REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Astra H i Zafira B: kontrola skrzyni biegów

Robert Kuśpiel
Opel Astra H i Zafira B kontrola skrzyni biegów
Opel Astra H i Zafira B kontrola skrzyni biegów

REKLAMA

REKLAMA

W poradniku tym pokażemy jak dokonać przeglądu skrzyni biegów w modelu Opel Astra H i Opel Zafira B. Cała operacja przebiega bardzo szybko i nie przysparza żadnych problemów.

Kontrolę zalecamy przeprowadzić, co 20 000 kilometrów, jednak nie rzadziej, niż co roku. Do przeprowadzenia tej operacji nie są potrzebne żadne specjalistyczne narzędzia i przyrządy. Wystarczy nam kanał lub podnośnik warsztatowy (opcjonalnie „żaba” z podkładkami), komplet kluczy. Ustawiamy samochód na kanale lub unosimy go. Teraz przystępujemy do kontroli wzrokowej.

REKLAMA

REKLAMA

Zazwyczaj są cztery miejsca, które możemy podejrzewać o ewentualne wycieki. Pierwsze z nich to połączenie kadłuba silnika ze skrzynią biegów. Następne to półosie bezpośrednio przy przekładni, korek wlewu oraz na końcu korek spustowy. W razie problemów z lokalizacją wycieku możemy wykorzystać bardzo łatwy sposób. Myjemy dokładnie obudowę skrzyni biegów i posypujemy wszystkie podejrzane miejsce kredą. Teraz udajemy się na jazdę próbną około 30 kilometrów, olej musi być rzadki.

Zobacz też: Opel Astra H i Zafira B: przegląd układu hamulcowego

Po powrocie unosimy samochód i sprawdzamy gdzie są widoczne ślady oleju. Wszystkie wycieki powinny być natychmiast usunięte. Pojawienie się nieszczelności informuje nas o konieczności sprawdzenia odpowiedniego poziomu oleju w skrzyni biegów. W silnikach benzynowych, wysokoprężnych 1,7 ze skrzynią biegów F13/F17+ robimy to w sposób opisany poniżej.

REKLAMA

Unosimy i podpieramy samochód. W przypadku zamontowania dolnej osłony silnika musimy ją zdjąć. Teraz wykręcamy korek kontrolny. Umiejscowiony jest on z lewej strony tylnej części skrzyni biegów – za półosią. Oryginalny stan oleju znajduje się około 16 milimetrów poniżej dolnej krawędzi i jest to poziom minimalny. W celu sprawdzenia wsuwamy w otwór odpowiednio zagięty drut.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Chcąc uzupełnić olej musimy odłączyć złącze wtykowe przy wyłączniku świateł cofania wymontować wyłącznik. Wlewamy olej przez otwór po wykręceniu wyłącznika. Pamiętajmy żeby nie wlewać zbyt dużej ilości jednocześnie. Wkręcamy korek kontrolny i montujemy wyłącznik świateł cofania używając nowego pierścienia uszczelniającego. Na koniec montujemy osłonę silnika, jeśli została wcześniej wymontowana.

Zobacz też: Opel Astra H i Zafira B: kontrola układu kierowniczego i zawieszenia przedniego

W silniku 1,7 ze skrzynią F23 kontrola oleju wygląda tak samo. Jeśli chodzi o silniki wysokoprężne 1,3 i 1,9 z przekładnią M20 i M32 nie przewiduje się kontroli poziomu oleju w skrzyni biegów. Wykręcenie korka kontrolnego może doprowadzić do powstania nieszczelności w przekładni. W razie stwierdzenia usterki musimy ją usunąć i dokonać wymiany oleju w skrzyni biegów.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA