REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy oleje silnikowe i przekładniowe można mieszać?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Współczesne oleje silnikowe i przekładniowe jakością znacznie przewyższają te, znane z lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych.  fot. motowieszjak
Współczesne oleje silnikowe i przekładniowe jakością znacznie przewyższają te, znane z lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych. fot. motowieszjak

REKLAMA

REKLAMA

Od bardzo wielu lat panuje pogląd, iż mieszanie olejów samochodowych, pochodzących od różnych producentów, może mieć negatywne skutki dla najistotniejszych mechanizmów pojazdu, takich jak silnik czy skrzynia biegów. Czy można je mieszać?

Czy oleje silnikowe można mieszać? - jak było kiedyś

Wytwarzane przed laty oleje dzieliły się na dwie bardzo odrębne kategorie: wytworzone w Polsce i wytworzone poza jej granicami. Te ostatnie z kolei dzieliły się na produkty państw socjalistycznych i wyroby reszty świata. Ostatnie można było nabyć albo w sieciach sklepów „Pewex” lub PZMot wyłącznie za waluty wymienialne, albo u przemytników. Oleje te przewyższały jednak jakością produkty obozu socjalistycznego bardzo wyraźnie.

REKLAMA

Oznaczało to, że oleje te produkowano w oparciu o inne technologie i uszlachetniano dodatkami, o których niewiele było wiadomo. Toteż zmieszanie takiego oleju o znakomitych właściwościach z krajowym produktem, który rzekomo miał być jego odpowiednikiem (co wynikało z symboli na opakowaniu) kończyło się często przykrymi niespodziankami, np uszkodzeniem gumowych uszczelniaczy silnika lub skrzyni biegów, albo utratą lepkości oleju, smarującego silnik.

Zobacz też: Raporty awaryjności TUV 2011

Czy oleje silnikowe można mieszać? - jak jest teraz?

REKLAMA

Współczesne oleje silnikowe i przekładniowe jakością znacznie przewyższają te, znane z lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych, nawet najbardziej renomowanych marek. Ich skład jest tak dobierany, że nie pogorszy ich właściwości zmieszanie z podobnym olejem innej marki. Producenci olejów najczęściej nie zabierają głosu w tej sprawie, co może świadczyć o tym, iż problemu nie ma i oleje można dowolnie mieszać, zachowując jednak zasadę, że nie miesza się olejów silnikowych z przekładniowymi i odwrotnie. Tak samo nie należy mieszać oleju przeznaczonego do skrzyń automatycznych ze zwykłym olejem przekładniowym. Raczej nie powinno się też mieszać olejów o różnych lepkościach: np. do silnika z olejem 10W40 można dolać w razie czego olej innego producenta, ale raczej o takich samych parametrach.

Wydaje się, że temat mieszania olejów różnych marek nie istnieje, ponieważ w tej chwili dystrybucja jest tak dobra, iż bez problemu dowolny olej można nabyć w dowolnym punkcie sprzedaży w całej Unii Europejskiej. Nieco gorzej może wyglądać sprawa poza EU. O licznych krajach wiemy niewiele, nie znamy ani sieci dystrybucji paliw, smarów i akcesoriów samochodowych, ani asortymentu przez nie oferowanego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co więc zrobić w przypadku wyjazdu za granicę Unii Europejskiej, gdy pojawi się konieczność dolania oleju? Jeśli na terenie kraju na którym przebywamy sprzedawany jest olej znanych nam producentów, z gwarancją jakości, możemy bez obaw uzupełnić braki. Warto mimo wszystko jednak zawsze wozić ze sobą zapas oleju dokładnie takiego jak mamy w podzespołach, w razie gdyby niemożliwe było zakupienie oleju, którego nie znamy i który nie posiada stosownych certyfikatów jakości.

Zobacz też: Czy odpalanie „na pych” może uszkodzić samochód?

W niektórych krajach na porządku dziennym jest obrót produktami podrobionymi lub nawet zamienianie zawartości opakowań na produkty znacznie gorsze i przez to znacznie tańsze od oryginalnych. Zalecamy zatem dużą ostrożność.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA