REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wyprzedzać na stromych podjazdach i zjazdach ze wzniesień?

Jakubowski Ryszard
Fot. newspress
Fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA


Manewr wyprzedzania należy do trudnych i niebezpiecznych. Pojazd wyprzedzający znajduje się dość długo na pasie przeznaczonym dla pojazdów nadjeżdżających z przeciwka.

Aby wyprzedzanie odbyło się szybko i sprawnie, różnica prędkości między pojazdem wyprzedzanym i wyprzedającym musi być bardzo duża. Stromy podjazd w praktyce wyklucza lub bardzo skutecznie ogranicza możliwość szybkiego przyspieszania. Decydując się na wyprzedzanie trzeba przygotować się na konieczność redukcji biegów. Jednocześnie należy sprawdzić, czy droga przed pojazdem wyprzedzanym jest widoczna na dostateczną odległość. Ile ona wynosi.

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli pojazd wyprzedzający jedzie początkowo z prędkością pojazdu wyprzedzanego i musi na krótkim odcinku maksymalnie przyspieszyć, to przy założeniu, że jego silnik posiada duży zapas mocy, droga ta może wynieść, przy początkowej prędkości 90 km/godz. ponad pół kilometra.

Zobacz również: Jak jechać drogą nieutwardzoną?

Jeżeli w tym czasie nadjeżdża z przeciwka inny pojazd, też z prędkością około 90 km/godz. to wyprzedzający kierowca musi go zobaczyć w odległości co najmniej 1 km, aby bezpiecznie zakończyć manewr. Niewiele jest dróg górskich zapewniających aż tak dużą widoczność i niewiele jest samochodów, dysponujących tak dużym zapasem mocy silnika, żeby po rozpoczęciu manewru przy prędkości 90 km/godz. rozpędzić się na półkilometrowym odcinku stromo wznoszącej się drogi, niezbędnym do wyprzedzania, do prędkości około 140 km/godz. - a taka prędkość jest niezbędna do bezpiecznego zakończenia manewru w tych warunkach.

REKLAMA

Zobacz również: Jak poprawić swoje umiejętności jako kierowcy?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Właściwie jedynym w pełni skutecznym sposobem wyprzedzania szybko jadących samochodów na drogach górskich jest wcześniejsze uzyskanie prędkości o co najmniej 30 km/godz. większej, niż pojazd wyprzedzany. Jeżeli jedzie on z prędkością około 60 km/godz. a pojazd wyprzedzający dogania go z prędkością 90 km/godz. i może w trakcie manewru przyspieszać, to niezbędna droga na zakończenie manewru wyniesie od miejsca jego rozpoczęcia do zakończenia około 200 metrów. Gdy z przeciwka zbliża się inny pojazd też z prędkością około 90 km/godz. musi zostać zauważony przez wyprzedającego kierowcę co najmniej 500 metrów przed pojazdem wyprzedzanym.

Powyższe dane są orientacyjne i nie uwzględniają wielu różnych czynników, np. maksymalnego przyspieszenia, jakie może osiągnąć pojazd wyprzedzający przy danym nachyleniu drogi, reakcji kierowcy pojazdu wyprzedzanego, który może zacząć niespodziewanie przyspieszać itp. Wniosek jaki z nich wynika, jest jednak bardzo oczywisty: na podjazdach można wyprzedzać jedynie w sytuacji, gdy różnica prędkości między wyprzedzanym i wyprzedzającym jest bardzo duża. 

Zobacz również: Jak parkować na pochyłościach?

A wyprzedzający dysponuje dużymi przyspieszeniami a widoczność drogi wynosi co najmniej pół kilometra. Jedynie przy wyprzedzaniu bardzo wolno jadącego samochodu ciężarowego lub maszyny rolniczej, kiedy nasz samochód porusza się co najmniej 60 km/godz. szybciej i ma jeszcze zapas mocy silnika, pozwalający na przyspieszenie, widoczność może być o połowę mniejsza.

Jeżeli przed rozpoczęciem wyprzedzania kierowca ma najmniejsze wątpliwości co do możliwości swojego pojazdu i miejsca na bezpieczne zakończenie manewru, nie powinien podejmować ryzyka i zaczekać na bardziej sprzyjające warunki.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

REKLAMA

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

REKLAMA

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA