REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak działa wtryskowe zasilanie silników o zapłonie iskrowym?

Jakubowski Ryszard
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA


Gaźnikowy układ dostarczania do silnik mieszanki paliwowo-powietrznej ma wiele wad. Często nie zapewnia właściwego składu mieszanki,a także zdarza się, że nie zapewnia dostarczania jednakowej ilości paliwa do poszczególnych cylindrów.

Cylindry, odleglejsze od gaźnika pracują z mniejszą ilością mieszanki, niż te znajdujące się tuż przy nim. Aby tego uniknąć można zastosować rząd gaźników, po jednym na każdy cylinder lub na dwa sąsiadujące. Podniosłoby to znacznie koszt eksploatacji silnika, a na dodatek stwarzałoby spore trudności w poprawnym wyregulowaniu każdego z nich. Dlatego przed mniej więcej 70 laty znaleziono inne, lepsze rozwiązanie tego problemu. Było nim zastosowanie zasilania wtryskowego, niezależnego dla każdego z cylindrów. Wtrysk paliwa w silnikach z zapłonem iskrowym znalazł zastosowanie w samochodach sportowych i w silnikach o specjalnym przeznaczeniu, zwykle wytwarzanych w krótkich seriach. Popularne samochody nadal przez kilka dziesięcioleci miały w silnikach gaźniki, głównie z uwagi na duży koszt urządzeń wtryskowych.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również:  Jak wymienić poduszki silnika?

Mniej więcej 30 lat temu, kiedy bardzo zaostrzyły się wymagania, dotyczące czystości spalin, wymusiły one na konstruktorach tworzenie coraz doskonalszych, a przez to coraz droższych gaźników. Wtedy właśnie przypomniano sobie o wtrysku paliwa. Jak się okazało, koszt urządzeń z nim związanych stał się porównywalny z ceną nowoczesnych gaźników, a zyski wynikające z jego zastosowania niwelowały z naddatkiem niewielką różnicę w cenie. W silnikach, zasilanych wtryskowo napełnienie cylindrów reguluje, podobnie jak w zasilanych gaźnikowo, przepustnica, którą kierowca steruje za pomocą pedału przyspieszenia. Dawka paliwa, konieczna do pracy silnika, jest odmierzana w urządzeniu wtryskowym i dostarczana z niego pod odpowiednim ciśnieniem i w odpowiednim momencie do wtryskiwaczy.

Wtryskiwacze mogą być umieszczone albo w głowicy silnika, gdzie wtrysk paliwa następuje bezpośrednio do komory spalania, albo w kanałach dolotowych do poszczególnych cylindrów (tuż przed zaworami ssącymi), albo w kolektorze ssącym w pewnej odległości od zaworów. Urządzenie wtryskowe steruje ilością paliwa, dostarczaną do wtryskiwaczy dzięki sygnałom ze specjalnych czujników, informujących o wielkości przepływu powietrza w kanałach dolotowych, albo o kącie uchylenia przepustnicy lub o podciśnieniu, panującym w danym momencie w przewodzie dolotowym. Po odpowiednim przetworzeniu sygnałów urządzenie wtryskowe dozuje w sposób bardzo precyzyjny dawkę paliwa i podaje ją pod ciśnieniem do właściwego wtryskiwacza.

REKLAMA

Zobacz również: Jak naprawić rozrusznik?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wtrysk paliwa może odbywać się albo w sposób ciągły do kolektora ssącego lub kanałów dolotowych przed zaworami ssącymi, albo okresowo w obu przypadkach lub bezpośrednio do komory spalania w cylindrze. Powyższy opis jest z konieczności bardzo uproszczony i ma na celu jedynie przybliżenie kierowcy zasady funkcjonowania wtrysku paliwa w silniku benzynowym.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

REKLAMA

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

REKLAMA

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA