Hamowanie sprzęgłem i biegami
REKLAMA
Zarówno mechanizmy skrzyni biegów jak i sam silnik stawiają pewne opory, wspomagające pracę hamulców. W skrzyni biegów pochodzą one z tarcia pomiędzy zębami kół zębatych, tarcia łożysk oraz z oporów, jakie stawia olej obracającym się w nim kołom zębatym. Nie są one duże, a tym samym hamujące działanie skrzyni biegów jest znikome.
REKLAMA
O wiele skuteczniej uczestniczy w procesie hamowania silnik, w którym sumują się zarówno siły tarcia łożysk i panewek wału korbowego, pierścieni o ścianki cylindrów, jak i opór, stawiany tłokom przez powietrze w cylindrach podczas suwu sprężania. Hamującą siłę silnika można w pewnym dość szerokim zakresie regulować przez umiejętne zmiany biegów i odpowiednią pracę sprzęgła.
Zobacz też: Optymalne obroty silnika
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.