REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Poprawne zachowanie wobec pieszych

Jakubowski Ryszard
Wypadki z udziałem pieszych należą do najniebezpieczniejszych.
Wypadki z udziałem pieszych należą do najniebezpieczniejszych.

REKLAMA

REKLAMA

W kolizji pojazdu z pieszym ten ostatni jest na znacznie gorszej pozycji i wychodzi z niej najbardziej poszkodowany. Do niebywałych rzadkości należą przypadki wpadnięcia przechodnia do wnętrza samochodu przez przednią szybę nogami ku kierowcy tak, że to on jest poszkodowany, zaś pieszy poza drobnymi ranami i potłuczeniami wychodzi bez szwanku.

Pieszy, mimo że jest uczestnikiem ruchu drogowego i pełnoprawnym użytkownikiem drogi, zgodnie z literą prawa może nie znać absolutnie żadnych przepisów kodeksu drogowego, choć teoretycznie ma obowiązek stosować się do nich. Ciężko jest stosować się do czegoś, o czym nie ma się najmniejszego pojęcia. Bardzo wielu starszych wiekiem pieszych, zwłaszcza na wsiach i w mniejszych miejscowościach nie słyszało nawet o istnieniu przepisów drogowych, nie można więc oczekiwać od nich postępowania zgodnego z przyjętymi ogólnie i skodyfikowanymi normami.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz także: Podpowiadamy jak jeździć w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza

W miastach jest o wiele lepiej, ale także i tu liczni piesi znają zaledwie kilka podstawowych przepisów, a o pozostałych mają bardzo mgliste pojęcie. Dlatego podstawowa zasada zachowania kierowców wobec tych osób mówi, że każdą z nich bez wyjątku trzeba traktować jako osobę nieświadomą zarówno swoich praw jak i obowiązków na drodze. Tylko w ten sposób można się ustrzec niebezpiecznych sytuacji i groźnych w skutkach wypadków. Niestety, wielu pieszych wykorzystuje tę uprzywilejowaną pozycję dla wymuszania na innych użytkownikach dróg także nienależnych przywilejów.

Pieszy jest jedynym użytkownikiem drogi, którego nie obowiązują żadne normy zawartości alkoholu we krwi. Może także znajdować się pod wpływem narkotyków lub podobnych środków, nawet w skrajnym stadium zamroczenia i w każdym wypadku nie zostanie za to ukarany, choć stanowi nieprawdopodobne zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu.

REKLAMA

Zobacz także: Jak zachowywać się będąc wyprzedzanym?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mając na uwadze powyższe informacje, kierujący pojazdem mechanicznym musi dla własnego dobra przyjąć zasadę, że po pieszych można się spodziewać wszystkiego, także zachowania sprzecznego z logiką, np. nagłego wtargnięcia tuż przed nadjeżdżający samochód. Jest niemal pewne, że piesi, oczekujący na przejście przez jezdnię, wkroczą na nią nie czekając, aż przejedzie ostatni z samochodów. Tak samo za pewnik można przyjąć, że jeżeli najbliższe oznakowane przejścia znajdują się w odległości ponad 100 metrów, to zawsze znajdzie się ktoś, kto spróbuje przejść lub przebiec jezdnię pomiędzy tymi przejściami. Dotyczy to zarówno ulic miejskich, jak i pozostałych dróg, w tym także autostrad.

Zobacz także: Jak bezpiecznie hamować samochodem z ABS?

Ze szczególną ostrożnością i w odpowiedniej odległości należy omijać grupy pieszych idących skrajem jezdni. Trzeba w takim przypadku skupić uwagę na ich zachowaniu i ocenić po sposobie poruszania się, czy nie są to osoby pijane, czy nie ma wśród nich rozbawionych dzieci lub młodzieży skorej do żartów i przepychanek. Grupy takie należy omijać w odległości nawet kilkumetrowej, jeżeli tylko pozwalają na to warunki na drodze i jej szerokość. Nie wolno używać klaksonu dla ostrzeżenia takich osób – może to wywołać w nich agresję lub przynajmniej próbę zablokowania drogi tuż przed nadjeżdżającym pojazdem, co może mieć w następstwie fatalne skutki i dla pieszych, i dla kierowców.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

REKLAMA

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

REKLAMA

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA