REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Bezpieczne podnoszenie auta

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zuzanna Gawor-Kotkowska
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Podczas eksploatacja auta prędzej czy później będziemy zmuszeni podnieść auto lewarkiem lub podnośnikiem. Wystarczy, że złapiemy przysłowiową gumę. Aby bezpiecznie podnieść samochód, należy przestrzegać kilku podstawowych reguł.

Zabezpieczenie przed stoczeniem

REKLAMA

Przed rozpoczęciem podnoszenia auta należy upewnić się czy stoi ono na równym podłożu. Trzeba też upewnić się czy nie jest przechylone również w osi podłużnej. Jeśli sytuacja jest skomplikowana i pojazd musi pozostać na nierównym terenie, wymagane będzie użycie dodatkowych środków bezpieczeństwa, aby zapobiec stoczeniu się.
Niezależnie od miejsca, w jakim przyszło nam podnosić auto, musimy poszukać przedmiotów nadających się na kliny, które podłożymy pod koła. Doskonale sprawdzą się duże kamienie lub cegły. W ten sposób samochód nie poruszy się podczas lewarowania. Aby czuć się całkowicie bezpiecznie, należy zaciągnąć hamulec postojowy i pozostawić auto na biegu. Umożliwienie jakiegokolwiek obrotu koła, a więc i przetoczenia się samochodu może spowodować jego zsunięcie się z podnośnika. Nie wolno ignorować zagrożenia. Od tego, czy auto będzie stabilne podczas podnoszenia zależy nasze zdrowie i życie. 

Zobacz także: Jak parkować na pochyłościach?

Ustawienie podnośnika

Prawidłowe ustawienie i podparcie podnośnika ułatwi nam pracę, zapewni bezpieczeństwo i zapobiegnie uszkodzeniu nadwozia. Każdy samochód posiada w konstrukcji podwozia specjalne punkty podporowe. Najczęściej są one umiejscowione na spodzie progu. Pierwszy znajduje się tuż za przednim błotnikiem, drugi zwykle mieści się pod słupkiem za drzwiami kierowcy lub przed tylnym błotnikiem. Warto zajrzeć pod spód, aby zlokalizować dokładnie te punkty. Są one specjalnie zaprojektowane do przenoszenia obciążenia podczas podnoszenia. Jeśli spróbujemy podnosić auto w dowolnym, innym punkcie, ryzykujemy wygięciem blach progu i zniszczeniem powłoki lakierniczej. Konstrukcja podnośnika niejako wymusza użycie wyżej wymienionych miejsc podparcia ze względu na kształt gniazda. Najczęściej spotykanym rodzajem podnośnika są podnośniki nożycowe, śrubowe lub hydrauliczne. Zwykle mają podłużny kształt. Podnoszenie realizowane jest przez zwiększanie długości podnośnika. Z reguły nie są one stabilne z racji jednopunktowego podparcia, dlatego podczas układania podnośnika należy zwrócić uwagę na kąt, jaki tworzy z podłożem zarówno z kierunku przodu auta jak i jego boku. Powinien być to kąt prosty.
Następną kwestią jest podłoże, na którym stoi podnośnik. Jeśli jest to ziemia lub piach, należy zrezygnować z podnoszenia. Podnośnik zatapia się w takim podłożu zmieniając swoje położenie. W efekcie auto może zsunąć się z niego nagle, z hukiem upadając na ziemię. Aby temu zaradzić wystarczy podłożyć pod podnośnik deskę lub cegłę nawet niewielkich rozmiarów tak, aby nacisk, jaki wytworzy ciężar samochodu spoczywał na większej powierzchni. W ten sposób będziemy pewni, że podnośnik się nie wysunie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz także: Jak nie dać się złodziejowi?

Podnoszenie i opuszczanie

Podnosząc auto, róbmy to powoli, cały czas kontrolując pozycję lewarka. Jeśli zastosujemy się do wszystkich zasad, będzie to operacja łatwa. Po skończonej pracy, należy powoli zacząć opuszczać samochód tak, aby pracujące nadwozie miało możliwość delikatnego odebrania obciążenia z punktu podporowego, i auto stanęło na 4 kołach. Dopiero po usunięciu lewarka spod niego możemy usunąć kliny zabezpieczające koła.

Bezpieczeństwo ponad wszystko

Jeśli będziemy musieli samodzielnie podnosić auto, zawsze pamiętajmy o tych kilku podstawowych zasadach towarzyszących bezpiecznemu wykonywaniu tej czynności. Pogwałcenie lub zlekceważenie którejkolwiek z nich może oznaczać bezsensowne ryzykowanie naszym zdrowiem i życiem.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

REKLAMA

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

REKLAMA

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

REKLAMA