REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak omijać przeszkody na drodze wielopasmowej?

Jakubowski Ryszard
Wypadek, awaria pojazdu lub roboty drogowe powodują, że na pewien czas zostaje wyłączony co najmniej jeden z pasów jezdni wielopasmowej. Fot. Volvo
Wypadek, awaria pojazdu lub roboty drogowe powodują, że na pewien czas zostaje wyłączony co najmniej jeden z pasów jezdni wielopasmowej. Fot. Volvo

REKLAMA

REKLAMA

Wypadek, awaria pojazdu lub roboty drogowe powodują, że na pewien czas zostaje wyłączony co najmniej jeden z pasów jezdni wielopasmowej. Taka przeszkoda powoduje najczęściej powstanie gigantycznego korka.

W krajach, które rozwój motoryzacji przeszły kilkadziesiąt lat temu problem w praktyce nie istnieje. Dzieję się tak dlatego, ze wypracowano tam i stosuje się technikę jazdy, zwaną „zamkiem błyskawicznym”. Polega ona na tym, że pojazdy, jadące pasem niezablokowanym, na kilkaset metrów przed przeszkodą powiększają odległości między sobą tak, aby mogły w nie wjeżdżać samochody z pasa zablokowanego, po jednym w każde wolne miejsce. Ani jedne ani drugie nie zatrzymują się w tym czasie ani na moment, jadąc jednak z niewielką prędkością, zwykle około 30-40 km/h.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Jak złodzieje okradają samochody?

Dzięki temu przepustowość miejsca zwężonego jest niewiele mniejsza od połowy przepustowości jezdni o pełnej szerokości. Wjeżdżanie samochodów z zablokowanego pasa między te jadące niezablokowanym jest tak oczywiste, że po włączeniu kierunkowskazu na kilkadziesiąt metrów przed przeszkodą kierowca od razu zaczyna zmianę pasa, mając gwarancję, że zostanie dla niego zrobione miejsce.

Prawie nigdy przy tym nie dziękują za umożliwienie im dalszej jazdy, traktując to nie jako przejaw uprzejmości ze strony innego kierowcy, ale jako spełnienie przez niego obowiązku, podyktowanego dobrymi obyczajami i wzajemnym szacunkiem użytkowników drogi.

REKLAMA

Polski sposób omijania przeszkód, tarasujących cały pas ruchu polega na tym, że pojazdy na pasie zablokowanym dojeżdżają do przeszkody, zatrzymują się i z włączonym kierunkowskazem oczekują, aż zostaną wpuszczone przez tych, którzy szczęśliwie znaleźli się wcześniej na właściwym pasie. Nie ma to nic wspólnego z płynnością ruchu, gdyż uprzejmy kierowca musi się zatrzymać, aby wpuścić oczekującego na miejsce, a ten musi, po zorientowaniu się, ze jest dla niego miejsce, ruszyć z miejsca i rozpędzić się. Trwa to najczęściej od 4 do 6 sekund.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak przygotować się do dalekiej podróży?

O tyle wydłuża się oczekiwanie w korku na dalszą jazdę przy każdym pojeździe, który musi zmienić pas. Łatwo policzyć, że przy 10 pojazdach niepotrzebna strata czasu wynosi minutę, przy stu – 10 minut.

Taka technika powoduje, że ruch pojazdów na obu pasach odbywa się skokowo i bardzo często zostaje zatrzymywany. Wzrasta zużycie paliwa, ludzie niepotrzebnie tracą czas i nerwy, a czasem dochodzi do stłuczek, gdy uprzejmy kierowca przyhamuje, aby przepuścić oczekującego, zaś jadący za nim będzie przekonany, że on nikogo przed siebie nie wpuści.

Aby w pełni wykorzystać zalety jazdy na „zamek błyskawiczny” trzeba spowodować, aby jej zasady poznali zarówno jadący otwartym pasem jak i oczekujący na zmianę pasa i je stosowali w praktyce.

Zobacz również: Jak obliczyć średnie zużycie paliwa na 100 km?

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Jedziesz na letnich oponach w warunkach zimowych? Ryzykujesz mandat do 3000 zł za jazdę i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

REKLAMA

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

REKLAMA

Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA