REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Przejazdy kolejowe: jak je bezpiecznie przejeżdżać?

Subskrybuj nas na Youtube
Przejazdy kolejowe: jak je bezpiecznie przejeżdżać?
Przejazdy kolejowe: jak je bezpiecznie przejeżdżać?

REKLAMA

REKLAMA

Przejazdy kolejowe to jedne z najniebezpieczniejszych miejsc na drodze. Nadjeżdżający pociąg nie ma fizycznej możliwości zahamowania. Cała odpowiedzialność za bezpieczne pokonanie przejazdu kolejowego spoczywa więc na kierowcy.

Przejazdy kolejowe dzielą się na dwa rodzaje: strzeżone i niestrzeżone. Wśród pierwszych przeważają przejazdy bezobsługowe, z automatycznie działającą sygnalizacją i rogatkami (szlabanami) lub półrogatkami. Z uwagi na to, że jedne i drugie należą do miejsc, w których krzyżują się drogi wolno jadących samochodów z bardzo szybko poruszającymi się pojazdami szynowymi, dla bezpieczeństwa należy je pokonywać z zachowaniem daleko idącej ostrożności, nie tylko stosując się do znaków drogowych i sygnalizacji świetlnej lub świetlno-dźwiękowej, ale także upewniając się, że w nie ma w zasięgu wzroku żadnego zbliżającego się pociągu.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Tolerancja i poszanowanie na drodze. Ekspert ITS radzi jak być dobrym kierowcą

Bardzo trudno jest ocenić odległość zbliżającego się do przejazdu pociągu, o wiele trudniej niż odległość zbliżającego się do skrzyżowania samochodu. Głównym powodem jest brak wyraźnych punktów odniesienia, takich jak budynki, drzewa i inne obiekty, które znajdują się zazwyczaj przy drodze. Tory kolejowe są najczęściej oddalone od nich o kilkadziesiąt i więcej metrów. Innym powodem błędnej oceny odległości i prędkości nadjeżdżającego pociągu jest przeświadczenie, że każdy dojeżdżający do skrzyżowania pojazd zmniejszy prędkość. Pociągi jej nie zmniejszają przed przejazdami, co najwyżej wysyłają ostrzegawczy sygnał dźwiękowy w przepisowej odległości. Kierowcy, zamknięci w dźwiękoszczelnych kabinach, a takie są niemal wszystkie we współcześnie produkowanych autach, mogą go nie usłyszeć, zwłaszcza gdy mają włączone radio lub odtwarzacz MP3 z ustawioną na maksimum siłą głosu.

Nagminnym zjawiskiem jest nierespektowanie przez kierujących autami i motocyklami znaków STOP stojących tuż przed wjazdem na tory kolejowe oraz działających sygnalizatorów, które nie tylko ostrzegają przed nadjeżdżającym pociągiem, ale - podobnie jak czerwone światło na skrzyżowaniach – nakazują zatrzymanie się i oczekiwanie, aż sygnalizacja zostanie wyłączona. Tu znów mamy do czynienia z przyzwyczajeniem. Czerwony sygnał, zabraniające wjazdu na skrzyżowanie, jest światłem ciągłym, natomiast sygnały zakazujące wjazdu na przejazd kolejowy są pulsujące, co niektórzy kierowcy uznają jedynie za ostrzeżenie, bez żadnego znaczenia praktycznego.

REKLAMA

Zobacz też: Szybkość: co to jest? Jakie są rodzaje szybkość? Jak szybkość wpływa na bezpieczeństwo?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jedynym bezpiecznym sposobem przejechania przez przejazd kolejowy jest zachowanie maksymalnej ostrożności, stosowanie się do znaków i sygnałów oraz niewjeżdżanie na tory przed nadjeżdżającym pociągiem nawet gdy znajduje się on w odległości większej, niż 0,5 km od przejazdu. Pociąg ekspresowy pokonuje tę odległość w ciągu 8 – 10 sekund. To najczęściej jest o wiele za mało, aby samochód po wjechaniu na przejazd, zdążył go bezpiecznie opuścić. 

Dobrym zwyczajem jest zatrzymywanie się przed przejazdem - każdym, a zwłaszcza na mało uczęszczanych przejazdach niestrzeżonych na terenie niezabudowanym. Jeśli zauważymy pociąg, niezależnie od tego w jakiej odległości znajduje się od przejazdu, powinniśmy się zatrzymać i zaczekać. Pamiętajmy, że aby doszło do tragedii wystarczy jedynie chwila nieuwagi lub "odpuszczenia". Na przejeździe kolejowym w 2004 zginął trzykrotny mistrz Polski w rajdach samochodowych: Janusz Kulig.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA