REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak jechać w wiejskim terenie zabudowanym i na co zwracać uwagę?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Na wielu wsiach życie towarzyskie koncentruje się w pobliżu drogi. Fot. Mazda
Na wielu wsiach życie towarzyskie koncentruje się w pobliżu drogi. Fot. Mazda

REKLAMA

REKLAMA

Wieś rządzi się swoimi prawami. Nie zawsze są one zgodne z obowiązującymi przepisami. Najbardziej widać to na styku wiejskiej obyczajowości z ruchem samochodów na przebiegającej przez wieś drodze.

Na wielu wsiach życie towarzyskie koncentruje się w pobliżu drogi. Przy ładnej pogodzie, a zwłaszcza w niedziele i święta tłumnie wylegają na drogi. Pół biedy, gdy zachowują się oni zgodnie z przepisami, chodzą po chodnikach, a gdy tych nie ma – tylko jej lewą stroną, przechodzą przez jezdnię w wyznaczonych miejscach.

REKLAMA

REKLAMA

Ludzie niezmotoryzowani nie znają zazwyczaj przepisów o ruchu drogowym. Wyznają jedną zasadę – atawistyczną zasadę nienawiści do kierowców i ich pojazdów. Można niemal być pewnym, że pieszy, świadomie czy nie, zrobi coś, co może zaskoczyć kierowcę.

Zobacz również: Jak ustalić kto ma pierwszeństwo?

Widząc ludzi, idących jezdnią lub poboczem albo szykujących się do przejścia na drugą stronę jezdni – należy zwrócić na nich większą uwagę. Warto zmniejszyć prędkość nawet do 30 km/h i przygotować się na konieczność wykazania się niezłym refleksem. Choć przepisy mówią wyraźnie o konieczności użycia klaksonu w razie niebezpieczeństwa, nie należy używać go bezpośrednio w pobliżu pieszych. Można ich wystraszyć, a wtedy ich reakcje będą niezwykle trudne do przewidzenia.

REKLAMA

Nietrzeźwi piesi

Bywa, że piesi użytkownicy drogi nie są trzeźwi. Prawo drogowe, rygorystyczne wobec nietrzeźwych kierowców, jest szokująco liberalne wobec pijanych pieszych, nawet gdy doprowadzą oni do bardzo groźnego wypadku z ofiarami śmiertelnymi. Nietrzeźwych spotkać można zawsze tam, gdzie się odbywa w pobliżu drogi jakaś impreza. Może to być ludowy festyn, może wesele albo pogrzeb, zabawa przy remizie strażackiej, procesja z okazji Bożego Ciała lub nawet niewinny wiec przedwyborczy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli przy drodze gromadzi się większa grupa pieszych – jest pewne, że wśród nich będą nietrzeźwi. Dlatego trzeba unikać jak ognia wszelkich przydrożnych zgromadzeń. Przejeżdżać obok nich bardzo wolno, w jak największej odległości, nawet – zjeżdżając na przeciwną połowę drogi i zachowując czujność. Najczęściej grupują się oni w pobliżu sklepów z alkoholem lub przydrożnych barów. Ich liczba gwałtownie rośnie bezpośrednio przed zamknięciem placówki handlowej lub karczmy.

Zobacz również: Jak bezpiecznie odbyć podróż samochodem?

Jeżeli piesi idą prawym skrajem drogi – są dla siebie i dla kierujących pojazdami bardzo niebezpieczni. Nie widzą nadjeżdżającego ich stroną drogi auta, może nawet nie słyszą pracy jego silnika. Na wszelki wypadek należy uruchomić klakson – ale co najmniej 100 m. za tymi ludźmi. Potem – włączyć lewy kierunkowskaz, zjechać jak najdalej na lewą połowę jezdni, zmniejszyć prędkość i zachować szczególną ostrożność.

Podobnie, szerokim łukiem trzeba omijać pieszych, idących prawidłowo lewym skrajem drogi.Dziecko może w ostatniej chwili wyrwać się opiekunowi i skoczyć wprost pod koła pojazdu. Może pies prowadzony na smyczy nagle zerwie się z uwięzi?

Wiejski obyczaj nakazuje zatrzymanie orszaku weselnego dla wyłudzenia kilku butelek wódki. Jednym z częściej spotykanych sposobów jest... rozciągnięcie stalowej liny w poprzek jezdni między przydrożnymi drzewami. Bywa, że weselnicy ominą taką przeszkodę inną drogą, a dowcipnisie zapomną ją zdjąć. Cienką stalową linę, bez względu na porę doby i pogodę, niesłychanie trudno zauważyć. Widząc jakieś oznaki wesela, np. udekorowane wstążkami, kwiatami i stroikami płoty, rozrzucone na jezdniach i poboczach kwiaty, butelki itp. utensylia, należy spodziewać się najgorszego. Będzie to rozciągnięta w poprzek drogi lina, będą to weselnicy tańczący na jezdni, będą to śpiący na drodze goście weselni, zmorzeni nadmiarem alkoholu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA