REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wygląda racjonalna eksploatacja skrzyni biegów i elementów napędzających koła?

Jakubowski Ryszard
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Skrzynie biegów i mechanizmy różnicowe zabudowane w tylnych mostach pojazdów zużywają się znacznie wolniej, niż silniki.

Przyczynia się do tego między innymi ich temperatura pracy, niższa niż silnika, oraz brak produktów spalania, posiadających silne działanie agresywne, a także inny rodzaj tarcia, niż występujący w silniku.

REKLAMA

REKLAMA

We współczesnych samochodach skrzynie biegów najczęściej nie wymagają żadnej obsługi. Jednorazowe zalanie ich olejem wystarcza na wiele dziesiątków tysięcy kilometrów, o ile nie ma żadnych wycieków, powodujących konieczność uzupełniania go do wymaganego poziomu. Podobnie wygląda sprawa półosi i przegubów napędowych. Jakość ich wykonania i użyte do tego materiały w praktyce ograniczają jakiekolwiek czynności obsługowe do przeglądów i ewentualnego uzupełniania ubytków smaru.

Zobacz również: Jak eksploatować silnik samochodowy?

Aby skrzynia biegów pracowała długo i niezawodnie, należy posługiwać się nią we właściwy sposób, zwłaszcza przy zmianach biegów, kiedy jej elementy są najbardziej narażone na uszkodzenia. Tak więc należy jak najmniej korzystać z synchronizatorów, które zużywają się szybciej, niż inne elementy. A więc biegi zmieniać zawsze z wciśniętym do końca pedałem sprzęgła, robić to niezbyt szybko, za to bardzo uważnie. Włączać biegi bez użycia siły, lekko i płynnie przesuwając dźwignię we właściwe położenie. Gdy podczas redukcji bieg nie chce się włączyć, można zastosować starą i miliony razy sprawdzoną metodę międzygazu.

REKLAMA

Po wyłączeniu biegu wyższego, gdy skrzynia pracuje na biegu jałowym, należy prawie całkowicie puścić pedał sprzęgła, zwiększyć prędkość obrotową silnika przez niewielkie dodanie gazu, a następnie wcisnąć pedał sprzęgła, puszczając jednocześnie pedał gazu i spróbować włączyć bieg, gdy obroty silnika dopiero zaczęły maleć. W ten sposób prędkość obrotowa wałka sprzęgłowego w skrzyni biegów została w pewnym stopniu zsynchronizowana z obrotami tzw choinki, czyli kołami napędzanymi poszczególnych biegów. Włączenie niższego biegu nie powinno w tym momencie sprawić najmniejszych problemów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Dlaczego rozładowywuje się akumulator?

Trudności z włączaniem poszczególnych biegów, zwłaszcza przy redukcji, mogą wynikać albo z dużego zużycia synchronizatorów, które przestają pełnić swoje funkcje, albo niepełnego wysprzęglania, np. w wyniku złej regulacji sprzęgła, albo z powodu zbyt starego i zbyt mocno zanieczyszczonego oleju w skrzyni biegów, który utrudnia pracę synchronizatorów. W najgorszym przypadku wynikać mogą z nadmiernego zużycia wewnętrznych dźwigienek (widełek) służących do włączania poszczególnych biegów.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

REKLAMA

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

REKLAMA

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA