Jak eksploatować silnik samochodowy?
REKLAMA
REKLAMA
Aby zachować wszystkie walory pojazdu przez wiele lat i cieszyć się jego niezawodnością, należy przestrzegać kilku ważnych zasad.
REKLAMA
Zobacz również: Jak nocą w trasie wykonywać różne prace przy samochodzie?
1. Podczas jazdy zawsze starać się utrzymywać tzw. prędkość eksploatacyjną, podawaną zwykle przez producenta. Najczęściej jest ona w przybliżeniu równa prędkości ekonomicznej.
REKLAMA
2. Nie jeździć z prędkością maksymalną na dłuższych odcinkach; stosować ją tylko w sytuacjach, kiedy jest to absolutnie konieczne. Zużycie części silnika spalinowego gwałtownie rośnie wraz ze wzrostem jego prędkości obrotowej i jest największe przy jego pracy z maksymalnymi obrotami.
3. Zmieniać biegi we właściwym momencie. Włączać wyższy bieg nie wcześniej niż po przekroczeniu najniższej prędkości, podawanej przez producenta samochodu dla danego biegu. Jazda z prędkością niższą, niż najniższa dopuszczalna dla danego biegu powoduje tak samo intensywne zużycie silnika, jak jazda na najwyższych obrotach.
4. Unikać ruszania w trudnym terenie oraz na pochyłościach pod górę. W takich sytuacjach zarówno sprzęgło, jak i sam silnik pracują w nieodpowiednich warunkach, a więc ich zużycie jest większe, niż normalnie.
5. Nie przyspieszać gwałtownie, jeżeli nie jest to wymuszone względami bezpieczeństwa i sytuacją na drodze. Gwałtowne zwiększenie obrotów silnika wpływa niekorzystnie na wiele jego elementów, a głównie na łożyskowanie korbowodów.
6. W trudnym terenie poruszać się z wykorzystaniem odpowiednich, niskich biegów tak, aby zawsze mieć pewien dość duży zapas mocy silnika, gdy będzie konieczne pokonanie np. bardziej piaszczystego czy błotnistego odcinka drogi.
Zobacz również: Jak układać w przyczepie przewożone przedmioty?
7. Nie przegrzewać silnika ani nie eksploatować go poniżej normalnej temperatury pracy, wynoszącej najczęściej około 80 stopni Celsjusza. Zbyt gorący silnik to zbyt rzadki olej, a więc – gorsze smarowanie. To także szybsze zużycie elementów gumowych (węży, króćców) układu chłodzenia oraz uszczelek. W zbyt zimnym silniku resztki nieopalonego paliwa przedostają się do oleju silnikowego i mogą go po dłuższym czasie takiej eksploatacji tak rozcieńczyć, że utraci on swoje właściwości smarne, tym samym może dojść do bardzo intensywnego zużycia jego elementów a nawet – do ich zatarcia wskutek niedostatecznego smarowania.
8. Wymieniać olej na właściwy, zgodnie z zaleceniami producenta samochodu.
9. Nie używać do chłodzenia silnika wody, zwłaszcza wody studziennej lub wodociągowej. Ostatecznie, z braku specjalnego płynu do chłodnic, można uzupełnić jego braki wodą destylowaną lub przegotowaną i to nigdy w okresie zimowym. Rozcieńczony wodą płyn chłodzący może zamarznąć i spowodować liczne uszkodzenia w silniku, chłodnicy i nagrzewnicy.
REKLAMA
REKLAMA