REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wyprzedzać na stromych podjazdach i zjazdach ze wzniesień?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Fot. newspress
Fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA


Manewr wyprzedzania należy do trudnych i niebezpiecznych. Pojazd wyprzedzający znajduje się dość długo na pasie przeznaczonym dla pojazdów nadjeżdżających z przeciwka.

Aby wyprzedzanie odbyło się szybko i sprawnie, różnica prędkości między pojazdem wyprzedzanym i wyprzedającym musi być bardzo duża. Stromy podjazd w praktyce wyklucza lub bardzo skutecznie ogranicza możliwość szybkiego przyspieszania. Decydując się na wyprzedzanie trzeba przygotować się na konieczność redukcji biegów. Jednocześnie należy sprawdzić, czy droga przed pojazdem wyprzedzanym jest widoczna na dostateczną odległość. Ile ona wynosi.

REKLAMA

Jeżeli pojazd wyprzedzający jedzie początkowo z prędkością pojazdu wyprzedzanego i musi na krótkim odcinku maksymalnie przyspieszyć, to przy założeniu, że jego silnik posiada duży zapas mocy, droga ta może wynieść, przy początkowej prędkości 90 km/godz. ponad pół kilometra.

Zobacz również: Jak jechać drogą nieutwardzoną?

Jeżeli w tym czasie nadjeżdża z przeciwka inny pojazd, też z prędkością około 90 km/godz. to wyprzedzający kierowca musi go zobaczyć w odległości co najmniej 1 km, aby bezpiecznie zakończyć manewr. Niewiele jest dróg górskich zapewniających aż tak dużą widoczność i niewiele jest samochodów, dysponujących tak dużym zapasem mocy silnika, żeby po rozpoczęciu manewru przy prędkości 90 km/godz. rozpędzić się na półkilometrowym odcinku stromo wznoszącej się drogi, niezbędnym do wyprzedzania, do prędkości około 140 km/godz. - a taka prędkość jest niezbędna do bezpiecznego zakończenia manewru w tych warunkach.

Zobacz również: Jak poprawić swoje umiejętności jako kierowcy?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Właściwie jedynym w pełni skutecznym sposobem wyprzedzania szybko jadących samochodów na drogach górskich jest wcześniejsze uzyskanie prędkości o co najmniej 30 km/godz. większej, niż pojazd wyprzedzany. Jeżeli jedzie on z prędkością około 60 km/godz. a pojazd wyprzedzający dogania go z prędkością 90 km/godz. i może w trakcie manewru przyspieszać, to niezbędna droga na zakończenie manewru wyniesie od miejsca jego rozpoczęcia do zakończenia około 200 metrów. Gdy z przeciwka zbliża się inny pojazd też z prędkością około 90 km/godz. musi zostać zauważony przez wyprzedającego kierowcę co najmniej 500 metrów przed pojazdem wyprzedzanym.

Powyższe dane są orientacyjne i nie uwzględniają wielu różnych czynników, np. maksymalnego przyspieszenia, jakie może osiągnąć pojazd wyprzedzający przy danym nachyleniu drogi, reakcji kierowcy pojazdu wyprzedzanego, który może zacząć niespodziewanie przyspieszać itp. Wniosek jaki z nich wynika, jest jednak bardzo oczywisty: na podjazdach można wyprzedzać jedynie w sytuacji, gdy różnica prędkości między wyprzedzanym i wyprzedzającym jest bardzo duża. 

Zobacz również: Jak parkować na pochyłościach?

A wyprzedzający dysponuje dużymi przyspieszeniami a widoczność drogi wynosi co najmniej pół kilometra. Jedynie przy wyprzedzaniu bardzo wolno jadącego samochodu ciężarowego lub maszyny rolniczej, kiedy nasz samochód porusza się co najmniej 60 km/godz. szybciej i ma jeszcze zapas mocy silnika, pozwalający na przyspieszenie, widoczność może być o połowę mniejsza.

Jeżeli przed rozpoczęciem wyprzedzania kierowca ma najmniejsze wątpliwości co do możliwości swojego pojazdu i miejsca na bezpieczne zakończenie manewru, nie powinien podejmować ryzyka i zaczekać na bardziej sprzyjające warunki.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

REKLAMA

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

REKLAMA