Jak po wyglądzie świec rozpoznać ewentualne usterki silnika?
REKLAMA
REKLAMA
Świece należy wykręcać z silnika chłodnego, co pozwoli uniknąć przypadkowych oparzeń i przy wkręcaniu wyeliminuje powstanie różnego rodzaju naprężeń termicznych.
REKLAMA
Kolor elektrody może świadczyć o usterce
Jeżeli elektrody świecy i izolator w ich pobliżu są jasnobrązowe lub jasno szare z domieszką brązu – silnik jest w dobrym stanie a jego regulacje są poprawne.
Jeżeli elektrody są ciemnobrązowe, pokryte grubą warstwą nagaru, oznacza to że albo świeca ma zbyt dużą wartość cieplną (sprawdzić jej zgodność z zaleceniami instrukcji obsługi samochodu), lub gaźnik jest wadliwie ustawiony – mieszanka paliwowo-powietrzna jest zbyt bogata (za dużo w niej benzyny). Jeżeli temu towarzyszy duże zużycie oleju silnikowego, może to świadczyć o dużym zużyciu pierścieni tłokowych i gładzi cylindrów.
Zobacz również: Jak określić stopień zużycia silnika?
Jeżeli zanieczyszczenia świecy są tłuste, wilgotne – oznacza to iż albo ona sama nie pracuje poprawnie, albo przewód zapłonowy ma przerwę, nie jest dobrze osadzony w aparacie zapłonowym lub przetarła się jego izolacja, powodując powstawanie upływności wysokiego napięcia i w efekcie osłabienie lub zanik iskry. Może to być także dowód na wypalenie gniazda jednego z zaworów, zawieszanie się zaworów lub zapieczenie pierścieni tłokowych, czyli ogólnie, na zbyt niskie ciśnienie sprężania w danym cylindrze.
Zobacz również: Dlaczego silnik ma za wysoką temperaturę i jak to naprawić?
REKLAMA
Jeżeli elektrody świecy są bardzo jasno szare, srebrzyste lub srebrzysto-białe, jest to dowód, iż do cylindra dociera zbyt mało paliwa (mieszanka jest zbyt uboga, wtryskiwacz nie pracuje poprawnie itp.) albo świeca ma zbyt małą wartość cieplną (sprawdzić jej zgodność z zaleceniami instrukcji obsługi samochodu). Podobne objawy towarzyszą wkręceniu świecy bez podkładki uszczelniającej, co czasem się zdarza. Jeżeli wszystkie świece mają taki wygląd, może to być objaw niedostatecznego chłodzenia silnika, np. zbyt niskiego poziomu płynu chłodzącego. Powinien to zasygnalizować wcześniej wskaźnik temperatury silnika. Może też świadczyć o zbyt wczesnym zapłonie, czyli o zbyt dużym kącie wyprzedzenia zapłonu.
Jazda ze świecami o zbyt dużej wartości cieplnej, czyli zbyt „zimnymi”, nie jest tak niebezpieczna dla silnika jak jazda ze świecami zbyt „gorącymi”, czyli o za małej wartości cieplnej. Co najwyżej grozi trudniejszym rozruchem silnika, „wypadaniem” zapłonów itp oraz przepałami. W przypadku świec zbyt gorących żarzenie się ich elektrod może powodować samozapłony, czyli dzwonienie silnika nawet na paliwie o najwyższej liczbie oktanowej, co grozi „wybiciem” panewek, a w skrajnym wypadku nawet przepaleniem denek tłoków.
REKLAMA
REKLAMA