Wyjeżdżanie z parkingu
REKLAMA
REKLAMA
1. Wyjazd spomiędzy dwóch samochodów stojących w szeregu (z przodu i z tyłu) z naszym pojazdem
REKLAMA
Jeżeli odległość z przodu i z tyłu jest niewielka, manewr ten wymaga wielokrotnego ruszania do przodu i do tyłu. Jadąc do przodu należy (o ile auto jest zaparkowane po prawej stronie jezdni) skręcić koła maksymalnie w lewo. Przed rozpoczęciem cofania koła skręcić maksymalnie w prawo. Należy przy tym uważać, aby nie uderzyć w żaden z samochodów, ograniczających pole manewru. Czynności powtarzać tak długo, aż będzie możliwe wyjechanie z „pułapki”. Może się okazać, że konieczne będzie przestawienie lusterek bocznych, tak by widoczne były krawędzie karoserii. W przypadku, gdy kierowca nie jest w stanie samodzielnie ocenić odległości od innych pojazdów siedząc za kierownicą, warto poprosić przechodniów o pomoc i przekazywanie na bieżąco informacji ile miejsca nam zostało do aut stojących obok.
Zobacz także: Jak prawidłowo zmieniać biegi?
2. Wyjazd spomiędzy dwóch samochodów, stojących równolegle z naszym
Wyjeżdżając zarówno do przodu jak i do tyłu należy tak ustawić przednie koła, aby samochód nie poruszał się po łuku. Następnie należy kontrolować tor jazdy m.in. w lusterkach bocznych oraz zerkając na zarys przodu pojazdu. Dzięki temu można się uchronić przed otarciem lakieru w swoim i w sąsiednich pojazdach. Oprócz tego wyjeżdżając z miejsca parkingowego nie możemy zapomnieć, by kontrolować ruch innych pojazdów i upewnić się czy z miejsca na przeciwko również nie wjeżdża pojazd.
3. Wyjazd tyłem na ruchliwą ulicę po zaparkowaniu na chodniku między pojazdami mniej więcej prostopadle do krawężnika
Manewr ten jest bardzo trudny i niebezpieczny z uwagi na mocno ograniczoną widoczność na boki przez sąsiednie pojazdy, lub zupełny jej brak. Nieoceniona jest w takim przypadku pomoc innej, zaufanej osoby. Gdy jej brak, jedynym rozwiązaniem jest włączenie biegu wstecznego i bardzo ostrożne i bardzo wolne cofanie się. Przejeżdżający kierowcy czasem na widok świateł cofania wyjeżdżającego na drogę pojazdu zatrzymują się i dają wolną drogę, często z pobudek czysto pragmatycznych: oto zwalnia się miejsce w sam raz dla ich pojazdu. Cofając w takich okolicznościach należy mieć włączony prawy kierunkowskaz, co dodatkowo zwróci uwagą kierowców, jadących wzdłuż chodnika.
Zobacz także: Jak przejeżdżać samochodem przez głębokie kałuże?
4. Wyjazd z dużego parkingu przy hipermarkecie i parkingu wielopoziomowego
W takich miejscach obowiązują wszystkie przepisy ruchu drogowego i znaki drogowe, nawet jeżeli ich rozmiary są inne od podanych w kodeksie drogowym i stosownych przepisach wykonawczych. Parkingi te nie są drogami publicznymi. Znaki na nich ustawione mają za zadanie uporządkowanie ruchu pojazdów, dzięki czemu ryzyko kolizji jest zminimalizowane. W przypadku parkingów wielopoziomowych należy pamiętać, że zjazdy i podjazdy, jakie można w nich napotkać, są dla oszczędności miejsca bardzo strome, a zakręty – bardzo ciasne. Często nawierzchnia ma gorszą przyczepność niż beton lub asfalt, dlatego należy zachować maksymalną ostrożność, jednocześnie pamiętając o ograniczeniu prędkości nawet poniżej 20 km/godz.
REKLAMA
REKLAMA