REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak po wyglądzie świec rozpoznać ewentualne usterki silnika?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Jak po wyglądzie świec rozpoznać ewentualne usterki silnika? fot. Newspress
Jak po wyglądzie świec rozpoznać ewentualne usterki silnika? fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Wygląd elektrod i wewnętrznego izolatora świec, wykręconych z silnika po dłuższej, co najmniej kilkunastominutowej jeździe poza miastem, może powiedzieć bardzo dużo na temat stanu silnika auta i jego regulacji oraz stopniu zużycia lub awariach.

Świece należy wykręcać z silnika chłodnego, co pozwoli uniknąć przypadkowych oparzeń i przy wkręcaniu wyeliminuje powstanie różnego rodzaju naprężeń termicznych.

REKLAMA

Kolor elektrody może świadczyć o usterce

Jeżeli elektrody świecy i izolator w ich pobliżu są jasnobrązowe lub jasno szare z domieszką brązu – silnik jest w dobrym stanie a jego regulacje są poprawne.

Jeżeli elektrody są ciemnobrązowe, pokryte grubą warstwą nagaru, oznacza to że albo świeca ma zbyt dużą wartość cieplną (sprawdzić jej zgodność z zaleceniami instrukcji obsługi samochodu), lub gaźnik jest wadliwie ustawiony – mieszanka paliwowo-powietrzna jest zbyt bogata (za dużo w niej benzyny). Jeżeli temu towarzyszy duże zużycie oleju silnikowego, może to świadczyć o dużym zużyciu pierścieni tłokowych i gładzi cylindrów.

Zobacz również: Jak określić stopień zużycia silnika?

Jeżeli zanieczyszczenia świecy są tłuste, wilgotne – oznacza to iż albo ona sama nie pracuje poprawnie, albo przewód zapłonowy ma przerwę, nie jest dobrze osadzony w aparacie zapłonowym lub przetarła się jego izolacja, powodując powstawanie upływności wysokiego napięcia i w efekcie osłabienie lub zanik iskry. Może to być także dowód na wypalenie gniazda jednego z zaworów, zawieszanie się zaworów lub zapieczenie pierścieni tłokowych, czyli ogólnie, na zbyt niskie ciśnienie sprężania w danym cylindrze.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Dlaczego silnik ma za wysoką temperaturę i jak to naprawić?

REKLAMA

Jeżeli elektrody świecy są bardzo jasno szare, srebrzyste lub srebrzysto-białe, jest to dowód, iż do cylindra dociera zbyt mało paliwa (mieszanka jest zbyt uboga, wtryskiwacz nie pracuje poprawnie itp.) albo świeca ma zbyt małą wartość cieplną (sprawdzić jej zgodność z zaleceniami instrukcji obsługi samochodu). Podobne objawy towarzyszą wkręceniu świecy bez podkładki uszczelniającej, co czasem się zdarza. Jeżeli wszystkie świece mają taki wygląd, może to być objaw niedostatecznego chłodzenia silnika, np. zbyt niskiego poziomu płynu chłodzącego. Powinien to zasygnalizować wcześniej wskaźnik temperatury silnika. Może też świadczyć o zbyt wczesnym zapłonie, czyli o zbyt dużym kącie wyprzedzenia zapłonu.

Jazda ze świecami o zbyt dużej wartości cieplnej, czyli zbyt „zimnymi”, nie jest tak niebezpieczna dla silnika jak jazda ze świecami zbyt „gorącymi”, czyli o za małej wartości cieplnej. Co najwyżej grozi trudniejszym rozruchem silnika, „wypadaniem” zapłonów itp oraz przepałami. W przypadku świec zbyt gorących żarzenie się ich elektrod może powodować samozapłony, czyli dzwonienie silnika nawet na paliwie o najwyższej liczbie oktanowej, co grozi „wybiciem” panewek, a w skrajnym wypadku nawet przepaleniem denek tłoków.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

REKLAMA

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA