pewne jest, że zatrzymał się on w miejscu niedozwolonym albo nielegalnie, albo z powodu awarii, wypadku lub innych okoliczności nie pozwalających mu na dalszą jazdę. Zdania ekspertów są podzielone, czy można go ominąć, czy należy czekać aż sam ruszy lub jego kierowca zasygnalizuje, że nie może kontynuować jazdy np. włączając światła awaryjne lub ustawiając trójkąt ostrzegawczy. Przepis mówi wyraźnie, że przekraczanie podwójnej linii ciągłej, a nawet najeżdżanie na nią jest zabronione w każdych okolicznościach.

Zobacz również: Jak wyprzedzać na krętych drogach?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Logiczne w takiej sytuacji jest zatrzymanie się w bezpiecznej odległości za pojazdem tarasującym przejazd i podjęcie próby określenia powodu jego postoju. Gdy jest on uczestnikiem wypadku lub kolizji, można spróbować go ominąć z naruszeniem podwójnej linii, przy zachowaniu szczególnej ostrożności, chyba że istnieje możliwość ominięcia go po prawej stronie, np. poboczem. We wszystkich pozostałych przypadkach naruszenie linii podwójnej może skończyć się karą i utratą kilku punktów. Dotyczy to także jego awarii, o ile nie jest ona sygnalizowana w nakazany sposób. Zwykle policja podchodzi do takiej sytuacji zgodnie z duchem prawa, czyli nie stosuje kary, co nie oznacza, że jest to regułą bez wyjątków.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

REKLAMA

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

KGP: 97 506 interwencji, 260 wypadków drogowych, 13 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 97 506 interwencji. Byli wzywani do 260 wypadków drogowych.

REKLAMA

Zmiany dla młodych kierowców. Jakie są najważniejsze założenia projektu?

Do konsultacji i opiniowana został skierowany projekt zmieniający przepisy w zakresie ruchu drogowego. Celem nowelizacji jest zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym, oraz mobilności młodych osób.

Prawo jazdy dla nastolatka coraz bliżej

Projekt resortu infrastruktury zawierający m.in. propozycję możliwości uzyskania prawa jazdy przez osoby mające 17 lat trafił do konsultacji publicznych.

REKLAMA