Jak sprawdzić stan sprzęgła bez wyjmowania silnika lub skrzyni biegów?
REKLAMA
REKLAMA
Sprzęgło jest elementem, który przenosi ruch obrotowy wału silnika na skrzynię biegów, jednocześnie pozwalając na czasowe odłączenie od niej silnika, dzięki czemu jest możliwa płynna (bez zgrzytów) zmiana biegów.
REKLAMA
Zobacz również: Jak sprawdzić poziom oleju w silniku i skrzyni biegów?
Naturalne zużycie okładzin sprzęgła wynika z chwilowego tarcia ich o powierzchnię koła zamachowego silnika. Dzieje się tak w momencie ruszania (płynnego) pojazdu i zmiany biegów. Natomiast awaryjne zużycie jest spowodowane nieumiejętnym ruszaniem (zbyt długa jazda na "półsprzęgle"), trzymaniem nogi na pedale sprzęgła podczas jazdy na jednym biegu (niszczymy wtedy docisk), złą regulacją skoku jałowego pedału sprzęgła, zużyciem lub uszkodzeniem sprężyn dociskowych sprzęgła, a także natłuszczeniem okładzin przez olej, wyciekający przez zużyte (lub uszkodzone) uszczelnienia (simmeringi) po stronie wału korbowego silnika albo wałka sprzęgłowego po stronie skrzyni biegów.
Polecamy: PITY 2015 z płytą CD
Usterka może również powstać w wyniku zalania skrzyni biegów zbyt dużą ilością oleju, np. podczas nieumiejętnej jego wymiany w silniku!
Uwaga! Opisany poniżej test nie pozostaje obojętny dla sprzęgła i innych części samochodu, dlatego można go przeprowadzać jedynie w drodze wyjątku, dla potwierdzenia podejrzeń co do stanu sprzęgła.
Pojazd poddaje się testowi podczas jazdy, na drodze o niewielkim ruchu, najlepiej – wiodącej na pewnym odcinku pod górę. Należy w tym celu rozpędzić normalnie obciążony pojazd, aby móc włączyć najwyższy bieg i utrzymywać przy tym obroty na poziomie około 1500/min. Jeżeli po gwałtownym naciśnięciu pedału gazu samochód nie zacznie przyspieszać lub będzie to robił bardzo powoli, a obroty silnika wyraźnie wzrosną (sprzęgło będzie się ślizgać), dowodzić to będzie, że ze sprzęgłem dzieje się coś złego. Wówczas należy jak najszybciej zakończyć test!!!
Zobacz również: Jak dbać o sprzęgło?
W podobny sposób można sprawdzić sprzęgło w aucie z automatyczną skrzynią biegów. Należy przy tym pamiętać, że zbyt gwałtowne dodanie gazu spowoduje, iż automat odczyta to jako chęć gwałtownego przyspieszenia w awaryjnej sytuacji i zmieni bieg na niższy, aby umożliwić takie przyspieszenie. Dlatego doradza się, aby powierzać sprawdzenie sprzęgła w „automacie” komuś z dużym doświadczeniem, najlepiej – stacji diagnostycznej.
Inne testy sprzęgła, często stosowane przez domorosłych mechaników, z racji ich znacznej szkodliwości dla samochodu nie są godne polecenia.
Zobacz też: Czujniki w samochodzie - jak wpływają na pracę silnika?
REKLAMA
REKLAMA