REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak dzielimy spalinowe silniki samochodowe?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Jak dzielimy spalinowe silniki samochodowe? fot. Newspress
Jak dzielimy spalinowe silniki samochodowe? fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Silniki spalinowe, stosowane we współczesnych pojazdach dzielą się na trzy podstawowe grupy: tłokowe, turbinowe i odrzutowe. W samochodach mają zastosowanie jedynie należące do grupy pierwszej, czyli tłokowe.

Silniki tłokowe dzielą się na dwie grupy. Najpopularniejsze z nich to silniki suwowe (cztero lub dwu), które można spotkać prawie we wszystkich eksploatowanych pojazdach, jeżdżących po drogach. Od mniej więcej 40 lat trwają próby zastosowania w samochodach i motocyklach silników obrotowych, z tłokiem obracającym się w cylindrze, bez układu korbowego. Najbardziej znanym w tej grupy jest silnik Wankla, podobny w budowie do mniej znanego silnika, opatentowanego w 1992 roku przez polskiego konstruktora Jerzego Woźniaka. Ostatnio do łask wrócił wynaleziony 120 lat temu silnik Atkinsona.

REKLAMA

Zobacz również: Dlaczego silnik dymi?

REKLAMA

Aby silnik spalinowy mógł pracować, musi następować w jego cylindrach spalanie mieszanki paliwowo-powietrznej. W silnikach benzynowych zapłon jest wymuszany przez iskrę elektryczną, powstającą pomiędzy elektrodami świecy zapłonowej pod wpływem krótkotrwałego impulsu napięcia co najmniej kilku tysięcy woltów, generowanego w układzie zapłonowym. W silnikach, zasilanych olejem napędowym lub spożywczym (rzepakowym) zapłon jest efektem wtryśnięcia do cylindra odpowiedniej dawki paliwa.

Aby mogło ono się zapalić, powietrze w cylindrze musi mieć odpowiednią temperaturę. Powstaje ona w wyniku szybkiego sprężenia go w rozgrzanym silniku do ciśnienia w granicach od 1,6 do kilku MPa. Uzyskanie koniecznej do zapłonu temperatury w silniku zimnym jest niemożliwe, dlatego stosuje się jego dodatkowe podgrzewanie w cylindrach przy pomocy tzw. świec żarowych, czyli żarników z drutu oporowego, rozgrzewających się szybko do temperatury kilkuset stopni Celsjusza. Napięcie rozgrzewające świece żarowe jest automatycznie od nich odłączane albo w chwili uruchomienia rozrusznika, albo równocześnie z jego wyłączeniem.

Zobacz też: Jak określić stopień zużycia silnika?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wszystkie silniki tłokowe dzielą się na dwusuwowe i czterosuwowe

REKLAMA

W silnikach czterosuwowych wyróżnia się cztery cykle (suwy):
1 . ssania, kiedy do cylindra zasysane jest powietrze lub mieszanka paliwowo-powietrzna;
2. sprężania, podczas którego ciśnienie w cylindrze rośnie do koniecznego, aby nastąpił zapłon;
3. pracy, kiedy spaliny, powstające w wyniku zapłonu mieszanki, rozprężając się wywierają nacisk na tłok, tworząc w ten sposób siłę poruszającą wszystkie mechanizmy silnika i przenoszoną za pośrednictwem systemu przekładni na koła pojazdu;
4. wydechu, podczas którego silnik jest oczyszczany ze spalin, aby na ich miejsce mógł zassać kolejną porcję powietrza.

W silniku dwusuwowym przy końcu suwu pracy przemieszczający się tłok otwiera okno wylotowe, przez które wydostają się na zewnątrz spaliny, jednocześnie otwierając okno przelotowe, przez które do cylindra dostaje się powietrze lub mieszanka paliwowo-powietrzna po wcześniejszym sprężeniu jej w skrzyni korbowej silnika przez przesuwający się w jej kierunku tłok. Silniki dwusuwowe kilkudziesięciu lat nie są stosowane w samochodach. Coraz rzadziej stosuje się je w motocyklach, motorowerach i skuterach, głównie z uwagi na duże zanieczyszczenie środowiska, jakie one powodują. Pod względem rodzajów chłodzenia silniki dzielą się na, coraz rzadziej spotykane, chłodzone powietrzem i chłodzone cieczą.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

REKLAMA

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

REKLAMA

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

REKLAMA