REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak określić stan sprzęgła?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Jak określić stan sprzęgła? fot. Newspress
Jak określić stan sprzęgła? fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

W samochodach powszechnie są stosowane sprzęgła suche, jednotarczowe. Przenoszą one, za pomocą sporych rozmiarów tarcz ciernych, obrotowy ruch wału korbowego silnika na wałek sprzęgłowy skrzyni biegów. Nadmierne zużycie sprzęgła może unieruchomić auto, w jaki więc sposób określić jego stan?

W ten sposób pozwalają na płynne zwiększanie jego obrotów, aż do wyrównania z obrotami silnika. Tarcie pomiędzy kołem zamachowym silnika, tarczą sprzęgła i jego tarczą dociskową, choć w chwili poślizgu duże, nie jest aż takie, jak w przypadku hamulców, toteż wzajemne nagrzewanie się elementów nie jest duże. Choć czasem, zwłaszcza przy ruszaniu w trudnych warunkach terenowych lub podczas holowania może osiągać kilkaset i więcej stopni Celsjusza.

REKLAMA

Awarie sprzęgła należą do rzadkości. Najczęściej występuje poślizg jego tarczy, spowodowany przedostawaniem się na nią oleju bądź z silnika bądź ze skrzyni biegów przez wytarte lub uszkodzone pierścienie uszczelniające, tzw. simmeringi, zwane inaczej pierścieniami Sommera od nazwiska ich wynalazcy. Również osłabienie sprężyn tarczy dociskowej sprzęgła ma identyczne objawy. Konieczna jest natychmiastowa naprawa tej dokuczliwej usterki.

Zobacz również: Jak dbać o sprzęgło?

REKLAMA

Tarcza sprzęgła zużywa się bardzo powoli. W samochodzie z silnikiem eksploatowanym przez dobrego kierowcę może wytrzymać kilkaset tysięcy kilometrów, często więcej, niż silnik pomiędzy kapitalnymi remontami. Przy złej eksploatacji, jeździe na „półsprzęgle”, stałym trzymaniu przez kierowcę nogi na pedale sprzęgła, oraz przy wykorzystywaniu sprzęgła w roli skrzyni biegów, do zmniejszania prędkości pojazdu przy zachowaniu stałych obrotów silnika, sprzęgło może ulec bardzo szybkiemu zużyciu.

Zużywają się jego nakładki cierne, aż w końcu konieczna jest wymiana całej tarczy na nową. Zużywa się także powierzchnia koła zamachowego i tarczy dociskowej sprzęgła, przy czym zmiany te wynikają nie tylko ze ścierania się materiału, z którego są wykonane, ale także z naprężeń termicznych, jakie mogą w nich powstawać. Naprężenia te powodują mikropęknięcia, które mogą po pewnym czasie z powierzchniowych zamienić się na głębokie i doprowadzić do awaryjnego pęknięcia tarczy dociskowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak sprawdzić stan sprzęgła bez wyjmowania silnika lub skrzyni biegów?

REKLAMA

Aby sprawdzić stan tarczy sprzęgła trzeba najpierw ustawić jałowy skok pedału sprzęgła. Jest to parametr, mający istotny wpływ na pracę sprzęgła i okres eksploatacji jego tarczy. Regulację przeprowadza się zgodnie z wytycznymi instrukcji obsługi samochodu lub instrukcji serwisowej. Zwykle skok ten powinien wynosić minimum 20 do 30 mm, ale w różnych typach samochodów może być on różny. Nie powinien on wynieść więcej, niż zaleca instrukcja.

Po wyregulowaniu skoku jałowego pedału należy spróbować włączyć pierwszy bieg po wciśnięciu pedału sprzęgła mniej więcej do połowy jego skoku roboczego. Po natrafieniu na opór należy nieco mocniej wcisnąć pedał sprzęgła i ponowić próbę. Gdy wrzucenie „jedynki” będzie wymagało wciśnięcia pedału sprzęgła do oporu lub prawie do oporu, będzie to dowód, iż tarcza sprzęgła jest w dobrym stanie. Im mniej trzeba, przy założeniu prawidłowej regulacji jego skoku jałowego, wciskać pedał sprzęgła aby włączyć pierwszy bieg, tym tarcza sprzęgła jest bardziej zużyta.

Nie można próbować wrzucać biegu na siłę.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

REKLAMA

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

REKLAMA