REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak jechać z zepsutym sprzęgłem?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Zdarza się czasem, na szczęście bardzo rzadko, awaria sprzęgła, polegająca na tym, że nie można wysprzęglić i silnik cały czas jest połączony ze skrzynią biegów. Fot. Newspress
Zdarza się czasem, na szczęście bardzo rzadko, awaria sprzęgła, polegająca na tym, że nie można wysprzęglić i silnik cały czas jest połączony ze skrzynią biegów. Fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Zdarza się czasem, na szczęście bardzo rzadko, awaria sprzęgła, polegająca na tym, że nie można wysprzęglić i silnik cały czas jest połączony ze skrzynią biegów.

Zwykle w takiej sytuacji, po wrzuceniu luzu holuje się samochód do najbliższej stacji obsługi. Jest jednak sposób, kiedy z tak unieruchomionym sprzęgłem można samodzielnie kontynuować jazdę, nawet w ruchu miejskim. Oczywiście wymaga to sporych umiejętności, a te można zdobyć podczas ćwiczeń.

REKLAMA

REKLAMA

Jazda bez używania sprzęgła nie jest obojętna dla skrzyni biegów i innych mechanizmów silnika, dlatego można ją stosować jedynie w sytuacjach awaryjnych, kiedy nie ma innego rozwiązania problemu. 

Zobacz również: Jak jeździć po nierównościach i dziurawych drogach?

1. Ruszanie

Po stwierdzeniu, że sprzęgło, mimo wciśnięcia pedału, nadal jest włączone, trzeba wyłączyć silnik. Następnie włączyć drugi bieg i uruchomić rozrusznik. Samochód zapewne kilka razy szarpnie, ale gdy silnik zacznie pracować, pojedzie do przodu. Trzeba przy tym umiejętnie i z wyczuciem posługiwać się pedałem gazu, aby samochód nie „skoczył” do przodu gdy silnik „zaskoczy” i natychmiast osiągnie wysokie obroty.

REKLAMA

2. Podczas jazdy – zmiany biegów na wyższe

Gdy samochód jedzie i konieczna jest zmiana biegu na wyższy, trzeba najpierw, jak przy „normalnej” zmianie biegów, zdjąć nogę z gazu. W tym przypadku trzeba to zrobić z wyczuciem, pomału, jednocześnie starając się delikatnie i lekko włączyć bieg jałowy („luz”). Przy pewnej prędkości obrotowej silnika odbędzie się to niemal samoistnie, prawie bez użycia siły, „jednym palcem”. Następnie należy dźwignię zmiany biegów ustawić w pozycji, jak do włączenia kolejnego biegu i, wprowadzając silnik bardzo pomału na coraz wyższe obroty, próbować włączyć właściwy bieg. Jest to możliwe bez zgrzytu dzięki pracy synchronizatorów w skrzyni biegów. Gdy kolejny bieg będzie włączony, trzeba z wyczuciem dodać gazu, w przeciwnym wypadku samochód zacznie zwalniać.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3. Podczas jazdy – zmiany biegów na niższe – redukcja.

Redukcja biegów bez możliwości użycia sprzęgła jest bardzo trudna i może, w skrajnym wypadku, prowadzić do uszkodzenia skrzyni biegów. Dlatego trzeba ją przeprowadzić bardzo delikatnie i ostrożnie, z ogromnym wyczuciem. 

Zobacz również: Jak jechać podczas silnego wiatru?

Podczas zdejmowania nogi z gazu należy w odpowiednim momencie, kiedy nie będzie wyczuwalnego na dźwigni zmiany biegów oporu, włączyć bieg jałowy i następnie jak najszybciej przesunąć dźwignię do miejsca, odpowiadającego biegowi o jeden stopień niższemu. Zastosować tzw. międzygaz, czyli zwiększyć dość znacznie obroty silnika, np. do 3500 lub nawet nieco więcej, a następnie pozwolić mu samoczynnie zwalniać, jednocześnie niezbyt mocno, z wyczuciem naciskając dźwignię biegów w kierunku włączenia pożądanego biegu. Przy pewnych obrotach silnika, odpowiadających prędkości jazdy w danej chwili na wybranym biegu, włączy się on prawie samoczynnie, choć prawdopodobnie samochód przy tym lekko szarpnie.

3. Podczas jazdy – zatrzymanie się.

Włączyć w opisany wyżej sposób bieg jałowy i zatrzymać samochód tak, jak w każdym innym przypadku.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandaty BALM – jak odwołać się od kar nałożonych przez niemieckie służby kontroli transportu drogowego?

Mandaty od Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM – BAG to poprzednia nazwa) to zmora wielu przewoźników działających w Niemczech. Kary bywają wysokie, a procedury odwoławcze skomplikowane. To sprawia, że wielu przedsiębiorców rezygnuje z walki o swoje prawa. Jest to jednak błąd. Jeśli są podstawy do odwołania, warto je wnieść. Jak to zrobić?

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

REKLAMA

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA