REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak ratować się po wlaniu niewłaściwego paliwa?

Jakubowski Ryszard
Jak ratować się po wlaniu niewłaściwego paliwa? Fot. newspress
Jak ratować się po wlaniu niewłaściwego paliwa? Fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA

Zdarza się czasem, że w wyniku roztargnienia kierowcy lub nieuwagi personelu stacji paliw w baku samochodu znajdzie się niewłaściwe paliwo.

Nie ma większego problemu, gdy zamiast benzyny 98 do zbiornika trafi benzyna 95 lub odwrotnie. Znacznie gorzej, gdy zamiast benzyny wlejemy ON lub zamiast ON – benzynę.

REKLAMA

REKLAMA

Wlanie benzyny 98 zamiast 95 grozi co najwyżej cichszą, a często także oszczędniejszą pracą silnika i zapłaceniem wyższego rachunku. Po wlaniu 95 zamiast 98 może się zdarzyć, że silnik przy przyspieszaniu będzie lekko dzwonił. Trzeba na jakiś czas zrezygnować z dynamicznej jazdy i przy każdej okazji wlewać do baku kolejne porcje odpowiedniego paliwa. Mieszanie 95 i 98 niczym nie grozi.

Wlanie ON zamiast benzyny prawdopodobnie skończy się dla silnika poważną awarią, spowodowaną samozapłonami, o ile dopływ niewłaściwego paliwa nie zostanie powstrzymany przez filtry. Najczęściej nie zostanie!

Zobacz również: Jak wygląda prawidłowa obsługa silnika?

REKLAMA

Po zorientowaniu się, że w baku znalazł się ON, nie wolno pod żadnym pozorem uruchamiać silnika. Należy go jak najszybciej usunąć w całości. Można to zrobić na stacji paliw, gdzie błędnie zatankowano nieodpowiednie paliwo. Można to zrobić w każdym innym miejscu. Przydatna będzie nawet najprostsza pompka do paliwa. Można w jej zastępstwie użyć rurkę plastikową identyczną jak do ściągania wina, lub o większej średnicy. Podstawione naczynie musi być niskie, ponieważ zbiorniki paliwa znajdują się zwykle bardzo nisko.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak wybrać olej silnikowy?

W przypadku wlania benzyny do baku pojazdu z silnikiem wysokoprężnym konsekwencje nie będą aż tak poważne. Skończy się zapewne unieruchomieniem silnika i koniecznością oczyszczenia całego układu wtryskowego.

Nie wolno spuszczać paliwa bezpośrednio do gruntu czy do kanalizacji miejskiej. Nie wolno zasysać paliwa ustami. Na ręce założyć rękawice ochronne. Z wlewu paliwa wyjąć filtr siatkowy, jeżeli taki jest tam włożony.

Niektóre zbiorniki mają specjalne korki spustowe, co znacznie ułatwi i przyspieszy opróżnianie zbiornika. Jeżeli nie i na dodatek nie ma ręcznej pompki paliwa, można spróbować zassać paliwo starą szoferską metodą. Po włożeniu rurki do baku najgłębiej, jak to możliwe, zatkać szczelnie palcem jej wylot, a następnie bardzo szybko wyciągnąć ją do połowy z baku, jednocześnie kierując zatkany wylot ku dołowi. Gdy znajdzie się on znacznie poniżej poziomu paliwa, usunąć zamykający go palec. Paliwo powinno zacząć swobodnie wypływać.

Zobacz również: Co zrobić, gdy spod maski wydobywa się dym?

Jeżeli nie, trzeba rurkę z powrotem wepchnąć do zbiornika, a następnie, po zatkaniu jej wylotu palcem szybko wyciągnąć około 30 – 40 cm z baku, uchylić na moment palec, aby wpuścić powietrze znad paliwa w rurce, w tym czasie szybkim ruchem wpychając ją do baku. Po kilkukrotnym powtórzeniu opisanych czynności paliwo tryśnie spod palca i wówczas można je spokojnie spuszczać, niczym wino z gąsiora.

Paliwo jest łatwopalne. Dlatego podczas spuszczania go należy zachować szczególną ostrożność. Zdjąć z siebie ubranie łatwo elektryzujące się i założyć ochrony, płócienny lub gumowy fartuch. Nie spuszczać paliwa do plastikowych baniek po płynach do prania lub do spryskiwania szyb. Jak najszybciej zamknąć naczynie z paliwem. Cały czas mieć w pogotowiu sprawną gaśnicę. Unikać oblania paliwem ubrania i butów.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

REKLAMA

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA