REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak jechać jezdnią wielopasmową z buspasem i/lub torowiskiem tramwajowym?

Jakubowski Ryszard
Na drogach w polskich miastach pojawi się coraz więcej pasów, wydzielonych dla ruchu autobusów, taksówek i służb miejskich Fot. Fotolia
Na drogach w polskich miastach pojawi się coraz więcej pasów, wydzielonych dla ruchu autobusów, taksówek i służb miejskich Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jazda w ruchu miejskim jest wymaga ciągłej uwagi. Dodatkowo utrudnia ją uczestniczenie w ruchu pojazdów, korzystających z pewnych przywilejów. Są nimi autobusy i tramwaje.

Na drogach w polskich miastach pojawia się coraz więcej pasów, wydzielonych dla ruchu autobusów, taksówek i służb miejskich. Inne pojazdy nie mogą się nimi poruszać lub mogą w ściśle określonych porach. Podobnie wygląda sprawa torowisk tramwajowych, biegnących na poziomie jezdni przy jej krawędziach lub środkiem, pomiędzy pasami dla ruchu z przeciwnych kierunków. Niestety, zasady te są nagminnie łamane przez dużą część kierowców.

REKLAMA

Zobacz też: Będzie jeszcze więcej parkomatów w Warszawie 

REKLAMA

Należy więc uważać, wykonując manewry gdzie konieczne jest przecięcie buspasa (np. skręt w prawo ze środkowego pasa jezdni). Podczas gdy większość aut stoi w korku lub jedzie wolno, auto bezprawnie poruszające się po buspasie jedzie zwykle z dużą prędkością. Musimy być przygotowani na nagłe pojawienie się "niezapowiedzianego gościa".

Jadący prawidłowo nie spodziewa się szybko jadącego auta tam, gdzie powinien się znajdować znacznie wolniej jadący i lepiej widoczny autobus lub tramwaj, a sporadycznie także taksówka, prowadzona jednak przez kierowcę z dużym doświadczeniem w ruchu miejskim. Pozostaje więc jedynie uważne obserwowanie wydzielonego pasa ruchu, aby w porę dostrzec zbliżające się niebezpieczeństwo i móc mu zapobiec. Pamiętajmy też, że po buspasie mogą poruszać się taksówki, czyli również trudniejsze do zauważenia auta osobowe.

Najgorszym pomysłem jest zjechanie na torowisko tramwajowe dla ominięcia zatoru na drodze. Samochody, stojące „w korku” zwykle zachowują miedzy sobą niewielkie odległości, rzędu 1-2 m. Pojazd, który wjedzie na torowisko najczęściej nie ma możliwości powrotu na przeznaczony dla niego pas ruchu i musi zablokować drogę nadjeżdżającym tramwajom. Może to spowodować wypadek, gdy ważący nawet 50 ton tramwaj nie zdąży zahamować przed samochodem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: 10 procent potencjalnych zabójców czyli samochodowe zwyczaje Polaków    

Często sprawcą kolizji jest motorniczy, ale winę za nią zawsze przypisuje się kierowcy, który nielegalnie znalazł się na nieprzeznaczonym dla niego pasie ruchu.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA