REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak bezpiecznie poruszać się w terenie pozamiejskim?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Drogi, oddalone od osiedli, miast i wsi, jeżeli nie należą do kategorii krajowych i międzynarodowych, są bardzo rzadko patrolowane przez policję
Drogi, oddalone od osiedli, miast i wsi, jeżeli nie należą do kategorii krajowych i międzynarodowych, są bardzo rzadko patrolowane przez policję

REKLAMA

REKLAMA

Jazda drogami z dala od osad ludzkich wydaje się być łatwa i bezpieczna. Jedyne zagrożenie mogą stanowić zwierzęta, wbiegające na drogę. Tymczasem są i inne zagrożenia, z których istnienia często nie zdajemy sobie sprawy.

Drogi, oddalone od osiedli, miast i wsi, jeżeli nie należą do kategorii krajowych i międzynarodowych, są w Polsce bardzo rzadko patrolowane przez policję. Dlatego wielu kierowców i inne korzystające z nich osoby czują się całkowicie bezkarne. Na takich drogach można więc spotkać pijanych kierowców i traktorzystów, furmanki „kierowane” przez konia w czasie gdy woźnica smacznie śpi... Często jeżdżą nimi pojazdy nie dopuszczone do ruchu, bez tablic rejestracyjnych. Bywa że kierują nimi ludzie bez koniecznych, a nawet – bez żadnych kwalifikacji. Drogi takie są zwykle wąskie, na których z trudem mijają się duże ciężarówki, a ich nawierzchnia nie zawsze jest w stanie, pozwalającym na normalną jazdę.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Jak jechać w wiejskim terenie zabudowanym i na co zwracać uwagę?

Drogi krajowe i międzynarodowe są znacznie lepiej utrzymane. Pojawiają się na nich patrole policyjne, także w nieoznakowanych radiowozach. Jazda nimi jest więc bezpieczniejsza. Ale zarówno na tych lokalnych, jak i na pozostałych, istnieją bardzo podobne zagrożenia i niebezpieczeństwa. Jednym z nich są kierowcy, znacznie przekraczający dopuszczalną prędkość. Jadąc z maksymalną dopuszczalną na danej drodze prędkością rzadko spoglądamy we wsteczne lusterka, łudząc się że i inni jadą podobnie, a więc że nikt nas nie będzie wyprzedzał. Tymczasem szybko mknący pojazd, który w ciągu sekundy przebywa często ponad 50 metrów, pojawia się nagle i może zaskoczyć spokojnie jadącego kierowcę, spoglądającego w lusterka co kilkanaście sekund lub rzadziej.

Samo zaskoczenie może mieć tragiczne konsekwencje. Przestraszony kierowca może odruchowo wykonać ruch kierownicą w kierunku pobocza. Jeżeli jedzie małym, lekkim samochodem, turbulencje jakie powstają wokół i za szybko mknącym samochodem o dużych rozmiarach, np. dużym autem terenowym, mogą spowodować niekontrolowaną zmianę toru jazdy jego samochodu. Zjawisko to jest szczególnie groźne na wąskich drogach o pojedynczym pasie ruchu w każdym kierunku podczas mijania przy dużej prędkości z wielką ciężarówką.

REKLAMA

Zobacz też: Jak wybrać odpowiednią porę dnia do jazdy w długiej trasie?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Osobnym zagadnieniem, związanym z bezpieczną jazdą, są dowcipy, robione na drogach przez innych kierowców lub przez inne osoby. Dość częstym zjawiskiem jest rzucanie kamieniami w przejeżdżające auta z kładek dla pieszych. Nie mniej częste jest zamalowywanie lub „poprawianie” znaków drogowych dla wprowadzenia w błąd użytkowników drogi. Czasem zdarza się, że znaki są przenoszone z innych miejsc. Można więc na całkiem prostej i dobrej drodze nagle zobaczyć np. nakaz skrętu w prawo, w drogę polną i wyboistą, albo na drodze o złej nawierzchni znak podnoszący dolną granicę prędkości nawet do 80 km/godz., stworzony przez przemalowanie cyfry „3” na „8” w znaku ograniczenia do 30 km/godz.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA