Jak dbać o sprzęgło?
REKLAMA
REKLAMA
Podstawowym błędem jest ustawianie niewłaściwego skoku jałowego pedału sprzęgła. Sprawdza się go, lekko naciskając ręką na pedał sprzęgła. Jeśli pierwszy wyraźny opór da się wyczuć po wciśnięciu pedału o co najmniej 2 cm i nie więcej niż o 5 cm, można uznać, że luz jest prawidłowy.
REKLAMA
Zobacz również: Jak sprawdzić stan sprzęgła bez wyjmowania skrzyni biegów
Jałowy skok pedału sprzęgła reguluje się różnie w różnych typach samochodów, dlatego do przeprowadzenia tej czynności niezbędne jest skorzystanie z instrukcji serwisowej lub z pomocy osoby znającej dany typ samochodu.
REKLAMA
Najpowszechniejszą przyczyną awarii sprzęgła, spośród tych spowodowanych przez kierowcę, jest ruszanie „na półsprzęgle”, aby uzyskać większe początkowe przyspieszenie. Okładziny sprzęgła są wówczas bardzo obciążone termicznie i w skrajnym wypadku mogą się nadpalić. Wówczas jedynym ratunkiem jest kosztowna wymiana tarczy sprzęgłowej oznaczająca konieczność wymontowania z samochodu silnika lub skrzyni biegów.
Przyspieszone zużycie okładzin sprzęgła następuje, gdy kierowca podczas jazdy cały czas trzyma nogę na pedale sprzęgła. Dzieje się tak w wyniku nieuzasadnionej obawy, iż w każdej chwili może zajść konieczność szybkiej zmiany biegu. Co więcej, zdarzają się kierowcy, którzy traktują pedał sprzęgła jak podpórkę pod lewą nogę. Te i tym podobne zachowania powodują przyspieszone zużycie łożyska wyciskowego sprzęgła oraz jego okładzin. Podczas dłuższej jazdy mogą nawet doprowadzić do ich nadpalenia się.
Zobacz również: Jak zabezpieczyć silnik przed uszkodzeniami mechanicznymi?
Niektórzy kierowcy z nieznanych powodów traktują sprzęgło jak skrzynię biegów. Często gdy samochód jedzie wolniej niż jest to przewidziane na danym biegu, prowadzący pojazd zamiast zredukować bieg, wciska lekko sprzęgło i w ten sposób powoduje jego "ślizganie się". Podobny błąd również bardzo przyspiesza zużycie okładzin sprzęgła i znacznie skraca okres między jego wymianami.
REKLAMA
Podane wyżej wartości poprawnego jałowego skoku pedału sprzęgła są najczęściej spotykanymi. Jednak w poszczególnych typach i modelach samochodów mogą one się różnić, dlatego dla pewności należy posługiwać się fabryczną instrukcją obsługi lub instrukcją serwisową.
Warto pamiętać, że również nieumiejętna zmiana biegów powoduje szybsze zużycie okładzin tarczy sprzęgła. Pedał sprzęgła należy wciskać energicznie i szybko, zaś zwalniać po zmianie biegu spokojnie, z wyczuciem, ale też nie wolno przeciągać tej czynności. Zwykle wystarczy około 1 sekundy, aby uniknąć nieprzyjemnego szarpnięcia samochodem.
REKLAMA
REKLAMA