REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak określić stopień zużycia silnika?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Jak określić stopień zużycia silnika? Fot. newspress
Jak określić stopień zużycia silnika? Fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA

Określenie stopnia zużycia silnika samochodowego jest ważne z dwóch powodów. Po pierwsze pozwala na dostatecznie wczesne wykrycie możliwości wystąpienia usterek i awarii. Po drugie – podczas kupna używanego samochodu umożliwia stwierdzenie jego stanu, związanego z przebiegiem lub z rodzajem eksploatacji.

W warunkach domowych, bez specjalistycznego oprzyrządowania, przy określaniu stopnia zużycia silnika bierze się pod uwagę jedynie dwie grupy jego elementów: tłokową i korbowodową. Grupa tłokowa obejmuje tłoki, pierścienie tłokowe i cylindry, grupa korbowodowa to sworznie tłokowe, panewki korbowodowe i czopy wału korbowego.

REKLAMA

Uważa się powszechnie, że o stanie cylindrów i pierścieni świadczy wielkość ciśnienia sprężania. Jest to pogląd błędny. Na ciśnienie to ma wpływ wiele czynników, w tym bardzo istotnym jest stan zaworów i gniazd zaworowych. Nie bez znaczenia jest również temperatura silnika – im wyższa, tym ciśnienie sprężania jest wyższe.

Polecamy: Samochód w firmie

Również zwiększenie prędkości obrotowej wału korbowego powoduje wzrost tego ciśnienia. Istnieją także inne czynniki, pozornie nie wiążące się bezpośrednio ze stanem silnika, a które wpływają na ciśnienie w cylindrach. Np. im bardziej zanieczyszczony filtr powietrza, tym ciśnienie sprężania w cylindrach jest mniejsze.

Zobacz też: Jak określić stan sprzęgła?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

O wiele bardziej wiarygodnym sposobem stwierdzenia stanu elementów grupy tłokowej jest pomiar ciśnienia gazów spalinowych, jakie przedostają się przez nieszczelności między tłokami i cylindrami do miski olejowej. Przeprowadza się go po podłączeniu manometru do rurki odpowietrzającej miskę olejową. Konieczne jest przy tym szczelne zamknięcie wszystkich innych otworów odpowietrzających miskę olejową i silnik.

Niestety, do tego pomiaru jest potrzebna kalibrowana dysza w manometrze oraz specjalna tabelka przeliczeniowa, dostępna jedynie w szczegółowych instrukcjach serwisowych danego modelu samochodu. Pozostaje więc jedynie obarczony sporym błędem (do 25%) pomiar ciśnienia sprężania w cylindrach, przy całkowicie zimnym silniku, wykręconych wszystkich świecach i wyjętym filtrze powietrza.

Zobacz też: Czyszczenie przepustnicy – jak to zrobić w Renault Clio z silnikiem D4F?

Stan panewek korbowodowych i czopów korbowodu można łatwo ocenić przez pomiar ciśnienia oleju w silniku, po podłączeniu do niego manometru w miejsce standardowego czujnika oleju. Przed dokonaniem tego pomiaru należy wymienić olej na czysty, zamontować nowy, czysty filtr oleju oraz rozgrzać silnik do normalnej temperatury pracy.

Prędkość obrotowa wału korbowego, jeżeli nie jest podana w instrukcji obsługi dla danego modelu, powinna wynosić mniej więcej 2/3 obrotów mocy maksymalnej. Ciśnienie, jakie wskaże manometr należy porównać z ciśnieniem, podawanym w instrukcji serwisowej jako prawidłowe. Z braku instrukcji można je poznać przez pomiar w innym, identycznym silniku, o którym wiadomo, że znajduje się w dobrym stanie i niedawno był w nim wymieniany olej.

Polecamy: PITY 2015 z płytą CD

Błąd takiego porównania jest niewielki i w praktyce można go pominąć. Jeżeli ciśnienie oleju w badanym silniku jest wyraźnie niższe (o więcej, niż 20%) od ciśnienia podawanego w instrukcji serwisowej jako nominalne, lub od ciśnienia w silniku porównawczym, trzeba uznać, że stopień zużycia elementów grupy korbowodowej jest znaczny i w niedługim czasie trzeba będzie przeprowadzić poważniejszą ich naprawę.

Opisane metody pomiarów dają tylko orientacyjny pogląd na stan silnika. Dopiero zbadanie go na porządnie wyposażonym stanowisku diagnostycznym pozwoli na prawidłową ocenę.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy egzamin na prawo jazdy 2025. Za te błędy oblejesz od razu – zobacz pełną listę

Od lipca 2025 roku jeden błąd wystarczy, by zakończyć egzamin na prawo jazdy wynikiem negatywnym – bez możliwości dokończenia jazdy. Zobacz, co się zmieniło, które błędy kończą egzamin natychmiast i jak się do niego przygotować.

Od kiedy nowy tachograf 2025? Błędy lokalizacji, problemy z czasem pracy [OBSŁUGA]

Od kiedy w przewozach międzynarodowych Unii Europejskiej obowiązuje wyłącznie nowy tachograf (G2V2)? Jak go obsługiwać? Są błędy lokalizacji i problemy z czasem pracy. Na co uważać, by uniknąć kar?

5 tys. euro kary dla przewoźnika. 120 euro mandatu dla kierowcy. Kary za złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą [Normy]

Złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą może słono kosztować przewoźnika i kierowcę. W Niemczech przewoźnik zapłaci nawet 5 tys. euro kary, a kierowca 120 euro mandatu. Jakie są przepisy i normy w krajach UE?

Kupiłeś opony w internecie? Podatek PCC w 2025 może Cię zaskoczyć – zobacz, kiedy zapłacić i jak uniknąć kary

W 2025 roku fiskus sprawdza, kto powinien zapłacić podatek PCC za zakupy online. Jeśli kupiłeś opony przez internet: na OLX, Allegro lub Facebook Marketplace i możesz mieć obowiązek złożenia deklaracji PCC-3 i zapłacenia należnego podatku. Podatek od zakupu opon przez internet dotyczy także osób prywatnych. Zobacz, kiedy trzeba zapłacić PCC, ile wynosi kara za brak zgłoszenia oraz jak uniknąć konsekwencji.

REKLAMA

Wakacyjny drink i… utracone prawo jazdy? Co grozi za alkohol na wodzie i ścieżkach

Prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu stanowi poważne zagrożenie – niezależnie od tego, czy poruszamy się po drogach, wodzie czy ścieżkach rowerowych. Przepisy są w tym względzie jasne, choć w niektórych sytuacjach mogą budzić wątpliwości. Warto wiedzieć, jakie konsekwencje grożą za nieodpowiedzialne zachowanie, w tym potencjalna utrata prawa jazdy.

KGP: 122 159 interwencji, 550 wypadków drogowych, 37 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 122 159 interwencji. Byli wzywani do 550 wypadków drogowych.

Punkty karne: ile możesz mieć, kiedy się kasują, jak odzyskać prawo jazdy?

Zastanawiasz się, ile punktów karnych możesz mieć i kiedy znikają z Twojego konta? Interesują Cię najnowsze przepisy na 2025 rok dotyczące kasowania punktów, kursów redukcyjnych i tego, jak nie stracić prawa jazdy ani nie przepłacić za OC w 2025 roku? Ten kompleksowy przewodnik rozwieje wszelkie wątpliwości. Dowiedz się, co oznaczają punkty karne, jak działają nowe limity dla doświadczonych i początkujących kierowców, a także jakie są konsekwencje przekroczenia dozwolonej liczby punktów.

Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

REKLAMA

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

REKLAMA