REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Bezpieczne podnoszenie auta

Zuzanna Gawor-Kotkowska
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Podczas eksploatacja auta prędzej czy później będziemy zmuszeni podnieść auto lewarkiem lub podnośnikiem. Wystarczy, że złapiemy przysłowiową gumę. Aby bezpiecznie podnieść samochód, należy przestrzegać kilku podstawowych reguł.

Zabezpieczenie przed stoczeniem

REKLAMA

Przed rozpoczęciem podnoszenia auta należy upewnić się czy stoi ono na równym podłożu. Trzeba też upewnić się czy nie jest przechylone również w osi podłużnej. Jeśli sytuacja jest skomplikowana i pojazd musi pozostać na nierównym terenie, wymagane będzie użycie dodatkowych środków bezpieczeństwa, aby zapobiec stoczeniu się.
Niezależnie od miejsca, w jakim przyszło nam podnosić auto, musimy poszukać przedmiotów nadających się na kliny, które podłożymy pod koła. Doskonale sprawdzą się duże kamienie lub cegły. W ten sposób samochód nie poruszy się podczas lewarowania. Aby czuć się całkowicie bezpiecznie, należy zaciągnąć hamulec postojowy i pozostawić auto na biegu. Umożliwienie jakiegokolwiek obrotu koła, a więc i przetoczenia się samochodu może spowodować jego zsunięcie się z podnośnika. Nie wolno ignorować zagrożenia. Od tego, czy auto będzie stabilne podczas podnoszenia zależy nasze zdrowie i życie. 

Zobacz także: Jak parkować na pochyłościach?

Ustawienie podnośnika

Prawidłowe ustawienie i podparcie podnośnika ułatwi nam pracę, zapewni bezpieczeństwo i zapobiegnie uszkodzeniu nadwozia. Każdy samochód posiada w konstrukcji podwozia specjalne punkty podporowe. Najczęściej są one umiejscowione na spodzie progu. Pierwszy znajduje się tuż za przednim błotnikiem, drugi zwykle mieści się pod słupkiem za drzwiami kierowcy lub przed tylnym błotnikiem. Warto zajrzeć pod spód, aby zlokalizować dokładnie te punkty. Są one specjalnie zaprojektowane do przenoszenia obciążenia podczas podnoszenia. Jeśli spróbujemy podnosić auto w dowolnym, innym punkcie, ryzykujemy wygięciem blach progu i zniszczeniem powłoki lakierniczej. Konstrukcja podnośnika niejako wymusza użycie wyżej wymienionych miejsc podparcia ze względu na kształt gniazda. Najczęściej spotykanym rodzajem podnośnika są podnośniki nożycowe, śrubowe lub hydrauliczne. Zwykle mają podłużny kształt. Podnoszenie realizowane jest przez zwiększanie długości podnośnika. Z reguły nie są one stabilne z racji jednopunktowego podparcia, dlatego podczas układania podnośnika należy zwrócić uwagę na kąt, jaki tworzy z podłożem zarówno z kierunku przodu auta jak i jego boku. Powinien być to kąt prosty.
Następną kwestią jest podłoże, na którym stoi podnośnik. Jeśli jest to ziemia lub piach, należy zrezygnować z podnoszenia. Podnośnik zatapia się w takim podłożu zmieniając swoje położenie. W efekcie auto może zsunąć się z niego nagle, z hukiem upadając na ziemię. Aby temu zaradzić wystarczy podłożyć pod podnośnik deskę lub cegłę nawet niewielkich rozmiarów tak, aby nacisk, jaki wytworzy ciężar samochodu spoczywał na większej powierzchni. W ten sposób będziemy pewni, że podnośnik się nie wysunie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz także: Jak nie dać się złodziejowi?

Podnoszenie i opuszczanie

Podnosząc auto, róbmy to powoli, cały czas kontrolując pozycję lewarka. Jeśli zastosujemy się do wszystkich zasad, będzie to operacja łatwa. Po skończonej pracy, należy powoli zacząć opuszczać samochód tak, aby pracujące nadwozie miało możliwość delikatnego odebrania obciążenia z punktu podporowego, i auto stanęło na 4 kołach. Dopiero po usunięciu lewarka spod niego możemy usunąć kliny zabezpieczające koła.

Bezpieczeństwo ponad wszystko

Jeśli będziemy musieli samodzielnie podnosić auto, zawsze pamiętajmy o tych kilku podstawowych zasadach towarzyszących bezpiecznemu wykonywaniu tej czynności. Pogwałcenie lub zlekceważenie którejkolwiek z nich może oznaczać bezsensowne ryzykowanie naszym zdrowiem i życiem.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA