REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak określić stan sprzęgła?

Jakubowski Ryszard
Jak określić stan sprzęgła? fot. Newspress
Jak określić stan sprzęgła? fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

W samochodach powszechnie są stosowane sprzęgła suche, jednotarczowe. Przenoszą one, za pomocą sporych rozmiarów tarcz ciernych, obrotowy ruch wału korbowego silnika na wałek sprzęgłowy skrzyni biegów. Nadmierne zużycie sprzęgła może unieruchomić auto, w jaki więc sposób określić jego stan?

W ten sposób pozwalają na płynne zwiększanie jego obrotów, aż do wyrównania z obrotami silnika. Tarcie pomiędzy kołem zamachowym silnika, tarczą sprzęgła i jego tarczą dociskową, choć w chwili poślizgu duże, nie jest aż takie, jak w przypadku hamulców, toteż wzajemne nagrzewanie się elementów nie jest duże. Choć czasem, zwłaszcza przy ruszaniu w trudnych warunkach terenowych lub podczas holowania może osiągać kilkaset i więcej stopni Celsjusza.

REKLAMA

REKLAMA

Awarie sprzęgła należą do rzadkości. Najczęściej występuje poślizg jego tarczy, spowodowany przedostawaniem się na nią oleju bądź z silnika bądź ze skrzyni biegów przez wytarte lub uszkodzone pierścienie uszczelniające, tzw. simmeringi, zwane inaczej pierścieniami Sommera od nazwiska ich wynalazcy. Również osłabienie sprężyn tarczy dociskowej sprzęgła ma identyczne objawy. Konieczna jest natychmiastowa naprawa tej dokuczliwej usterki.

Zobacz również: Jak dbać o sprzęgło?

Tarcza sprzęgła zużywa się bardzo powoli. W samochodzie z silnikiem eksploatowanym przez dobrego kierowcę może wytrzymać kilkaset tysięcy kilometrów, często więcej, niż silnik pomiędzy kapitalnymi remontami. Przy złej eksploatacji, jeździe na „półsprzęgle”, stałym trzymaniu przez kierowcę nogi na pedale sprzęgła, oraz przy wykorzystywaniu sprzęgła w roli skrzyni biegów, do zmniejszania prędkości pojazdu przy zachowaniu stałych obrotów silnika, sprzęgło może ulec bardzo szybkiemu zużyciu.

REKLAMA

Zużywają się jego nakładki cierne, aż w końcu konieczna jest wymiana całej tarczy na nową. Zużywa się także powierzchnia koła zamachowego i tarczy dociskowej sprzęgła, przy czym zmiany te wynikają nie tylko ze ścierania się materiału, z którego są wykonane, ale także z naprężeń termicznych, jakie mogą w nich powstawać. Naprężenia te powodują mikropęknięcia, które mogą po pewnym czasie z powierzchniowych zamienić się na głębokie i doprowadzić do awaryjnego pęknięcia tarczy dociskowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak sprawdzić stan sprzęgła bez wyjmowania silnika lub skrzyni biegów?

Aby sprawdzić stan tarczy sprzęgła trzeba najpierw ustawić jałowy skok pedału sprzęgła. Jest to parametr, mający istotny wpływ na pracę sprzęgła i okres eksploatacji jego tarczy. Regulację przeprowadza się zgodnie z wytycznymi instrukcji obsługi samochodu lub instrukcji serwisowej. Zwykle skok ten powinien wynosić minimum 20 do 30 mm, ale w różnych typach samochodów może być on różny. Nie powinien on wynieść więcej, niż zaleca instrukcja.

Po wyregulowaniu skoku jałowego pedału należy spróbować włączyć pierwszy bieg po wciśnięciu pedału sprzęgła mniej więcej do połowy jego skoku roboczego. Po natrafieniu na opór należy nieco mocniej wcisnąć pedał sprzęgła i ponowić próbę. Gdy wrzucenie „jedynki” będzie wymagało wciśnięcia pedału sprzęgła do oporu lub prawie do oporu, będzie to dowód, iż tarcza sprzęgła jest w dobrym stanie. Im mniej trzeba, przy założeniu prawidłowej regulacji jego skoku jałowego, wciskać pedał sprzęgła aby włączyć pierwszy bieg, tym tarcza sprzęgła jest bardziej zużyta.

Nie można próbować wrzucać biegu na siłę.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA