REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Niebezpieczny pasażer: jak go okiełznać?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Wśród czynników, utrudniających bezpieczne kierowanie samochodem jedno z czołowych miejsc zajmują pasażerowie jego auta, a zwłaszcza pasażerowie – doradcy i pasażerowie – krytykanci. fot. Newspress
Wśród czynników, utrudniających bezpieczne kierowanie samochodem jedno z czołowych miejsc zajmują pasażerowie jego auta, a zwłaszcza pasażerowie – doradcy i pasażerowie – krytykanci. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Pasażer to jeden z najniebezpieczniejszych "elementów" samochodu. Jak poradzić sobie z pasażerami w samochodzie w czasie jazdy?

REKLAMA

Wśród czynników, utrudniających bezpieczne kierowanie samochodem jedno z czołowych miejsc zajmują pasażerowie jego auta, a zwłaszcza pasażerowie – doradcy i pasażerowie – krytykanci. Ich „sugestie” mogą doprowadzić do groźnego wypadku.

REKLAMA

Kierowca samochodu jest jak kapitan statku lub samolotu i to wyłącznie on odpowiada za bezpieczeństwo swoje, swoich pasażerów i innych uczestników ruchu, którzy znajdą się na drodze jego pojazdu. Rola pasażerów w kierowaniu samochodem jest żadna. Niestety większość z nich uważa, że to oni są najważniejsi. Podróż odbywa się więc w atmosferze ich „dobrych” rad, pouczeń udzielanych kierowcy i krytyki wszystkiego, co on zrobi. W efekcie osoba prowadząca pojazd stopniowo zaczyna tracić nerwy, skupia się nie na tym, co dzieje się na drodze, a na tym, jak sprostać oczekiwaniom osób z nią jadących. W końcu, zdenerwowana i wściekła na doradców, zaczyna popełniać coraz więcej błędów, aż w końcu doprowadza do powstania groźnej sytuacji, z której nie zawsze jest wyjście.

Zobacz też: Tolerancja i poszanowanie na drodze. Ekspert ITS radzi jak być dobrym kierowcą

Pasażerowie najczęściej nie rozumieją, że słowa są niejednokrotnie znacznie silniejsze od czynów i to one mogą kosztować ich utratę zdrowia lub życia. Na drogach wydarza się wiele tragicznych wypadków, w których giną całe rodziny. Eksperci nie są w stanie ustalić przyczyn sporej części z nich. Mówi się o ewentualnym zaśnięciu kierowcy podczas jazdy, albo o jego nieostrożności, ale nigdy o tym, że mógł on przestać panować nad emocjami i odruchami w wyniku żarliwej dyskusji z żoną lub innymi pasażerami na temat jego techniki jazdy lub umiejętności. Przyczyną krytyki bardzo często jest przestrzeganie przez kierowcę zasad i przepisów kodeksu drogowego bo... „inni tak nie jeżdżą!”.

Zobacz też: Technika jazdy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Rada na niesfornych pasażerów o nastawieniu krytycznym do całego świata i kierowcy jest jedna: zatrzymać samochód w pierwszym napotkanym bezpiecznym miejscu i zaproponować wszystkim odbycie dalszej drogi pieszo lub komunikacją publiczną. W żadnym wypadku nie wolno dopuścić do jakiejkolwiek ostrzejszej wymiany zdań lub kłótni podczas jazdy. Chodzi o życie kilku osób i to zwalnia kierowcę z postępowania kompromisowego, ustępliwego lub ugrzecznionego. Jedynie stanowczość i bezkompromisowość może przynieść pożądany skutek. Łagodna perswazja, próby załagodzenia sporu zwykle są bezskuteczne.

Dla uniknięcia poważniejszej awantury i tzw. cichych dni w domu, jeżeli osoba krytykująca ma prawo jazdy i potrafi w miarę dobrze prowadzić auto, można pod dowolnym pretekstem oddać w jej ręce kierownicę. Może to być złe samopoczucie, nagły ból głowy, senność lub cokolwiek, co nie wzbudzi w krytykancie podejrzeń, że jest to mistyfikacja.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA