REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak określić w domowych warunkach stan skrzyni biegów i mechanizmu różnicowego?

Jakubowski Ryszard
Jak określić w domowych warunkach stan skrzyni biegów i mechanizmu różnicowego?
Jak określić w domowych warunkach stan skrzyni biegów i mechanizmu różnicowego?

REKLAMA

REKLAMA

Stopień zużycia skrzyni biegów i mechanizmu różnicowego można sprawdzić nawet w domowych warunkach.

Przyczyną zużywania się skrzyni biegów i mechanizmu różnicowego jest zarówno mnogość elementów współpracujących, które mogą wydawać różne dźwięki, jak i całkowity brak dostępu do nich bez zdjęcia ich obudów. W skrzyniach biegów zużyciu ulegają zarówno łożyska, dzięki którym obracają się ich wałki, zęby kół zębatych, przeguby łączące poszczególne elementy, synchronizatory, jak i wielokliny oraz wielowypusty.

REKLAMA

REKLAMA

W miarę naturalnego zużywania się skrzyni biegów i mechanizmu różnicowego rośnie sumaryczny luz, jaki można wykryć pomiędzy wałem korbowym silnika a napędzanymi kołami. Na luz ten składają się także luzy w przegubach napędowych lub tzw. krzyżakach (przegubach krzyżakowych) wału napędowego, luzy mechanizmu różnicowego i półosiek, napędzających koła.

Zobacz również: Jak wygląda racjonalna eksploatacja skrzyni biegów i elementów napędzających koła?

Istnienie tego luzu można łatwo stwierdzić, podnosząc samochód tak, aby jedno z kół napędzanych całkowicie utraciło kontakt z nawierzchnią. Trzeba pamiętać przy tym, aby odpowiednio podeprzeć samochód, gdyż może on w każdej chwili zsunąć się z podnośnika, raniąc pracującego przy nim kierowcę. Po włączeniu dowolnego biegu należy obracać uniesionym kołem do przodu i do tyłu, aż do wyczucia wyraźnego „twardego” oporu. Im mniejsza jest odległość pomiędzy miejscami oporu przy obracaniu kołem do przodu i do tyłu, tym mniejszy jest sumaryczny luz całego układu napędowego. Zmieniając biegi można wykryć luz towarzyszący każdemu z nich.

REKLAMA

Przy tej metodzie najłatwiej jest wykryć luz w skrzyni biegów i mechanizmu różnicowego, istniejący w przegubach napędowych w samochodach z przednim napędem. Początkowo koło obraca się bardzo lekko, pokonując jedynie opory własnych łożysk. W pewnym momencie da się wyczuć wyraźne uderzenie dwóch części metalowych, opór się zwiększy i jednocześnie zacznie się obracać półośka, a wraz z nią koła zębate mechanizmu różnicowego i skrzyni biegów. W przypadku tylnego napędu pierwszy wyczuwalny opór nastąpi, gdy zaczną pracować koła zębate mechanizmu różnicowego, drugi – z chwilą gdy zacznie pracować skrzynia biegów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak sprawdzić poziom oleju w skrzyni biegów i mechanizmie różnicowym?

Jeżeli obrót koła pomiędzy obydwoma skrajnymi „twardymi” oporami będzie niewielki, liczący kilka do kilkunastu stopni, nie ma większych powodów do niepokoju, choć przydatne będzie dokładniejsze zdiagnozowanie jego przyczyn w odpowiednio wyposażonej stacji obsługi. Zwykle prawie całą winą za jego istnienie można obciążyć przeguby napędowe lub krzyżaki wału napędowego.

Gdy luz ten okaże się większy od 30 stopni, czyli od około 15 cm, mierzonych na obwodzie felgi trzynastocalowej lub 20 cm przy feldze piętnastocalowej, konieczne jest szybkie znalezienie jego przyczyny i jej usunięcie. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że w najbliższym czasie może rozpaść się przegub napędowy lub krzyżak wału napędowego, choć przyczyna może tkwić gdzie indziej, np. w nadmiernym zużyciu wieloklinów i wielowypustów, kamieni półosiek itp.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

REKLAMA

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

REKLAMA

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA