REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak pokonywać długie i bardzo długie trasy?

Kierowcy z dużym stażem są w stanie przejechać nawet 400 i więcej km bez postoju. Pozostali powinni odpoczywać mniej więcej co 150 do 200 km  Fot. Fotolia
Kierowcy z dużym stażem są w stanie przejechać nawet 400 i więcej km bez postoju. Pozostali powinni odpoczywać mniej więcej co 150 do 200 km Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pokonywanie długich tras, czyli liczących od 300 do 1000 km i więcej w ciągu dnia nie musi być męczące i nużące. Trzeba jedynie dopasować harmonogram podróży do naturalnego rytmu organizmu kierowcy.

Ponieważ każdy człowiek jest inny i inaczej funkcjonuje, poniższe uwagi i wskazówki należy traktować jedynie jako orientacyjne, pozwalające na szukanie własnych sposobów na zmęczenie jazdą.

REKLAMA

Zdrowy i wypoczęty kierowca z niewielkim stażem za kierownicą nie powinien próbować pokonywać dziennie więcej, niż 300 do 500 km. Powyżej tej granicy jego reakcje mogą stawać się coraz bardziej opóźnione, co może mieć istotny wpływ na podjęcie właściwego i odpowiednio szybkiego działania w sytuacjach, z którymi wcześniej się nie spotykał. Ma to szczególne znaczenie w przypadku, gdy podróż będzie przebiegała w nieznanym terenie z ukształtowaniem innym, niż dotychczas przez niego poznane. Tak więc mało doświadczony kierowca z nizin, kiedy wjedzie po przejechaniu 300 i więcej km w teren górzysty, może mieć spore trudności z wykonywaniem trudnych i najtrudniejszych manewrów, takich jak omijanie, wymijanie i wyprzedzanie. Na dodatek może często nie zdawać sobie sprawy z tych trudności.

Zobacz też: Jak oszczędzać żołądek w trakcie podróży?

REKLAMA

Podczas jazdy są konieczne wypoczynki. Im mniej doświadczony kierowca i im jest starszy wiekiem, tym częściej powinien odpoczywać. Z kolei zbyt częste postoje wytrącają z rytmu jazdy, mogą także powodować pewne opóźnienia w stosunku do planu podróży, co zaowocuje w końcowej fazie podróży szybszą i mniej ostrożną jazdą. Kierowcy z dużym stażem za kierownica są w stanie przejechać nawet 400 i więcej km bez postoju. Pozostali powinni odpoczywać mniej więcej co 150 do 200 km, a w miarę potrzeby częściej.

Spożywania posiłków podczas jazdy powinno być ograniczone do niezbędnego minimum. Syty kierowca łatwiej popada w senność i ma bardziej opóźniony refleks, niż kierowca, który zjadł ostatni obfity posiłek na godzinę lub więcej przed wyruszeniem w trasę. Również głód nie jest wskazany podczas prowadzenia samochodu, ponieważ jego objawy mogą rozpraszać uwagę i często zmuszają bardziej do myślenia o najbliższej jadłodajni, niż o sytuacji na drodze. Dlatego posiłki w trasie należy ograniczać do niezbędnego minimum, zaś po spożyciu obfitszych odpocząć przynajmniej przez kilkanaście minut.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak oszczędzać żołądek w trakcie podróży?

Picie napojów w podróży ma pewną zaletę, która bywa uznawana za wadę. Otóż pite napoje, jeżeli nie są słodkie, odpędzają dość skutecznie senność w naturalny sposób, zmuszając kierowcę do częstszych, nawet krótkotrwałych postojów związanych z fizjologią organizmu. W żadnym wypadku nie należy podczas jazdy pić napojów gorących. Można je łatwo rozlać i wówczas kierowca poświęci więcej uwagi poparzonym udom i kolanom, niż sytuacji na drodze.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Czy kierowców stać na tanie samochody w 2024 r.? Auta "zjadają" nawet 1,8 tys. zł miesięcznie

    Samochody drożeją. To można powtarzać jak mantrę praktycznie od początku pandemii. W tym jednak materiale nie chodzi o ceny aut używanych, a raczej koszty ich późniejszego utrzymania. Czy kierowców stać na tanie samochody w 2024 r.?

    Przyjętego mandatu nie da się uchylić. Wznowienie postępowania mandatowego to konieczna zmiana

    Przyjętego mandatu karnego uchylić się nie da. Praktycznie nie ma takiej możliwości nawet w przypadku, w którym funkcjonariusz, wymierzając karę, dopuścił się złamania prawa. To oznacza złamanie konstytucyjnych praw kierowców. RPO wnosi zatem o zmianę przepisów.

    Nowy bat na pijanych kierowców od 14 marca. Zaczną tracić samochody. Jak zadziałają nowe przepisy?

    14 marca 2024 r. w życie wejdą nowe przepisy. W ich ramach pijany kierowca dostanie wyrok, grzywnę, a do tego straci prawo jazdy i... samochód. Tak, sądy będą mogły decydować o przepadku pojazdu. Czy to skuteczny bat?

    Po jakim czasie kasują się punkty karne w 2024 r.?

    Punkty karne stanowią skuteczny straszak na kierowców. Choć z czasem się przedawniają. Czy jednak wszyscy wiedzą po jakim czasie? W 2024 r. obowiązują na szczęście jednolite zasady kasowania punktów karnych.

    REKLAMA

    Renault 5 powraca. Teraz jako elektryk z serii E-Tech

    Po 28 latach Renault 5 powraca na rynek. Teraz jako elektryczny hatchback. Nowy model E-Tech będzie miał nawet 150 koni, pokona nawet 400 km na ładowaniu, a do tego sam może się stać zasobnikiem energii. Można zasilać z niego np. urządzenia w domu.

    Ile kosztuje najtańszy nowy samochód w Polsce w 2024 r.?

    Dziś zajmiemy się najtańszym, fabrycznie nowym samochodem oferowanym w Polsce w 2024 r. Ile kosztuje taki pojazd? I czy kierowcy uda się zamknąć w kwocie niższej, niż 60 tys. zł? Oto przegląd rynku i 5. budżetowych propozycji.

    Debiut MG3 Hybrid+. Czyżby pojawił się tani pogromca hybrydowego Yarisa i Clio?

    MG3 Hybrid+ ma brytyjskie logo i chińską duszę. Duszę wojownika! Hybrydowa wersja hatchbacka niedługo ruszy na podbój Europy. I ma naprawdę dużo asów w rękawie. Na tyle dużo, że Yaris i Clio powinni się bać? Bez wątpienia tak.

    Badania techniczne także poza stacjami kontroli pojazdów. Przepisy wykonawcze są w drodze

    Dziś właściciel traktora musi jechać na przegląd do okręgowej stacji. To oznacza wydatek na paliwo i torowanie dróg. To może się jednak zmienić już 1 czerwca 2024 r. W drodze jest akt wykonawczy do przepisów, które pozwolą na wykonanie przeglądu poza SKP.

    REKLAMA

    Czy numer VIN pojazdu oznacza dane osobowe? Pytanie absurdalne. Odpowiedź jeszcze bardziej!

    Pojęcie danych osobowych stanowi gorący kartofel prawny. Bo jest mało precyzyjne i wymaga interpretacji. Czy numer VIN pojazdu oznacza dane osobowe? Na ten temat wypowiedziało się TSUE. Część rynku motoryzacyjnego nie będzie zadowolona z odpowiedzi.

    Karta parkingowa niepełnosprawnego straciła ważność. Ile kierowca dostanie mandatu za parkowanie na niebieskiej kopercie?

    Karty parkingowe osób niepełnosprawnych wkrótce tracą ważność. To wynik działania przepisów i sytuacja, która oznacza poważny problem. Ile wynosi mandat za parkowanie na niebieskiej kopercie bez ważnej karty? To jedna z wyższych kar w taryfikatorze.

    REKLAMA