REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak jeździć autostradami, drogami ekspresowymi itp?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Jazda autostradą i drogą ekspresową teoretycznie należy do najłatwiejszych zadań, jakie oczekują na kierowcę. Fot. Lexus
Jazda autostradą i drogą ekspresową teoretycznie należy do najłatwiejszych zadań, jakie oczekują na kierowcę. Fot. Lexus

REKLAMA

REKLAMA

Jazda autostradą i drogą ekspresową teoretycznie należy do najłatwiejszych zadań, jakie oczekują na kierowcę. Zwykle kojarzy się z bezmyślnym naciskaniem na pedał gazu i patrzeniem w lusterka, czy nie dogania patrol policji.

Jazda takimi drogami wymaga jednak nie tylko wzmożonej uwagi, z powodu osiąganych na nich prędkości. Trzeba również uważać na zachowanie innych kierowców, a nawet – współpracować z nimi w pokonywaniu długich dystansów. Dopiero wówczas jazda stanie się przyjemnością, pozwalającą na szybkie i bezpieczne pokonanie zaplanowanej trasy bez postojów i odpoczynków.

REKLAMA

Na autostradach w krajach rozwiniętych obowiązują pewne niepisane zasady. Jedna z nich mówi o tym, aby pojazdy jadące wolniej, nawet gdy jadą z maksymalną dopuszczalną prędkością, korzystały na jezdniach o dwóch pasach wyłącznie z prawego pasa. Na polskich drogach pas ten często ma głębokie koleiny, a więc należy nauczyć się jazdy w takich warunkach, bez uporczywego trzymania się lewej krawędzi jezdni.

Zobacz również: Jak przygotować się do dalekiej podróży?

REKLAMA

Prawy pas trzeba czasem opuścić. Zwykle robi się to w miejscach, gdzie do autostrady dochodzi boczna droga. Wyjeżdżające z niej pojazdy będą chciały płynnie włączyć się do ruchu i zjechanie na lewy pas przez tych, co już są szczęśliwymi użytkownikami owej drogi, umożliwi im to w sposób łatwy i bezpieczny. Potem należy powrócić na swój pas, aby kontynuować jazdę.

Łatwym manewrem na drogach o szybkim ruchu jest wyprzedzanie. Wystarczy zjechać na lewy pas i po przekonaniu się, że przed wyprzedzanym nie ma żadnych przeszkód, które musiałby ominąć, można śmiało przystąpić do wyprzedzania. Trzeba jednak, przynajmniej kątem oka obserwować jego tylne światła, a zwłaszcza kierunkowskazy. Dzięki temu uda się uniknąć niebezpieczeństwa, gdyby pojazd wyprzedzany z jakiegoś powodu musiał szybko zmienić pas, np. gdyby przed niego wbiegło duże zwierzę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak pokonywać zakręty na bardzo krętej drodze?

Przekleństwem dla kierowców jadących drogami ekspresowymi i podobnymi trasami szybkiego ruchu są skrzyżowania, na których obowiązuje zwykle znaczne ograniczenie prędkości. Niestety, jest to smutna konieczność do czasu, kiedy zostaną pobudowane wiadukty i rozjazdy. Na skrzyżowaniach tych dochodzi bardzo często do poważnych wypadków, ponieważ zniecierpliwieni kierowcy, jadący drogą podporządkowaną, po dłuższym oczekiwaniu próbują wymuszać pierwszeństwo, by w ten sposób pokonać skrzyżowanie. Po to są ograniczenia prędkości, stojące nawet kilkaset metrów przed takimi skrzyżowaniami, aby umożliwić im w miarę bezpieczne przedostanie się na drugą stronę arterii.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

REKLAMA

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

REKLAMA

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

To już pewne: będą zmiany w cenach za badania techniczne pojazdów. Co czeka kierowców i stacje kontroli pojazdów

Jak informuje resort, jeszcze w grudniu 2024 roku złożono wniosek o wpisanie projektu ustawy do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Ma ona na celu całkowitą rewolucję w opłatach za badania techniczne samochodów i innych pojazdów.

REKLAMA