REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak określić w domowych warunkach stan skrzyni biegów i mechanizmu różnicowego?

Jakubowski Ryszard
Jak określić w domowych warunkach stan skrzyni biegów i mechanizmu różnicowego?
Jak określić w domowych warunkach stan skrzyni biegów i mechanizmu różnicowego?

REKLAMA

REKLAMA

Stopień zużycia skrzyni biegów i mechanizmu różnicowego można sprawdzić nawet w domowych warunkach.

Przyczyną zużywania się skrzyni biegów i mechanizmu różnicowego jest zarówno mnogość elementów współpracujących, które mogą wydawać różne dźwięki, jak i całkowity brak dostępu do nich bez zdjęcia ich obudów. W skrzyniach biegów zużyciu ulegają zarówno łożyska, dzięki którym obracają się ich wałki, zęby kół zębatych, przeguby łączące poszczególne elementy, synchronizatory, jak i wielokliny oraz wielowypusty.

REKLAMA

REKLAMA

W miarę naturalnego zużywania się skrzyni biegów i mechanizmu różnicowego rośnie sumaryczny luz, jaki można wykryć pomiędzy wałem korbowym silnika a napędzanymi kołami. Na luz ten składają się także luzy w przegubach napędowych lub tzw. krzyżakach (przegubach krzyżakowych) wału napędowego, luzy mechanizmu różnicowego i półosiek, napędzających koła.

Zobacz również: Jak wygląda racjonalna eksploatacja skrzyni biegów i elementów napędzających koła?

Istnienie tego luzu można łatwo stwierdzić, podnosząc samochód tak, aby jedno z kół napędzanych całkowicie utraciło kontakt z nawierzchnią. Trzeba pamiętać przy tym, aby odpowiednio podeprzeć samochód, gdyż może on w każdej chwili zsunąć się z podnośnika, raniąc pracującego przy nim kierowcę. Po włączeniu dowolnego biegu należy obracać uniesionym kołem do przodu i do tyłu, aż do wyczucia wyraźnego „twardego” oporu. Im mniejsza jest odległość pomiędzy miejscami oporu przy obracaniu kołem do przodu i do tyłu, tym mniejszy jest sumaryczny luz całego układu napędowego. Zmieniając biegi można wykryć luz towarzyszący każdemu z nich.

REKLAMA

Przy tej metodzie najłatwiej jest wykryć luz w skrzyni biegów i mechanizmu różnicowego, istniejący w przegubach napędowych w samochodach z przednim napędem. Początkowo koło obraca się bardzo lekko, pokonując jedynie opory własnych łożysk. W pewnym momencie da się wyczuć wyraźne uderzenie dwóch części metalowych, opór się zwiększy i jednocześnie zacznie się obracać półośka, a wraz z nią koła zębate mechanizmu różnicowego i skrzyni biegów. W przypadku tylnego napędu pierwszy wyczuwalny opór nastąpi, gdy zaczną pracować koła zębate mechanizmu różnicowego, drugi – z chwilą gdy zacznie pracować skrzynia biegów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak sprawdzić poziom oleju w skrzyni biegów i mechanizmie różnicowym?

Jeżeli obrót koła pomiędzy obydwoma skrajnymi „twardymi” oporami będzie niewielki, liczący kilka do kilkunastu stopni, nie ma większych powodów do niepokoju, choć przydatne będzie dokładniejsze zdiagnozowanie jego przyczyn w odpowiednio wyposażonej stacji obsługi. Zwykle prawie całą winą za jego istnienie można obciążyć przeguby napędowe lub krzyżaki wału napędowego.

Gdy luz ten okaże się większy od 30 stopni, czyli od około 15 cm, mierzonych na obwodzie felgi trzynastocalowej lub 20 cm przy feldze piętnastocalowej, konieczne jest szybkie znalezienie jego przyczyny i jej usunięcie. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że w najbliższym czasie może rozpaść się przegub napędowy lub krzyżak wału napędowego, choć przyczyna może tkwić gdzie indziej, np. w nadmiernym zużyciu wieloklinów i wielowypustów, kamieni półosiek itp.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

REKLAMA

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA