REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak pokonywać długie i bardzo długie trasy?

Subskrybuj nas na Youtube
Kierowcy z dużym stażem są w stanie przejechać nawet 400 i więcej km bez postoju. Pozostali powinni odpoczywać mniej więcej co 150 do 200 km  Fot. Fotolia
Kierowcy z dużym stażem są w stanie przejechać nawet 400 i więcej km bez postoju. Pozostali powinni odpoczywać mniej więcej co 150 do 200 km Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pokonywanie długich tras, czyli liczących od 300 do 1000 km i więcej w ciągu dnia nie musi być męczące i nużące. Trzeba jedynie dopasować harmonogram podróży do naturalnego rytmu organizmu kierowcy.

Ponieważ każdy człowiek jest inny i inaczej funkcjonuje, poniższe uwagi i wskazówki należy traktować jedynie jako orientacyjne, pozwalające na szukanie własnych sposobów na zmęczenie jazdą.

REKLAMA

REKLAMA

Zdrowy i wypoczęty kierowca z niewielkim stażem za kierownicą nie powinien próbować pokonywać dziennie więcej, niż 300 do 500 km. Powyżej tej granicy jego reakcje mogą stawać się coraz bardziej opóźnione, co może mieć istotny wpływ na podjęcie właściwego i odpowiednio szybkiego działania w sytuacjach, z którymi wcześniej się nie spotykał. Ma to szczególne znaczenie w przypadku, gdy podróż będzie przebiegała w nieznanym terenie z ukształtowaniem innym, niż dotychczas przez niego poznane. Tak więc mało doświadczony kierowca z nizin, kiedy wjedzie po przejechaniu 300 i więcej km w teren górzysty, może mieć spore trudności z wykonywaniem trudnych i najtrudniejszych manewrów, takich jak omijanie, wymijanie i wyprzedzanie. Na dodatek może często nie zdawać sobie sprawy z tych trudności.

Zobacz też: Jak oszczędzać żołądek w trakcie podróży?

Podczas jazdy są konieczne wypoczynki. Im mniej doświadczony kierowca i im jest starszy wiekiem, tym częściej powinien odpoczywać. Z kolei zbyt częste postoje wytrącają z rytmu jazdy, mogą także powodować pewne opóźnienia w stosunku do planu podróży, co zaowocuje w końcowej fazie podróży szybszą i mniej ostrożną jazdą. Kierowcy z dużym stażem za kierownica są w stanie przejechać nawet 400 i więcej km bez postoju. Pozostali powinni odpoczywać mniej więcej co 150 do 200 km, a w miarę potrzeby częściej.

REKLAMA

Spożywania posiłków podczas jazdy powinno być ograniczone do niezbędnego minimum. Syty kierowca łatwiej popada w senność i ma bardziej opóźniony refleks, niż kierowca, który zjadł ostatni obfity posiłek na godzinę lub więcej przed wyruszeniem w trasę. Również głód nie jest wskazany podczas prowadzenia samochodu, ponieważ jego objawy mogą rozpraszać uwagę i często zmuszają bardziej do myślenia o najbliższej jadłodajni, niż o sytuacji na drodze. Dlatego posiłki w trasie należy ograniczać do niezbędnego minimum, zaś po spożyciu obfitszych odpocząć przynajmniej przez kilkanaście minut.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak oszczędzać żołądek w trakcie podróży?

Picie napojów w podróży ma pewną zaletę, która bywa uznawana za wadę. Otóż pite napoje, jeżeli nie są słodkie, odpędzają dość skutecznie senność w naturalny sposób, zmuszając kierowcę do częstszych, nawet krótkotrwałych postojów związanych z fizjologią organizmu. W żadnym wypadku nie należy podczas jazdy pić napojów gorących. Można je łatwo rozlać i wówczas kierowca poświęci więcej uwagi poparzonym udom i kolanom, niż sytuacji na drodze.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA