REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak jeździć autostradami, drogami ekspresowymi itp?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Jazda autostradą i drogą ekspresową teoretycznie należy do najłatwiejszych zadań, jakie oczekują na kierowcę. Fot. Lexus
Jazda autostradą i drogą ekspresową teoretycznie należy do najłatwiejszych zadań, jakie oczekują na kierowcę. Fot. Lexus

REKLAMA

REKLAMA

Jazda autostradą i drogą ekspresową teoretycznie należy do najłatwiejszych zadań, jakie oczekują na kierowcę. Zwykle kojarzy się z bezmyślnym naciskaniem na pedał gazu i patrzeniem w lusterka, czy nie dogania patrol policji.

Jazda takimi drogami wymaga jednak nie tylko wzmożonej uwagi, z powodu osiąganych na nich prędkości. Trzeba również uważać na zachowanie innych kierowców, a nawet – współpracować z nimi w pokonywaniu długich dystansów. Dopiero wówczas jazda stanie się przyjemnością, pozwalającą na szybkie i bezpieczne pokonanie zaplanowanej trasy bez postojów i odpoczynków.

REKLAMA

REKLAMA

Na autostradach w krajach rozwiniętych obowiązują pewne niepisane zasady. Jedna z nich mówi o tym, aby pojazdy jadące wolniej, nawet gdy jadą z maksymalną dopuszczalną prędkością, korzystały na jezdniach o dwóch pasach wyłącznie z prawego pasa. Na polskich drogach pas ten często ma głębokie koleiny, a więc należy nauczyć się jazdy w takich warunkach, bez uporczywego trzymania się lewej krawędzi jezdni.

Zobacz również: Jak przygotować się do dalekiej podróży?

Prawy pas trzeba czasem opuścić. Zwykle robi się to w miejscach, gdzie do autostrady dochodzi boczna droga. Wyjeżdżające z niej pojazdy będą chciały płynnie włączyć się do ruchu i zjechanie na lewy pas przez tych, co już są szczęśliwymi użytkownikami owej drogi, umożliwi im to w sposób łatwy i bezpieczny. Potem należy powrócić na swój pas, aby kontynuować jazdę.

REKLAMA

Łatwym manewrem na drogach o szybkim ruchu jest wyprzedzanie. Wystarczy zjechać na lewy pas i po przekonaniu się, że przed wyprzedzanym nie ma żadnych przeszkód, które musiałby ominąć, można śmiało przystąpić do wyprzedzania. Trzeba jednak, przynajmniej kątem oka obserwować jego tylne światła, a zwłaszcza kierunkowskazy. Dzięki temu uda się uniknąć niebezpieczeństwa, gdyby pojazd wyprzedzany z jakiegoś powodu musiał szybko zmienić pas, np. gdyby przed niego wbiegło duże zwierzę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak pokonywać zakręty na bardzo krętej drodze?

Przekleństwem dla kierowców jadących drogami ekspresowymi i podobnymi trasami szybkiego ruchu są skrzyżowania, na których obowiązuje zwykle znaczne ograniczenie prędkości. Niestety, jest to smutna konieczność do czasu, kiedy zostaną pobudowane wiadukty i rozjazdy. Na skrzyżowaniach tych dochodzi bardzo często do poważnych wypadków, ponieważ zniecierpliwieni kierowcy, jadący drogą podporządkowaną, po dłuższym oczekiwaniu próbują wymuszać pierwszeństwo, by w ten sposób pokonać skrzyżowanie. Po to są ograniczenia prędkości, stojące nawet kilkaset metrów przed takimi skrzyżowaniami, aby umożliwić im w miarę bezpieczne przedostanie się na drugą stronę arterii.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Światowy Dzień Bez Samochodu. Eksperci: Środek transportu wpływa na klimat

22 września obchodzimy Światowy Dzień bez Samochodu. Z okazji tego dnia eksperci z Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) w Instytucie Ochrony Środowiska – Państwowym Instytucie Badawczym (IOŚ-PIB) wskazują, że rozwój transportu publicznego może odegrać kluczową rolę w osiągnięciu celów klimatycznych Polski i Unii Europejskiej.

Od 19 września 2025 r. droższe badanie techniczne auta. Stawki wzrosły z 51 do 149 zł

Od piątku obowiązują wyższe opłaty za obowiązkowe badanie techniczne pojazdów. W przypadku samochodów osobowych stawka wzrosła o 51 zł, do 149 zł.

Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

REKLAMA

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

REKLAMA

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA