REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie są plusy i minusy reflektorów ksenonowych?

Konrad Bagiński
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Lampy ksenonowe mają zalety. Największą ich wadą jest cena, która z jednej strony odstrasza potencjalnych nabywców, a z drugiej nakręca rynek podróbek, które z jakością ksenonów nie mają wiele wspólnego.

Ksenony to specjalne reflektory, zaopatrzone w system samopoziomowania i oczyszczania, w których za emisję światła odpowiada żarówka ksenonowa. W żarówce nie ma typowego wolframowego drucika. Świeci w niej łuk elektryczny rozpięty między dwiema elektrodami. Całość zaś znajduje się w atmosferze gazów szlachetnych, wśród których poczesną rolę spełnia ksenon. Stąd też nazwa tego typu reflektorów.

REKLAMA

Zobacz również: Podświetlanie spryskiwaczy i anten - porady

Zalety reflektorów ksenonowych

Ksenony świecą ponad dwa razy mocniej, niż światła halogenowe. Przy tym temperatura ich barwy jest zbliżona do naturalnego dla nas światła słonecznego (temperatura barwy halogenu to 3200 Kelvinów, światła ksenonowego 4,300 Kelvinów a światła słonecznego w bezchmurny dzień 5,300 Kelvinów). Dzięki temu – i lepszemu kontrastowi barw w świetle ksenonów - lepiej i szybciej rozpoznajemy np. pieszego na poboczu czy rowerzysty.

Ksenony zużywają także przynajmniej o połowę mniej prądu, niż halogeny a ich żywotność jest dziesięciokrotnie większa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy ksenony mają wady?

REKLAMA

Mają, oprócz już wspomnianej ceny, która sięga kilku tysięcy złotych – najczęściej jako opcja w nowym aucie. Bo nie do każdego auta można kupić takie reflektory, choć ich liczba rośnie. Po prostu dla każdego modelu trzeba oddzielnie opracować odpowiednie lampy. Gotowe zestawy dla niektórych starszych modeli też są bardzo drogie.

W są też koszty eksploatacji. Choć żarówki ksenonowe mają bardzo długą żywotność, to też ulegają awariom, a reflektory też się tłuką. Koszt jednej żarówki może sięgnąć od kilkuset do tysiąca złotych. Awariom mogą też ulegać np. przetwornice prądu – żarówka potrzebuje bardzo wysokiego napięcia prądu do wytworzenia łuku, jego utrzymanie pochłania już minimalną ilość energii. Również kupno i wymiana żarówki nie są tak banalnie proste jak w przypadku popularnych halogenów.

Źle ustawione ksenony potrafią oślepiać kierowców jadących z naprzeciwka, więc niekoniecznie są lubiane przez innych kierowców. Jednak za oślepianie mogą być w znacznej mierze odpowiedzialne amatorskie systemy montowania żarówek ksenonowych.

Jak nie montować ksenonów?

Reflektor ksenonowy jest specjalną konstrukcją. Musi spełniać wymogi prawne, m.in. dawać wyraźną granicę światła i cienia i nie oślepiać innych kierowców. Według europejskich przepisów musi być wyposażony w system samopoziomowania, który zapobiega świeceniu po oczach pozostałych użytkowników drogi gdy auto ma obciążony tył oraz system oczyszczania. Ten drugi to silny spryskiwacz, mający za zadanie oczyszczać reflektor, by światło nie rozpraszało się na wszystkie strony przez zebrany na nim brud.

Zobacz również: Czy dodatkowe oświetlenie samochodu jest zgodne z prawem?

Tymczasem łatwo jest kupić samą żarówkę ksenonową i wmontować ją w standardowy reflektor. Tego robić nie wolno, każda żarówka ma atest pozwalający na jej montaż w odpowiednich kloszach. Zwykłe nie są do tego przystosowane i w połączeniu z ksenonową żarówką potrafią świecić nawet 100 razy za mocno, oślepiając wszystko i wszystkich w zasięgu. Przypomnijmy – nie kupuj żarówek ksenonowych do zwykłych reflektorów!

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

REKLAMA

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

REKLAMA

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. 2 000 zł mandatu i 15 punktów karnych

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. Kiedy zaczną działać nowe systemy RedLight? Gdzie zostaną rozlokowane? Jakie mandaty obowiązują w przypadku przejazdu na czerwonym świetle?

REKLAMA