REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak określić stan sprzęgła?

Jakubowski Ryszard
Jak określić stan sprzęgła? fot. Newspress
Jak określić stan sprzęgła? fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

W samochodach powszechnie są stosowane sprzęgła suche, jednotarczowe. Przenoszą one, za pomocą sporych rozmiarów tarcz ciernych, obrotowy ruch wału korbowego silnika na wałek sprzęgłowy skrzyni biegów. Nadmierne zużycie sprzęgła może unieruchomić auto, w jaki więc sposób określić jego stan?

W ten sposób pozwalają na płynne zwiększanie jego obrotów, aż do wyrównania z obrotami silnika. Tarcie pomiędzy kołem zamachowym silnika, tarczą sprzęgła i jego tarczą dociskową, choć w chwili poślizgu duże, nie jest aż takie, jak w przypadku hamulców, toteż wzajemne nagrzewanie się elementów nie jest duże. Choć czasem, zwłaszcza przy ruszaniu w trudnych warunkach terenowych lub podczas holowania może osiągać kilkaset i więcej stopni Celsjusza.

REKLAMA

REKLAMA

Awarie sprzęgła należą do rzadkości. Najczęściej występuje poślizg jego tarczy, spowodowany przedostawaniem się na nią oleju bądź z silnika bądź ze skrzyni biegów przez wytarte lub uszkodzone pierścienie uszczelniające, tzw. simmeringi, zwane inaczej pierścieniami Sommera od nazwiska ich wynalazcy. Również osłabienie sprężyn tarczy dociskowej sprzęgła ma identyczne objawy. Konieczna jest natychmiastowa naprawa tej dokuczliwej usterki.

Zobacz również: Jak dbać o sprzęgło?

Tarcza sprzęgła zużywa się bardzo powoli. W samochodzie z silnikiem eksploatowanym przez dobrego kierowcę może wytrzymać kilkaset tysięcy kilometrów, często więcej, niż silnik pomiędzy kapitalnymi remontami. Przy złej eksploatacji, jeździe na „półsprzęgle”, stałym trzymaniu przez kierowcę nogi na pedale sprzęgła, oraz przy wykorzystywaniu sprzęgła w roli skrzyni biegów, do zmniejszania prędkości pojazdu przy zachowaniu stałych obrotów silnika, sprzęgło może ulec bardzo szybkiemu zużyciu.

REKLAMA

Zużywają się jego nakładki cierne, aż w końcu konieczna jest wymiana całej tarczy na nową. Zużywa się także powierzchnia koła zamachowego i tarczy dociskowej sprzęgła, przy czym zmiany te wynikają nie tylko ze ścierania się materiału, z którego są wykonane, ale także z naprężeń termicznych, jakie mogą w nich powstawać. Naprężenia te powodują mikropęknięcia, które mogą po pewnym czasie z powierzchniowych zamienić się na głębokie i doprowadzić do awaryjnego pęknięcia tarczy dociskowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak sprawdzić stan sprzęgła bez wyjmowania silnika lub skrzyni biegów?

Aby sprawdzić stan tarczy sprzęgła trzeba najpierw ustawić jałowy skok pedału sprzęgła. Jest to parametr, mający istotny wpływ na pracę sprzęgła i okres eksploatacji jego tarczy. Regulację przeprowadza się zgodnie z wytycznymi instrukcji obsługi samochodu lub instrukcji serwisowej. Zwykle skok ten powinien wynosić minimum 20 do 30 mm, ale w różnych typach samochodów może być on różny. Nie powinien on wynieść więcej, niż zaleca instrukcja.

Po wyregulowaniu skoku jałowego pedału należy spróbować włączyć pierwszy bieg po wciśnięciu pedału sprzęgła mniej więcej do połowy jego skoku roboczego. Po natrafieniu na opór należy nieco mocniej wcisnąć pedał sprzęgła i ponowić próbę. Gdy wrzucenie „jedynki” będzie wymagało wciśnięcia pedału sprzęgła do oporu lub prawie do oporu, będzie to dowód, iż tarcza sprzęgła jest w dobrym stanie. Im mniej trzeba, przy założeniu prawidłowej regulacji jego skoku jałowego, wciskać pedał sprzęgła aby włączyć pierwszy bieg, tym tarcza sprzęgła jest bardziej zużyta.

Nie można próbować wrzucać biegu na siłę.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S?

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA