REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Obciążone auto: czy prowadzi się inaczej?

Max Trela
Jak zmienia się zachowanie samochodu pod obciążeniem? Fot. Fotolia
Jak zmienia się zachowanie samochodu pod obciążeniem? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy jak bardzo zachowanie samochodu zmienia się w zależności od tego jaki ciężar wieziemy. Auto będzie inaczej przyspieszać, hamować, inaczej będzie reagowało na ruchy kierownicą. Ważne jest jak przewozimy nasz drogocenny – bo żywy – ładunek.

Im więcej tym wolniej...

Jeśli mamy generalizować to można powiedzieć, że im auto jest cięższe, tym staje się bardziej powolne. Nie chodzi tu tylko o przyspieszenia, które zależy w identycznym stopniu od mocy silnika. Ciężkie auto – np. z czterema osobami i ich bagażami na pokładzie – będzie ogólnie bardziej bezwładne. To oznacza wolniejsze i reakcje na ruchy kierownicą, ale i bardziej gwałtowne zachowanie w momentach utraty przyczepności.

REKLAMA

REKLAMA

Co to oznacza w praktyce? Mniej więcej tyle, że mocno obciążony (nawet bardzo równomiernie) samochód będzie niechętnie skręcał i będzie miał tendencję do „wypadania” na zewnątrz zakrętu. Dodatkowo wyprowadzenie z poślizgu będzie dużo trudniejsze niż w przypadku tego samego samochodu, ale bez bagażu.

Zobacz też: Jazda na lekach a bezpieczeństwo

Najbardziej odczuwalna różnica występuje jednak przy hamowaniu. Tu trzeba liczyć, ze każde dodatkowe 10 kilogramów może przedłużyć drogę hamowania nawet o kilkanaście centymetrów. Łatwo zatem policzyć, że załadowany po dach samochód zatrzyma się nawet ponad 10 metrów dalej niż taki jeżdżący „na pusto”. Co gorsza bardziej obciążone hamulce mają tendencję do szybszego nagrzewania się i dodatkowej utraty skuteczności – czyli już po 3 lub 4 hamowaniach od 100 do 0 km/h może się okazać, że pedał wpada w podłogę jakby z niczym nie był połączony.

REKLAMA

Ładować trzeba z głową

Skoro już wiemy że ładunek bardzo wydatnie zmienia zachowanie każdego auta, warto też wspomnieć o tym jak na zachowanie auta wpływa rozłożenia ładunku – bo to równie istotne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Otóż zasada jest bardzo prosta: Im ładunek znajduje się bliżej centrum masy pojazdu tym ma bardziej neutralny wpływ na zachowanie w skręcie i w drugą stronę. Im dany ciężar jest przesunięty bardziej ku krańcowi auta tym bardziej będzie on wytrącał je z zadanego toru jazdy.

Zobacz też: Siła odśrodkowa: wróg kierowcy na zakrętach

Dodajmy od razu, ze to wspomniane „centrum” znajduje się zazwyczaj mniej więcej na wysokości podłogi (patrząc w osi pionowej) i tylnej kanapy (w osi podłużnej pojazdu) – NIE W CENTRUM BAGAŻNIKA. Oznacza to, że przy pakowaniu najcięższe bagaże absolutnie zawsze wkładamy najgłębiej i najniżej jak tylko się da, w dodatku najlepiej w osi centralnej (a nie z prawej czy lewej strony przestrzeni ładunkowej). Tuż przy klapie powinny się natomiast znaleźć przedmioty możliwie najlżejsze.

Ostatnia sprawa o której trzeba pamiętać pakując samochód to... przytwierdzenie ładunku! Nie ma nic gorszego jak ciężar przemieszczający się bezwładnie po bagażniku. W skrajnej sytuacji drogowej taki „latający ciężar” może uniemożliwić zapanowanie nad autem nawet najlepszemu kierowcy. Do tego dochodzi jeszcze aspekt bezpieczeństwa w razie wypadku. Każde „wolny ładunek” przy nagłym zatrzymaniu (uderzeniu w przeszkodę) przemieszcza się z prędkością pocisku z broni pneumatycznej. Już 2 kilogramowa damska torebka może zabić.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy Prezydent Karol Nawrocki podpisze tę nowelizację ustawy Prawo o ruchu drogowym? Jest ważny głos sprzeciwu: Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina Prezydentowi o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz skąd apel o weto prezydenta?

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

REKLAMA

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

REKLAMA

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA