REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak jechać drogą wielopasmową?

Subskrybuj nas na Youtube
Przepustowość dróg wielopasmowych nie zawsze jest w pełni wykorzystywana, fot. Fotolia
Przepustowość dróg wielopasmowych nie zawsze jest w pełni wykorzystywana, fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Drogi wielopasmowe zostały stworzone po to, aby ułatwić jazdę i umożliwić pokonanie danej trasy większej liczbie pojazdów w tym samym czasie. Ich przepustowość nie zawsze jest w pełni wykorzystana.

Wśród polskich kierowców utarł się nie uzasadniony logicznie zwyczaj jazdy środkowym i lewym pasem, które są obciążone nieraz maksymalnie. W tym czasie prawy pas pozostaje prawie pusty. W tej sytuacji często jest to pas, którym szybciej można dojechać do celu niż teoretycznie najszybszym lewym pasem. Oczywiście trzeba liczyć się z tym, że na prawym pasie mogą znajdować się tuż przy krawędzi wloty studzienek ściekowych, dlatego należy trzymać się w odległości około 0,5 m od krawężnika, a w miarę blisko linii, oddzielającej go od pasa środkowego.

REKLAMA

Zobacz też: Jak przejeżdżać przez „śpiącego policjanta”?

REKLAMA

W ruchu pozamiejskim prawe pasy dróg ekspresowych i autostrad są bardzo często napiętnowane głębokimi koleinami, utworzonymi przez wielkie ciężarówki podczas upałów. Jazda w koleinach jest bardzo niebezpieczna, zwłaszcza gdy są one wypełnione wodą deszczową. Jest na to bardzo skuteczny i łatwy sposób. Należy tak prowadzić swój pojazd, aby bliższa pobocza, prawa koleina znalazła się pomiędzy kołami. Jest to możliwe, gdy prawe koła pojazdu toczą się po linii, oddzielającej jezdnię od pobocza lub tuż przy niej.

Wymaga to nieco większej uwagi, niż podczas jazdy z kołami toczącymi się w koleinach, ponieważ czasem na poboczu można napotkać różne przedmioty, które odpadły lub wypadły z jadących wcześniej samochodów. Przy ich omijaniu należy bardzo ostrożnie i pod bardzo małym kątem wjeżdżać w koleiny. Pozwoli to na uniknięcie gwałtownych szarpnięć a nawet niekontrolowanej zmiany toru jazdy.

Jazda drogami ekspresowymi i autostradami jest dość monotonna. Toteż często kierowcy zapominają o normalnych czynnościach, zapewniających bezpieczeństwo, takich jak regularne spoglądanie w lusterka wsteczne. Aby mieć pełną kontrolę nad sytuacją na drodze, należy spoglądać we wsteczne lusterka nie aż tak często, jak w ruchu miejskim, ale przynajmniej raz na 5 do 10 sekund. Pozwala to dodatkowo na przeciwdziałanie monotonii jazdy i dość skutecznie utrudnia zaśnięcie za kierownicą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak zachowywać się wobec autobusów miejskich?

Dla uniknięcia znużenia warto co jakiś czas robić odpoczynki, pamiętając o tym, że jedynymi w pełni bezpiecznymi miejscami wypoczynku są albo duże i chętnie odwiedzane przez kierowców parkingi, albo stacje paliw lub parkingi przy przydrożnych restauracjach. Zatrzymywanie się na poboczu ruchliwej, wielopasmowej drogi powinno być traktowane jako ostateczność, podobnie jak wjeżdżanie na małe, pustawe leśne parkingi. Zatrzymywanie się na poboczach autostrad jest zabronione.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA