REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Bezpieczne podnoszenie auta

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zuzanna Gawor-Kotkowska
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Podczas eksploatacja auta prędzej czy później będziemy zmuszeni podnieść auto lewarkiem lub podnośnikiem. Wystarczy, że złapiemy przysłowiową gumę. Aby bezpiecznie podnieść samochód, należy przestrzegać kilku podstawowych reguł.

Zabezpieczenie przed stoczeniem

REKLAMA

Przed rozpoczęciem podnoszenia auta należy upewnić się czy stoi ono na równym podłożu. Trzeba też upewnić się czy nie jest przechylone również w osi podłużnej. Jeśli sytuacja jest skomplikowana i pojazd musi pozostać na nierównym terenie, wymagane będzie użycie dodatkowych środków bezpieczeństwa, aby zapobiec stoczeniu się.
Niezależnie od miejsca, w jakim przyszło nam podnosić auto, musimy poszukać przedmiotów nadających się na kliny, które podłożymy pod koła. Doskonale sprawdzą się duże kamienie lub cegły. W ten sposób samochód nie poruszy się podczas lewarowania. Aby czuć się całkowicie bezpiecznie, należy zaciągnąć hamulec postojowy i pozostawić auto na biegu. Umożliwienie jakiegokolwiek obrotu koła, a więc i przetoczenia się samochodu może spowodować jego zsunięcie się z podnośnika. Nie wolno ignorować zagrożenia. Od tego, czy auto będzie stabilne podczas podnoszenia zależy nasze zdrowie i życie. 

Zobacz także: Jak parkować na pochyłościach?

Ustawienie podnośnika

Prawidłowe ustawienie i podparcie podnośnika ułatwi nam pracę, zapewni bezpieczeństwo i zapobiegnie uszkodzeniu nadwozia. Każdy samochód posiada w konstrukcji podwozia specjalne punkty podporowe. Najczęściej są one umiejscowione na spodzie progu. Pierwszy znajduje się tuż za przednim błotnikiem, drugi zwykle mieści się pod słupkiem za drzwiami kierowcy lub przed tylnym błotnikiem. Warto zajrzeć pod spód, aby zlokalizować dokładnie te punkty. Są one specjalnie zaprojektowane do przenoszenia obciążenia podczas podnoszenia. Jeśli spróbujemy podnosić auto w dowolnym, innym punkcie, ryzykujemy wygięciem blach progu i zniszczeniem powłoki lakierniczej. Konstrukcja podnośnika niejako wymusza użycie wyżej wymienionych miejsc podparcia ze względu na kształt gniazda. Najczęściej spotykanym rodzajem podnośnika są podnośniki nożycowe, śrubowe lub hydrauliczne. Zwykle mają podłużny kształt. Podnoszenie realizowane jest przez zwiększanie długości podnośnika. Z reguły nie są one stabilne z racji jednopunktowego podparcia, dlatego podczas układania podnośnika należy zwrócić uwagę na kąt, jaki tworzy z podłożem zarówno z kierunku przodu auta jak i jego boku. Powinien być to kąt prosty.
Następną kwestią jest podłoże, na którym stoi podnośnik. Jeśli jest to ziemia lub piach, należy zrezygnować z podnoszenia. Podnośnik zatapia się w takim podłożu zmieniając swoje położenie. W efekcie auto może zsunąć się z niego nagle, z hukiem upadając na ziemię. Aby temu zaradzić wystarczy podłożyć pod podnośnik deskę lub cegłę nawet niewielkich rozmiarów tak, aby nacisk, jaki wytworzy ciężar samochodu spoczywał na większej powierzchni. W ten sposób będziemy pewni, że podnośnik się nie wysunie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz także: Jak nie dać się złodziejowi?

Podnoszenie i opuszczanie

Podnosząc auto, róbmy to powoli, cały czas kontrolując pozycję lewarka. Jeśli zastosujemy się do wszystkich zasad, będzie to operacja łatwa. Po skończonej pracy, należy powoli zacząć opuszczać samochód tak, aby pracujące nadwozie miało możliwość delikatnego odebrania obciążenia z punktu podporowego, i auto stanęło na 4 kołach. Dopiero po usunięciu lewarka spod niego możemy usunąć kliny zabezpieczające koła.

Bezpieczeństwo ponad wszystko

Jeśli będziemy musieli samodzielnie podnosić auto, zawsze pamiętajmy o tych kilku podstawowych zasadach towarzyszących bezpiecznemu wykonywaniu tej czynności. Pogwałcenie lub zlekceważenie którejkolwiek z nich może oznaczać bezsensowne ryzykowanie naszym zdrowiem i życiem.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

REKLAMA

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA