REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak jeździć ekonomicznie?

Zuzanna Gawor-Kotkowska
Jak jeździć ekonomicznie? Fot. newspress
Jak jeździć ekonomicznie? Fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA

Koncerny naftowe, akcyza i inne podatki wciąż podnoszą cenę paliwa. Do czasu, kiedy alternatywne technologie napędzania pojazdów nie zostaną wprowadzone do użytku na szeroką skalę, musimy na co dzień liczyć się ze sporym wydatkiem na paliwo, jeśli chcemy jeździć samochodem. Jak zatem jeździć ekonomicznie?

Odpowiedni samochód

Przede wszystkim musimy zastanowić się, czy posiadamy odpowiedni do ekonomicznej jazdy samochód. Sportowe auto, mimo zazwyczaj niskiej masy własnej, najpewniej posiada duży silnik, który będzie zużywał mnóstwo paliwa. To samo dotyczy samochodów typu suv i van. Być może nie są one tak szybkie, jak auto sportowe, ale ich silniki muszą napędzić dużą masę pojazdu, na co również zużyją bardzo dużo paliwa. Zasada jest prosta, im większy silnik lub im większa masa, tym wyższe spalanie. Duże limuzyny również nie będą ekonomiczne. Jeśli chcemy oszczędzać na zużyciu paliwa, najlepiej będzie wybrać mniejsza auto wyposażone w mniejszy silnik, najlepiej Diesla. Olej napędowy jest tańszy, a do tego samochód z silnikiem o tej samej pojemności i masie własnej zużyje go mniej, niż auto z silnikiem benzynowym.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Jak skutecznie i racjonalnie hamować?

Droga

Nie zawsze krótsza droga oznacza mniej zużytego paliwa na jej pokonanie. W zależności od tego, ile skrzyżowań ze światłami musimy pokonać, natężenia ruchu i pofałdowania terenu, nasz samochód będzie zużywał mniej lub więcej paliwa. Każde wzniesienie, napędzanie pojazdu z postoju na światłach lub w korku to większy wysiłek dla samochodu, który naraża nas na wyższe spalanie. Czasem może się więc okazać, że dłuższa, ale bardziej płaska droga, na której nie ma zbyt wielu skrzyżowań z sygnalizacją świetlną i ruch jest niewielki zapewni nam oszczędność.

Zobacz również: Jak samodzielnie wymienić olej w skrzyni biegów?

REKLAMA

Prędkość

Aby obniżyć spalanie, powinniśmy jechać stabilnie i płynnie. Zwalnianie i przyspieszanie na zmianę powoduje, że samochód będzie zużywał więcej paliwa. To dlatego właśnie na długich trasach spalanie jest zazwyczaj bardzo obniżone w stosunku do ruchu miejskiego. Jadąc ze stałą prędkością, nie zmuszając samochodu do przyspieszania, musimy właściwie tylko utrzymać prędkość, do której auto zostało raz rozpędzone. To zdecydowanie mniejszy wysiłek dla silnika, a tym samym niższe jego zapotrzebowanie na mieszankę paliwową.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bieg jałowy

Wbrew pozorom, na jałowym biegu samochód zużywa dość sporo paliwa. Jeśli z daleka widzimy, że będziemy musieli się zatrzymać, nie używajmy tak zwanego „luzu” dojeżdżając np. do świateł. Jeśli będziemy hamować silnikiem, czyli redukować po kolei biegi lub robić to z pomocą hamulców ale wciąż będąc na biegu, to koła napędzą silnik a nie silnik koła. W ten sposób pompa będzie podawała do motoru minimalne ilości paliwa, jeśli wcale go nie odetnie. Wtedy możemy śmiało pomyśleć, że właściwie jedziemy za darmo. Pamiętajmy też o tym, aby wyłączać silnik na dłuższych postojach, np. przy przejazdach kolejowych, gdy są one zamknięte lub choćby oczekując na realizację zamówienia w restauracji dla zmotoryzowanych. W ten sposób również możemy zaoszczędzić.

Zobacz również: Jak dbać o akumulator?

Pomiary

Pamiętajmy, aby dokonywać pomiarów spalania, aby móc je porównać z wynikami naszych starań w kwestii obniżenia zużycia paliwa. Pomiar jest prosty. Należy zatankować samochód do pełna, przejechać np. 100 kilometrów, a następnie znowu zatankować. W ten sposób na liczniku dystrybutora ukaże nam się liczba litrów, które nasz samochód zużył na przejechanie tego dystansu. W tym przypadku nie będziemy musieli dokonywać żadnych obliczeń. Jeśli jednak wolimy zużyć cały bak paliwa a potem policzyć średnie spalanie, również będziemy musieli zatankować do pełna, aby dowiedzieć się, ile paliwa zużył nasz samochód. Pamiętajmy, aby wyzerować dzienny licznik kilometrów. Przy kolejnym tankowaniu, musimy dodać dwa zera do liczby zatankowanych litrów, a następnie podzielić je przez liczbę przejechanych kilometrów. Wynikiem tego działania będzie nasze średnie spalanie. Ekonomiczna jazda to jak najmniejsza jego wartość.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA