Bezpieczne podnoszenie auta
REKLAMA
REKLAMA
Zabezpieczenie przed stoczeniem
REKLAMA
Przed rozpoczęciem podnoszenia auta należy upewnić się czy stoi ono na równym podłożu. Trzeba też upewnić się czy nie jest przechylone również w osi podłużnej. Jeśli sytuacja jest skomplikowana i pojazd musi pozostać na nierównym terenie, wymagane będzie użycie dodatkowych środków bezpieczeństwa, aby zapobiec stoczeniu się.
Niezależnie od miejsca, w jakim przyszło nam podnosić auto, musimy poszukać przedmiotów nadających się na kliny, które podłożymy pod koła. Doskonale sprawdzą się duże kamienie lub cegły. W ten sposób samochód nie poruszy się podczas lewarowania. Aby czuć się całkowicie bezpiecznie, należy zaciągnąć hamulec postojowy i pozostawić auto na biegu. Umożliwienie jakiegokolwiek obrotu koła, a więc i przetoczenia się samochodu może spowodować jego zsunięcie się z podnośnika. Nie wolno ignorować zagrożenia. Od tego, czy auto będzie stabilne podczas podnoszenia zależy nasze zdrowie i życie.
Zobacz także: Jak parkować na pochyłościach?
Ustawienie podnośnika
Prawidłowe ustawienie i podparcie podnośnika ułatwi nam pracę, zapewni bezpieczeństwo i zapobiegnie uszkodzeniu nadwozia. Każdy samochód posiada w konstrukcji podwozia specjalne punkty podporowe. Najczęściej są one umiejscowione na spodzie progu. Pierwszy znajduje się tuż za przednim błotnikiem, drugi zwykle mieści się pod słupkiem za drzwiami kierowcy lub przed tylnym błotnikiem. Warto zajrzeć pod spód, aby zlokalizować dokładnie te punkty. Są one specjalnie zaprojektowane do przenoszenia obciążenia podczas podnoszenia. Jeśli spróbujemy podnosić auto w dowolnym, innym punkcie, ryzykujemy wygięciem blach progu i zniszczeniem powłoki lakierniczej. Konstrukcja podnośnika niejako wymusza użycie wyżej wymienionych miejsc podparcia ze względu na kształt gniazda. Najczęściej spotykanym rodzajem podnośnika są podnośniki nożycowe, śrubowe lub hydrauliczne. Zwykle mają podłużny kształt. Podnoszenie realizowane jest przez zwiększanie długości podnośnika. Z reguły nie są one stabilne z racji jednopunktowego podparcia, dlatego podczas układania podnośnika należy zwrócić uwagę na kąt, jaki tworzy z podłożem zarówno z kierunku przodu auta jak i jego boku. Powinien być to kąt prosty.
Następną kwestią jest podłoże, na którym stoi podnośnik. Jeśli jest to ziemia lub piach, należy zrezygnować z podnoszenia. Podnośnik zatapia się w takim podłożu zmieniając swoje położenie. W efekcie auto może zsunąć się z niego nagle, z hukiem upadając na ziemię. Aby temu zaradzić wystarczy podłożyć pod podnośnik deskę lub cegłę nawet niewielkich rozmiarów tak, aby nacisk, jaki wytworzy ciężar samochodu spoczywał na większej powierzchni. W ten sposób będziemy pewni, że podnośnik się nie wysunie.
Zobacz także: Jak nie dać się złodziejowi?
Podnoszenie i opuszczanie
Podnosząc auto, róbmy to powoli, cały czas kontrolując pozycję lewarka. Jeśli zastosujemy się do wszystkich zasad, będzie to operacja łatwa. Po skończonej pracy, należy powoli zacząć opuszczać samochód tak, aby pracujące nadwozie miało możliwość delikatnego odebrania obciążenia z punktu podporowego, i auto stanęło na 4 kołach. Dopiero po usunięciu lewarka spod niego możemy usunąć kliny zabezpieczające koła.
Bezpieczeństwo ponad wszystko
Jeśli będziemy musieli samodzielnie podnosić auto, zawsze pamiętajmy o tych kilku podstawowych zasadach towarzyszących bezpiecznemu wykonywaniu tej czynności. Pogwałcenie lub zlekceważenie którejkolwiek z nich może oznaczać bezsensowne ryzykowanie naszym zdrowiem i życiem.
REKLAMA
REKLAMA