REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak jeździć ekonomicznie?

Zuzanna Gawor-Kotkowska
Jak jeździć ekonomicznie? Fot. newspress
Jak jeździć ekonomicznie? Fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA

Koncerny naftowe, akcyza i inne podatki wciąż podnoszą cenę paliwa. Do czasu, kiedy alternatywne technologie napędzania pojazdów nie zostaną wprowadzone do użytku na szeroką skalę, musimy na co dzień liczyć się ze sporym wydatkiem na paliwo, jeśli chcemy jeździć samochodem. Jak zatem jeździć ekonomicznie?

Odpowiedni samochód

Przede wszystkim musimy zastanowić się, czy posiadamy odpowiedni do ekonomicznej jazdy samochód. Sportowe auto, mimo zazwyczaj niskiej masy własnej, najpewniej posiada duży silnik, który będzie zużywał mnóstwo paliwa. To samo dotyczy samochodów typu suv i van. Być może nie są one tak szybkie, jak auto sportowe, ale ich silniki muszą napędzić dużą masę pojazdu, na co również zużyją bardzo dużo paliwa. Zasada jest prosta, im większy silnik lub im większa masa, tym wyższe spalanie. Duże limuzyny również nie będą ekonomiczne. Jeśli chcemy oszczędzać na zużyciu paliwa, najlepiej będzie wybrać mniejsza auto wyposażone w mniejszy silnik, najlepiej Diesla. Olej napędowy jest tańszy, a do tego samochód z silnikiem o tej samej pojemności i masie własnej zużyje go mniej, niż auto z silnikiem benzynowym.

REKLAMA

Zobacz też: Jak skutecznie i racjonalnie hamować?

Droga

Nie zawsze krótsza droga oznacza mniej zużytego paliwa na jej pokonanie. W zależności od tego, ile skrzyżowań ze światłami musimy pokonać, natężenia ruchu i pofałdowania terenu, nasz samochód będzie zużywał mniej lub więcej paliwa. Każde wzniesienie, napędzanie pojazdu z postoju na światłach lub w korku to większy wysiłek dla samochodu, który naraża nas na wyższe spalanie. Czasem może się więc okazać, że dłuższa, ale bardziej płaska droga, na której nie ma zbyt wielu skrzyżowań z sygnalizacją świetlną i ruch jest niewielki zapewni nam oszczędność.

Zobacz również: Jak samodzielnie wymienić olej w skrzyni biegów?

Prędkość

Aby obniżyć spalanie, powinniśmy jechać stabilnie i płynnie. Zwalnianie i przyspieszanie na zmianę powoduje, że samochód będzie zużywał więcej paliwa. To dlatego właśnie na długich trasach spalanie jest zazwyczaj bardzo obniżone w stosunku do ruchu miejskiego. Jadąc ze stałą prędkością, nie zmuszając samochodu do przyspieszania, musimy właściwie tylko utrzymać prędkość, do której auto zostało raz rozpędzone. To zdecydowanie mniejszy wysiłek dla silnika, a tym samym niższe jego zapotrzebowanie na mieszankę paliwową.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bieg jałowy

Wbrew pozorom, na jałowym biegu samochód zużywa dość sporo paliwa. Jeśli z daleka widzimy, że będziemy musieli się zatrzymać, nie używajmy tak zwanego „luzu” dojeżdżając np. do świateł. Jeśli będziemy hamować silnikiem, czyli redukować po kolei biegi lub robić to z pomocą hamulców ale wciąż będąc na biegu, to koła napędzą silnik a nie silnik koła. W ten sposób pompa będzie podawała do motoru minimalne ilości paliwa, jeśli wcale go nie odetnie. Wtedy możemy śmiało pomyśleć, że właściwie jedziemy za darmo. Pamiętajmy też o tym, aby wyłączać silnik na dłuższych postojach, np. przy przejazdach kolejowych, gdy są one zamknięte lub choćby oczekując na realizację zamówienia w restauracji dla zmotoryzowanych. W ten sposób również możemy zaoszczędzić.

Zobacz również: Jak dbać o akumulator?

Pomiary

Pamiętajmy, aby dokonywać pomiarów spalania, aby móc je porównać z wynikami naszych starań w kwestii obniżenia zużycia paliwa. Pomiar jest prosty. Należy zatankować samochód do pełna, przejechać np. 100 kilometrów, a następnie znowu zatankować. W ten sposób na liczniku dystrybutora ukaże nam się liczba litrów, które nasz samochód zużył na przejechanie tego dystansu. W tym przypadku nie będziemy musieli dokonywać żadnych obliczeń. Jeśli jednak wolimy zużyć cały bak paliwa a potem policzyć średnie spalanie, również będziemy musieli zatankować do pełna, aby dowiedzieć się, ile paliwa zużył nasz samochód. Pamiętajmy, aby wyzerować dzienny licznik kilometrów. Przy kolejnym tankowaniu, musimy dodać dwa zera do liczby zatankowanych litrów, a następnie podzielić je przez liczbę przejechanych kilometrów. Wynikiem tego działania będzie nasze średnie spalanie. Ekonomiczna jazda to jak najmniejsza jego wartość.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

REKLAMA

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

REKLAMA