REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak określić stopień zużycia silnika?

Jakubowski Ryszard
Jak określić stopień zużycia silnika? Fot. newspress
Jak określić stopień zużycia silnika? Fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA

Określenie stopnia zużycia silnika samochodowego jest ważne z dwóch powodów. Po pierwsze pozwala na dostatecznie wczesne wykrycie możliwości wystąpienia usterek i awarii. Po drugie – podczas kupna używanego samochodu umożliwia stwierdzenie jego stanu, związanego z przebiegiem lub z rodzajem eksploatacji.

W warunkach domowych, bez specjalistycznego oprzyrządowania, przy określaniu stopnia zużycia silnika bierze się pod uwagę jedynie dwie grupy jego elementów: tłokową i korbowodową. Grupa tłokowa obejmuje tłoki, pierścienie tłokowe i cylindry, grupa korbowodowa to sworznie tłokowe, panewki korbowodowe i czopy wału korbowego.

REKLAMA

Uważa się powszechnie, że o stanie cylindrów i pierścieni świadczy wielkość ciśnienia sprężania. Jest to pogląd błędny. Na ciśnienie to ma wpływ wiele czynników, w tym bardzo istotnym jest stan zaworów i gniazd zaworowych. Nie bez znaczenia jest również temperatura silnika – im wyższa, tym ciśnienie sprężania jest wyższe.

Polecamy: Samochód w firmie

Również zwiększenie prędkości obrotowej wału korbowego powoduje wzrost tego ciśnienia. Istnieją także inne czynniki, pozornie nie wiążące się bezpośrednio ze stanem silnika, a które wpływają na ciśnienie w cylindrach. Np. im bardziej zanieczyszczony filtr powietrza, tym ciśnienie sprężania w cylindrach jest mniejsze.

Zobacz też: Jak określić stan sprzęgła?

REKLAMA

O wiele bardziej wiarygodnym sposobem stwierdzenia stanu elementów grupy tłokowej jest pomiar ciśnienia gazów spalinowych, jakie przedostają się przez nieszczelności między tłokami i cylindrami do miski olejowej. Przeprowadza się go po podłączeniu manometru do rurki odpowietrzającej miskę olejową. Konieczne jest przy tym szczelne zamknięcie wszystkich innych otworów odpowietrzających miskę olejową i silnik.

Niestety, do tego pomiaru jest potrzebna kalibrowana dysza w manometrze oraz specjalna tabelka przeliczeniowa, dostępna jedynie w szczegółowych instrukcjach serwisowych danego modelu samochodu. Pozostaje więc jedynie obarczony sporym błędem (do 25%) pomiar ciśnienia sprężania w cylindrach, przy całkowicie zimnym silniku, wykręconych wszystkich świecach i wyjętym filtrze powietrza.

Zobacz też: Czyszczenie przepustnicy – jak to zrobić w Renault Clio z silnikiem D4F?

Stan panewek korbowodowych i czopów korbowodu można łatwo ocenić przez pomiar ciśnienia oleju w silniku, po podłączeniu do niego manometru w miejsce standardowego czujnika oleju. Przed dokonaniem tego pomiaru należy wymienić olej na czysty, zamontować nowy, czysty filtr oleju oraz rozgrzać silnik do normalnej temperatury pracy.

Prędkość obrotowa wału korbowego, jeżeli nie jest podana w instrukcji obsługi dla danego modelu, powinna wynosić mniej więcej 2/3 obrotów mocy maksymalnej. Ciśnienie, jakie wskaże manometr należy porównać z ciśnieniem, podawanym w instrukcji serwisowej jako prawidłowe. Z braku instrukcji można je poznać przez pomiar w innym, identycznym silniku, o którym wiadomo, że znajduje się w dobrym stanie i niedawno był w nim wymieniany olej.

Polecamy: PITY 2015 z płytą CD

Błąd takiego porównania jest niewielki i w praktyce można go pominąć. Jeżeli ciśnienie oleju w badanym silniku jest wyraźnie niższe (o więcej, niż 20%) od ciśnienia podawanego w instrukcji serwisowej jako nominalne, lub od ciśnienia w silniku porównawczym, trzeba uznać, że stopień zużycia elementów grupy korbowodowej jest znaczny i w niedługim czasie trzeba będzie przeprowadzić poważniejszą ich naprawę.

Opisane metody pomiarów dają tylko orientacyjny pogląd na stan silnika. Dopiero zbadanie go na porządnie wyposażonym stanowisku diagnostycznym pozwoli na prawidłową ocenę.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Kto musi odśnieżać drogi? Czasami to obowiązek... kierowcy. Inaczej zapłaci odszkodowanie

    Kierowcy też muszą odśnieżać drogi. Co prawda nie publiczne, ale mimo wszystko obowiązek taki mają. I warto o nim pamiętać. Zwłaszcza że w razie jego zaniedbania, mandat dochodzący do 1500 zł to naprawdę najmniejszy z problemów.

    Powołanie samochodu do wojska w 2024 r. Temat powraca. Jest nowe rozporządzenie

    Temat powołania samochodu do wojska powraca. A wszystko za sprawą rozporządzenia ministra o groźnie brzmiącej nazwie. To mówi o rodzajach rzeczy ruchomych podlegających ewidencji dotyczącej świadczeń na rzecz obrony. Co to oznacza dla kierowców?

    Kara za brak przeglądu. Mandaty czy zatrzymanie dowodu rejestracyjnego?

    Samochód oznacza wygodę. To jednak też obowiązek. I kierowca musi pamiętać nie tylko o polisie OC, ale także ważnym przeglądzie technicznym. Jaka jest kara za brak przeglądu w samochodzie?

    Jakie diesle wjadą do strefy czystego transportu? Te silniki oznaczają spokój na lata

    Nie wszystkie diesle nie będą mogły wjechać do stref czystego transportu. Są takie, których właściciele nie muszą się obawiać zakazu wjazdu do SCT przez długie lata! Co jednak z cenami diesli?

    REKLAMA

    Zmiany dla kierowców w 2024 r. Lista jest długa. Szykuje się kolejna rewolucja w przepisach

    Pojawią się strefy czystego transportu, konfiskata samochodu pijanych kierowców oraz obowiązkowa kamera na kierownicy i czarna skrzynka w aucie. A to dopiero początek zmian dla kierowców, które przyniesie 366 dni 2024 r. W tym materiale znajdziesz pełną listę nowości.

    Mandat za brak płynu do spryskiwaczy w 2023 r. Czy płyn jest obowiązkowy?

    Czy mandat za brak płynu do spryskiwaczy jest jedynie mitem kreowanym przez kierowców? I czym sam płyn do spryskiwaczy jest obowiązkowy w aucie? To dwa kluczowe pytania, które zostały postawione przed tym materiałem.

    Jak zrobić odmrażacz do szyb w domu? To proste i tanie

    Odmrażacze do szyb samochodowych biją rekordy popularności wśród kierowców zimą. Temu nie można się dziwić. Jedno psiknięcie wystarczy, aby szron zniknął. Bez skrobania! Czy taki płyn można jednak zrobić w domu? Sposób jest bardzo prosty, ale i tani.

    Kondycja branży motoryzacyjnej. Kto będzie budować samochody przyszłości?

    Branżę motoryzacyjną czeka szereg wyzwań. Wraca do normalności po okresie pandemii, a do tego stoi u progu transformacji. I w tym punkcie warto spojrzeć na nią, ale od strony HR-u. Jak wygląda dostępność wykwalifikowanej kadry w tym sektorze?

    REKLAMA

    Jak odpalić silnik z kabli? Kierowca musi pamiętać o kolejności

    Jak odpalić silnik z kabli? To pytanie, które jest szczególnie aktualne o tej porze roku. A odpowiedź dotyczy kolejności podłączania przewodów do obydwu akumulatorów. Ta jest najważniejsza.

    MAN TGE po liftingu. Model 2024 otrzyma jakby luksusowe wnętrze

    MAN TGE przechodzi właśnie drobny lifting. I ten w stu procentach skupi się na kabinie pasażerskiej. Unowocześni multimedia, ale i systemy bezpieczeństwa. Stąd nazwa Next Level. Co konkretnie się zmieni po modernizacji?

    REKLAMA