REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zachowywać się wobec autobusów miejskich?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Fot. newspress
Fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA

Autobusy, zwłaszcza jeżdżące w komunikacji miejskiej, to pojazdy szczególne. Przewożą jednorazowo nawet ponad 100 pasażerów, z których wielu spieszy się do pracy lub do innych zajęć. Dlatego są one traktowane ze szczególnymi przywilejami.

W miastach coraz częściej pojawiają się tzw. buspasy, po których normalni użytkownicy nie mają prawa się poruszać, lub nie mają na nie wstępu w określonych godzinach. O wszystkim informują znaki drogowe i tablice informacyjne.

REKLAMA

Zobacz również: Jak poprawić swoje umiejętności jako kierowcy?

W wielu krajach autobus ma bezwzględne pierwszeństwo przy włączaniu się do ruchu, np. wyjeżdżając z zatoki przystankowej lub ruszając z przystanku. U nas przepis mówi jedynie o tym, że należy umożliwić mu włączenie się do ruchu. Praktyka pokazuje, że tak sformułowana zasada dla wielu kierowców, zwłaszcza osobowych aut nie jest obligująca. Autobus, aby ruszyć w dalszą drogę wymusza więc należne mu przywileje. Dlaczego więc nie pomóc jego kierowcy i nie zwolnić na kilka sekund, aby mógł on swobodnie ruszyć i wykonywać swoją pracę?

Zobacz również: Czym jest jazda defensywna? Poradnik eksperta

REKLAMA

Osobnym zagadnieniem z punktu widzenia bezpieczeństwa na drodze są pasażerowie autobusu. Jedni spieszą się, aby zdążyć do niego wsiąść. Ci potrafią przebiegać jezdnię w miejscach niedozwolonych, często pędząc na oślep. Z kolei osoby wysiadające potrafią wbrew przepisom próbować przekroczyć drogę przed autobusem, zamiast udać się do najbliższego wytyczonego przejścia, a gdy go nie ma, np. poza obszarami zabudowanymi, poczekać, aż autobus odjedzie i nie będzie zasłaniał widoczności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przejeżdżając obok przystanku, zwłaszcza gdy stoi na nim autobus, należy zachować szczególną ostrożność i być przygotowanym na to, że w każdej chwili mogą zza niego wyjść przechodnie wprost pod koła mijającego go samochodu.

Na jezdnie mogą wbiec również ci, którzy chcą zdążyć wsiąść do autobusu w ostatniej chwili. Zachowanie takie nie zawsze spotka się ze zrozumieniem u innych kierowców, którzy zechcą wyprzedzić lub ominąć pojazd ostrożnego kierowcy. Jeżeli swój zamiar wprowadzą w życie, nieszczęście gotowe. Można częściowo uniemożliwić to, jadąc jak najdalej od stojącego na przystanku autobusu, omijając go przesadnie szerokim łukiem, z częściowym przekroczeniem linii rozdzielającej pasy ruchu, co trzeba zasygnalizować kierunkowskazem.

Pasażerowie autobusu i przechodnie, choć są użytkownikami drogi i uczestnikami ruchu na niej, nie są w żaden sposób zobligowanie do znajomości przepisów kodeksu drogowego. Nie można więc zakładać, że będą się do nich stosowali.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

REKLAMA

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA