REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak pokonywać długie i bardzo długie trasy?

Subskrybuj nas na Youtube
Kierowcy z dużym stażem są w stanie przejechać nawet 400 i więcej km bez postoju. Pozostali powinni odpoczywać mniej więcej co 150 do 200 km  Fot. Fotolia
Kierowcy z dużym stażem są w stanie przejechać nawet 400 i więcej km bez postoju. Pozostali powinni odpoczywać mniej więcej co 150 do 200 km Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pokonywanie długich tras, czyli liczących od 300 do 1000 km i więcej w ciągu dnia nie musi być męczące i nużące. Trzeba jedynie dopasować harmonogram podróży do naturalnego rytmu organizmu kierowcy.

Ponieważ każdy człowiek jest inny i inaczej funkcjonuje, poniższe uwagi i wskazówki należy traktować jedynie jako orientacyjne, pozwalające na szukanie własnych sposobów na zmęczenie jazdą.

REKLAMA

REKLAMA

Zdrowy i wypoczęty kierowca z niewielkim stażem za kierownicą nie powinien próbować pokonywać dziennie więcej, niż 300 do 500 km. Powyżej tej granicy jego reakcje mogą stawać się coraz bardziej opóźnione, co może mieć istotny wpływ na podjęcie właściwego i odpowiednio szybkiego działania w sytuacjach, z którymi wcześniej się nie spotykał. Ma to szczególne znaczenie w przypadku, gdy podróż będzie przebiegała w nieznanym terenie z ukształtowaniem innym, niż dotychczas przez niego poznane. Tak więc mało doświadczony kierowca z nizin, kiedy wjedzie po przejechaniu 300 i więcej km w teren górzysty, może mieć spore trudności z wykonywaniem trudnych i najtrudniejszych manewrów, takich jak omijanie, wymijanie i wyprzedzanie. Na dodatek może często nie zdawać sobie sprawy z tych trudności.

Zobacz też: Jak oszczędzać żołądek w trakcie podróży?

Podczas jazdy są konieczne wypoczynki. Im mniej doświadczony kierowca i im jest starszy wiekiem, tym częściej powinien odpoczywać. Z kolei zbyt częste postoje wytrącają z rytmu jazdy, mogą także powodować pewne opóźnienia w stosunku do planu podróży, co zaowocuje w końcowej fazie podróży szybszą i mniej ostrożną jazdą. Kierowcy z dużym stażem za kierownica są w stanie przejechać nawet 400 i więcej km bez postoju. Pozostali powinni odpoczywać mniej więcej co 150 do 200 km, a w miarę potrzeby częściej.

REKLAMA

Spożywania posiłków podczas jazdy powinno być ograniczone do niezbędnego minimum. Syty kierowca łatwiej popada w senność i ma bardziej opóźniony refleks, niż kierowca, który zjadł ostatni obfity posiłek na godzinę lub więcej przed wyruszeniem w trasę. Również głód nie jest wskazany podczas prowadzenia samochodu, ponieważ jego objawy mogą rozpraszać uwagę i często zmuszają bardziej do myślenia o najbliższej jadłodajni, niż o sytuacji na drodze. Dlatego posiłki w trasie należy ograniczać do niezbędnego minimum, zaś po spożyciu obfitszych odpocząć przynajmniej przez kilkanaście minut.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak oszczędzać żołądek w trakcie podróży?

Picie napojów w podróży ma pewną zaletę, która bywa uznawana za wadę. Otóż pite napoje, jeżeli nie są słodkie, odpędzają dość skutecznie senność w naturalny sposób, zmuszając kierowcę do częstszych, nawet krótkotrwałych postojów związanych z fizjologią organizmu. W żadnym wypadku nie należy podczas jazdy pić napojów gorących. Można je łatwo rozlać i wówczas kierowca poświęci więcej uwagi poparzonym udom i kolanom, niż sytuacji na drodze.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

Rzecznik MŚP apeluje o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Chodzi o limity kosztów i leasingi

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców apeluje do ministra finansów o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Obecne regulacje, zdaniem Rzecznika, ograniczają modernizację flot i zwiększają koszty działalności. Przedsiębiorcy ostrzegają, że nowe limity rozliczeń uderzą w sektor MŚP i zahamują rozwój elektromobilności.

KGP: 109 280 interwencji, 389 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 280 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

REKLAMA

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA