REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak bezpiecznie hamować?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Bezpieczne hamowanie polega na zmniejszeniu nacisku na pedał gazu w trakcie hamowania w odpowiedniej odległości od przeszkody w celu jej ominięciaFot. Fotolia
Bezpieczne hamowanie polega na zmniejszeniu nacisku na pedał gazu w trakcie hamowania w odpowiedniej odległości od przeszkody w celu jej ominięciaFot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Bezpieczne hamowanie to przede wszystkim hamowanie delikatne, z dużym wyczuciem, możliwie płynne, czyli takie, przy którym prędkość spada w sposób liniowy. Hamowanie należy zawsze planować z wyprzedzeniem aby nie było zbyt gwałtowne i dawało pojazdom jadącym z tyłu odpowiednią ilość czasu na reakcję.

Dodatkowo znakomitym sposobem, choć stosowanym przez jednego na kilka tysięcy kierowców jest wstępne zapalenie świateł „stop” na chwilę przed rozpoczęciem właściwego hamowania, jeżeli nie jest to hamowanie awaryjne.

REKLAMA

Zobacz też: Jak oszczędzać hamulce?

REKLAMA

Aby uzyskać pożądany efekt wystarczy niezbyt mocno nacisnąć na pedał hamulca, co poinformuje jadących z tyłu, że nasz pojazd zaczyna hamowanie. Następnie można na krótką chwilę zdjąć nogę z pedału hamulca, by potem rozpocząć spokojnie właściwe hamowanie. Błysk świateł „stop” obudzi czujność jadącego z tyłu kierowcy i spowoduje, że i on zacznie brać pod uwagę konieczność hamowania, z czego mógł sobie nie zdawać sprawy, nie widząc drogi przed naszym autem.

Bezpieczne hamowanie polega także na tym, iż nie grozi wpadnięciem w poślizg. Wydawać by się mogło, że skutecznie zabezpiecza przed tym ABS i ESP. Tymczasem w niektórych sytuacjach systemy te zawodzą. Dzieje się tak przy silnym hamowaniu podczas jazdy po ciasnym łuku, gdy koła pojazdu znajdą się w warunkach nierozpoznawalnych przez systemy, czyli wykraczających poza zakres ich czułości. Jest to na szczęście zjawisko rzadkie, które może wystąpić np. na zapiaszczonej nawierzchni, kiedy ESP nie dopuści do blokowania kół, ale nie będzie w stanie przeciwstawić się rotacji auta wytrąconego z równowagi w pierwszych setnych częściach sekundy po rozpoczęciu hamowania.

Zobacz też: Jak bezpiecznie hamować samochodem z ABS?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Hamowanie bezpieczne polega także na tym, aby w porę zmniejszyć nacisk na pedał hamulca w celu wykonania uniku omijającego przeszkodę, gdy droga hamowania okazała się dłuższa od odległości do niej. Chwilowe zmniejszenie nacisku na pedał hamulca wyłączy ABS, dzięki czemu samochód o niewielki ułamek sekundy zareaguje szybciej na skręcenie kół przez kierowcę, niż gdy znajdują się one tuż przed granicą blokady pod kontrolą ABS lub ESP. Ten ułamek sekundy może decydować o tym, czy uda się ominąć przeszkodę, czy też pojazd uderzy w nią.

Aby bezpiecznie hamować należy też zawsze kontrolować odległość, w jakiej znajdują się jadące za nami auta. Jeśli zahamujemy zbyt gwałtownie, a na naszym zderzaku ktoś "siedział", to skończy się to stłuczką lub nawet poważnym wypadkiem. Oczywiście wina będzie po stronie kierowcy, który nie zachował odpowiedniej odległości od poprzedzającego pojazdu, jednak lepiej czasem pomyśleć za kogoś, zamiast tracić czas na naprawę auta i formalności związane z ubezpieczeniem OC.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

REKLAMA

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA