REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Astra H/Zafira B: odpowietrzanie układu hamulcowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Opel Astra H/Zafira B odpowietrzanie układu hamulcowego
Opel Astra H/Zafira B odpowietrzanie układu hamulcowego

REKLAMA

REKLAMA

Większość prac przy układzie hamulcowym wymaga odpowietrzenia układu. Poniżej znajduje się opis odpowietrzenia układu hamulcowego w modelu Zafira B i Astra H.

Wykonując większe naprawy przy układzie hamulcowym nie tylko w Oplu Astra, czy Oplu Zafira musimy pamiętać o odpowietrzeniu całego układu. Pominięcie tej czynności doprowadzi do obniżenia sprawności układu hamulcowego co się przeniesie na skuteczność hamowania. Wszelkie czynności związane z płynem hamulcowym wymagają od nas szczególnej ostrożności. Przede wszystkim należy pamiętać, że jest on bardzo żrący. Jakikolwiek kontakt z lakierem może doprowadzić do jego uszkodzenia. Jeżeli dojdzie do takiego kontaktu to wskazane jest spłukanie tego miejsca dużą ilością wody.

REKLAMA

Zobacz też: Opel Astra H i Zafira B: kontrola układu kierowniczego i zawieszenia przedniego

Warto wiedzieć, że płyn hamulcowy ma skłonności do wchłaniania wilgoci z powietrza. Jego ponowne użycie nie jest wskazane. Decydując się na odpowietrzanie we własnym zakresie musimy również zadbać o prawidłową utylizację płynu. Nie można go wylewać w dowolne miejsce. Odpowietrzanie przeprowadzamy gdy mamy pewność, że cały układ jest szczelny. Jeżeli po kilkukrotnym naciśnięciu pedału hamulca stawia on coraz większy opór to znak, że w układzie jest powietrze.

Kolejność odpowietrzania:

  • Prawy tył
  • Lewy tył
  • Prawy przód
  • Lewy przód

REKLAMA

Pierwszy krok to uniesienie samochodu. Robimy to za pomocą tradycyjnego lewarka razem z podstawkami. Jeśli mamy możliwość skorzystania z platformy warsztatowej to jest to najwygodniejsze rozwiązanie. Odkręcamy korek zbiorniczka płynu hamulcowego i nalewamy na max płyn hamulcowy. Teraz wykręcamy odpowietrzniki i nasadzamy na ich końce gumową rurkę. Drugi koniec wsadzamy do butelki wypełnionej do połowy płynem hamulcowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Osoba będąca w samochodzie pompuje pedałem hamulca aż do wyczucia oporu. My odkręcamy zawór odpowietrzający o pół obrotu i zakręcamy jak opór pod pedałem zmniejszy się. Powtarzamy tą czynność do momentu aż wypływający płyn będzie pozbawiony pęcherzyków powietrza. Teraz możemy zdjąć przewód z zaworu odpowietrzającego i dokręcić go. Zakładamy kapturek i przechodzimy do kolejnego koła.

Zobacz też: Opel Astra H i Zafira B: kontrola skrzyni biegów

Zasada postępowania jest taka sama. W podobny sposób przebiega wymiana płynu hamulcowego. Podczas wykonywania tych operacji należy pamiętać, żeby nie dopuścić do całkowitego opróżnienia zbiorniczka. Wówczas będziemy musieli udać się do serwisu na odpowietrzenie układu. Do obu operacji powinno wystarczyć około 2 litrów płynu hamulcowego. Zalecamy oryginalny GM.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

REKLAMA