REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wyprzedzać lub omijać inne pojazdy na wąskich drogach jednopasmowych?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Wąskie drogi są często kręte, co ogranicza widoczność i utrudnia wykonanie ielu manewrów
Wąskie drogi są często kręte, co ogranicza widoczność i utrudnia wykonanie ielu manewrów

REKLAMA

REKLAMA

Jazda wąskimi, często krętymi drogami, należy do zadań trudnych. Trudne są wszystkie manewry na nich wykonywane. Najtrudniejsze z nich to wyprzedzanie i omijanie.

Trudność w wykonaniu wspomnianych manewrów wynika z kilku powodów. Jednym z najważniejszych jest ograniczona widoczność. Wąskie drogi są często kręte, z zaroślami na poboczach, dodatkowo ograniczającymi widoczność. Często szerokość jezdni pozwala na mijanie się pojazdów lub wyprzedzanie na przysłowiową „gazetę”, co oznacza że pojazdy muszą niemal ocierać się o siebie w czasie takiego manewru. Wymaga to od kierowców sporych umiejętności, a na dodatek bardzo dużej uwagi, aby przypadkową, nawet niewielką zmianą toru jazdy nie doprowadzić do kolizji.

REKLAMA

Zobacz też: Jak jechać w terenie leśnym?

REKLAMA

Co gorsza, często pobocza takich dróg są niskie, nieutwardzone. Zjechanie na nie z większą prędkością niemal zawsze ma tragiczny finał: grzęznące w poboczu koła powodują gwałtowne „ściągnięcie” pojazdu w swoją stronę i jeżeli kierowca nie zdąży lub nie da rady temu się przeciwstawić w ułamku sekundy, pojazd albo wyląduje w przydrożnym rowie, na drzewie, albo wywróci się kołami do góry. W najlepszym wypadku może nastąpić jedynie poważne uszkodzenie zawieszenia i układu wydechowego.

Jadąc tak wąską i nieprzyjemną drogą trzeba być przygotowanym na konieczność kontrolowanego jednostronnego zjechania na pobocze dla uniknięcia kolizji w czasie mijania lub wyprzedzania. Prędkość, z jaką można to w miarę bezpiecznie zrobić, musi być niewielka, na poziomie 30 km/godz. Jeżeli pobocze jest o co najmniej kilkanaście centymetrów poniżej drogi, trzeba przygotować się na gwałtowne przechylenia się samochodu, gdy koła spadną na nie z twardej nawierzchni. Zjeżdżać trzeba bardzo łagodnie i płynnie, a gdy już oba koła znajdą się na poboczu nie próbować za wszelką cenę wrócić na drogę, lecz kontynuować jazdę do miejsca, gdzie będzie to znacznie łatwiejsze, czyli gdzie wysokość jezdni ponad poboczem będzie najmniejsza.

Zobacz też: Jak wykonywać podstawowe manewry?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W podobny sposób postępuje się podczas omijania nieruchomych przeszkód, tarasujących drogę. Jeżeli konieczne jest zjechanie na pobocze tylko kołami jednej strony samochodu, lepiej utrzymać taki tor jazdy, aby druga para kół pozostała na twardej nawierzchni. Prędkość podczas takiego manewru musi być niewielka. Trzeba stale pamiętać o tym, że koła jadące po miękkim albo grząskim poboczu będą silnie hamowane i samochód będzie miał tendencję do samoistnego skręcania w ich stronę. Konieczne jest mocne trzymanie kierownicy, nawet gdy działa dobrze system wspomagania układu kierowniczego. Nawet niewielka przeszkoda, jaka może się znajdować na poboczu, jak choćby zagrzebany w piasku kamień polny lub korzeń, może spowodować wyrwanie kierownicy z rąk kierowcy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA