REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zachować spokój po kolizji?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zuzanna Gawor-Kotkowska
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Kolizja to stres i wielkie nerwy. A kluczem do poprawnego zachowania w takiej sytuacji spokój. Oto kilka porad, jak opanować stres po stłuczce.

Negatywne, silne emocje

REKLAMA

Przede wszystkim należy starać się opanować swoje negatywne i do tego silne emocje, które na pewno pojawią się po stłuczce. Stres to uczucie, które pierwotnie miało mobilizować człowieka do sprawnej oceny sytuacji i natychmiastowego działania, którego celem jest uratowanie życia. W dzisiejszych czasach, gdy nie musimy już polować na zwierzynę ani uciekać przed zagrożeniem, stres jest uczuciem negatywnym. Jeśli jest zbyt silny, wręcz odwrotnie do swojego pierwotnego przeznaczenia, potrafi sparaliżować i zdezorientować , efektem czego będzie chaotyczne zachowanie na miejscu zdarzenia. Musimy być świadomi jego istnienia i tego, czego możemy oczekiwać od własnego organizmu. Silne emocje można opanować, jeśli znamy ich wpływ na nasze zachowanie i potrafimy je zidentyfikować. Jeśli czujemy, że stres jest zbyt silny i i paraliżuje nasze zachowanie i nie jesteśmy w stanie działać racjonalnie, szybkim sposobem na opanowanie jest wzięcie trzech, bardzo głębokich i długich oddechów, a następnie policzenie do dziesięciu. W tym czasie nasze ciało powinno się uspokoić, a emocje spłycić.

Zobacz także: Dochodzenie odszkodowania od Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego

Kontrola sytuacji

Gdy już uda nam się uspokoić, postarajmy się kontrolować sytuację. To również zapewni nam psychiczny komfort. Zapytajmy wszystkie osoby biorące udział w kolizji, czy czują się dobrze, czy nie są ranne. Nie próbujmy od razu ustalać sprawcy, jeśli nie jest to oczywiste. Jeśli dobrze wiemy, że to z naszej winy doszło do stłuczki, najlepiej od razu się przyznać i przeprosić, aby nie narażać się na dodatkowy stres spowodowany zdenerwowaniem innego kierowcy, który może na nas krzyczeć i również zachowywać się irracjonalnie pod wpływem silnych emocji. Starajmy się kontrolować sytuację na tyle, na ile pozwalają nam okoliczności i własne samopoczucie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Miejsce zdarzenia i formalności

Nigdy nie należy oddalać się z miejsca zdarzenia, a tym bardziej uciekać. Jeśli jesteśmy zdenerwowani, różne pomysły mogą nam przychodzić do głowy. Pamiętajmy, aby nie pozwolić emocjom opanować rozumu. Powinniśmy zabezpieczyć miejsce, w którym doszło do kolizji w taki sposób, aby nie tamować ruchu innych samochodów i w razie konieczności czekać na odpowiednie służby ratunkowe lub Policję. Jeśli ich nie wzywaliśmy, musimy być na tyle opanowani, aby być w stanie dopełnić wszystkich formalności, czyli napisać oświadczenie i wezwać pomoc drogową, o ile nasz samochód jest unieruchomiony.

Zobacz także: Kolizja z winy nieubezpieczonego sprawcy?

Jeśli jeździmy samochodem, stłuczka może przydarzyć się właściwie w każdej chwili. Nie musi wynikać z naszej winy, może być nieuniknionym następstwem cudzego błędu. Jeśli kolizja zdarza nam się pierwszy raz w życiu, możemy być zaszokowani czy zaskoczeni, a spokój jest ostatnią rzeczą, o której chcemy myśleć. Jeśli jednak go zachowamy, będziemy w stanie pomóc poszkodowanym osobom, zareagować prawidłowo i dopełnić wszystkich, niezbędnych formalności. Prawdopodobnie łatwiej jest powiedzieć, niż zrobić, ale jeśli nauczymy się panować nad sobą, stresująca sytuacja będzie dla nas łatwiejsza do przejścia.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA