REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Obciążone auto: czy prowadzi się inaczej?

Max Trela
Jak zmienia się zachowanie samochodu pod obciążeniem? Fot. Fotolia
Jak zmienia się zachowanie samochodu pod obciążeniem? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy jak bardzo zachowanie samochodu zmienia się w zależności od tego jaki ciężar wieziemy. Auto będzie inaczej przyspieszać, hamować, inaczej będzie reagowało na ruchy kierownicą. Ważne jest jak przewozimy nasz drogocenny – bo żywy – ładunek.

Im więcej tym wolniej...

Jeśli mamy generalizować to można powiedzieć, że im auto jest cięższe, tym staje się bardziej powolne. Nie chodzi tu tylko o przyspieszenia, które zależy w identycznym stopniu od mocy silnika. Ciężkie auto – np. z czterema osobami i ich bagażami na pokładzie – będzie ogólnie bardziej bezwładne. To oznacza wolniejsze i reakcje na ruchy kierownicą, ale i bardziej gwałtowne zachowanie w momentach utraty przyczepności.

REKLAMA

REKLAMA

Co to oznacza w praktyce? Mniej więcej tyle, że mocno obciążony (nawet bardzo równomiernie) samochód będzie niechętnie skręcał i będzie miał tendencję do „wypadania” na zewnątrz zakrętu. Dodatkowo wyprowadzenie z poślizgu będzie dużo trudniejsze niż w przypadku tego samego samochodu, ale bez bagażu.

Zobacz też: Jazda na lekach a bezpieczeństwo

Najbardziej odczuwalna różnica występuje jednak przy hamowaniu. Tu trzeba liczyć, ze każde dodatkowe 10 kilogramów może przedłużyć drogę hamowania nawet o kilkanaście centymetrów. Łatwo zatem policzyć, że załadowany po dach samochód zatrzyma się nawet ponad 10 metrów dalej niż taki jeżdżący „na pusto”. Co gorsza bardziej obciążone hamulce mają tendencję do szybszego nagrzewania się i dodatkowej utraty skuteczności – czyli już po 3 lub 4 hamowaniach od 100 do 0 km/h może się okazać, że pedał wpada w podłogę jakby z niczym nie był połączony.

REKLAMA

Ładować trzeba z głową

Skoro już wiemy że ładunek bardzo wydatnie zmienia zachowanie każdego auta, warto też wspomnieć o tym jak na zachowanie auta wpływa rozłożenia ładunku – bo to równie istotne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Otóż zasada jest bardzo prosta: Im ładunek znajduje się bliżej centrum masy pojazdu tym ma bardziej neutralny wpływ na zachowanie w skręcie i w drugą stronę. Im dany ciężar jest przesunięty bardziej ku krańcowi auta tym bardziej będzie on wytrącał je z zadanego toru jazdy.

Zobacz też: Siła odśrodkowa: wróg kierowcy na zakrętach

Dodajmy od razu, ze to wspomniane „centrum” znajduje się zazwyczaj mniej więcej na wysokości podłogi (patrząc w osi pionowej) i tylnej kanapy (w osi podłużnej pojazdu) – NIE W CENTRUM BAGAŻNIKA. Oznacza to, że przy pakowaniu najcięższe bagaże absolutnie zawsze wkładamy najgłębiej i najniżej jak tylko się da, w dodatku najlepiej w osi centralnej (a nie z prawej czy lewej strony przestrzeni ładunkowej). Tuż przy klapie powinny się natomiast znaleźć przedmioty możliwie najlżejsze.

Ostatnia sprawa o której trzeba pamiętać pakując samochód to... przytwierdzenie ładunku! Nie ma nic gorszego jak ciężar przemieszczający się bezwładnie po bagażniku. W skrajnej sytuacji drogowej taki „latający ciężar” może uniemożliwić zapanowanie nad autem nawet najlepszemu kierowcy. Do tego dochodzi jeszcze aspekt bezpieczeństwa w razie wypadku. Każde „wolny ładunek” przy nagłym zatrzymaniu (uderzeniu w przeszkodę) przemieszcza się z prędkością pocisku z broni pneumatycznej. Już 2 kilogramowa damska torebka może zabić.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA