REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak bezpiecznie hamować?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Bezpieczne hamowanie polega na zmniejszeniu nacisku na pedał gazu w trakcie hamowania w odpowiedniej odległości od przeszkody w celu jej ominięciaFot. Fotolia
Bezpieczne hamowanie polega na zmniejszeniu nacisku na pedał gazu w trakcie hamowania w odpowiedniej odległości od przeszkody w celu jej ominięciaFot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Bezpieczne hamowanie to przede wszystkim hamowanie delikatne, z dużym wyczuciem, możliwie płynne, czyli takie, przy którym prędkość spada w sposób liniowy. Hamowanie należy zawsze planować z wyprzedzeniem aby nie było zbyt gwałtowne i dawało pojazdom jadącym z tyłu odpowiednią ilość czasu na reakcję.

Dodatkowo znakomitym sposobem, choć stosowanym przez jednego na kilka tysięcy kierowców jest wstępne zapalenie świateł „stop” na chwilę przed rozpoczęciem właściwego hamowania, jeżeli nie jest to hamowanie awaryjne.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Jak oszczędzać hamulce?

Aby uzyskać pożądany efekt wystarczy niezbyt mocno nacisnąć na pedał hamulca, co poinformuje jadących z tyłu, że nasz pojazd zaczyna hamowanie. Następnie można na krótką chwilę zdjąć nogę z pedału hamulca, by potem rozpocząć spokojnie właściwe hamowanie. Błysk świateł „stop” obudzi czujność jadącego z tyłu kierowcy i spowoduje, że i on zacznie brać pod uwagę konieczność hamowania, z czego mógł sobie nie zdawać sprawy, nie widząc drogi przed naszym autem.

Bezpieczne hamowanie polega także na tym, iż nie grozi wpadnięciem w poślizg. Wydawać by się mogło, że skutecznie zabezpiecza przed tym ABS i ESP. Tymczasem w niektórych sytuacjach systemy te zawodzą. Dzieje się tak przy silnym hamowaniu podczas jazdy po ciasnym łuku, gdy koła pojazdu znajdą się w warunkach nierozpoznawalnych przez systemy, czyli wykraczających poza zakres ich czułości. Jest to na szczęście zjawisko rzadkie, które może wystąpić np. na zapiaszczonej nawierzchni, kiedy ESP nie dopuści do blokowania kół, ale nie będzie w stanie przeciwstawić się rotacji auta wytrąconego z równowagi w pierwszych setnych częściach sekundy po rozpoczęciu hamowania.

REKLAMA

Zobacz też: Jak bezpiecznie hamować samochodem z ABS?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Hamowanie bezpieczne polega także na tym, aby w porę zmniejszyć nacisk na pedał hamulca w celu wykonania uniku omijającego przeszkodę, gdy droga hamowania okazała się dłuższa od odległości do niej. Chwilowe zmniejszenie nacisku na pedał hamulca wyłączy ABS, dzięki czemu samochód o niewielki ułamek sekundy zareaguje szybciej na skręcenie kół przez kierowcę, niż gdy znajdują się one tuż przed granicą blokady pod kontrolą ABS lub ESP. Ten ułamek sekundy może decydować o tym, czy uda się ominąć przeszkodę, czy też pojazd uderzy w nią.

Aby bezpiecznie hamować należy też zawsze kontrolować odległość, w jakiej znajdują się jadące za nami auta. Jeśli zahamujemy zbyt gwałtownie, a na naszym zderzaku ktoś "siedział", to skończy się to stłuczką lub nawet poważnym wypadkiem. Oczywiście wina będzie po stronie kierowcy, który nie zachował odpowiedniej odległości od poprzedzającego pojazdu, jednak lepiej czasem pomyśleć za kogoś, zamiast tracić czas na naprawę auta i formalności związane z ubezpieczeniem OC.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandaty BALM – jak odwołać się od kar nałożonych przez niemieckie służby kontroli transportu drogowego?

Mandaty od Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM – BAG to poprzednia nazwa) to zmora wielu przewoźników działających w Niemczech. Kary bywają wysokie, a procedury odwoławcze skomplikowane. To sprawia, że wielu przedsiębiorców rezygnuje z walki o swoje prawa. Jest to jednak błąd. Jeśli są podstawy do odwołania, warto je wnieść. Jak to zrobić?

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

REKLAMA

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA