REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak bezpiecznie poruszać się w terenie pozamiejskim?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Drogi, oddalone od osiedli, miast i wsi, jeżeli nie należą do kategorii krajowych i międzynarodowych, są bardzo rzadko patrolowane przez policję
Drogi, oddalone od osiedli, miast i wsi, jeżeli nie należą do kategorii krajowych i międzynarodowych, są bardzo rzadko patrolowane przez policję

REKLAMA

REKLAMA

Jazda drogami z dala od osad ludzkich wydaje się być łatwa i bezpieczna. Jedyne zagrożenie mogą stanowić zwierzęta, wbiegające na drogę. Tymczasem są i inne zagrożenia, z których istnienia często nie zdajemy sobie sprawy.

Drogi, oddalone od osiedli, miast i wsi, jeżeli nie należą do kategorii krajowych i międzynarodowych, są w Polsce bardzo rzadko patrolowane przez policję. Dlatego wielu kierowców i inne korzystające z nich osoby czują się całkowicie bezkarne. Na takich drogach można więc spotkać pijanych kierowców i traktorzystów, furmanki „kierowane” przez konia w czasie gdy woźnica smacznie śpi... Często jeżdżą nimi pojazdy nie dopuszczone do ruchu, bez tablic rejestracyjnych. Bywa że kierują nimi ludzie bez koniecznych, a nawet – bez żadnych kwalifikacji. Drogi takie są zwykle wąskie, na których z trudem mijają się duże ciężarówki, a ich nawierzchnia nie zawsze jest w stanie, pozwalającym na normalną jazdę.

REKLAMA

Zobacz też: Jak jechać w wiejskim terenie zabudowanym i na co zwracać uwagę?

REKLAMA

Drogi krajowe i międzynarodowe są znacznie lepiej utrzymane. Pojawiają się na nich patrole policyjne, także w nieoznakowanych radiowozach. Jazda nimi jest więc bezpieczniejsza. Ale zarówno na tych lokalnych, jak i na pozostałych, istnieją bardzo podobne zagrożenia i niebezpieczeństwa. Jednym z nich są kierowcy, znacznie przekraczający dopuszczalną prędkość. Jadąc z maksymalną dopuszczalną na danej drodze prędkością rzadko spoglądamy we wsteczne lusterka, łudząc się że i inni jadą podobnie, a więc że nikt nas nie będzie wyprzedzał. Tymczasem szybko mknący pojazd, który w ciągu sekundy przebywa często ponad 50 metrów, pojawia się nagle i może zaskoczyć spokojnie jadącego kierowcę, spoglądającego w lusterka co kilkanaście sekund lub rzadziej.

Samo zaskoczenie może mieć tragiczne konsekwencje. Przestraszony kierowca może odruchowo wykonać ruch kierownicą w kierunku pobocza. Jeżeli jedzie małym, lekkim samochodem, turbulencje jakie powstają wokół i za szybko mknącym samochodem o dużych rozmiarach, np. dużym autem terenowym, mogą spowodować niekontrolowaną zmianę toru jazdy jego samochodu. Zjawisko to jest szczególnie groźne na wąskich drogach o pojedynczym pasie ruchu w każdym kierunku podczas mijania przy dużej prędkości z wielką ciężarówką.

Zobacz też: Jak wybrać odpowiednią porę dnia do jazdy w długiej trasie?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Osobnym zagadnieniem, związanym z bezpieczną jazdą, są dowcipy, robione na drogach przez innych kierowców lub przez inne osoby. Dość częstym zjawiskiem jest rzucanie kamieniami w przejeżdżające auta z kładek dla pieszych. Nie mniej częste jest zamalowywanie lub „poprawianie” znaków drogowych dla wprowadzenia w błąd użytkowników drogi. Czasem zdarza się, że znaki są przenoszone z innych miejsc. Można więc na całkiem prostej i dobrej drodze nagle zobaczyć np. nakaz skrętu w prawo, w drogę polną i wyboistą, albo na drodze o złej nawierzchni znak podnoszący dolną granicę prędkości nawet do 80 km/godz., stworzony przez przemalowanie cyfry „3” na „8” w znaku ograniczenia do 30 km/godz.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA