REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak określić stopień zużycia silnika?

Jakubowski Ryszard
Jak określić stopień zużycia silnika? Fot. newspress
Jak określić stopień zużycia silnika? Fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA

Określenie stopnia zużycia silnika samochodowego jest ważne z dwóch powodów. Po pierwsze pozwala na dostatecznie wczesne wykrycie możliwości wystąpienia usterek i awarii. Po drugie – podczas kupna używanego samochodu umożliwia stwierdzenie jego stanu, związanego z przebiegiem lub z rodzajem eksploatacji.

W warunkach domowych, bez specjalistycznego oprzyrządowania, przy określaniu stopnia zużycia silnika bierze się pod uwagę jedynie dwie grupy jego elementów: tłokową i korbowodową. Grupa tłokowa obejmuje tłoki, pierścienie tłokowe i cylindry, grupa korbowodowa to sworznie tłokowe, panewki korbowodowe i czopy wału korbowego.

REKLAMA

Uważa się powszechnie, że o stanie cylindrów i pierścieni świadczy wielkość ciśnienia sprężania. Jest to pogląd błędny. Na ciśnienie to ma wpływ wiele czynników, w tym bardzo istotnym jest stan zaworów i gniazd zaworowych. Nie bez znaczenia jest również temperatura silnika – im wyższa, tym ciśnienie sprężania jest wyższe.

Polecamy: Samochód w firmie

Również zwiększenie prędkości obrotowej wału korbowego powoduje wzrost tego ciśnienia. Istnieją także inne czynniki, pozornie nie wiążące się bezpośrednio ze stanem silnika, a które wpływają na ciśnienie w cylindrach. Np. im bardziej zanieczyszczony filtr powietrza, tym ciśnienie sprężania w cylindrach jest mniejsze.

Zobacz też: Jak określić stan sprzęgła?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

O wiele bardziej wiarygodnym sposobem stwierdzenia stanu elementów grupy tłokowej jest pomiar ciśnienia gazów spalinowych, jakie przedostają się przez nieszczelności między tłokami i cylindrami do miski olejowej. Przeprowadza się go po podłączeniu manometru do rurki odpowietrzającej miskę olejową. Konieczne jest przy tym szczelne zamknięcie wszystkich innych otworów odpowietrzających miskę olejową i silnik.

Niestety, do tego pomiaru jest potrzebna kalibrowana dysza w manometrze oraz specjalna tabelka przeliczeniowa, dostępna jedynie w szczegółowych instrukcjach serwisowych danego modelu samochodu. Pozostaje więc jedynie obarczony sporym błędem (do 25%) pomiar ciśnienia sprężania w cylindrach, przy całkowicie zimnym silniku, wykręconych wszystkich świecach i wyjętym filtrze powietrza.

Zobacz też: Czyszczenie przepustnicy – jak to zrobić w Renault Clio z silnikiem D4F?

Stan panewek korbowodowych i czopów korbowodu można łatwo ocenić przez pomiar ciśnienia oleju w silniku, po podłączeniu do niego manometru w miejsce standardowego czujnika oleju. Przed dokonaniem tego pomiaru należy wymienić olej na czysty, zamontować nowy, czysty filtr oleju oraz rozgrzać silnik do normalnej temperatury pracy.

Prędkość obrotowa wału korbowego, jeżeli nie jest podana w instrukcji obsługi dla danego modelu, powinna wynosić mniej więcej 2/3 obrotów mocy maksymalnej. Ciśnienie, jakie wskaże manometr należy porównać z ciśnieniem, podawanym w instrukcji serwisowej jako prawidłowe. Z braku instrukcji można je poznać przez pomiar w innym, identycznym silniku, o którym wiadomo, że znajduje się w dobrym stanie i niedawno był w nim wymieniany olej.

Polecamy: PITY 2015 z płytą CD

Błąd takiego porównania jest niewielki i w praktyce można go pominąć. Jeżeli ciśnienie oleju w badanym silniku jest wyraźnie niższe (o więcej, niż 20%) od ciśnienia podawanego w instrukcji serwisowej jako nominalne, lub od ciśnienia w silniku porównawczym, trzeba uznać, że stopień zużycia elementów grupy korbowodowej jest znaczny i w niedługim czasie trzeba będzie przeprowadzić poważniejszą ich naprawę.

Opisane metody pomiarów dają tylko orientacyjny pogląd na stan silnika. Dopiero zbadanie go na porządnie wyposażonym stanowisku diagnostycznym pozwoli na prawidłową ocenę.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Czy kierowców stać na tanie samochody w 2024 r.? Auta "zjadają" nawet 1,8 tys. zł miesięcznie

    Samochody drożeją. To można powtarzać jak mantrę praktycznie od początku pandemii. W tym jednak materiale nie chodzi o ceny aut używanych, a raczej koszty ich późniejszego utrzymania. Czy kierowców stać na tanie samochody w 2024 r.?

    Przyjętego mandatu nie da się uchylić. Wznowienie postępowania mandatowego to konieczna zmiana

    Przyjętego mandatu karnego uchylić się nie da. Praktycznie nie ma takiej możliwości nawet w przypadku, w którym funkcjonariusz, wymierzając karę, dopuścił się złamania prawa. To oznacza złamanie konstytucyjnych praw kierowców. RPO wnosi zatem o zmianę przepisów.

    Nowy bat na pijanych kierowców od 14 marca. Zaczną tracić samochody. Jak zadziałają nowe przepisy?

    14 marca 2024 r. w życie wejdą nowe przepisy. W ich ramach pijany kierowca dostanie wyrok, grzywnę, a do tego straci prawo jazdy i... samochód. Tak, sądy będą mogły decydować o przepadku pojazdu. Czy to skuteczny bat?

    Po jakim czasie kasują się punkty karne w 2024 r.?

    Punkty karne stanowią skuteczny straszak na kierowców. Choć z czasem się przedawniają. Czy jednak wszyscy wiedzą po jakim czasie? W 2024 r. obowiązują na szczęście jednolite zasady kasowania punktów karnych.

    REKLAMA

    Renault 5 powraca. Teraz jako elektryk z serii E-Tech

    Po 28 latach Renault 5 powraca na rynek. Teraz jako elektryczny hatchback. Nowy model E-Tech będzie miał nawet 150 koni, pokona nawet 400 km na ładowaniu, a do tego sam może się stać zasobnikiem energii. Można zasilać z niego np. urządzenia w domu.

    Ile kosztuje najtańszy nowy samochód w Polsce w 2024 r.?

    Dziś zajmiemy się najtańszym, fabrycznie nowym samochodem oferowanym w Polsce w 2024 r. Ile kosztuje taki pojazd? I czy kierowcy uda się zamknąć w kwocie niższej, niż 60 tys. zł? Oto przegląd rynku i 5. budżetowych propozycji.

    Debiut MG3 Hybrid+. Czyżby pojawił się tani pogromca hybrydowego Yarisa i Clio?

    MG3 Hybrid+ ma brytyjskie logo i chińską duszę. Duszę wojownika! Hybrydowa wersja hatchbacka niedługo ruszy na podbój Europy. I ma naprawdę dużo asów w rękawie. Na tyle dużo, że Yaris i Clio powinni się bać? Bez wątpienia tak.

    Badania techniczne także poza stacjami kontroli pojazdów. Przepisy wykonawcze są w drodze

    Dziś właściciel traktora musi jechać na przegląd do okręgowej stacji. To oznacza wydatek na paliwo i torowanie dróg. To może się jednak zmienić już 1 czerwca 2024 r. W drodze jest akt wykonawczy do przepisów, które pozwolą na wykonanie przeglądu poza SKP.

    REKLAMA

    Czy numer VIN pojazdu oznacza dane osobowe? Pytanie absurdalne. Odpowiedź jeszcze bardziej!

    Pojęcie danych osobowych stanowi gorący kartofel prawny. Bo jest mało precyzyjne i wymaga interpretacji. Czy numer VIN pojazdu oznacza dane osobowe? Na ten temat wypowiedziało się TSUE. Część rynku motoryzacyjnego nie będzie zadowolona z odpowiedzi.

    Karta parkingowa niepełnosprawnego straciła ważność. Ile kierowca dostanie mandatu za parkowanie na niebieskiej kopercie?

    Karty parkingowe osób niepełnosprawnych wkrótce tracą ważność. To wynik działania przepisów i sytuacja, która oznacza poważny problem. Ile wynosi mandat za parkowanie na niebieskiej kopercie bez ważnej karty? To jedna z wyższych kar w taryfikatorze.

    REKLAMA