REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Poprawne zachowanie wobec pieszych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Wypadki z udziałem pieszych należą do najniebezpieczniejszych.
Wypadki z udziałem pieszych należą do najniebezpieczniejszych.

REKLAMA

REKLAMA

W kolizji pojazdu z pieszym ten ostatni jest na znacznie gorszej pozycji i wychodzi z niej najbardziej poszkodowany. Do niebywałych rzadkości należą przypadki wpadnięcia przechodnia do wnętrza samochodu przez przednią szybę nogami ku kierowcy tak, że to on jest poszkodowany, zaś pieszy poza drobnymi ranami i potłuczeniami wychodzi bez szwanku.

Pieszy, mimo że jest uczestnikiem ruchu drogowego i pełnoprawnym użytkownikiem drogi, zgodnie z literą prawa może nie znać absolutnie żadnych przepisów kodeksu drogowego, choć teoretycznie ma obowiązek stosować się do nich. Ciężko jest stosować się do czegoś, o czym nie ma się najmniejszego pojęcia. Bardzo wielu starszych wiekiem pieszych, zwłaszcza na wsiach i w mniejszych miejscowościach nie słyszało nawet o istnieniu przepisów drogowych, nie można więc oczekiwać od nich postępowania zgodnego z przyjętymi ogólnie i skodyfikowanymi normami.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz także: Podpowiadamy jak jeździć w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza

W miastach jest o wiele lepiej, ale także i tu liczni piesi znają zaledwie kilka podstawowych przepisów, a o pozostałych mają bardzo mgliste pojęcie. Dlatego podstawowa zasada zachowania kierowców wobec tych osób mówi, że każdą z nich bez wyjątku trzeba traktować jako osobę nieświadomą zarówno swoich praw jak i obowiązków na drodze. Tylko w ten sposób można się ustrzec niebezpiecznych sytuacji i groźnych w skutkach wypadków. Niestety, wielu pieszych wykorzystuje tę uprzywilejowaną pozycję dla wymuszania na innych użytkownikach dróg także nienależnych przywilejów.

Pieszy jest jedynym użytkownikiem drogi, którego nie obowiązują żadne normy zawartości alkoholu we krwi. Może także znajdować się pod wpływem narkotyków lub podobnych środków, nawet w skrajnym stadium zamroczenia i w każdym wypadku nie zostanie za to ukarany, choć stanowi nieprawdopodobne zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu.

REKLAMA

Zobacz także: Jak zachowywać się będąc wyprzedzanym?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mając na uwadze powyższe informacje, kierujący pojazdem mechanicznym musi dla własnego dobra przyjąć zasadę, że po pieszych można się spodziewać wszystkiego, także zachowania sprzecznego z logiką, np. nagłego wtargnięcia tuż przed nadjeżdżający samochód. Jest niemal pewne, że piesi, oczekujący na przejście przez jezdnię, wkroczą na nią nie czekając, aż przejedzie ostatni z samochodów. Tak samo za pewnik można przyjąć, że jeżeli najbliższe oznakowane przejścia znajdują się w odległości ponad 100 metrów, to zawsze znajdzie się ktoś, kto spróbuje przejść lub przebiec jezdnię pomiędzy tymi przejściami. Dotyczy to zarówno ulic miejskich, jak i pozostałych dróg, w tym także autostrad.

Zobacz także: Jak bezpiecznie hamować samochodem z ABS?

Ze szczególną ostrożnością i w odpowiedniej odległości należy omijać grupy pieszych idących skrajem jezdni. Trzeba w takim przypadku skupić uwagę na ich zachowaniu i ocenić po sposobie poruszania się, czy nie są to osoby pijane, czy nie ma wśród nich rozbawionych dzieci lub młodzieży skorej do żartów i przepychanek. Grupy takie należy omijać w odległości nawet kilkumetrowej, jeżeli tylko pozwalają na to warunki na drodze i jej szerokość. Nie wolno używać klaksonu dla ostrzeżenia takich osób – może to wywołać w nich agresję lub przynajmniej próbę zablokowania drogi tuż przed nadjeżdżającym pojazdem, co może mieć w następstwie fatalne skutki i dla pieszych, i dla kierowców.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA