REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak ratować się po wlaniu niewłaściwego paliwa?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Jak ratować się po wlaniu niewłaściwego paliwa? Fot. newspress
Jak ratować się po wlaniu niewłaściwego paliwa? Fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA

Zdarza się czasem, że w wyniku roztargnienia kierowcy lub nieuwagi personelu stacji paliw w baku samochodu znajdzie się niewłaściwe paliwo.

Nie ma większego problemu, gdy zamiast benzyny 98 do zbiornika trafi benzyna 95 lub odwrotnie. Znacznie gorzej, gdy zamiast benzyny wlejemy ON lub zamiast ON – benzynę.

REKLAMA

REKLAMA

Wlanie benzyny 98 zamiast 95 grozi co najwyżej cichszą, a często także oszczędniejszą pracą silnika i zapłaceniem wyższego rachunku. Po wlaniu 95 zamiast 98 może się zdarzyć, że silnik przy przyspieszaniu będzie lekko dzwonił. Trzeba na jakiś czas zrezygnować z dynamicznej jazdy i przy każdej okazji wlewać do baku kolejne porcje odpowiedniego paliwa. Mieszanie 95 i 98 niczym nie grozi.

Wlanie ON zamiast benzyny prawdopodobnie skończy się dla silnika poważną awarią, spowodowaną samozapłonami, o ile dopływ niewłaściwego paliwa nie zostanie powstrzymany przez filtry. Najczęściej nie zostanie!

Zobacz również: Jak wygląda prawidłowa obsługa silnika?

REKLAMA

Po zorientowaniu się, że w baku znalazł się ON, nie wolno pod żadnym pozorem uruchamiać silnika. Należy go jak najszybciej usunąć w całości. Można to zrobić na stacji paliw, gdzie błędnie zatankowano nieodpowiednie paliwo. Można to zrobić w każdym innym miejscu. Przydatna będzie nawet najprostsza pompka do paliwa. Można w jej zastępstwie użyć rurkę plastikową identyczną jak do ściągania wina, lub o większej średnicy. Podstawione naczynie musi być niskie, ponieważ zbiorniki paliwa znajdują się zwykle bardzo nisko.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak wybrać olej silnikowy?

W przypadku wlania benzyny do baku pojazdu z silnikiem wysokoprężnym konsekwencje nie będą aż tak poważne. Skończy się zapewne unieruchomieniem silnika i koniecznością oczyszczenia całego układu wtryskowego.

Nie wolno spuszczać paliwa bezpośrednio do gruntu czy do kanalizacji miejskiej. Nie wolno zasysać paliwa ustami. Na ręce założyć rękawice ochronne. Z wlewu paliwa wyjąć filtr siatkowy, jeżeli taki jest tam włożony.

Niektóre zbiorniki mają specjalne korki spustowe, co znacznie ułatwi i przyspieszy opróżnianie zbiornika. Jeżeli nie i na dodatek nie ma ręcznej pompki paliwa, można spróbować zassać paliwo starą szoferską metodą. Po włożeniu rurki do baku najgłębiej, jak to możliwe, zatkać szczelnie palcem jej wylot, a następnie bardzo szybko wyciągnąć ją do połowy z baku, jednocześnie kierując zatkany wylot ku dołowi. Gdy znajdzie się on znacznie poniżej poziomu paliwa, usunąć zamykający go palec. Paliwo powinno zacząć swobodnie wypływać.

Zobacz również: Co zrobić, gdy spod maski wydobywa się dym?

Jeżeli nie, trzeba rurkę z powrotem wepchnąć do zbiornika, a następnie, po zatkaniu jej wylotu palcem szybko wyciągnąć około 30 – 40 cm z baku, uchylić na moment palec, aby wpuścić powietrze znad paliwa w rurce, w tym czasie szybkim ruchem wpychając ją do baku. Po kilkukrotnym powtórzeniu opisanych czynności paliwo tryśnie spod palca i wówczas można je spokojnie spuszczać, niczym wino z gąsiora.

Paliwo jest łatwopalne. Dlatego podczas spuszczania go należy zachować szczególną ostrożność. Zdjąć z siebie ubranie łatwo elektryzujące się i założyć ochrony, płócienny lub gumowy fartuch. Nie spuszczać paliwa do plastikowych baniek po płynach do prania lub do spryskiwania szyb. Jak najszybciej zamknąć naczynie z paliwem. Cały czas mieć w pogotowiu sprawną gaśnicę. Unikać oblania paliwem ubrania i butów.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandaty BALM – jak odwołać się od kar nałożonych przez niemieckie służby kontroli transportu drogowego?

Mandaty od Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM – BAG to poprzednia nazwa) to zmora wielu przewoźników działających w Niemczech. Kary bywają wysokie, a procedury odwoławcze skomplikowane. To sprawia, że wielu przedsiębiorców rezygnuje z walki o swoje prawa. Jest to jednak błąd. Jeśli są podstawy do odwołania, warto je wnieść. Jak to zrobić?

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

REKLAMA

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA