REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy oleje silnikowe i przekładniowe można mieszać?

Jakubowski Ryszard
Współczesne oleje silnikowe i przekładniowe jakością znacznie przewyższają te, znane z lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych.  fot. motowieszjak
Współczesne oleje silnikowe i przekładniowe jakością znacznie przewyższają te, znane z lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych. fot. motowieszjak

REKLAMA

REKLAMA

Od bardzo wielu lat panuje pogląd, iż mieszanie olejów samochodowych, pochodzących od różnych producentów, może mieć negatywne skutki dla najistotniejszych mechanizmów pojazdu, takich jak silnik czy skrzynia biegów. Czy można je mieszać?

Czy oleje silnikowe można mieszać? - jak było kiedyś

Wytwarzane przed laty oleje dzieliły się na dwie bardzo odrębne kategorie: wytworzone w Polsce i wytworzone poza jej granicami. Te ostatnie z kolei dzieliły się na produkty państw socjalistycznych i wyroby reszty świata. Ostatnie można było nabyć albo w sieciach sklepów „Pewex” lub PZMot wyłącznie za waluty wymienialne, albo u przemytników. Oleje te przewyższały jednak jakością produkty obozu socjalistycznego bardzo wyraźnie.

REKLAMA

Oznaczało to, że oleje te produkowano w oparciu o inne technologie i uszlachetniano dodatkami, o których niewiele było wiadomo. Toteż zmieszanie takiego oleju o znakomitych właściwościach z krajowym produktem, który rzekomo miał być jego odpowiednikiem (co wynikało z symboli na opakowaniu) kończyło się często przykrymi niespodziankami, np uszkodzeniem gumowych uszczelniaczy silnika lub skrzyni biegów, albo utratą lepkości oleju, smarującego silnik.

Zobacz też: Raporty awaryjności TUV 2011

Czy oleje silnikowe można mieszać? - jak jest teraz?

REKLAMA

Współczesne oleje silnikowe i przekładniowe jakością znacznie przewyższają te, znane z lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych, nawet najbardziej renomowanych marek. Ich skład jest tak dobierany, że nie pogorszy ich właściwości zmieszanie z podobnym olejem innej marki. Producenci olejów najczęściej nie zabierają głosu w tej sprawie, co może świadczyć o tym, iż problemu nie ma i oleje można dowolnie mieszać, zachowując jednak zasadę, że nie miesza się olejów silnikowych z przekładniowymi i odwrotnie. Tak samo nie należy mieszać oleju przeznaczonego do skrzyń automatycznych ze zwykłym olejem przekładniowym. Raczej nie powinno się też mieszać olejów o różnych lepkościach: np. do silnika z olejem 10W40 można dolać w razie czego olej innego producenta, ale raczej o takich samych parametrach.

Wydaje się, że temat mieszania olejów różnych marek nie istnieje, ponieważ w tej chwili dystrybucja jest tak dobra, iż bez problemu dowolny olej można nabyć w dowolnym punkcie sprzedaży w całej Unii Europejskiej. Nieco gorzej może wyglądać sprawa poza EU. O licznych krajach wiemy niewiele, nie znamy ani sieci dystrybucji paliw, smarów i akcesoriów samochodowych, ani asortymentu przez nie oferowanego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co więc zrobić w przypadku wyjazdu za granicę Unii Europejskiej, gdy pojawi się konieczność dolania oleju? Jeśli na terenie kraju na którym przebywamy sprzedawany jest olej znanych nam producentów, z gwarancją jakości, możemy bez obaw uzupełnić braki. Warto mimo wszystko jednak zawsze wozić ze sobą zapas oleju dokładnie takiego jak mamy w podzespołach, w razie gdyby niemożliwe było zakupienie oleju, którego nie znamy i który nie posiada stosownych certyfikatów jakości.

Zobacz też: Czy odpalanie „na pych” może uszkodzić samochód?

W niektórych krajach na porządku dziennym jest obrót produktami podrobionymi lub nawet zamienianie zawartości opakowań na produkty znacznie gorsze i przez to znacznie tańsze od oryginalnych. Zalecamy zatem dużą ostrożność.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

KGP: 97 506 interwencji, 260 wypadków drogowych, 13 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 97 506 interwencji. Byli wzywani do 260 wypadków drogowych.

Zmiany dla młodych kierowców. Jakie są najważniejsze założenia projektu?

Do konsultacji i opiniowana został skierowany projekt zmieniający przepisy w zakresie ruchu drogowego. Celem nowelizacji jest zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym, oraz mobilności młodych osób.

REKLAMA

Prawo jazdy dla nastolatka coraz bliżej

Projekt resortu infrastruktury zawierający m.in. propozycję możliwości uzyskania prawa jazdy przez osoby mające 17 lat trafił do konsultacji publicznych.

Uciekał przed kontrolą drogową, spowodował kolizję. Ale to dopiero początek kłopotów

Kierujący renaultem 46-latek nie zatrzymał się do kontroli drogowej przy jednej ze stołecznych ulic. Uciekając przed patrolem, spowodował kolizję. Okazało się, że był pod wpływem narkotyków i miał dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA