REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak ocenić szerokość swojego pojazdu?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Kierowcy często zadają sobie pytanie: Jak jechać przy krawędzi drogi i jak poznać, czy samochód się zmieści w wąskiej przerwie między przeszkodami? Fot. Fotolia
Kierowcy często zadają sobie pytanie: Jak jechać przy krawędzi drogi i jak poznać, czy samochód się zmieści w wąskiej przerwie między przeszkodami? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Każdy kierowca powinien poznać i umieć ocenić wymiary swojego pojazdu, a zwłaszcza jego długość i szerokość. Wiedza ta jest bardzo przydatna przede wszystkim podczas parkowania, ale także i w innych okolicznościach, jak choćby wjeżdżanie w wąskie bramy czy w luki pomiędzy pojazdami tarasującymi drogę.

Kierowcy często zadają sobie pytanie: Jak jechać przy krawędzi drogi i jak poznać, czy samochód się zmieści w wąskiej przerwie między przeszkodami? Zamontowane w nowoczesnych pojazdach czujniki nie zawsze dają na nie odpowiedź. Niestety, z miejsca kierowcy najczęściej nie widać najdalszych miejsc karoserii, tak więc kierowca musi w wielu wypadkach kierować się wyczuciem, które często bywa zawodne.

REKLAMA

Zobacz też: Jak radzić sobie z ptasimi odchodami na karoserii?

REKLAMA

Pomóc może, i to częściowo, jedynie mądry trening. W tym celu należy na wolnym placu ustawić różnego rodzaju „przeszkody”, następnie wjechać między nie. Przedmioty powinny być z materiału, który nie spowoduje żadnych uszkodzeń pojazdu w przypadku uderzenia lub otarcia - np. gumowe słupki lub kartonowe pudła. Po pewnym czasie ćwiczący może dojść do takiej wprawy, że bez problemu będzie wjeżdżał z dość dużą prędkością w lukę między przeszkodami o szerokości tylko 10 centymetrów większej, niż szerokość jego pojazdu.

W podobny sposób można opanować jazdę tuż przy krawędzi jezdni, budując sobie na wolnym placu jej imitację z niewielkich pudełek lub innych drobnych przedmiotów. Jeszcze lepiej jest nakreślić na ziemi dwie równoległe linie w odstępie równym podwójnej szerokości opony, a następnie wjechać pomiędzy nie i starać się tak prowadzić auto, aby nie najechać na żadną z nich. Dla kierowcy to powrót do wczesnej nauki jazdy, ale czasem warto sobie taką wiedzę odświeżyć. O ocenę trzeba poprosić kogoś, kto będzie z boku obserwował tor jazdy samochodu. Ćwicząc można zauważyć, że optymalny tor jazdy uzyskuje się np. gdy linia tuż przed maską jest widoczna zawsze w tej samej odległości od jej prawej krawędzi. Zapamiętując tę odległość można swobodnie jechać w odległości kilku centymetrów od krawężnika

Zobacz też: Jak przewozić długi ładunek?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przy ocenie odległości, w jakiej znajdują się prawe koła samochodu od krawędzi jezdni, bardzo pomocne na treningach może być prawe boczne lusterko. Na czas ćwiczeń należy je tak ustawić, aby pokazywało także tylne koło samochodu z wycinkiem jezdni koło niego. Tak są ustawiane lusterka przez kierowców wielkich ciężarówek, którzy ze swojego miejsca nie mają możliwości oceny, co się dzieje po prawej stronie ich samochodu tuż obok jego kół. Niektórzy stosują nawet dodatkowe lusterko, w którym widać jedynie prawe przednie koło i jezdnię metr przed nim i za nim. W samochodzie osobowym takie udogodnienie nie jest konieczne.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

REKLAMA

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

REKLAMA

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

To już pewne: będą zmiany w cenach za badania techniczne pojazdów. Co czeka kierowców i stacje kontroli pojazdów

Jak informuje resort, jeszcze w grudniu 2024 roku złożono wniosek o wpisanie projektu ustawy do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Ma ona na celu całkowitą rewolucję w opłatach za badania techniczne samochodów i innych pojazdów.

REKLAMA