REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak jechać w wiejskim terenie zabudowanym i na co zwracać uwagę?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Na wielu wsiach życie towarzyskie koncentruje się w pobliżu drogi. Fot. Mazda
Na wielu wsiach życie towarzyskie koncentruje się w pobliżu drogi. Fot. Mazda

REKLAMA

REKLAMA

Wieś rządzi się swoimi prawami. Nie zawsze są one zgodne z obowiązującymi przepisami. Najbardziej widać to na styku wiejskiej obyczajowości z ruchem samochodów na przebiegającej przez wieś drodze.

Na wielu wsiach życie towarzyskie koncentruje się w pobliżu drogi. Przy ładnej pogodzie, a zwłaszcza w niedziele i święta tłumnie wylegają na drogi. Pół biedy, gdy zachowują się oni zgodnie z przepisami, chodzą po chodnikach, a gdy tych nie ma – tylko jej lewą stroną, przechodzą przez jezdnię w wyznaczonych miejscach.

REKLAMA

Ludzie niezmotoryzowani nie znają zazwyczaj przepisów o ruchu drogowym. Wyznają jedną zasadę – atawistyczną zasadę nienawiści do kierowców i ich pojazdów. Można niemal być pewnym, że pieszy, świadomie czy nie, zrobi coś, co może zaskoczyć kierowcę.

Zobacz również: Jak ustalić kto ma pierwszeństwo?

Widząc ludzi, idących jezdnią lub poboczem albo szykujących się do przejścia na drugą stronę jezdni – należy zwrócić na nich większą uwagę. Warto zmniejszyć prędkość nawet do 30 km/h i przygotować się na konieczność wykazania się niezłym refleksem. Choć przepisy mówią wyraźnie o konieczności użycia klaksonu w razie niebezpieczeństwa, nie należy używać go bezpośrednio w pobliżu pieszych. Można ich wystraszyć, a wtedy ich reakcje będą niezwykle trudne do przewidzenia.

Nietrzeźwi piesi

REKLAMA

Bywa, że piesi użytkownicy drogi nie są trzeźwi. Prawo drogowe, rygorystyczne wobec nietrzeźwych kierowców, jest szokująco liberalne wobec pijanych pieszych, nawet gdy doprowadzą oni do bardzo groźnego wypadku z ofiarami śmiertelnymi. Nietrzeźwych spotkać można zawsze tam, gdzie się odbywa w pobliżu drogi jakaś impreza. Może to być ludowy festyn, może wesele albo pogrzeb, zabawa przy remizie strażackiej, procesja z okazji Bożego Ciała lub nawet niewinny wiec przedwyborczy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli przy drodze gromadzi się większa grupa pieszych – jest pewne, że wśród nich będą nietrzeźwi. Dlatego trzeba unikać jak ognia wszelkich przydrożnych zgromadzeń. Przejeżdżać obok nich bardzo wolno, w jak największej odległości, nawet – zjeżdżając na przeciwną połowę drogi i zachowując czujność. Najczęściej grupują się oni w pobliżu sklepów z alkoholem lub przydrożnych barów. Ich liczba gwałtownie rośnie bezpośrednio przed zamknięciem placówki handlowej lub karczmy.

Zobacz również: Jak bezpiecznie odbyć podróż samochodem?

Jeżeli piesi idą prawym skrajem drogi – są dla siebie i dla kierujących pojazdami bardzo niebezpieczni. Nie widzą nadjeżdżającego ich stroną drogi auta, może nawet nie słyszą pracy jego silnika. Na wszelki wypadek należy uruchomić klakson – ale co najmniej 100 m. za tymi ludźmi. Potem – włączyć lewy kierunkowskaz, zjechać jak najdalej na lewą połowę jezdni, zmniejszyć prędkość i zachować szczególną ostrożność.

Podobnie, szerokim łukiem trzeba omijać pieszych, idących prawidłowo lewym skrajem drogi.Dziecko może w ostatniej chwili wyrwać się opiekunowi i skoczyć wprost pod koła pojazdu. Może pies prowadzony na smyczy nagle zerwie się z uwięzi?

Wiejski obyczaj nakazuje zatrzymanie orszaku weselnego dla wyłudzenia kilku butelek wódki. Jednym z częściej spotykanych sposobów jest... rozciągnięcie stalowej liny w poprzek jezdni między przydrożnymi drzewami. Bywa, że weselnicy ominą taką przeszkodę inną drogą, a dowcipnisie zapomną ją zdjąć. Cienką stalową linę, bez względu na porę doby i pogodę, niesłychanie trudno zauważyć. Widząc jakieś oznaki wesela, np. udekorowane wstążkami, kwiatami i stroikami płoty, rozrzucone na jezdniach i poboczach kwiaty, butelki itp. utensylia, należy spodziewać się najgorszego. Będzie to rozciągnięta w poprzek drogi lina, będą to weselnicy tańczący na jezdni, będą to śpiący na drodze goście weselni, zmorzeni nadmiarem alkoholu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

REKLAMA

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

REKLAMA

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

To już pewne: będą zmiany w cenach za badania techniczne pojazdów. Co czeka kierowców i stacje kontroli pojazdów

Jak informuje resort, jeszcze w grudniu 2024 roku złożono wniosek o wpisanie projektu ustawy do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Ma ona na celu całkowitą rewolucję w opłatach za badania techniczne samochodów i innych pojazdów.

REKLAMA