REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak jechać jezdnią wielopasmową z buspasem i/lub torowiskiem tramwajowym?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Na drogach w polskich miastach pojawi się coraz więcej pasów, wydzielonych dla ruchu autobusów, taksówek i służb miejskich Fot. Fotolia
Na drogach w polskich miastach pojawi się coraz więcej pasów, wydzielonych dla ruchu autobusów, taksówek i służb miejskich Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jazda w ruchu miejskim jest wymaga ciągłej uwagi. Dodatkowo utrudnia ją uczestniczenie w ruchu pojazdów, korzystających z pewnych przywilejów. Są nimi autobusy i tramwaje.

Na drogach w polskich miastach pojawia się coraz więcej pasów, wydzielonych dla ruchu autobusów, taksówek i służb miejskich. Inne pojazdy nie mogą się nimi poruszać lub mogą w ściśle określonych porach. Podobnie wygląda sprawa torowisk tramwajowych, biegnących na poziomie jezdni przy jej krawędziach lub środkiem, pomiędzy pasami dla ruchu z przeciwnych kierunków. Niestety, zasady te są nagminnie łamane przez dużą część kierowców.

REKLAMA

Zobacz też: Będzie jeszcze więcej parkomatów w Warszawie 

REKLAMA

Należy więc uważać, wykonując manewry gdzie konieczne jest przecięcie buspasa (np. skręt w prawo ze środkowego pasa jezdni). Podczas gdy większość aut stoi w korku lub jedzie wolno, auto bezprawnie poruszające się po buspasie jedzie zwykle z dużą prędkością. Musimy być przygotowani na nagłe pojawienie się "niezapowiedzianego gościa".

Jadący prawidłowo nie spodziewa się szybko jadącego auta tam, gdzie powinien się znajdować znacznie wolniej jadący i lepiej widoczny autobus lub tramwaj, a sporadycznie także taksówka, prowadzona jednak przez kierowcę z dużym doświadczeniem w ruchu miejskim. Pozostaje więc jedynie uważne obserwowanie wydzielonego pasa ruchu, aby w porę dostrzec zbliżające się niebezpieczeństwo i móc mu zapobiec. Pamiętajmy też, że po buspasie mogą poruszać się taksówki, czyli również trudniejsze do zauważenia auta osobowe.

Najgorszym pomysłem jest zjechanie na torowisko tramwajowe dla ominięcia zatoru na drodze. Samochody, stojące „w korku” zwykle zachowują miedzy sobą niewielkie odległości, rzędu 1-2 m. Pojazd, który wjedzie na torowisko najczęściej nie ma możliwości powrotu na przeznaczony dla niego pas ruchu i musi zablokować drogę nadjeżdżającym tramwajom. Może to spowodować wypadek, gdy ważący nawet 50 ton tramwaj nie zdąży zahamować przed samochodem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: 10 procent potencjalnych zabójców czyli samochodowe zwyczaje Polaków    

Często sprawcą kolizji jest motorniczy, ale winę za nią zawsze przypisuje się kierowcy, który nielegalnie znalazł się na nieprzeznaczonym dla niego pasie ruchu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA