REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zachowywać się wobec autobusów miejskich?

Jakubowski Ryszard
Fot. newspress
Fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA

Autobusy, zwłaszcza jeżdżące w komunikacji miejskiej, to pojazdy szczególne. Przewożą jednorazowo nawet ponad 100 pasażerów, z których wielu spieszy się do pracy lub do innych zajęć. Dlatego są one traktowane ze szczególnymi przywilejami.

W miastach coraz częściej pojawiają się tzw. buspasy, po których normalni użytkownicy nie mają prawa się poruszać, lub nie mają na nie wstępu w określonych godzinach. O wszystkim informują znaki drogowe i tablice informacyjne.

REKLAMA

Zobacz również: Jak poprawić swoje umiejętności jako kierowcy?

W wielu krajach autobus ma bezwzględne pierwszeństwo przy włączaniu się do ruchu, np. wyjeżdżając z zatoki przystankowej lub ruszając z przystanku. U nas przepis mówi jedynie o tym, że należy umożliwić mu włączenie się do ruchu. Praktyka pokazuje, że tak sformułowana zasada dla wielu kierowców, zwłaszcza osobowych aut nie jest obligująca. Autobus, aby ruszyć w dalszą drogę wymusza więc należne mu przywileje. Dlaczego więc nie pomóc jego kierowcy i nie zwolnić na kilka sekund, aby mógł on swobodnie ruszyć i wykonywać swoją pracę?

Zobacz również: Czym jest jazda defensywna? Poradnik eksperta

REKLAMA

Osobnym zagadnieniem z punktu widzenia bezpieczeństwa na drodze są pasażerowie autobusu. Jedni spieszą się, aby zdążyć do niego wsiąść. Ci potrafią przebiegać jezdnię w miejscach niedozwolonych, często pędząc na oślep. Z kolei osoby wysiadające potrafią wbrew przepisom próbować przekroczyć drogę przed autobusem, zamiast udać się do najbliższego wytyczonego przejścia, a gdy go nie ma, np. poza obszarami zabudowanymi, poczekać, aż autobus odjedzie i nie będzie zasłaniał widoczności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przejeżdżając obok przystanku, zwłaszcza gdy stoi na nim autobus, należy zachować szczególną ostrożność i być przygotowanym na to, że w każdej chwili mogą zza niego wyjść przechodnie wprost pod koła mijającego go samochodu.

Na jezdnie mogą wbiec również ci, którzy chcą zdążyć wsiąść do autobusu w ostatniej chwili. Zachowanie takie nie zawsze spotka się ze zrozumieniem u innych kierowców, którzy zechcą wyprzedzić lub ominąć pojazd ostrożnego kierowcy. Jeżeli swój zamiar wprowadzą w życie, nieszczęście gotowe. Można częściowo uniemożliwić to, jadąc jak najdalej od stojącego na przystanku autobusu, omijając go przesadnie szerokim łukiem, z częściowym przekroczeniem linii rozdzielającej pasy ruchu, co trzeba zasygnalizować kierunkowskazem.

Pasażerowie autobusu i przechodnie, choć są użytkownikami drogi i uczestnikami ruchu na niej, nie są w żaden sposób zobligowanie do znajomości przepisów kodeksu drogowego. Nie można więc zakładać, że będą się do nich stosowali.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża TSL w 2025 r. - najważniejsze trendy. Transformacja cyfrowa, regionalizacja łańcuchów dostaw, restrukturyzacja

W 2025 r. spodziewane jest ożywienie polskiej gospodarki. Według prognoz PKB wzrośnie do 3,7 proc. wobec 3,1 proc. w 2024 roku. – Aby wykorzystać prognozowane przyspieszenie firmy muszą wziąć pod uwagę trendy, które będą kształtować sektor transportu, spedycji i logistyki w 2025 roku, jednocześnie zmieniając oblicze całej branży – mówi Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

Szajka złodziei samochodów rozbita. Łącznie odzyskano 19 pojazdów

Policjanci z Małopolski zatrzymali dwie osoby, które zajmowały się kradzieżą samochodów w województwach małopolskim, podkarpackim i śląskim. W wyniku ich działań odzyskano 19 pojazdów warte około 2 milionów złotych, a także skradzione części samochodowe.

Paraliż na ulicach miast? Samorządowe pułapki planistyczne

Korki w polskich miastach: infrastruktura niedostosowana do potrzeb, uleganie aktywistom miejskim, likwidacja miejsc parkingowych i zwężanie ulic. Czy buspasy są dobrym rozwiązaniem? Samorządowe pułapki planistyczne.

KGP: 99 601 interwencji, 286 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 601 interwencji. Byli wzywani do 286 wypadków drogowych.

REKLAMA

Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

REKLAMA

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

REKLAMA