REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak sprawdzić stan sprzęgła bez wyjmowania silnika lub skrzyni biegów?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Jak sprawdzić stan sprzęgła bez wyjmowania silnika lub skrzyni biegów? fot. Newspress
Jak sprawdzić stan sprzęgła bez wyjmowania silnika lub skrzyni biegów? fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Jest kilka powodów niewłaściwej pracy sprzęgła. Najczęściej spotykany to naturalne zużycie okładzin sprzęgła i ich zaolejenie. Stan sprzęgła można jednak do pewnego stopnia ustalić bez wyjmowania ich z samochodu. Jak to zrobić?

Sprzęgło jest elementem, który przenosi ruch obrotowy wału silnika na skrzynię biegów, jednocześnie pozwalając na czasowe odłączenie od niej silnika, dzięki czemu jest możliwa płynna (bez zgrzytów) zmiana biegów.

REKLAMA

Zobacz również: Jak sprawdzić poziom oleju w silniku i skrzyni biegów?

Naturalne zużycie okładzin sprzęgła wynika z chwilowego tarcia ich o powierzchnię koła zamachowego silnika. Dzieje się tak w momencie ruszania (płynnego) pojazdu i zmiany biegów. Natomiast awaryjne zużycie jest spowodowane nieumiejętnym ruszaniem (zbyt długa jazda na "półsprzęgle"), trzymaniem nogi na pedale sprzęgła podczas jazdy na jednym biegu (niszczymy wtedy docisk), złą regulacją skoku jałowego pedału sprzęgła, zużyciem lub uszkodzeniem sprężyn dociskowych sprzęgła, a także natłuszczeniem okładzin przez  olej, wyciekający przez zużyte (lub uszkodzone) uszczelnienia (simmeringi) po stronie wału korbowego silnika albo wałka sprzęgłowego po stronie skrzyni biegów.

Polecamy: PITY 2015 z płytą CD

Usterka może również powstać w wyniku zalania skrzyni biegów zbyt dużą ilością oleju, np. podczas nieumiejętnej jego wymiany w silniku!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uwaga! Opisany poniżej test nie pozostaje obojętny dla sprzęgła i innych części samochodu, dlatego można go przeprowadzać jedynie w drodze wyjątku, dla potwierdzenia podejrzeń co do stanu sprzęgła.

Pojazd poddaje się testowi podczas jazdy, na drodze o niewielkim ruchu, najlepiej – wiodącej na pewnym odcinku pod górę. Należy w tym celu rozpędzić normalnie obciążony pojazd, aby móc włączyć najwyższy bieg i utrzymywać przy tym obroty na poziomie około 1500/min. Jeżeli po gwałtownym naciśnięciu pedału gazu samochód nie zacznie przyspieszać lub będzie to robił bardzo powoli, a obroty silnika wyraźnie wzrosną (sprzęgło będzie się ślizgać), dowodzić to będzie, że ze sprzęgłem dzieje się coś złego. Wówczas należy jak najszybciej zakończyć test!!!

Zobacz również: Jak dbać o sprzęgło?

W podobny sposób można sprawdzić sprzęgło w aucie z automatyczną skrzynią biegów. Należy przy tym pamiętać, że zbyt gwałtowne dodanie gazu spowoduje, iż automat odczyta to jako chęć gwałtownego przyspieszenia w awaryjnej sytuacji i zmieni bieg na niższy, aby umożliwić takie przyspieszenie. Dlatego doradza się, aby powierzać sprawdzenie sprzęgła w „automacie” komuś z dużym doświadczeniem, najlepiej – stacji diagnostycznej.

Inne testy sprzęgła, często stosowane przez domorosłych mechaników, z racji ich znacznej szkodliwości dla samochodu nie są godne polecenia.

Zobacz też: Czujniki w samochodzie - jak wpływają na pracę silnika?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA