Jak wygląda racjonalna eksploatacja skrzyni biegów i elementów napędzających koła?
REKLAMA
REKLAMA
Przyczynia się do tego między innymi ich temperatura pracy, niższa niż silnika, oraz brak produktów spalania, posiadających silne działanie agresywne, a także inny rodzaj tarcia, niż występujący w silniku.
REKLAMA
We współczesnych samochodach skrzynie biegów najczęściej nie wymagają żadnej obsługi. Jednorazowe zalanie ich olejem wystarcza na wiele dziesiątków tysięcy kilometrów, o ile nie ma żadnych wycieków, powodujących konieczność uzupełniania go do wymaganego poziomu. Podobnie wygląda sprawa półosi i przegubów napędowych. Jakość ich wykonania i użyte do tego materiały w praktyce ograniczają jakiekolwiek czynności obsługowe do przeglądów i ewentualnego uzupełniania ubytków smaru.
Zobacz również: Jak eksploatować silnik samochodowy?
REKLAMA
Aby skrzynia biegów pracowała długo i niezawodnie, należy posługiwać się nią we właściwy sposób, zwłaszcza przy zmianach biegów, kiedy jej elementy są najbardziej narażone na uszkodzenia. Tak więc należy jak najmniej korzystać z synchronizatorów, które zużywają się szybciej, niż inne elementy. A więc biegi zmieniać zawsze z wciśniętym do końca pedałem sprzęgła, robić to niezbyt szybko, za to bardzo uważnie. Włączać biegi bez użycia siły, lekko i płynnie przesuwając dźwignię we właściwe położenie. Gdy podczas redukcji bieg nie chce się włączyć, można zastosować starą i miliony razy sprawdzoną metodę międzygazu.
Po wyłączeniu biegu wyższego, gdy skrzynia pracuje na biegu jałowym, należy prawie całkowicie puścić pedał sprzęgła, zwiększyć prędkość obrotową silnika przez niewielkie dodanie gazu, a następnie wcisnąć pedał sprzęgła, puszczając jednocześnie pedał gazu i spróbować włączyć bieg, gdy obroty silnika dopiero zaczęły maleć. W ten sposób prędkość obrotowa wałka sprzęgłowego w skrzyni biegów została w pewnym stopniu zsynchronizowana z obrotami tzw choinki, czyli kołami napędzanymi poszczególnych biegów. Włączenie niższego biegu nie powinno w tym momencie sprawić najmniejszych problemów.
Zobacz również: Dlaczego rozładowywuje się akumulator?
Trudności z włączaniem poszczególnych biegów, zwłaszcza przy redukcji, mogą wynikać albo z dużego zużycia synchronizatorów, które przestają pełnić swoje funkcje, albo niepełnego wysprzęglania, np. w wyniku złej regulacji sprzęgła, albo z powodu zbyt starego i zbyt mocno zanieczyszczonego oleju w skrzyni biegów, który utrudnia pracę synchronizatorów. W najgorszym przypadku wynikać mogą z nadmiernego zużycia wewnętrznych dźwigienek (widełek) służących do włączania poszczególnych biegów.
REKLAMA
REKLAMA