REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak jechać z zepsutym sprzęgłem?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Zdarza się czasem, na szczęście bardzo rzadko, awaria sprzęgła, polegająca na tym, że nie można wysprzęglić i silnik cały czas jest połączony ze skrzynią biegów. Fot. Newspress
Zdarza się czasem, na szczęście bardzo rzadko, awaria sprzęgła, polegająca na tym, że nie można wysprzęglić i silnik cały czas jest połączony ze skrzynią biegów. Fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Zdarza się czasem, na szczęście bardzo rzadko, awaria sprzęgła, polegająca na tym, że nie można wysprzęglić i silnik cały czas jest połączony ze skrzynią biegów.

Zwykle w takiej sytuacji, po wrzuceniu luzu holuje się samochód do najbliższej stacji obsługi. Jest jednak sposób, kiedy z tak unieruchomionym sprzęgłem można samodzielnie kontynuować jazdę, nawet w ruchu miejskim. Oczywiście wymaga to sporych umiejętności, a te można zdobyć podczas ćwiczeń.

REKLAMA

REKLAMA

Jazda bez używania sprzęgła nie jest obojętna dla skrzyni biegów i innych mechanizmów silnika, dlatego można ją stosować jedynie w sytuacjach awaryjnych, kiedy nie ma innego rozwiązania problemu. 

Zobacz również: Jak jeździć po nierównościach i dziurawych drogach?

1. Ruszanie

Po stwierdzeniu, że sprzęgło, mimo wciśnięcia pedału, nadal jest włączone, trzeba wyłączyć silnik. Następnie włączyć drugi bieg i uruchomić rozrusznik. Samochód zapewne kilka razy szarpnie, ale gdy silnik zacznie pracować, pojedzie do przodu. Trzeba przy tym umiejętnie i z wyczuciem posługiwać się pedałem gazu, aby samochód nie „skoczył” do przodu gdy silnik „zaskoczy” i natychmiast osiągnie wysokie obroty.

REKLAMA

2. Podczas jazdy – zmiany biegów na wyższe

Gdy samochód jedzie i konieczna jest zmiana biegu na wyższy, trzeba najpierw, jak przy „normalnej” zmianie biegów, zdjąć nogę z gazu. W tym przypadku trzeba to zrobić z wyczuciem, pomału, jednocześnie starając się delikatnie i lekko włączyć bieg jałowy („luz”). Przy pewnej prędkości obrotowej silnika odbędzie się to niemal samoistnie, prawie bez użycia siły, „jednym palcem”. Następnie należy dźwignię zmiany biegów ustawić w pozycji, jak do włączenia kolejnego biegu i, wprowadzając silnik bardzo pomału na coraz wyższe obroty, próbować włączyć właściwy bieg. Jest to możliwe bez zgrzytu dzięki pracy synchronizatorów w skrzyni biegów. Gdy kolejny bieg będzie włączony, trzeba z wyczuciem dodać gazu, w przeciwnym wypadku samochód zacznie zwalniać.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3. Podczas jazdy – zmiany biegów na niższe – redukcja.

Redukcja biegów bez możliwości użycia sprzęgła jest bardzo trudna i może, w skrajnym wypadku, prowadzić do uszkodzenia skrzyni biegów. Dlatego trzeba ją przeprowadzić bardzo delikatnie i ostrożnie, z ogromnym wyczuciem. 

Zobacz również: Jak jechać podczas silnego wiatru?

Podczas zdejmowania nogi z gazu należy w odpowiednim momencie, kiedy nie będzie wyczuwalnego na dźwigni zmiany biegów oporu, włączyć bieg jałowy i następnie jak najszybciej przesunąć dźwignię do miejsca, odpowiadającego biegowi o jeden stopień niższemu. Zastosować tzw. międzygaz, czyli zwiększyć dość znacznie obroty silnika, np. do 3500 lub nawet nieco więcej, a następnie pozwolić mu samoczynnie zwalniać, jednocześnie niezbyt mocno, z wyczuciem naciskając dźwignię biegów w kierunku włączenia pożądanego biegu. Przy pewnych obrotach silnika, odpowiadających prędkości jazdy w danej chwili na wybranym biegu, włączy się on prawie samoczynnie, choć prawdopodobnie samochód przy tym lekko szarpnie.

3. Podczas jazdy – zatrzymanie się.

Włączyć w opisany wyżej sposób bieg jałowy i zatrzymać samochód tak, jak w każdym innym przypadku.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

REKLAMA

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

REKLAMA

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

REKLAMA