REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Poprawne zachowanie wobec pieszych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Wypadki z udziałem pieszych należą do najniebezpieczniejszych.
Wypadki z udziałem pieszych należą do najniebezpieczniejszych.

REKLAMA

REKLAMA

W kolizji pojazdu z pieszym ten ostatni jest na znacznie gorszej pozycji i wychodzi z niej najbardziej poszkodowany. Do niebywałych rzadkości należą przypadki wpadnięcia przechodnia do wnętrza samochodu przez przednią szybę nogami ku kierowcy tak, że to on jest poszkodowany, zaś pieszy poza drobnymi ranami i potłuczeniami wychodzi bez szwanku.

Pieszy, mimo że jest uczestnikiem ruchu drogowego i pełnoprawnym użytkownikiem drogi, zgodnie z literą prawa może nie znać absolutnie żadnych przepisów kodeksu drogowego, choć teoretycznie ma obowiązek stosować się do nich. Ciężko jest stosować się do czegoś, o czym nie ma się najmniejszego pojęcia. Bardzo wielu starszych wiekiem pieszych, zwłaszcza na wsiach i w mniejszych miejscowościach nie słyszało nawet o istnieniu przepisów drogowych, nie można więc oczekiwać od nich postępowania zgodnego z przyjętymi ogólnie i skodyfikowanymi normami.

REKLAMA

Zobacz także: Podpowiadamy jak jeździć w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza

REKLAMA

W miastach jest o wiele lepiej, ale także i tu liczni piesi znają zaledwie kilka podstawowych przepisów, a o pozostałych mają bardzo mgliste pojęcie. Dlatego podstawowa zasada zachowania kierowców wobec tych osób mówi, że każdą z nich bez wyjątku trzeba traktować jako osobę nieświadomą zarówno swoich praw jak i obowiązków na drodze. Tylko w ten sposób można się ustrzec niebezpiecznych sytuacji i groźnych w skutkach wypadków. Niestety, wielu pieszych wykorzystuje tę uprzywilejowaną pozycję dla wymuszania na innych użytkownikach dróg także nienależnych przywilejów.

Pieszy jest jedynym użytkownikiem drogi, którego nie obowiązują żadne normy zawartości alkoholu we krwi. Może także znajdować się pod wpływem narkotyków lub podobnych środków, nawet w skrajnym stadium zamroczenia i w każdym wypadku nie zostanie za to ukarany, choć stanowi nieprawdopodobne zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu.

Zobacz także: Jak zachowywać się będąc wyprzedzanym?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mając na uwadze powyższe informacje, kierujący pojazdem mechanicznym musi dla własnego dobra przyjąć zasadę, że po pieszych można się spodziewać wszystkiego, także zachowania sprzecznego z logiką, np. nagłego wtargnięcia tuż przed nadjeżdżający samochód. Jest niemal pewne, że piesi, oczekujący na przejście przez jezdnię, wkroczą na nią nie czekając, aż przejedzie ostatni z samochodów. Tak samo za pewnik można przyjąć, że jeżeli najbliższe oznakowane przejścia znajdują się w odległości ponad 100 metrów, to zawsze znajdzie się ktoś, kto spróbuje przejść lub przebiec jezdnię pomiędzy tymi przejściami. Dotyczy to zarówno ulic miejskich, jak i pozostałych dróg, w tym także autostrad.

Zobacz także: Jak bezpiecznie hamować samochodem z ABS?

Ze szczególną ostrożnością i w odpowiedniej odległości należy omijać grupy pieszych idących skrajem jezdni. Trzeba w takim przypadku skupić uwagę na ich zachowaniu i ocenić po sposobie poruszania się, czy nie są to osoby pijane, czy nie ma wśród nich rozbawionych dzieci lub młodzieży skorej do żartów i przepychanek. Grupy takie należy omijać w odległości nawet kilkumetrowej, jeżeli tylko pozwalają na to warunki na drodze i jej szerokość. Nie wolno używać klaksonu dla ostrzeżenia takich osób – może to wywołać w nich agresję lub przynajmniej próbę zablokowania drogi tuż przed nadjeżdżającym pojazdem, co może mieć w następstwie fatalne skutki i dla pieszych, i dla kierowców.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA