REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak omijać przeszkody na drodze wielopasmowej?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Wypadek, awaria pojazdu lub roboty drogowe powodują, że na pewien czas zostaje wyłączony co najmniej jeden z pasów jezdni wielopasmowej. Fot. Volvo
Wypadek, awaria pojazdu lub roboty drogowe powodują, że na pewien czas zostaje wyłączony co najmniej jeden z pasów jezdni wielopasmowej. Fot. Volvo

REKLAMA

REKLAMA

Wypadek, awaria pojazdu lub roboty drogowe powodują, że na pewien czas zostaje wyłączony co najmniej jeden z pasów jezdni wielopasmowej. Taka przeszkoda powoduje najczęściej powstanie gigantycznego korka.

W krajach, które rozwój motoryzacji przeszły kilkadziesiąt lat temu problem w praktyce nie istnieje. Dzieję się tak dlatego, ze wypracowano tam i stosuje się technikę jazdy, zwaną „zamkiem błyskawicznym”. Polega ona na tym, że pojazdy, jadące pasem niezablokowanym, na kilkaset metrów przed przeszkodą powiększają odległości między sobą tak, aby mogły w nie wjeżdżać samochody z pasa zablokowanego, po jednym w każde wolne miejsce. Ani jedne ani drugie nie zatrzymują się w tym czasie ani na moment, jadąc jednak z niewielką prędkością, zwykle około 30-40 km/h.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Jak złodzieje okradają samochody?

Dzięki temu przepustowość miejsca zwężonego jest niewiele mniejsza od połowy przepustowości jezdni o pełnej szerokości. Wjeżdżanie samochodów z zablokowanego pasa między te jadące niezablokowanym jest tak oczywiste, że po włączeniu kierunkowskazu na kilkadziesiąt metrów przed przeszkodą kierowca od razu zaczyna zmianę pasa, mając gwarancję, że zostanie dla niego zrobione miejsce.

Prawie nigdy przy tym nie dziękują za umożliwienie im dalszej jazdy, traktując to nie jako przejaw uprzejmości ze strony innego kierowcy, ale jako spełnienie przez niego obowiązku, podyktowanego dobrymi obyczajami i wzajemnym szacunkiem użytkowników drogi.

REKLAMA

Polski sposób omijania przeszkód, tarasujących cały pas ruchu polega na tym, że pojazdy na pasie zablokowanym dojeżdżają do przeszkody, zatrzymują się i z włączonym kierunkowskazem oczekują, aż zostaną wpuszczone przez tych, którzy szczęśliwie znaleźli się wcześniej na właściwym pasie. Nie ma to nic wspólnego z płynnością ruchu, gdyż uprzejmy kierowca musi się zatrzymać, aby wpuścić oczekującego na miejsce, a ten musi, po zorientowaniu się, ze jest dla niego miejsce, ruszyć z miejsca i rozpędzić się. Trwa to najczęściej od 4 do 6 sekund.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak przygotować się do dalekiej podróży?

O tyle wydłuża się oczekiwanie w korku na dalszą jazdę przy każdym pojeździe, który musi zmienić pas. Łatwo policzyć, że przy 10 pojazdach niepotrzebna strata czasu wynosi minutę, przy stu – 10 minut.

Taka technika powoduje, że ruch pojazdów na obu pasach odbywa się skokowo i bardzo często zostaje zatrzymywany. Wzrasta zużycie paliwa, ludzie niepotrzebnie tracą czas i nerwy, a czasem dochodzi do stłuczek, gdy uprzejmy kierowca przyhamuje, aby przepuścić oczekującego, zaś jadący za nim będzie przekonany, że on nikogo przed siebie nie wpuści.

Aby w pełni wykorzystać zalety jazdy na „zamek błyskawiczny” trzeba spowodować, aby jej zasady poznali zarówno jadący otwartym pasem jak i oczekujący na zmianę pasa i je stosowali w praktyce.

Zobacz również: Jak obliczyć średnie zużycie paliwa na 100 km?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

REKLAMA

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA