REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wyprzedzać na stromych podjazdach i zjazdach ze wzniesień?

Jakubowski Ryszard
Fot. newspress
Fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA

Manewr wyprzedzania należy do trudnych i niebezpiecznych. Pojazd wyprzedzający znajduje się dość długo na pasie przeznaczonym dla pojazdów nadjeżdżających z przeciwka.

Aby wyprzedzanie odbyło się szybko i sprawnie, różnica prędkości między pojazdem wyprzedzanym i wyprzedającym musi być bardzo duża. Stromy podjazd w praktyce wyklucza lub bardzo skutecznie ogranicza możliwość szybkiego przyspieszania. Decydując się na wyprzedzanie trzeba przygotować się na konieczność redukcji biegów. Jednocześnie należy sprawdzić, czy droga przed pojazdem wyprzedzanym jest widoczna na dostateczną odległość. Ile ona wynosi.

REKLAMA

Jeżeli pojazd wyprzedzający jedzie początkowo z prędkością pojazdu wyprzedzanego i musi na krótkim odcinku maksymalnie przyspieszyć, to przy założeniu, że jego silnik posiada duży zapas mocy, droga ta może wynieść, przy początkowej prędkości 90 km/godz. ponad pół kilometra.

Zobacz również: Jak jechać drogą nieutwardzoną?

Jeżeli w tym czasie nadjeżdża z przeciwka inny pojazd, też z prędkością około 90 km/godz. to wyprzedzający kierowca musi go zobaczyć w odległości co najmniej 1 km, aby bezpiecznie zakończyć manewr. Niewiele jest dróg górskich zapewniających aż tak dużą widoczność i niewiele jest samochodów, dysponujących tak dużym zapasem mocy silnika, żeby po rozpoczęciu manewru przy prędkości 90 km/godz. rozpędzić się na półkilometrowym odcinku stromo wznoszącej się drogi, niezbędnym do wyprzedzania, do prędkości około 140 km/godz. - a taka prędkość jest niezbędna do bezpiecznego zakończenia manewru w tych warunkach.

Zobacz również: Jak poprawić swoje umiejętności jako kierowcy?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Właściwie jedynym w pełni skutecznym sposobem wyprzedzania szybko jadących samochodów na drogach górskich jest wcześniejsze uzyskanie prędkości o co najmniej 30 km/godz. większej, niż pojazd wyprzedzany. Jeżeli jedzie on z prędkością około 60 km/godz. a pojazd wyprzedzający dogania go z prędkością 90 km/godz. i może w trakcie manewru przyspieszać, to niezbędna droga na zakończenie manewru wyniesie od miejsca jego rozpoczęcia do zakończenia około 200 metrów. Gdy z przeciwka zbliża się inny pojazd też z prędkością około 90 km/godz. musi zostać zauważony przez wyprzedającego kierowcę co najmniej 500 metrów przed pojazdem wyprzedzanym.

Powyższe dane są orientacyjne i nie uwzględniają wielu różnych czynników, np. maksymalnego przyspieszenia, jakie może osiągnąć pojazd wyprzedzający przy danym nachyleniu drogi, reakcji kierowcy pojazdu wyprzedzanego, który może zacząć niespodziewanie przyspieszać itp. Wniosek jaki z nich wynika, jest jednak bardzo oczywisty: na podjazdach można wyprzedzać jedynie w sytuacji, gdy różnica prędkości między wyprzedzanym i wyprzedzającym jest bardzo duża. 

Zobacz również: Jak parkować na pochyłościach?

A wyprzedzający dysponuje dużymi przyspieszeniami a widoczność drogi wynosi co najmniej pół kilometra. Jedynie przy wyprzedzaniu bardzo wolno jadącego samochodu ciężarowego lub maszyny rolniczej, kiedy nasz samochód porusza się co najmniej 60 km/godz. szybciej i ma jeszcze zapas mocy silnika, pozwalający na przyspieszenie, widoczność może być o połowę mniejsza.

Jeżeli przed rozpoczęciem wyprzedzania kierowca ma najmniejsze wątpliwości co do możliwości swojego pojazdu i miejsca na bezpieczne zakończenie manewru, nie powinien podejmować ryzyka i zaczekać na bardziej sprzyjające warunki.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego fotoradaru na Al. Jerozolimskich. W zeszłym tygodniu uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1.

REKLAMA

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. [Nowelizacja]

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. Resort Infrastruktury zaprezentował główne rozwiązania dotyczące nowelizacji przepisów na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.

KGP: 94 973 interwencji, 352 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 94 973 interwencji. Byli wzywani do 352 wypadków drogowych.

Samochód elektryczny w firmie jak optymalizować koszty i sposób korzystania z ładowarek firmowych i publicznych

Z punktu widzenia zarządzania flotą, firmowe oraz publiczne stacje ładowania mają inne zadania, które są wobec siebie komplementarne. Ładowarki dostępne przy siedzibach firm służą pracownikom do codziennego użytku.

Polacy kupują coraz więcej samochodów z segmentu premium. Cena 222 tys. zł już nie zniechęca. Jakie marki są na topie

Polacy pokochali wręcz samochodowy segment premium. Wrzesień 2024 r. był najlepszym miesiącem pod względem liczby rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce od 19 lat. Rekordy notują auta segmentu premium, gdzie wzrost rejestracji jest sześć razy większy niż w przypadku aut popularnych.

REKLAMA

QUIZ Co oznaczają te znaki drogowe? Większość znasz na pewno, ale z niektórymi może być problem
Jesteś kierowcą? Sprawdź, czy na pewno znasz polskie znaki drogowe. Nie prowadzisz samochodu? Zobacz, czy dasz radę odpowiedzieć na pytania bezbłędnie.
Rynek nowych aut mocno przyspiesza, zwłaszcza samochodów premium. Rejestracje po październiku 2024 r.

Analiza danych rynku motoryzacyjnego za październik wskazuje na wyraźne ożywienie sektora, co potwierdza kontynuację trendu wzrostowego z ostatnich miesięcy. Pozycję lidera niezmiennie utrzymuje Toyota wśród nowych samochodów osobowych i Renault wśród nowych samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej – dmc do 3,5 tony. 

 

REKLAMA