REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zamontować oświetlenie LED?

Konrad Bagiński
Diody LED w Twoim samochodzie? fot. Mototarget
Diody LED w Twoim samochodzie? fot. Mototarget

REKLAMA

REKLAMA

Diody LED podbijają świat motoryzacji. Ty też możesz w swoim samochodzie zamontować lampy LED. Do topowych modeli aut klasy premium trudno się upodobnić, ale możesz zyskać własny styl i – co ciekawe – zaoszczędzić nieco gotówki.

Ważne: przy zakupie świateł do jazdy dziennej należy koniecznie sprawdzić, czy mają homologację europejską – poświadczy to wytłoczona na obudowie litera E z numerem. Cyfry nie są istotne – oznaczają kraj, w którym dokonano homologacji, lecz jest ona ważna w całej UE.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Kolorowe żarówki w aucie - porady

Jak to zrobić? Najłatwiej zamontować nowe światła do jazdy dziennej. Wiele nowych aut trafia na polski rynek z tym rodzajem świateł. To zestaw lamp, często świecących tylko z przodu. Diody LED charakteryzują się niskim poborem mocy, niezłą jasnością no i nie są drogie.

Światła do jazdy dziennej – to proste

Obecnie nie ma obowiązku jazdy przez całą dobę z włączonymi światłami mijania – w dzień (a dokładnie od świtu do zmierzchu) ich rolę spełniać mogą tzw. światła do jazdy dziennej. Oczywiście należy pamiętać o tym, że gdy na drodze panują niekorzystne warunki atmosferyczne, koniecznie jest włączenie świateł mijania. Do jazdy w dzień w normalnych warunkach wystarczą tylko przednie światła dzienne. Znowelizowana ustawa, zgodna z Regulaminem nr 48 Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ, określającym homologację świateł dziennych, nie wymaga włączania tylnych świateł pozycyjnych. Brak włączonych tylnych świateł mijania bądź pozycyjnych przy włączonych światłach dziennych nie może być podstawą do wystawienia mandatu.

REKLAMA

Zobacz też: Tablica rejestracyjna w innym miejscu niż fabryczne

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wiele nowych aut jest ma zamontowane właśnie takie światła, ale i starsze modele można w nie wyposażyć. Światła do jazdy dziennej mogą być zamontowane jako dodatkowe. Trzeba tylko pamiętać o ich prawidłowym rozmieszczeniu – od 25 do 150 cm nad podłożem, maksymalnie 40 cm od boku pojazdu, odległość między światłami musi wynosić co najmniej 60 cm. Nie muszą to być jednolite lampy – mogą się składać z kilku bądź kilkunastu diod LED. Ich koszt waha się od kilkudziesięciu do kilkuset złotych. Zaletą stosowania świateł do jazdy dziennej jest ich niski pobór mocy - od 30 do 50 W. Światła mijania mają moc co najmniej 110 W. Najoszczędniejsze i najżywotniejsze są światła diodowe, wytrzymujące 60 tys. godzin pracy przy poborze zaledwie 10 W, ale należą też do najdroższych. Ich koszt to przynajmniej 500 zł. Jednak niska moc żarówek oznacza zmniejszenie zużycia paliwa, ponoć nawet o 1-2%.

Jak zamontować?

Można próbować samemu zamocować do auta kupiony zestaw LED, ale chyba nie warto. Podłączenie go do samochodowej instalacji elektrycznej nie jest dla laika rzeczą łatwą, ale elektryk poradzi sobie z tym bez trudu. Najlepiej zdać się na jego profesjonalizm.

Zobacz również: Czy dodatkowe oświetlenie w aucie jest zgodne z prawem?

Najwięcej informacji o światłach LED do jazdy dziennej można znaleźć na stronach i forach przeciwników jazdy przez cały rok z włączonymi światłami mijania. Są oni największymi promotorami świateł do jazdy dziennej. Podpierają się przy tym wyliczeniami ile można w ten sposób zaoszczędzić na żywotności akumulatora, zmniejszeniu zużycia paliwa i żarówek. W większości przypadków są to kwoty raczej bagatelne, ale światła LED mają również inną zaletę – ich światło jest doskonale widoczne w dzień, nawet przy ostrym słońcu.

Montowanie tylnych świateł w technologii LED nie jest jeszcze popularne, choć oczywiście trzecie światło stop to na ogół zestaw czerwonych diod. Ale ich popularyzacja to tylko kwestia czasu.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Jedziesz na letnich oponach w warunkach zimowych? Ryzykujesz mandat do 3000 zł za jazdę i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

REKLAMA

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

REKLAMA

Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA