REKLAMA

Kategorie

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zapobiegać pożarom samochodów?

Jakubowski Ryszard
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Samoistny zapłon samochodu zdarza się rzadko ale jest często wynikiem wielu zaniedbań ze strony kierowcy. Pożary zdarzają się również podczas napraw, np. w trakcie spawania.

Samochodowy akumulator jest źródłem energii elektrycznej o niewyobrażalnej mocy niszczącej. W przypadku zwarcia jego zacisków może popłynąć prąd o natężeniu przekraczającym tysiąc amperów. Wystarczy przetarta izolacja na przewodzie, łączącym jego dodatni biegun z rozrusznikiem. Gdy przewód taki dotknie miejscem, pozbawionym izolacji, do dowolnego metalowego przedmiotu połączonego z ujemnym biegunem akumulatora, czyli z tzw. masą pojazdu, popłynie prąd, który w ciągu kilku, najwyżej kilkunastu sekund rozgrzeje uszkodzony przewód do czerwoności. Jego izolacja, wykonana najczęściej z palnego tworzywa sztucznego zapłonie i – pożar w komorze silnika gotowy.

REKLAMA

Należy stale kontrolować stan izolacji na najgrubszych przewodach elektrycznych pod maską samochodu i zauważone jej uszkodzenia natychmiast owinąć kilkoma warstwami dobrej taśmy izolacyjnej lub doraźnie, w jej zastępstwie zwykłym plastrem przylepcem. 

Zwarcia i pożary

REKLAMA

Dlaczego tak grube przewody rozgrzewają się w przypadku zwarcia? Otóż każdy bez wyjątku przewód ma ograniczoną zdolność do przewodzenia energii elektrycznej. Wynika to między innymi z rezystancji metalu, z jakiego jest wykonany. W przypadku najpopularniejszych w samochodach przewodów miedzianych ta „przepustowość” przewodu bez rozgrzewania się wynosi maksymalnie 10 amperów na każdy milimetr kwadratowy jego przekroju.

Typowy przewód między akumulatorem i rozrusznikiem ma w aucie osobowym przekrój rzędu 36 milimetrów kwadratowych, może więc płynąć nim prąd o natężeniu nie więcej niż 360 amperów. W przypadku zwarcia ta wartość może być przekroczona nawet pięciokrotnie. A to oznacza, że przewód zacznie się żarzyć, od niego zapali się izolacja, od niej – smary i oleje, a potem – pozostanie tylko nadzieja, że firma ubezpieczająca nie doszuka się w pożarze auta winy jego kierowcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak naprawiać połączenia elektryczne?

REKLAMA

Z podobną beztroską, jak w przypadku przewodów rozruchowych, podchodzą kierowcy, zwłaszcza starszych aut, do bezpieczników. Te starego typu, w formie ceramicznego lub plastikowego wałeczka z metalowymi, stożkowymi końcówkami są często zastępowane różnymi przedmiotami, takimi jak kawałki grubego drutu, monety a nawet – gwoździe. Nagminnym zjawiskiem jest zastępowanie przepalonego bezpiecznika innym, wytrzymującym większe natężenie prądu, w myśl zasady, że skoro ten o mniejszym amperażu się przepalił, to widocznie był za słaby.

Efekt takiego postępowania jest często widoczny w pobliżu drogi lub na parkingu: płonące auto, a obok niego wyrywający sobie włosy z głowy jego właściciel. Bezpieczniki mają za zadanie nie dopuścić do przepływu przez przewody prądu o natężeniu, powodującym ich nagrzewanie się i samoczynne zapalanie. Niewłaściwe nie są w stanie przeciwstawić się temu i instalacja w aucie zaczyna dymić, by po chwili zapłonąć pięknym, kopcącym płomieniem.

Zobacz również: Jak usunąć przyczyny niewłaściwej temperatury pracy silnika?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA