Jak działa hamulec bębnowy i tarczowy?
REKLAMA
REKLAMA
Hamulce bębnowe
Są one montowane najczęściej na tylnych kołach samochodu. Ich działanie polega na rozpieraniu. Bęben hamulcowy to swego rodzaju cylinder przytwierdzony do piasty koła, a wykonany jest zazwyczaj z żeliwa, stali lub aluminium. W jego wnętrzu znajdują się szczęki hamulcowe o kształcie półkolistym, a na nich zamocowane są okładziny trące. Cylinder kręci się razem z kołem, a podczas hamowania szczęki są rozpierane i w ten sposób pomiędzy ścianą cylindra bębna oraz okładziną powstaje tarcie i właśnie tak koło zostaje spowolnione. Do bębna prowadzony jest również mechanizm hamulca awaryjnego (ręcznego) i działa on tylko na tylne koła.
REKLAMA
Zobacz również: Honda Accord VI: wymiana przednich klocków
Hamulce tarczowe
Działają one zupełnie inaczej niż bębny, ale efekt ich pracy jest ten sam, czyli powstawanie tarcia spowalniającego koło. Tarcza hamulcowa mocowana jest na piaście koła, a na nią z kolei wsuwany jest zacisk. W jego wnętrzu znajduje się jeden lub kilka tłoczków. Po obu jego stronach montowane są klocki hamulcowe w taki sposób, aby mogły one naciskać na tarczę podczas hamowania. W tym układzie to tarcza jest elementem ruchomym. Taki rodzaj hamulców montowany jest zazwyczaj w układzie przednich kół, ostatnio coraz częściej samochody wyposażone są już w cztery tarcze.
Zobacz również: Fiat Panda: regeneracja hamulca
REKLAMA
REKLAMA