REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zachowywać się wobec autobusów miejskich?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Fot. newspress
Fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA

Autobusy, zwłaszcza jeżdżące w komunikacji miejskiej, to pojazdy szczególne. Przewożą jednorazowo nawet ponad 100 pasażerów, z których wielu spieszy się do pracy lub do innych zajęć. Dlatego są one traktowane ze szczególnymi przywilejami.

W miastach coraz częściej pojawiają się tzw. buspasy, po których normalni użytkownicy nie mają prawa się poruszać, lub nie mają na nie wstępu w określonych godzinach. O wszystkim informują znaki drogowe i tablice informacyjne.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Jak poprawić swoje umiejętności jako kierowcy?

W wielu krajach autobus ma bezwzględne pierwszeństwo przy włączaniu się do ruchu, np. wyjeżdżając z zatoki przystankowej lub ruszając z przystanku. U nas przepis mówi jedynie o tym, że należy umożliwić mu włączenie się do ruchu. Praktyka pokazuje, że tak sformułowana zasada dla wielu kierowców, zwłaszcza osobowych aut nie jest obligująca. Autobus, aby ruszyć w dalszą drogę wymusza więc należne mu przywileje. Dlaczego więc nie pomóc jego kierowcy i nie zwolnić na kilka sekund, aby mógł on swobodnie ruszyć i wykonywać swoją pracę?

Zobacz również: Czym jest jazda defensywna? Poradnik eksperta

REKLAMA

Osobnym zagadnieniem z punktu widzenia bezpieczeństwa na drodze są pasażerowie autobusu. Jedni spieszą się, aby zdążyć do niego wsiąść. Ci potrafią przebiegać jezdnię w miejscach niedozwolonych, często pędząc na oślep. Z kolei osoby wysiadające potrafią wbrew przepisom próbować przekroczyć drogę przed autobusem, zamiast udać się do najbliższego wytyczonego przejścia, a gdy go nie ma, np. poza obszarami zabudowanymi, poczekać, aż autobus odjedzie i nie będzie zasłaniał widoczności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przejeżdżając obok przystanku, zwłaszcza gdy stoi na nim autobus, należy zachować szczególną ostrożność i być przygotowanym na to, że w każdej chwili mogą zza niego wyjść przechodnie wprost pod koła mijającego go samochodu.

Na jezdnie mogą wbiec również ci, którzy chcą zdążyć wsiąść do autobusu w ostatniej chwili. Zachowanie takie nie zawsze spotka się ze zrozumieniem u innych kierowców, którzy zechcą wyprzedzić lub ominąć pojazd ostrożnego kierowcy. Jeżeli swój zamiar wprowadzą w życie, nieszczęście gotowe. Można częściowo uniemożliwić to, jadąc jak najdalej od stojącego na przystanku autobusu, omijając go przesadnie szerokim łukiem, z częściowym przekroczeniem linii rozdzielającej pasy ruchu, co trzeba zasygnalizować kierunkowskazem.

Pasażerowie autobusu i przechodnie, choć są użytkownikami drogi i uczestnikami ruchu na niej, nie są w żaden sposób zobligowanie do znajomości przepisów kodeksu drogowego. Nie można więc zakładać, że będą się do nich stosowali.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja - czy jednak nie będzie to przysłowiowy gwóźdź do trumny dla tych dopłat?

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

REKLAMA

Jakie samochody wybierają przedsiębiorcy?

Jakie auta najczęściej wybierają polscy przedsiębiorcy? Według raportu EFL to biznesmeni napędzają polską motoryzację, wymieniając flotę co kilka lat. Najczęściej korzystają z leasingu.

Kiedy seniorzy stracą prawo jazdy? Aktualne zasady na październik 2025 – sprawdź, czy dotyczy to Ciebie

Czy seniorzy tracą prawo jazdy z powodu wieku? A może wystarczy choroba? A co z punktami karnymi? W praktycznym poradniku wyjaśniamy, co naprawdę decyduje o utracie uprawnień i jakie przepisy obowiązują kierowców w starszym wieku. Sprawdzamy też, kiedy decyzję podejmuje lekarz, a kiedy starosta lub sąd. Dzięki temu dowiesz się, jak uniknąć problemów i zachować prawo jazdy na dłużej.

REKLAMA