REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak dzielimy spalinowe silniki samochodowe?

Jakubowski Ryszard
Jak dzielimy spalinowe silniki samochodowe? fot. Newspress
Jak dzielimy spalinowe silniki samochodowe? fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Silniki spalinowe, stosowane we współczesnych pojazdach dzielą się na trzy podstawowe grupy: tłokowe, turbinowe i odrzutowe. W samochodach mają zastosowanie jedynie należące do grupy pierwszej, czyli tłokowe.

Silniki tłokowe dzielą się na dwie grupy. Najpopularniejsze z nich to silniki suwowe (cztero lub dwu), które można spotkać prawie we wszystkich eksploatowanych pojazdach, jeżdżących po drogach. Od mniej więcej 40 lat trwają próby zastosowania w samochodach i motocyklach silników obrotowych, z tłokiem obracającym się w cylindrze, bez układu korbowego. Najbardziej znanym w tej grupy jest silnik Wankla, podobny w budowie do mniej znanego silnika, opatentowanego w 1992 roku przez polskiego konstruktora Jerzego Woźniaka. Ostatnio do łask wrócił wynaleziony 120 lat temu silnik Atkinsona.

REKLAMA

Zobacz również: Dlaczego silnik dymi?

REKLAMA

Aby silnik spalinowy mógł pracować, musi następować w jego cylindrach spalanie mieszanki paliwowo-powietrznej. W silnikach benzynowych zapłon jest wymuszany przez iskrę elektryczną, powstającą pomiędzy elektrodami świecy zapłonowej pod wpływem krótkotrwałego impulsu napięcia co najmniej kilku tysięcy woltów, generowanego w układzie zapłonowym. W silnikach, zasilanych olejem napędowym lub spożywczym (rzepakowym) zapłon jest efektem wtryśnięcia do cylindra odpowiedniej dawki paliwa.

Aby mogło ono się zapalić, powietrze w cylindrze musi mieć odpowiednią temperaturę. Powstaje ona w wyniku szybkiego sprężenia go w rozgrzanym silniku do ciśnienia w granicach od 1,6 do kilku MPa. Uzyskanie koniecznej do zapłonu temperatury w silniku zimnym jest niemożliwe, dlatego stosuje się jego dodatkowe podgrzewanie w cylindrach przy pomocy tzw. świec żarowych, czyli żarników z drutu oporowego, rozgrzewających się szybko do temperatury kilkuset stopni Celsjusza. Napięcie rozgrzewające świece żarowe jest automatycznie od nich odłączane albo w chwili uruchomienia rozrusznika, albo równocześnie z jego wyłączeniem.

Zobacz też: Jak określić stopień zużycia silnika?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wszystkie silniki tłokowe dzielą się na dwusuwowe i czterosuwowe

REKLAMA

W silnikach czterosuwowych wyróżnia się cztery cykle (suwy):
1 . ssania, kiedy do cylindra zasysane jest powietrze lub mieszanka paliwowo-powietrzna;
2. sprężania, podczas którego ciśnienie w cylindrze rośnie do koniecznego, aby nastąpił zapłon;
3. pracy, kiedy spaliny, powstające w wyniku zapłonu mieszanki, rozprężając się wywierają nacisk na tłok, tworząc w ten sposób siłę poruszającą wszystkie mechanizmy silnika i przenoszoną za pośrednictwem systemu przekładni na koła pojazdu;
4. wydechu, podczas którego silnik jest oczyszczany ze spalin, aby na ich miejsce mógł zassać kolejną porcję powietrza.

W silniku dwusuwowym przy końcu suwu pracy przemieszczający się tłok otwiera okno wylotowe, przez które wydostają się na zewnątrz spaliny, jednocześnie otwierając okno przelotowe, przez które do cylindra dostaje się powietrze lub mieszanka paliwowo-powietrzna po wcześniejszym sprężeniu jej w skrzyni korbowej silnika przez przesuwający się w jej kierunku tłok. Silniki dwusuwowe kilkudziesięciu lat nie są stosowane w samochodach. Coraz rzadziej stosuje się je w motocyklach, motorowerach i skuterach, głównie z uwagi na duże zanieczyszczenie środowiska, jakie one powodują. Pod względem rodzajów chłodzenia silniki dzielą się na, coraz rzadziej spotykane, chłodzone powietrzem i chłodzone cieczą.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ceny samochodów elektrycznych wciąż odstraszają Polaków. Kiedy należy Ci się 27 000 zł dopłaty do elektryka?

W marcu 2024 roku zarejestrowano w Polsce 1 700 samochodów w pełni elektrycznych. To więcej o 300 sztuk niż w lutym tego samego roku. Niemniej jednak, w porównaniu do roku poprzedniego, liczba rejestracji spadła o 10,9%. Wynika to z danych przedstawionych w raporcie firmy Rankomat.pl, powołującej się na najnowsze dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA).

Cud na rynku nowych samochodów w kwietniu 2024: sprzedaż rośnie, auta tanieją

Zazwyczaj zwiększony popyt na określony towar winduje jego cenę w górę. Tymczasem na rynku nowych samochodów, zwłaszcza dostawczych i z segmentu premium, mimo dużej dynamiki sprzedaży obserwujemy obniżkę cen.

Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Polacy zdecydowali

Według badania przeprowadzonego przez SW Research dla "Wprost", prawie połowa Polaków (48,1 proc.) popiera zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Jednakże, 35 proc. respondentów jest przeciwnego zdania, a niespełna 17 proc. nie ma wyrobionego zdania na ten temat.

Prawo jazdy dla czternastolatka? Tak, ale tylko kategorii AM: na jakie pojazdy

Prawo jazdy kategorii AM to pierwszy krok dla młodzieży do aktywnego uczestnictwa w ruchu drogowym. Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu młodzi ludzie mogą nie tylko czerpać korzyści z nowych form transportu, ale również robić to w sposób bezpieczny i świadomy.

REKLAMA

Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

REKLAMA