REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak ocenić szerokość swojego pojazdu?

Jakubowski Ryszard
Kierowcy często zadają sobie pytanie: Jak jechać przy krawędzi drogi i jak poznać, czy samochód się zmieści w wąskiej przerwie między przeszkodami? Fot. Fotolia
Kierowcy często zadają sobie pytanie: Jak jechać przy krawędzi drogi i jak poznać, czy samochód się zmieści w wąskiej przerwie między przeszkodami? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Każdy kierowca powinien poznać i umieć ocenić wymiary swojego pojazdu, a zwłaszcza jego długość i szerokość. Wiedza ta jest bardzo przydatna przede wszystkim podczas parkowania, ale także i w innych okolicznościach, jak choćby wjeżdżanie w wąskie bramy czy w luki pomiędzy pojazdami tarasującymi drogę.

Kierowcy często zadają sobie pytanie: Jak jechać przy krawędzi drogi i jak poznać, czy samochód się zmieści w wąskiej przerwie między przeszkodami? Zamontowane w nowoczesnych pojazdach czujniki nie zawsze dają na nie odpowiedź. Niestety, z miejsca kierowcy najczęściej nie widać najdalszych miejsc karoserii, tak więc kierowca musi w wielu wypadkach kierować się wyczuciem, które często bywa zawodne.

REKLAMA

Zobacz też: Jak radzić sobie z ptasimi odchodami na karoserii?

REKLAMA

Pomóc może, i to częściowo, jedynie mądry trening. W tym celu należy na wolnym placu ustawić różnego rodzaju „przeszkody”, następnie wjechać między nie. Przedmioty powinny być z materiału, który nie spowoduje żadnych uszkodzeń pojazdu w przypadku uderzenia lub otarcia - np. gumowe słupki lub kartonowe pudła. Po pewnym czasie ćwiczący może dojść do takiej wprawy, że bez problemu będzie wjeżdżał z dość dużą prędkością w lukę między przeszkodami o szerokości tylko 10 centymetrów większej, niż szerokość jego pojazdu.

W podobny sposób można opanować jazdę tuż przy krawędzi jezdni, budując sobie na wolnym placu jej imitację z niewielkich pudełek lub innych drobnych przedmiotów. Jeszcze lepiej jest nakreślić na ziemi dwie równoległe linie w odstępie równym podwójnej szerokości opony, a następnie wjechać pomiędzy nie i starać się tak prowadzić auto, aby nie najechać na żadną z nich. Dla kierowcy to powrót do wczesnej nauki jazdy, ale czasem warto sobie taką wiedzę odświeżyć. O ocenę trzeba poprosić kogoś, kto będzie z boku obserwował tor jazdy samochodu. Ćwicząc można zauważyć, że optymalny tor jazdy uzyskuje się np. gdy linia tuż przed maską jest widoczna zawsze w tej samej odległości od jej prawej krawędzi. Zapamiętując tę odległość można swobodnie jechać w odległości kilku centymetrów od krawężnika

Zobacz też: Jak przewozić długi ładunek?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przy ocenie odległości, w jakiej znajdują się prawe koła samochodu od krawędzi jezdni, bardzo pomocne na treningach może być prawe boczne lusterko. Na czas ćwiczeń należy je tak ustawić, aby pokazywało także tylne koło samochodu z wycinkiem jezdni koło niego. Tak są ustawiane lusterka przez kierowców wielkich ciężarówek, którzy ze swojego miejsca nie mają możliwości oceny, co się dzieje po prawej stronie ich samochodu tuż obok jego kół. Niektórzy stosują nawet dodatkowe lusterko, w którym widać jedynie prawe przednie koło i jezdnię metr przed nim i za nim. W samochodzie osobowym takie udogodnienie nie jest konieczne.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

REKLAMA

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

REKLAMA