Opel Astra H i Zafira B: wymiana i odwadnianie filtra paliwa w silniku wysokoprężnym
REKLAMA
REKLAMA
W poradniku tym pokażemy proces wymiany o odwadniania filtra paliwa w silniku wysokoprężnym. Koszt zakupu filtru to wydatek około 40 złotych wzwyż. Wszystko jest uzależnione od producenta. Polecamy zamienniki sprawdzonych producentów. Nowoczesne silniki Diesla są bardzo wyczulone, na jakość paliwa. Dlatego proces filtrowania jest bardzo ważny, wszelkie zanieczyszczenia muszą być bezwzględnie zatrzymane. Wymianę zalecamy wykonywać, co roku o tej samej porze. Najlepiej przed okresem silnikowym.
REKLAMA
Do przeprowadzenia tych dwóch czynności będzie nam potrzebne:
- Puste naczynie do zebrania wody
- Klucz do zdejmowania obudowy filtru (1,3 i 1,9)
- Nowy filtr paliwa
- 0,2L czystego oleju napędowego
- Szmatki
REKLAMA
Zaczynamy od odwadniania filtru paliwa. Czynność tą wykonujemy raz na pół roku. Na początku musimy odłączyć klemy akumulatora. Jest to pierwszy krok – taki sam dla wszystkich wersji silnikowych. Zaczynamy od silnika Z13DTH, Z19DTJ i Z19DTH.
Na początku musimy wymontować obudowę filtru paliwa. Następnie wypinamy złącze wielostykowe podgrzewania paliwa (na górze filtru) wraz z złączem czujnika temperatury paliwa (na dole – o ile jest zamontowany).
Zobacz też: Opel Astra H i Zafira B: kontrola układu kierowniczego i zawieszenia przedniego
Teraz wyjmujemy obudowę filtru do góry tak, żeby wyszła z elementu ochronnego. Pamiętajmy, że przewody paliwowe muszą zostać podłączone. Podstawiamy puste naczynie pod obudowę filtru. Starajmy się nią nie potrząsać. Na dole filtru znajduje się korek spustowy, który odkręcamy o około jeden obrót. Zlewamy do naczynie około 0.1litra wody. W momencie, kiedy zobaczymy czyste paliwo dokręcamy korek.
REKLAMA
Robimy to z odpowiednim wyczuciem, chwila nie uwagi i doprowadzimy do całkowitego opróżnienia obudowy filtra paliwa. Wkładamy ją w element ochronny i wsuwamy w prowadnice. Na koniec podłączamy złącze wielostykowe odpowiedzialne za podgrzewanie paliwa oraz złącze temperatury paliwa, jeśli występuje w naszym modelu.
Przechodzimy do silnika Z17DTL, Z17DTH i Z17DTR. Na początku podkładamy puste naczynie pod obudowę filtru. W celu ułatwienia przeprowadzenia operacji można podłączyć odpowiednio giętki przewód do króćca korka spustowego i skierować bezpośrednio do pustego naczynia. Luzujemy delikatnie górną śrubę przy pokrywie filtru. Teraz odkręcamy na dole filtru korek spustowy o około jeden obrót. I zlewamy 0.1litr cieczy. Robimy to do momentu aż nie zobaczymy czystego oleju napędowego, wtedy dokręcamy korek spustowy.
Zobacz też: Opel Astra H i Zafira B: kontrola skrzyni biegów
W tym modelu również niedopuszczalne jest całkowite opróżnienie filtru paliwa. Dokręcamy śrubę środkową. Należy uważać, żeby nie zrobić tego zbyt mocno może to doprowadzić do powstania nieszczelności. Po wykonaniu operacji odwadniania nie jest konieczne odpowietrzenie całego układu. Podłączamy akumulator i odpalamy silnik.
Teraz pokażemy jak dokonać wymiany filtru paliwa w tych wersjach silnikowych. Operacja ta przebiega podobnie jak w przypadku odwadniania. Na początku odłączamy klemy akumulatora. Kolejny krok to zlanie całej cieczy z filtru paliwa. Robimy to w identyczny sposób jak zostało pokazane w powyższym opisie. Następnie odłączamy złącze ogrzewania filtru oraz czujnika temperatury paliwa, które znajduje się u dołu filtru.
Na pokrywie znajduje się króciec a na nim przewód dopływu paliwa ze zbiornika. Złącza te odpinamy za pomocą specjalnego przyrządu lub dwóch śrubokrętów, co może okazać się stosunkowo trudne. Po wypięciu blokujemy przepływ w przewodach za pomocą zacisków. Na końcu odłączamy przewód dopływu paliwa do pompy z filtru i wyjmujemy delikatnie obudowę z elementu ochronnego.
W silnikach Z17DTL, Z17DTH i Z17DTR odkręcamy pokrywę od obudowy filtru i wyjmujemy z niej wkład. Resztę paliwa wylewamy do pustego naczynia i czyścimy dokładnie wnętrze. Pamiętajmy, że użyta szmata nie może pozostawiać żadnych włókien.
Zobacz też: Opel Astra H/Zafira B: wymiana żarówek
W silniku Z13DTH, Z19DTJ i Z19DTH zadanie jest trochę utrudnione. W celu odkręcenia pierścienia z pokrywy filtru paliwa stosuje się specjalną obejmę.
W przypadku jej braku można spróbować wykręcić ją uderzając delikatnie w jej wystające ranty przez kawałek drewna za pomocą młotka. Należy robić to bardzo ostrożnie istnieje ryzyko uszkodzenia obudowy filtru i pierścienia z gwintem. Teraz odkręcamy pierścień i wyjmujemy pokrywę z wkładem filtru. Zdejmujemy pierścienie uszczelniające, obracamy wkład o około 50 stopni i wyjmujemy go. Na koniec czyścimy dokładnie pokrywę i obudowę.
Przechodzimy do montażu. We wszystkich wersjach silnika 1,7 mocujemy nowy wkład w obudowie i nalewamy świeży olej napędowy aż do samej krawędzi. Zakładamy nowe uszczelki i przykręcamy górną śrubę. W silnikach 1,3 i 1,9 osadzamy nowy wkład filtru w pokrywie przekręcając go w prawo o 50 stopni. Nakładamy nowy pierścień uszczelniający i wkładamy pokrywę z filtrem w obudowę. Na końcu dokręcamy pierścień z gwintem.
Pozostaje nam tylko zamontowanie obudowy filtru paliwa. Robimy to w odwrotny sposób do demontażu jak zostało to opisane w tym poradniku. Na koniec przekręcamy kluczykiem 3 razy w pozycję zapłonu. Przy każdym przekręceniu czekamy 15 sekund. Po tym odpalamy samochód.
REKLAMA
REKLAMA