Opel Astra H i Zafira B: kontrola skrzyni biegów
REKLAMA
REKLAMA
Kontrolę zalecamy przeprowadzić, co 20 000 kilometrów, jednak nie rzadziej, niż co roku. Do przeprowadzenia tej operacji nie są potrzebne żadne specjalistyczne narzędzia i przyrządy. Wystarczy nam kanał lub podnośnik warsztatowy (opcjonalnie „żaba” z podkładkami), komplet kluczy. Ustawiamy samochód na kanale lub unosimy go. Teraz przystępujemy do kontroli wzrokowej.
REKLAMA
Zazwyczaj są cztery miejsca, które możemy podejrzewać o ewentualne wycieki. Pierwsze z nich to połączenie kadłuba silnika ze skrzynią biegów. Następne to półosie bezpośrednio przy przekładni, korek wlewu oraz na końcu korek spustowy. W razie problemów z lokalizacją wycieku możemy wykorzystać bardzo łatwy sposób. Myjemy dokładnie obudowę skrzyni biegów i posypujemy wszystkie podejrzane miejsce kredą. Teraz udajemy się na jazdę próbną około 30 kilometrów, olej musi być rzadki.
Zobacz też: Opel Astra H i Zafira B: przegląd układu hamulcowego
REKLAMA
Po powrocie unosimy samochód i sprawdzamy gdzie są widoczne ślady oleju. Wszystkie wycieki powinny być natychmiast usunięte. Pojawienie się nieszczelności informuje nas o konieczności sprawdzenia odpowiedniego poziomu oleju w skrzyni biegów. W silnikach benzynowych, wysokoprężnych 1,7 ze skrzynią biegów F13/F17+ robimy to w sposób opisany poniżej.
Unosimy i podpieramy samochód. W przypadku zamontowania dolnej osłony silnika musimy ją zdjąć. Teraz wykręcamy korek kontrolny. Umiejscowiony jest on z lewej strony tylnej części skrzyni biegów – za półosią. Oryginalny stan oleju znajduje się około 16 milimetrów poniżej dolnej krawędzi i jest to poziom minimalny. W celu sprawdzenia wsuwamy w otwór odpowiednio zagięty drut.
Chcąc uzupełnić olej musimy odłączyć złącze wtykowe przy wyłączniku świateł cofania wymontować wyłącznik. Wlewamy olej przez otwór po wykręceniu wyłącznika. Pamiętajmy żeby nie wlewać zbyt dużej ilości jednocześnie. Wkręcamy korek kontrolny i montujemy wyłącznik świateł cofania używając nowego pierścienia uszczelniającego. Na koniec montujemy osłonę silnika, jeśli została wcześniej wymontowana.
Zobacz też: Opel Astra H i Zafira B: kontrola układu kierowniczego i zawieszenia przedniego
W silniku 1,7 ze skrzynią F23 kontrola oleju wygląda tak samo. Jeśli chodzi o silniki wysokoprężne 1,3 i 1,9 z przekładnią M20 i M32 nie przewiduje się kontroli poziomu oleju w skrzyni biegów. Wykręcenie korka kontrolnego może doprowadzić do powstania nieszczelności w przekładni. W razie stwierdzenia usterki musimy ją usunąć i dokonać wymiany oleju w skrzyni biegów.
REKLAMA
REKLAMA