REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak jechać z zepsutym sprzęgłem?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Zdarza się czasem, na szczęście bardzo rzadko, awaria sprzęgła, polegająca na tym, że nie można wysprzęglić i silnik cały czas jest połączony ze skrzynią biegów. Fot. Newspress
Zdarza się czasem, na szczęście bardzo rzadko, awaria sprzęgła, polegająca na tym, że nie można wysprzęglić i silnik cały czas jest połączony ze skrzynią biegów. Fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Zdarza się czasem, na szczęście bardzo rzadko, awaria sprzęgła, polegająca na tym, że nie można wysprzęglić i silnik cały czas jest połączony ze skrzynią biegów.

Zwykle w takiej sytuacji, po wrzuceniu luzu holuje się samochód do najbliższej stacji obsługi. Jest jednak sposób, kiedy z tak unieruchomionym sprzęgłem można samodzielnie kontynuować jazdę, nawet w ruchu miejskim. Oczywiście wymaga to sporych umiejętności, a te można zdobyć podczas ćwiczeń.

REKLAMA

Jazda bez używania sprzęgła nie jest obojętna dla skrzyni biegów i innych mechanizmów silnika, dlatego można ją stosować jedynie w sytuacjach awaryjnych, kiedy nie ma innego rozwiązania problemu. 

Zobacz również: Jak jeździć po nierównościach i dziurawych drogach?

1. Ruszanie

Po stwierdzeniu, że sprzęgło, mimo wciśnięcia pedału, nadal jest włączone, trzeba wyłączyć silnik. Następnie włączyć drugi bieg i uruchomić rozrusznik. Samochód zapewne kilka razy szarpnie, ale gdy silnik zacznie pracować, pojedzie do przodu. Trzeba przy tym umiejętnie i z wyczuciem posługiwać się pedałem gazu, aby samochód nie „skoczył” do przodu gdy silnik „zaskoczy” i natychmiast osiągnie wysokie obroty.

2. Podczas jazdy – zmiany biegów na wyższe

Gdy samochód jedzie i konieczna jest zmiana biegu na wyższy, trzeba najpierw, jak przy „normalnej” zmianie biegów, zdjąć nogę z gazu. W tym przypadku trzeba to zrobić z wyczuciem, pomału, jednocześnie starając się delikatnie i lekko włączyć bieg jałowy („luz”). Przy pewnej prędkości obrotowej silnika odbędzie się to niemal samoistnie, prawie bez użycia siły, „jednym palcem”. Następnie należy dźwignię zmiany biegów ustawić w pozycji, jak do włączenia kolejnego biegu i, wprowadzając silnik bardzo pomału na coraz wyższe obroty, próbować włączyć właściwy bieg. Jest to możliwe bez zgrzytu dzięki pracy synchronizatorów w skrzyni biegów. Gdy kolejny bieg będzie włączony, trzeba z wyczuciem dodać gazu, w przeciwnym wypadku samochód zacznie zwalniać.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3. Podczas jazdy – zmiany biegów na niższe – redukcja.

Redukcja biegów bez możliwości użycia sprzęgła jest bardzo trudna i może, w skrajnym wypadku, prowadzić do uszkodzenia skrzyni biegów. Dlatego trzeba ją przeprowadzić bardzo delikatnie i ostrożnie, z ogromnym wyczuciem. 

Zobacz również: Jak jechać podczas silnego wiatru?

Podczas zdejmowania nogi z gazu należy w odpowiednim momencie, kiedy nie będzie wyczuwalnego na dźwigni zmiany biegów oporu, włączyć bieg jałowy i następnie jak najszybciej przesunąć dźwignię do miejsca, odpowiadającego biegowi o jeden stopień niższemu. Zastosować tzw. międzygaz, czyli zwiększyć dość znacznie obroty silnika, np. do 3500 lub nawet nieco więcej, a następnie pozwolić mu samoczynnie zwalniać, jednocześnie niezbyt mocno, z wyczuciem naciskając dźwignię biegów w kierunku włączenia pożądanego biegu. Przy pewnych obrotach silnika, odpowiadających prędkości jazdy w danej chwili na wybranym biegu, włączy się on prawie samoczynnie, choć prawdopodobnie samochód przy tym lekko szarpnie.

3. Podczas jazdy – zatrzymanie się.

Włączyć w opisany wyżej sposób bieg jałowy i zatrzymać samochód tak, jak w każdym innym przypadku.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA