Opel Astra H i Zafira B: wymiana świec zapłonowych
REKLAMA
REKLAMA
Świece zapłonowe występują we wszystkich silnikach benzynowych. Nie potrzebujemy szczególnych narzędzi. Wymianę dokonujemy we wszystkich silnikach poza 2,2 i 2,8 co 60 000 kilometrów. W przypadku tych dwóch pozostałych wymiana przewidziana jest, co 120 000 kilometrów. Z narzędzi będzie nam potrzebny klucz do świec 16, odkurzacz lub kompresor ze sprężonym powietrzem oraz 4 świece zapłonowe.
REKLAMA
Zobacz też: Opel Astra H/Zafira B: wymiana żarówek
Jeśli chodzi o odpowiedni dobór świec to podczas zakupów warto podać sprzedawcy numer naszego nadwozia oraz typ silnika. Wówczas jest w stanie dobrać nam odpowiednie świece do naszego auta. Pamiętajmy, że po jakimś czasie oznaczenia producenta podlegają zmianie. Może być tak, że na rynku nie są już dostępne świece pod takimi samymi oznaczeniami jak nasze stare. Koszt zakupu kompletu to około 100 złotych. Oczywiście są i droższe modele, wszystko zależy od tego, co wybierzemy.
Zobacz też: Opel Astra H i Zafira B: kontrola układu kierowniczego i zawieszenia przedniego
REKLAMA
Wymianę świec przeprowadzamy na zimnym silniku lub kiedy ma taką temperaturę, że mamy możliwość dotknięcia się do niego bez oparzenia. Wykręcanie ich z gorącego silnika może doprowadzić do uszkodzenia gwintu w głowicy ze stopów metali lekkich. W silniku 1,8 musimy pamiętać o demontażu osłony silnika. W 1,6 odłączamy osłonę przewodów elektrycznych silnika z boku głowicy cylindrów i odkładamy na bok.
Następnie odłączamy złącze stykowe modułu zapłonowego i zdejmujemy jego osłonę. Teraz wykręcamy śruby modułu zapłonowego. Wyjmujemy go do góry. Nie zalecamy wyciągania pod kątem gdyż istnieje ryzyko uszkodzenia nasadek świec. Możemy teraz przystąpić do wymiany. Czyścimy dokładnie okolice świec. Najlepiej zrobić to za pomocą sprężonego powietrza. Nie można dopuścić do wprowadzenia zabrudzeń do otworów po świecach.
Klucz nie może być ustawiony ukośnie do świecy. W taki sposób możemy doprowadzić do jej uszkodzenia. Po wyjęciu dokładnie je oglądamy. Ewentualne ślady oleju mogą wskazywać na przerwę podczas pracy lub zużycie pierścienia tłokowego. Przechodzimy do wkręcenia nowych świec. Tutaj przydaje się klucze dynamometryczne. Świece powinny być wkręcone z odpowiednim momentem – 25Nm.
Zobacz też: Opel Astra H i Zafira B: kontrola skrzyni biegów
W przypadku braku takiego narzędzia musimy przykręcać je na wyczucie. Tutaj trzeba mieć już pewne doświadczenie, istnieje duże ryzyko ukręcenia świecy. Mniejsze niż w przypadku żarowych, jednak należy uważać. Na końcu montujemy zdemontowane wcześniej elementy w odwrotnej kolejności.
REKLAMA
REKLAMA