REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Przejazdy kolejowe: jak je bezpiecznie przejeżdżać?

Przejazdy kolejowe: jak je bezpiecznie przejeżdżać?
Przejazdy kolejowe: jak je bezpiecznie przejeżdżać?

REKLAMA

REKLAMA

Przejazdy kolejowe to jedne z najniebezpieczniejszych miejsc na drodze. Nadjeżdżający pociąg nie ma fizycznej możliwości zahamowania. Cała odpowiedzialność za bezpieczne pokonanie przejazdu kolejowego spoczywa więc na kierowcy.

Przejazdy kolejowe dzielą się na dwa rodzaje: strzeżone i niestrzeżone. Wśród pierwszych przeważają przejazdy bezobsługowe, z automatycznie działającą sygnalizacją i rogatkami (szlabanami) lub półrogatkami. Z uwagi na to, że jedne i drugie należą do miejsc, w których krzyżują się drogi wolno jadących samochodów z bardzo szybko poruszającymi się pojazdami szynowymi, dla bezpieczeństwa należy je pokonywać z zachowaniem daleko idącej ostrożności, nie tylko stosując się do znaków drogowych i sygnalizacji świetlnej lub świetlno-dźwiękowej, ale także upewniając się, że w nie ma w zasięgu wzroku żadnego zbliżającego się pociągu.

REKLAMA

Zobacz też: Tolerancja i poszanowanie na drodze. Ekspert ITS radzi jak być dobrym kierowcą

REKLAMA

Bardzo trudno jest ocenić odległość zbliżającego się do przejazdu pociągu, o wiele trudniej niż odległość zbliżającego się do skrzyżowania samochodu. Głównym powodem jest brak wyraźnych punktów odniesienia, takich jak budynki, drzewa i inne obiekty, które znajdują się zazwyczaj przy drodze. Tory kolejowe są najczęściej oddalone od nich o kilkadziesiąt i więcej metrów. Innym powodem błędnej oceny odległości i prędkości nadjeżdżającego pociągu jest przeświadczenie, że każdy dojeżdżający do skrzyżowania pojazd zmniejszy prędkość. Pociągi jej nie zmniejszają przed przejazdami, co najwyżej wysyłają ostrzegawczy sygnał dźwiękowy w przepisowej odległości. Kierowcy, zamknięci w dźwiękoszczelnych kabinach, a takie są niemal wszystkie we współcześnie produkowanych autach, mogą go nie usłyszeć, zwłaszcza gdy mają włączone radio lub odtwarzacz MP3 z ustawioną na maksimum siłą głosu.

Nagminnym zjawiskiem jest nierespektowanie przez kierujących autami i motocyklami znaków STOP stojących tuż przed wjazdem na tory kolejowe oraz działających sygnalizatorów, które nie tylko ostrzegają przed nadjeżdżającym pociągiem, ale - podobnie jak czerwone światło na skrzyżowaniach – nakazują zatrzymanie się i oczekiwanie, aż sygnalizacja zostanie wyłączona. Tu znów mamy do czynienia z przyzwyczajeniem. Czerwony sygnał, zabraniające wjazdu na skrzyżowanie, jest światłem ciągłym, natomiast sygnały zakazujące wjazdu na przejazd kolejowy są pulsujące, co niektórzy kierowcy uznają jedynie za ostrzeżenie, bez żadnego znaczenia praktycznego.

Zobacz też: Szybkość: co to jest? Jakie są rodzaje szybkość? Jak szybkość wpływa na bezpieczeństwo?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Jedynym bezpiecznym sposobem przejechania przez przejazd kolejowy jest zachowanie maksymalnej ostrożności, stosowanie się do znaków i sygnałów oraz niewjeżdżanie na tory przed nadjeżdżającym pociągiem nawet gdy znajduje się on w odległości większej, niż 0,5 km od przejazdu. Pociąg ekspresowy pokonuje tę odległość w ciągu 8 – 10 sekund. To najczęściej jest o wiele za mało, aby samochód po wjechaniu na przejazd, zdążył go bezpiecznie opuścić. 

Dobrym zwyczajem jest zatrzymywanie się przed przejazdem - każdym, a zwłaszcza na mało uczęszczanych przejazdach niestrzeżonych na terenie niezabudowanym. Jeśli zauważymy pociąg, niezależnie od tego w jakiej odległości znajduje się od przejazdu, powinniśmy się zatrzymać i zaczekać. Pamiętajmy, że aby doszło do tragedii wystarczy jedynie chwila nieuwagi lub "odpuszczenia". Na przejeździe kolejowym w 2004 zginął trzykrotny mistrz Polski w rajdach samochodowych: Janusz Kulig.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

REKLAMA

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

REKLAMA

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

REKLAMA