REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zamontować oświetlenie LED?

Konrad Bagiński
Diody LED w Twoim samochodzie? fot. Mototarget
Diody LED w Twoim samochodzie? fot. Mototarget

REKLAMA

REKLAMA

Diody LED podbijają świat motoryzacji. Ty też możesz w swoim samochodzie zamontować lampy LED. Do topowych modeli aut klasy premium trudno się upodobnić, ale możesz zyskać własny styl i – co ciekawe – zaoszczędzić nieco gotówki.

Ważne: przy zakupie świateł do jazdy dziennej należy koniecznie sprawdzić, czy mają homologację europejską – poświadczy to wytłoczona na obudowie litera E z numerem. Cyfry nie są istotne – oznaczają kraj, w którym dokonano homologacji, lecz jest ona ważna w całej UE.

REKLAMA

Zobacz również: Kolorowe żarówki w aucie - porady

Jak to zrobić? Najłatwiej zamontować nowe światła do jazdy dziennej. Wiele nowych aut trafia na polski rynek z tym rodzajem świateł. To zestaw lamp, często świecących tylko z przodu. Diody LED charakteryzują się niskim poborem mocy, niezłą jasnością no i nie są drogie.

Światła do jazdy dziennej – to proste

Obecnie nie ma obowiązku jazdy przez całą dobę z włączonymi światłami mijania – w dzień (a dokładnie od świtu do zmierzchu) ich rolę spełniać mogą tzw. światła do jazdy dziennej. Oczywiście należy pamiętać o tym, że gdy na drodze panują niekorzystne warunki atmosferyczne, koniecznie jest włączenie świateł mijania. Do jazdy w dzień w normalnych warunkach wystarczą tylko przednie światła dzienne. Znowelizowana ustawa, zgodna z Regulaminem nr 48 Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ, określającym homologację świateł dziennych, nie wymaga włączania tylnych świateł pozycyjnych. Brak włączonych tylnych świateł mijania bądź pozycyjnych przy włączonych światłach dziennych nie może być podstawą do wystawienia mandatu.

Zobacz też: Tablica rejestracyjna w innym miejscu niż fabryczne

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wiele nowych aut jest ma zamontowane właśnie takie światła, ale i starsze modele można w nie wyposażyć. Światła do jazdy dziennej mogą być zamontowane jako dodatkowe. Trzeba tylko pamiętać o ich prawidłowym rozmieszczeniu – od 25 do 150 cm nad podłożem, maksymalnie 40 cm od boku pojazdu, odległość między światłami musi wynosić co najmniej 60 cm. Nie muszą to być jednolite lampy – mogą się składać z kilku bądź kilkunastu diod LED. Ich koszt waha się od kilkudziesięciu do kilkuset złotych. Zaletą stosowania świateł do jazdy dziennej jest ich niski pobór mocy - od 30 do 50 W. Światła mijania mają moc co najmniej 110 W. Najoszczędniejsze i najżywotniejsze są światła diodowe, wytrzymujące 60 tys. godzin pracy przy poborze zaledwie 10 W, ale należą też do najdroższych. Ich koszt to przynajmniej 500 zł. Jednak niska moc żarówek oznacza zmniejszenie zużycia paliwa, ponoć nawet o 1-2%.

Jak zamontować?

Można próbować samemu zamocować do auta kupiony zestaw LED, ale chyba nie warto. Podłączenie go do samochodowej instalacji elektrycznej nie jest dla laika rzeczą łatwą, ale elektryk poradzi sobie z tym bez trudu. Najlepiej zdać się na jego profesjonalizm.

Zobacz również: Czy dodatkowe oświetlenie w aucie jest zgodne z prawem?

REKLAMA

Najwięcej informacji o światłach LED do jazdy dziennej można znaleźć na stronach i forach przeciwników jazdy przez cały rok z włączonymi światłami mijania. Są oni największymi promotorami świateł do jazdy dziennej. Podpierają się przy tym wyliczeniami ile można w ten sposób zaoszczędzić na żywotności akumulatora, zmniejszeniu zużycia paliwa i żarówek. W większości przypadków są to kwoty raczej bagatelne, ale światła LED mają również inną zaletę – ich światło jest doskonale widoczne w dzień, nawet przy ostrym słońcu.

Montowanie tylnych świateł w technologii LED nie jest jeszcze popularne, choć oczywiście trzecie światło stop to na ogół zestaw czerwonych diod. Ale ich popularyzacja to tylko kwestia czasu.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

    Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

    Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

    Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

    Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

    Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    REKLAMA

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    REKLAMA

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    REKLAMA