REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy oleje silnikowe i przekładniowe można mieszać?

Jakubowski Ryszard
Współczesne oleje silnikowe i przekładniowe jakością znacznie przewyższają te, znane z lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych.  fot. motowieszjak
Współczesne oleje silnikowe i przekładniowe jakością znacznie przewyższają te, znane z lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych. fot. motowieszjak

REKLAMA

REKLAMA

Od bardzo wielu lat panuje pogląd, iż mieszanie olejów samochodowych, pochodzących od różnych producentów, może mieć negatywne skutki dla najistotniejszych mechanizmów pojazdu, takich jak silnik czy skrzynia biegów. Czy można je mieszać?

Czy oleje silnikowe można mieszać? - jak było kiedyś

Wytwarzane przed laty oleje dzieliły się na dwie bardzo odrębne kategorie: wytworzone w Polsce i wytworzone poza jej granicami. Te ostatnie z kolei dzieliły się na produkty państw socjalistycznych i wyroby reszty świata. Ostatnie można było nabyć albo w sieciach sklepów „Pewex” lub PZMot wyłącznie za waluty wymienialne, albo u przemytników. Oleje te przewyższały jednak jakością produkty obozu socjalistycznego bardzo wyraźnie.

REKLAMA

Oznaczało to, że oleje te produkowano w oparciu o inne technologie i uszlachetniano dodatkami, o których niewiele było wiadomo. Toteż zmieszanie takiego oleju o znakomitych właściwościach z krajowym produktem, który rzekomo miał być jego odpowiednikiem (co wynikało z symboli na opakowaniu) kończyło się często przykrymi niespodziankami, np uszkodzeniem gumowych uszczelniaczy silnika lub skrzyni biegów, albo utratą lepkości oleju, smarującego silnik.

Zobacz też: Raporty awaryjności TUV 2011

Czy oleje silnikowe można mieszać? - jak jest teraz?

REKLAMA

Współczesne oleje silnikowe i przekładniowe jakością znacznie przewyższają te, znane z lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych, nawet najbardziej renomowanych marek. Ich skład jest tak dobierany, że nie pogorszy ich właściwości zmieszanie z podobnym olejem innej marki. Producenci olejów najczęściej nie zabierają głosu w tej sprawie, co może świadczyć o tym, iż problemu nie ma i oleje można dowolnie mieszać, zachowując jednak zasadę, że nie miesza się olejów silnikowych z przekładniowymi i odwrotnie. Tak samo nie należy mieszać oleju przeznaczonego do skrzyń automatycznych ze zwykłym olejem przekładniowym. Raczej nie powinno się też mieszać olejów o różnych lepkościach: np. do silnika z olejem 10W40 można dolać w razie czego olej innego producenta, ale raczej o takich samych parametrach.

Wydaje się, że temat mieszania olejów różnych marek nie istnieje, ponieważ w tej chwili dystrybucja jest tak dobra, iż bez problemu dowolny olej można nabyć w dowolnym punkcie sprzedaży w całej Unii Europejskiej. Nieco gorzej może wyglądać sprawa poza EU. O licznych krajach wiemy niewiele, nie znamy ani sieci dystrybucji paliw, smarów i akcesoriów samochodowych, ani asortymentu przez nie oferowanego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co więc zrobić w przypadku wyjazdu za granicę Unii Europejskiej, gdy pojawi się konieczność dolania oleju? Jeśli na terenie kraju na którym przebywamy sprzedawany jest olej znanych nam producentów, z gwarancją jakości, możemy bez obaw uzupełnić braki. Warto mimo wszystko jednak zawsze wozić ze sobą zapas oleju dokładnie takiego jak mamy w podzespołach, w razie gdyby niemożliwe było zakupienie oleju, którego nie znamy i który nie posiada stosownych certyfikatów jakości.

Zobacz też: Czy odpalanie „na pych” może uszkodzić samochód?

W niektórych krajach na porządku dziennym jest obrót produktami podrobionymi lub nawet zamienianie zawartości opakowań na produkty znacznie gorsze i przez to znacznie tańsze od oryginalnych. Zalecamy zatem dużą ostrożność.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA