REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Wyjeżdżanie z parkingu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Parkowanie sprawie wielu kierowcom trudności.
Parkowanie sprawie wielu kierowcom trudności.

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazd zaparkowanym samochodem z ciasnego miejsca parkingowego jest nie lada sztuką. Tylko w niewielkim stopniu mogą ułatwić parkingowe manewry czujniki parkowania i kamera, pokazująca sytuację za samochodem.

1. Wyjazd spomiędzy dwóch samochodów stojących w szeregu (z przodu i z tyłu) z naszym pojazdem

REKLAMA

Jeżeli odległość z przodu i z tyłu jest niewielka, manewr ten wymaga wielokrotnego ruszania do przodu i do tyłu. Jadąc do przodu należy (o ile auto jest zaparkowane po prawej stronie jezdni) skręcić koła maksymalnie w lewo. Przed rozpoczęciem cofania koła skręcić maksymalnie w prawo. Należy przy tym uważać, aby nie uderzyć w żaden z samochodów, ograniczających pole manewru. Czynności powtarzać tak długo, aż będzie możliwe wyjechanie z „pułapki”. Może się okazać, że konieczne będzie przestawienie lusterek bocznych, tak by widoczne były krawędzie karoserii. W przypadku, gdy kierowca nie jest w stanie samodzielnie ocenić odległości od innych pojazdów siedząc za kierownicą, warto poprosić przechodniów o pomoc i przekazywanie na bieżąco informacji ile miejsca nam zostało do aut stojących obok.

Zobacz także: Jak prawidłowo zmieniać biegi?

2. Wyjazd spomiędzy dwóch samochodów, stojących równolegle z naszym

Wyjeżdżając zarówno do przodu jak i do tyłu należy tak ustawić przednie koła, aby samochód nie poruszał się po łuku. Następnie należy kontrolować tor jazdy m.in. w lusterkach bocznych oraz zerkając na zarys przodu pojazdu. Dzięki temu można się uchronić przed otarciem lakieru w swoim i w sąsiednich pojazdach. Oprócz tego wyjeżdżając z miejsca parkingowego nie możemy zapomnieć, by kontrolować ruch innych pojazdów i upewnić się czy z miejsca na przeciwko również nie wjeżdża pojazd.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3. Wyjazd tyłem na ruchliwą ulicę po zaparkowaniu na chodniku między pojazdami mniej więcej prostopadle do krawężnika

Manewr ten jest bardzo trudny i niebezpieczny z uwagi na mocno ograniczoną widoczność na boki przez sąsiednie pojazdy, lub zupełny jej brak. Nieoceniona jest w takim przypadku pomoc innej, zaufanej osoby. Gdy jej brak, jedynym rozwiązaniem jest włączenie biegu wstecznego i bardzo ostrożne i bardzo wolne cofanie się. Przejeżdżający kierowcy czasem na widok świateł cofania wyjeżdżającego na drogę pojazdu zatrzymują się i dają wolną drogę, często z pobudek czysto pragmatycznych: oto zwalnia się miejsce w sam raz dla ich pojazdu. Cofając w takich okolicznościach należy mieć włączony prawy kierunkowskaz, co dodatkowo zwróci uwagą kierowców, jadących wzdłuż chodnika.

Zobacz także: Jak przejeżdżać samochodem przez głębokie kałuże?

4. Wyjazd z dużego parkingu przy hipermarkecie i parkingu wielopoziomowego

W takich miejscach obowiązują wszystkie przepisy ruchu drogowego i znaki drogowe, nawet jeżeli ich rozmiary są inne od podanych w kodeksie drogowym i stosownych przepisach wykonawczych. Parkingi te nie są drogami publicznymi. Znaki na nich ustawione mają za zadanie uporządkowanie ruchu pojazdów, dzięki czemu ryzyko kolizji jest zminimalizowane. W przypadku parkingów wielopoziomowych należy pamiętać, że zjazdy i podjazdy, jakie można w nich napotkać, są dla oszczędności miejsca bardzo strome, a zakręty – bardzo ciasne. Często nawierzchnia ma gorszą przyczepność niż beton lub asfalt, dlatego należy zachować maksymalną ostrożność, jednocześnie pamiętając o ograniczeniu prędkości nawet poniżej 20 km/godz.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA