REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak określić stan sprzęgła?

Jakubowski Ryszard
Jak określić stan sprzęgła? fot. Newspress
Jak określić stan sprzęgła? fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

W samochodach powszechnie są stosowane sprzęgła suche, jednotarczowe. Przenoszą one, za pomocą sporych rozmiarów tarcz ciernych, obrotowy ruch wału korbowego silnika na wałek sprzęgłowy skrzyni biegów. Nadmierne zużycie sprzęgła może unieruchomić auto, w jaki więc sposób określić jego stan?

W ten sposób pozwalają na płynne zwiększanie jego obrotów, aż do wyrównania z obrotami silnika. Tarcie pomiędzy kołem zamachowym silnika, tarczą sprzęgła i jego tarczą dociskową, choć w chwili poślizgu duże, nie jest aż takie, jak w przypadku hamulców, toteż wzajemne nagrzewanie się elementów nie jest duże. Choć czasem, zwłaszcza przy ruszaniu w trudnych warunkach terenowych lub podczas holowania może osiągać kilkaset i więcej stopni Celsjusza.

REKLAMA

Awarie sprzęgła należą do rzadkości. Najczęściej występuje poślizg jego tarczy, spowodowany przedostawaniem się na nią oleju bądź z silnika bądź ze skrzyni biegów przez wytarte lub uszkodzone pierścienie uszczelniające, tzw. simmeringi, zwane inaczej pierścieniami Sommera od nazwiska ich wynalazcy. Również osłabienie sprężyn tarczy dociskowej sprzęgła ma identyczne objawy. Konieczna jest natychmiastowa naprawa tej dokuczliwej usterki.

Zobacz również: Jak dbać o sprzęgło?

REKLAMA

Tarcza sprzęgła zużywa się bardzo powoli. W samochodzie z silnikiem eksploatowanym przez dobrego kierowcę może wytrzymać kilkaset tysięcy kilometrów, często więcej, niż silnik pomiędzy kapitalnymi remontami. Przy złej eksploatacji, jeździe na „półsprzęgle”, stałym trzymaniu przez kierowcę nogi na pedale sprzęgła, oraz przy wykorzystywaniu sprzęgła w roli skrzyni biegów, do zmniejszania prędkości pojazdu przy zachowaniu stałych obrotów silnika, sprzęgło może ulec bardzo szybkiemu zużyciu.

Zużywają się jego nakładki cierne, aż w końcu konieczna jest wymiana całej tarczy na nową. Zużywa się także powierzchnia koła zamachowego i tarczy dociskowej sprzęgła, przy czym zmiany te wynikają nie tylko ze ścierania się materiału, z którego są wykonane, ale także z naprężeń termicznych, jakie mogą w nich powstawać. Naprężenia te powodują mikropęknięcia, które mogą po pewnym czasie z powierzchniowych zamienić się na głębokie i doprowadzić do awaryjnego pęknięcia tarczy dociskowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak sprawdzić stan sprzęgła bez wyjmowania silnika lub skrzyni biegów?

REKLAMA

Aby sprawdzić stan tarczy sprzęgła trzeba najpierw ustawić jałowy skok pedału sprzęgła. Jest to parametr, mający istotny wpływ na pracę sprzęgła i okres eksploatacji jego tarczy. Regulację przeprowadza się zgodnie z wytycznymi instrukcji obsługi samochodu lub instrukcji serwisowej. Zwykle skok ten powinien wynosić minimum 20 do 30 mm, ale w różnych typach samochodów może być on różny. Nie powinien on wynieść więcej, niż zaleca instrukcja.

Po wyregulowaniu skoku jałowego pedału należy spróbować włączyć pierwszy bieg po wciśnięciu pedału sprzęgła mniej więcej do połowy jego skoku roboczego. Po natrafieniu na opór należy nieco mocniej wcisnąć pedał sprzęgła i ponowić próbę. Gdy wrzucenie „jedynki” będzie wymagało wciśnięcia pedału sprzęgła do oporu lub prawie do oporu, będzie to dowód, iż tarcza sprzęgła jest w dobrym stanie. Im mniej trzeba, przy założeniu prawidłowej regulacji jego skoku jałowego, wciskać pedał sprzęgła aby włączyć pierwszy bieg, tym tarcza sprzęgła jest bardziej zużyta.

Nie można próbować wrzucać biegu na siłę.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

REKLAMA

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

REKLAMA

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

REKLAMA