REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak jechać z zepsutym sprzęgłem?

Jakubowski Ryszard
Zdarza się czasem, na szczęście bardzo rzadko, awaria sprzęgła, polegająca na tym, że nie można wysprzęglić i silnik cały czas jest połączony ze skrzynią biegów. Fot. Newspress
Zdarza się czasem, na szczęście bardzo rzadko, awaria sprzęgła, polegająca na tym, że nie można wysprzęglić i silnik cały czas jest połączony ze skrzynią biegów. Fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Zdarza się czasem, na szczęście bardzo rzadko, awaria sprzęgła, polegająca na tym, że nie można wysprzęglić i silnik cały czas jest połączony ze skrzynią biegów.

Zwykle w takiej sytuacji, po wrzuceniu luzu holuje się samochód do najbliższej stacji obsługi. Jest jednak sposób, kiedy z tak unieruchomionym sprzęgłem można samodzielnie kontynuować jazdę, nawet w ruchu miejskim. Oczywiście wymaga to sporych umiejętności, a te można zdobyć podczas ćwiczeń.

REKLAMA

REKLAMA

Jazda bez używania sprzęgła nie jest obojętna dla skrzyni biegów i innych mechanizmów silnika, dlatego można ją stosować jedynie w sytuacjach awaryjnych, kiedy nie ma innego rozwiązania problemu. 

Zobacz również: Jak jeździć po nierównościach i dziurawych drogach?

1. Ruszanie

Po stwierdzeniu, że sprzęgło, mimo wciśnięcia pedału, nadal jest włączone, trzeba wyłączyć silnik. Następnie włączyć drugi bieg i uruchomić rozrusznik. Samochód zapewne kilka razy szarpnie, ale gdy silnik zacznie pracować, pojedzie do przodu. Trzeba przy tym umiejętnie i z wyczuciem posługiwać się pedałem gazu, aby samochód nie „skoczył” do przodu gdy silnik „zaskoczy” i natychmiast osiągnie wysokie obroty.

REKLAMA

2. Podczas jazdy – zmiany biegów na wyższe

Gdy samochód jedzie i konieczna jest zmiana biegu na wyższy, trzeba najpierw, jak przy „normalnej” zmianie biegów, zdjąć nogę z gazu. W tym przypadku trzeba to zrobić z wyczuciem, pomału, jednocześnie starając się delikatnie i lekko włączyć bieg jałowy („luz”). Przy pewnej prędkości obrotowej silnika odbędzie się to niemal samoistnie, prawie bez użycia siły, „jednym palcem”. Następnie należy dźwignię zmiany biegów ustawić w pozycji, jak do włączenia kolejnego biegu i, wprowadzając silnik bardzo pomału na coraz wyższe obroty, próbować włączyć właściwy bieg. Jest to możliwe bez zgrzytu dzięki pracy synchronizatorów w skrzyni biegów. Gdy kolejny bieg będzie włączony, trzeba z wyczuciem dodać gazu, w przeciwnym wypadku samochód zacznie zwalniać.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3. Podczas jazdy – zmiany biegów na niższe – redukcja.

Redukcja biegów bez możliwości użycia sprzęgła jest bardzo trudna i może, w skrajnym wypadku, prowadzić do uszkodzenia skrzyni biegów. Dlatego trzeba ją przeprowadzić bardzo delikatnie i ostrożnie, z ogromnym wyczuciem. 

Zobacz również: Jak jechać podczas silnego wiatru?

Podczas zdejmowania nogi z gazu należy w odpowiednim momencie, kiedy nie będzie wyczuwalnego na dźwigni zmiany biegów oporu, włączyć bieg jałowy i następnie jak najszybciej przesunąć dźwignię do miejsca, odpowiadającego biegowi o jeden stopień niższemu. Zastosować tzw. międzygaz, czyli zwiększyć dość znacznie obroty silnika, np. do 3500 lub nawet nieco więcej, a następnie pozwolić mu samoczynnie zwalniać, jednocześnie niezbyt mocno, z wyczuciem naciskając dźwignię biegów w kierunku włączenia pożądanego biegu. Przy pewnych obrotach silnika, odpowiadających prędkości jazdy w danej chwili na wybranym biegu, włączy się on prawie samoczynnie, choć prawdopodobnie samochód przy tym lekko szarpnie.

3. Podczas jazdy – zatrzymanie się.

Włączyć w opisany wyżej sposób bieg jałowy i zatrzymać samochód tak, jak w każdym innym przypadku.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

REKLAMA

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

REKLAMA

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA