REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wyprzedzać na stromych podjazdach i zjazdach ze wzniesień?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Fot. newspress
Fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA


Manewr wyprzedzania należy do trudnych i niebezpiecznych. Pojazd wyprzedzający znajduje się dość długo na pasie przeznaczonym dla pojazdów nadjeżdżających z przeciwka.

Aby wyprzedzanie odbyło się szybko i sprawnie, różnica prędkości między pojazdem wyprzedzanym i wyprzedającym musi być bardzo duża. Stromy podjazd w praktyce wyklucza lub bardzo skutecznie ogranicza możliwość szybkiego przyspieszania. Decydując się na wyprzedzanie trzeba przygotować się na konieczność redukcji biegów. Jednocześnie należy sprawdzić, czy droga przed pojazdem wyprzedzanym jest widoczna na dostateczną odległość. Ile ona wynosi.

REKLAMA

Jeżeli pojazd wyprzedzający jedzie początkowo z prędkością pojazdu wyprzedzanego i musi na krótkim odcinku maksymalnie przyspieszyć, to przy założeniu, że jego silnik posiada duży zapas mocy, droga ta może wynieść, przy początkowej prędkości 90 km/godz. ponad pół kilometra.

Zobacz również: Jak jechać drogą nieutwardzoną?

Jeżeli w tym czasie nadjeżdża z przeciwka inny pojazd, też z prędkością około 90 km/godz. to wyprzedzający kierowca musi go zobaczyć w odległości co najmniej 1 km, aby bezpiecznie zakończyć manewr. Niewiele jest dróg górskich zapewniających aż tak dużą widoczność i niewiele jest samochodów, dysponujących tak dużym zapasem mocy silnika, żeby po rozpoczęciu manewru przy prędkości 90 km/godz. rozpędzić się na półkilometrowym odcinku stromo wznoszącej się drogi, niezbędnym do wyprzedzania, do prędkości około 140 km/godz. - a taka prędkość jest niezbędna do bezpiecznego zakończenia manewru w tych warunkach.

Zobacz również: Jak poprawić swoje umiejętności jako kierowcy?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Właściwie jedynym w pełni skutecznym sposobem wyprzedzania szybko jadących samochodów na drogach górskich jest wcześniejsze uzyskanie prędkości o co najmniej 30 km/godz. większej, niż pojazd wyprzedzany. Jeżeli jedzie on z prędkością około 60 km/godz. a pojazd wyprzedzający dogania go z prędkością 90 km/godz. i może w trakcie manewru przyspieszać, to niezbędna droga na zakończenie manewru wyniesie od miejsca jego rozpoczęcia do zakończenia około 200 metrów. Gdy z przeciwka zbliża się inny pojazd też z prędkością około 90 km/godz. musi zostać zauważony przez wyprzedającego kierowcę co najmniej 500 metrów przed pojazdem wyprzedzanym.

Powyższe dane są orientacyjne i nie uwzględniają wielu różnych czynników, np. maksymalnego przyspieszenia, jakie może osiągnąć pojazd wyprzedzający przy danym nachyleniu drogi, reakcji kierowcy pojazdu wyprzedzanego, który może zacząć niespodziewanie przyspieszać itp. Wniosek jaki z nich wynika, jest jednak bardzo oczywisty: na podjazdach można wyprzedzać jedynie w sytuacji, gdy różnica prędkości między wyprzedzanym i wyprzedzającym jest bardzo duża. 

Zobacz również: Jak parkować na pochyłościach?

A wyprzedzający dysponuje dużymi przyspieszeniami a widoczność drogi wynosi co najmniej pół kilometra. Jedynie przy wyprzedzaniu bardzo wolno jadącego samochodu ciężarowego lub maszyny rolniczej, kiedy nasz samochód porusza się co najmniej 60 km/godz. szybciej i ma jeszcze zapas mocy silnika, pozwalający na przyspieszenie, widoczność może być o połowę mniejsza.

Jeżeli przed rozpoczęciem wyprzedzania kierowca ma najmniejsze wątpliwości co do możliwości swojego pojazdu i miejsca na bezpieczne zakończenie manewru, nie powinien podejmować ryzyka i zaczekać na bardziej sprzyjające warunki.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA