REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak określić w domowych warunkach stan skrzyni biegów i mechanizmu różnicowego?

Jakubowski Ryszard
Jak określić w domowych warunkach stan skrzyni biegów i mechanizmu różnicowego?
Jak określić w domowych warunkach stan skrzyni biegów i mechanizmu różnicowego?

REKLAMA

REKLAMA

Stopień zużycia skrzyni biegów i mechanizmu różnicowego można sprawdzić nawet w domowych warunkach.

Przyczyną zużywania się skrzyni biegów i mechanizmu różnicowego jest zarówno mnogość elementów współpracujących, które mogą wydawać różne dźwięki, jak i całkowity brak dostępu do nich bez zdjęcia ich obudów. W skrzyniach biegów zużyciu ulegają zarówno łożyska, dzięki którym obracają się ich wałki, zęby kół zębatych, przeguby łączące poszczególne elementy, synchronizatory, jak i wielokliny oraz wielowypusty.

REKLAMA

W miarę naturalnego zużywania się skrzyni biegów i mechanizmu różnicowego rośnie sumaryczny luz, jaki można wykryć pomiędzy wałem korbowym silnika a napędzanymi kołami. Na luz ten składają się także luzy w przegubach napędowych lub tzw. krzyżakach (przegubach krzyżakowych) wału napędowego, luzy mechanizmu różnicowego i półosiek, napędzających koła.

Zobacz również: Jak wygląda racjonalna eksploatacja skrzyni biegów i elementów napędzających koła?

REKLAMA

Istnienie tego luzu można łatwo stwierdzić, podnosząc samochód tak, aby jedno z kół napędzanych całkowicie utraciło kontakt z nawierzchnią. Trzeba pamiętać przy tym, aby odpowiednio podeprzeć samochód, gdyż może on w każdej chwili zsunąć się z podnośnika, raniąc pracującego przy nim kierowcę. Po włączeniu dowolnego biegu należy obracać uniesionym kołem do przodu i do tyłu, aż do wyczucia wyraźnego „twardego” oporu. Im mniejsza jest odległość pomiędzy miejscami oporu przy obracaniu kołem do przodu i do tyłu, tym mniejszy jest sumaryczny luz całego układu napędowego. Zmieniając biegi można wykryć luz towarzyszący każdemu z nich.

Przy tej metodzie najłatwiej jest wykryć luz w skrzyni biegów i mechanizmu różnicowego, istniejący w przegubach napędowych w samochodach z przednim napędem. Początkowo koło obraca się bardzo lekko, pokonując jedynie opory własnych łożysk. W pewnym momencie da się wyczuć wyraźne uderzenie dwóch części metalowych, opór się zwiększy i jednocześnie zacznie się obracać półośka, a wraz z nią koła zębate mechanizmu różnicowego i skrzyni biegów. W przypadku tylnego napędu pierwszy wyczuwalny opór nastąpi, gdy zaczną pracować koła zębate mechanizmu różnicowego, drugi – z chwilą gdy zacznie pracować skrzynia biegów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak sprawdzić poziom oleju w skrzyni biegów i mechanizmie różnicowym?

Jeżeli obrót koła pomiędzy obydwoma skrajnymi „twardymi” oporami będzie niewielki, liczący kilka do kilkunastu stopni, nie ma większych powodów do niepokoju, choć przydatne będzie dokładniejsze zdiagnozowanie jego przyczyn w odpowiednio wyposażonej stacji obsługi. Zwykle prawie całą winą za jego istnienie można obciążyć przeguby napędowe lub krzyżaki wału napędowego.

Gdy luz ten okaże się większy od 30 stopni, czyli od około 15 cm, mierzonych na obwodzie felgi trzynastocalowej lub 20 cm przy feldze piętnastocalowej, konieczne jest szybkie znalezienie jego przyczyny i jej usunięcie. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że w najbliższym czasie może rozpaść się przegub napędowy lub krzyżak wału napędowego, choć przyczyna może tkwić gdzie indziej, np. w nadmiernym zużyciu wieloklinów i wielowypustów, kamieni półosiek itp.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA