REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kultura jazdy autostradą oraz drogą ekspresową

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Jakubowska
Podróżując autostradą warto przestrzegać kilku ważnych zasad; fot. Newspress.
Podróżując autostradą warto przestrzegać kilku ważnych zasad; fot. Newspress.

REKLAMA

REKLAMA

Autostrady i trasy szybkiego ruchu budowane są, abyśmy mogli podróżować bezpiecznie, szybko i bez stresu. Z tego względu, podróżując po autostradzie, powinniśmy zachowywać się tak, aby nie powodować zagrożenia oraz nie tamować ruchu, po prostu podróżować bezpiecznie i szybko. Autostrady i trasy szybkiego ruchu są miejscem, gdzie „wolno” nie zawsze znaczy bezpieczniej.

Podróżując autostradą warto przestrzegać kilku ważnych zasad:

REKLAMA

REKLAMA

- podróżujmy płynnie, jeżeli jest to możliwe, to ze stałą prędkością,
- utrzymujmy bezpieczny odstęp pomiędzy samochodami,
- sygnalizujmy wszelkie manewry z dużym wyprzedzeniem,
- gdy widzimy zagrożenie, włączmy światła awaryjne,
- używajmy lewego pasa jedynie do wyprzedzania,
- nie zatrzymujmy samochodu na poboczu bez poważnego powodu, w razie awarii wezwijmy pomoc,
- nie cofajmy oraz nie zawracajmy,
- często spoglądajmy w lusterko wsteczne,
- ułatwiajmy innym włączenie się do ruchu oraz zmianę pasa,
- jeżeli ktoś chce nas wyprzedzić, pozwólmy mu na to.

Wjeżdżając na autostradę powinniśmy ustalić optymalną dla siebie prędkość. Na autostradzie możemy poruszać się z prędkością maksymalną 130 km/h, natomiast na drodze ekspresowej nie więcej niż 110 km/h. Zwalnianie i przyspieszanie bez powodu wywołuje niepokój wśród innych kierowców. Na autostradzie powinniśmy podróżować swoim tempem po właściwym pasie. Jeżeli ktoś chce nas wyprzedzić, pozwólmy mu na to.

Zobacz też: Jak pokonywać długie trasy?

Autostrada przeznaczona jest dla samochodów, które mogą rozwinąć prędkość co najmniej 40 km/h. Nie oznacza to jednak, że 40 km/h jest prędkością minimalną obowiązującą na autostradzie - nie ma określonej prędkości minimalnej. Kierowca zobowiązany jest jechać z prędkością zapewniającą panowanie nad pojazdem, ale również z taką, która nie utrudnia jazdy innym kierującym. To kierujący decyduje, jaka prędkość w danych okolicznościach jest bezpieczna. Jeśli zimą nawierzchnia jest śliska, bezpieczna prędkość może okazać się mniejsza niż 40 km/h.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Na autostradzie wszystkie manewry powinniśmy sygnalizować i rozpoczynać wcześniej. Zwłaszcza te, które wiążą się ze zmianą pasa ruchu. Jeśli widzimy w lusterku samochód jadący z większą prędkością, nie blokujmy mu możliwości wyprzedzenia nas. 

Na autostradzie i drodze ekspresowej obowiązuje zakaz zatrzymywania. Jeżeli jesteśmy zmuszeni się zatrzymać, zróbmy to na pasie awaryjnym przeznaczonym dla karetek i służb porządkowych i włączmy światła awaryjne. Kierowca oraz pasażerowie wysiadając z samochodu powinni zachować szczególną ostrożność i udać się jak najdalej od nitki asfaltu, przejść za barierę. Kierowca powinien ustawić trójkąt ostrzegawczy w odległości nie mniejszej niż 100 metrów za samochodem. Dobrze, jeżeli kierowca założy wtedy kamizelkę odblaskową.

Zobacz też: Jak jeździć autostradami, drogami ekspresowymi itp?

Podróżując autostradą starajmy się pomóc innym kierowcom w bezproblemowej jeździe, myślmy nie tylko o sobie. Takie zachowania ułatwią również nam podróżowanie i będziemy mogli liczyć na kulturalne zachowanie innych kierowców.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA