REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wygląda racjonalna eksploatacja skrzyni biegów i elementów napędzających koła?

Jakubowski Ryszard
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Skrzynie biegów i mechanizmy różnicowe zabudowane w tylnych mostach pojazdów zużywają się znacznie wolniej, niż silniki.

Przyczynia się do tego między innymi ich temperatura pracy, niższa niż silnika, oraz brak produktów spalania, posiadających silne działanie agresywne, a także inny rodzaj tarcia, niż występujący w silniku.

REKLAMA

REKLAMA

We współczesnych samochodach skrzynie biegów najczęściej nie wymagają żadnej obsługi. Jednorazowe zalanie ich olejem wystarcza na wiele dziesiątków tysięcy kilometrów, o ile nie ma żadnych wycieków, powodujących konieczność uzupełniania go do wymaganego poziomu. Podobnie wygląda sprawa półosi i przegubów napędowych. Jakość ich wykonania i użyte do tego materiały w praktyce ograniczają jakiekolwiek czynności obsługowe do przeglądów i ewentualnego uzupełniania ubytków smaru.

Zobacz również: Jak eksploatować silnik samochodowy?

Aby skrzynia biegów pracowała długo i niezawodnie, należy posługiwać się nią we właściwy sposób, zwłaszcza przy zmianach biegów, kiedy jej elementy są najbardziej narażone na uszkodzenia. Tak więc należy jak najmniej korzystać z synchronizatorów, które zużywają się szybciej, niż inne elementy. A więc biegi zmieniać zawsze z wciśniętym do końca pedałem sprzęgła, robić to niezbyt szybko, za to bardzo uważnie. Włączać biegi bez użycia siły, lekko i płynnie przesuwając dźwignię we właściwe położenie. Gdy podczas redukcji bieg nie chce się włączyć, można zastosować starą i miliony razy sprawdzoną metodę międzygazu.

REKLAMA

Po wyłączeniu biegu wyższego, gdy skrzynia pracuje na biegu jałowym, należy prawie całkowicie puścić pedał sprzęgła, zwiększyć prędkość obrotową silnika przez niewielkie dodanie gazu, a następnie wcisnąć pedał sprzęgła, puszczając jednocześnie pedał gazu i spróbować włączyć bieg, gdy obroty silnika dopiero zaczęły maleć. W ten sposób prędkość obrotowa wałka sprzęgłowego w skrzyni biegów została w pewnym stopniu zsynchronizowana z obrotami tzw choinki, czyli kołami napędzanymi poszczególnych biegów. Włączenie niższego biegu nie powinno w tym momencie sprawić najmniejszych problemów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Dlaczego rozładowywuje się akumulator?

Trudności z włączaniem poszczególnych biegów, zwłaszcza przy redukcji, mogą wynikać albo z dużego zużycia synchronizatorów, które przestają pełnić swoje funkcje, albo niepełnego wysprzęglania, np. w wyniku złej regulacji sprzęgła, albo z powodu zbyt starego i zbyt mocno zanieczyszczonego oleju w skrzyni biegów, który utrudnia pracę synchronizatorów. W najgorszym przypadku wynikać mogą z nadmiernego zużycia wewnętrznych dźwigienek (widełek) służących do włączania poszczególnych biegów.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

REKLAMA

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

REKLAMA

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA