REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak działa wtryskowe zasilanie silników o zapłonie iskrowym?

Jakubowski Ryszard
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Gaźnikowy układ dostarczania do silnik mieszanki paliwowo-powietrznej ma wiele wad. Często nie zapewnia właściwego składu mieszanki,a także zdarza się, że nie zapewnia dostarczania jednakowej ilości paliwa do poszczególnych cylindrów.

Cylindry, odleglejsze od gaźnika pracują z mniejszą ilością mieszanki, niż te znajdujące się tuż przy nim. Aby tego uniknąć można zastosować rząd gaźników, po jednym na każdy cylinder lub na dwa sąsiadujące. Podniosłoby to znacznie koszt eksploatacji silnika, a na dodatek stwarzałoby spore trudności w poprawnym wyregulowaniu każdego z nich. Dlatego przed mniej więcej 70 laty znaleziono inne, lepsze rozwiązanie tego problemu. Było nim zastosowanie zasilania wtryskowego, niezależnego dla każdego z cylindrów. Wtrysk paliwa w silnikach z zapłonem iskrowym znalazł zastosowanie w samochodach sportowych i w silnikach o specjalnym przeznaczeniu, zwykle wytwarzanych w krótkich seriach. Popularne samochody nadal przez kilka dziesięcioleci miały w silnikach gaźniki, głównie z uwagi na duży koszt urządzeń wtryskowych.

REKLAMA

Zobacz również:  Jak wymienić poduszki silnika?

REKLAMA

Mniej więcej 30 lat temu, kiedy bardzo zaostrzyły się wymagania, dotyczące czystości spalin, wymusiły one na konstruktorach tworzenie coraz doskonalszych, a przez to coraz droższych gaźników. Wtedy właśnie przypomniano sobie o wtrysku paliwa. Jak się okazało, koszt urządzeń z nim związanych stał się porównywalny z ceną nowoczesnych gaźników, a zyski wynikające z jego zastosowania niwelowały z naddatkiem niewielką różnicę w cenie. W silnikach, zasilanych wtryskowo napełnienie cylindrów reguluje, podobnie jak w zasilanych gaźnikowo, przepustnica, którą kierowca steruje za pomocą pedału przyspieszenia. Dawka paliwa, konieczna do pracy silnika, jest odmierzana w urządzeniu wtryskowym i dostarczana z niego pod odpowiednim ciśnieniem i w odpowiednim momencie do wtryskiwaczy.

Wtryskiwacze mogą być umieszczone albo w głowicy silnika, gdzie wtrysk paliwa następuje bezpośrednio do komory spalania, albo w kanałach dolotowych do poszczególnych cylindrów (tuż przed zaworami ssącymi), albo w kolektorze ssącym w pewnej odległości od zaworów. Urządzenie wtryskowe steruje ilością paliwa, dostarczaną do wtryskiwaczy dzięki sygnałom ze specjalnych czujników, informujących o wielkości przepływu powietrza w kanałach dolotowych, albo o kącie uchylenia przepustnicy lub o podciśnieniu, panującym w danym momencie w przewodzie dolotowym. Po odpowiednim przetworzeniu sygnałów urządzenie wtryskowe dozuje w sposób bardzo precyzyjny dawkę paliwa i podaje ją pod ciśnieniem do właściwego wtryskiwacza.

Zobacz również: Jak naprawić rozrusznik?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wtrysk paliwa może odbywać się albo w sposób ciągły do kolektora ssącego lub kanałów dolotowych przed zaworami ssącymi, albo okresowo w obu przypadkach lub bezpośrednio do komory spalania w cylindrze. Powyższy opis jest z konieczności bardzo uproszczony i ma na celu jedynie przybliżenie kierowcy zasady funkcjonowania wtrysku paliwa w silniku benzynowym.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA