REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie są plusy i minusy reflektorów ksenonowych?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Konrad Bagiński
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Lampy ksenonowe mają zalety. Największą ich wadą jest cena, która z jednej strony odstrasza potencjalnych nabywców, a z drugiej nakręca rynek podróbek, które z jakością ksenonów nie mają wiele wspólnego.

Ksenony to specjalne reflektory, zaopatrzone w system samopoziomowania i oczyszczania, w których za emisję światła odpowiada żarówka ksenonowa. W żarówce nie ma typowego wolframowego drucika. Świeci w niej łuk elektryczny rozpięty między dwiema elektrodami. Całość zaś znajduje się w atmosferze gazów szlachetnych, wśród których poczesną rolę spełnia ksenon. Stąd też nazwa tego typu reflektorów.

REKLAMA

Zobacz również: Podświetlanie spryskiwaczy i anten - porady

Zalety reflektorów ksenonowych

Ksenony świecą ponad dwa razy mocniej, niż światła halogenowe. Przy tym temperatura ich barwy jest zbliżona do naturalnego dla nas światła słonecznego (temperatura barwy halogenu to 3200 Kelvinów, światła ksenonowego 4,300 Kelvinów a światła słonecznego w bezchmurny dzień 5,300 Kelvinów). Dzięki temu – i lepszemu kontrastowi barw w świetle ksenonów - lepiej i szybciej rozpoznajemy np. pieszego na poboczu czy rowerzysty.

Ksenony zużywają także przynajmniej o połowę mniej prądu, niż halogeny a ich żywotność jest dziesięciokrotnie większa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy ksenony mają wady?

REKLAMA

Mają, oprócz już wspomnianej ceny, która sięga kilku tysięcy złotych – najczęściej jako opcja w nowym aucie. Bo nie do każdego auta można kupić takie reflektory, choć ich liczba rośnie. Po prostu dla każdego modelu trzeba oddzielnie opracować odpowiednie lampy. Gotowe zestawy dla niektórych starszych modeli też są bardzo drogie.

W są też koszty eksploatacji. Choć żarówki ksenonowe mają bardzo długą żywotność, to też ulegają awariom, a reflektory też się tłuką. Koszt jednej żarówki może sięgnąć od kilkuset do tysiąca złotych. Awariom mogą też ulegać np. przetwornice prądu – żarówka potrzebuje bardzo wysokiego napięcia prądu do wytworzenia łuku, jego utrzymanie pochłania już minimalną ilość energii. Również kupno i wymiana żarówki nie są tak banalnie proste jak w przypadku popularnych halogenów.

Źle ustawione ksenony potrafią oślepiać kierowców jadących z naprzeciwka, więc niekoniecznie są lubiane przez innych kierowców. Jednak za oślepianie mogą być w znacznej mierze odpowiedzialne amatorskie systemy montowania żarówek ksenonowych.

Jak nie montować ksenonów?

Reflektor ksenonowy jest specjalną konstrukcją. Musi spełniać wymogi prawne, m.in. dawać wyraźną granicę światła i cienia i nie oślepiać innych kierowców. Według europejskich przepisów musi być wyposażony w system samopoziomowania, który zapobiega świeceniu po oczach pozostałych użytkowników drogi gdy auto ma obciążony tył oraz system oczyszczania. Ten drugi to silny spryskiwacz, mający za zadanie oczyszczać reflektor, by światło nie rozpraszało się na wszystkie strony przez zebrany na nim brud.

Zobacz również: Czy dodatkowe oświetlenie samochodu jest zgodne z prawem?

Tymczasem łatwo jest kupić samą żarówkę ksenonową i wmontować ją w standardowy reflektor. Tego robić nie wolno, każda żarówka ma atest pozwalający na jej montaż w odpowiednich kloszach. Zwykłe nie są do tego przystosowane i w połączeniu z ksenonową żarówką potrafią świecić nawet 100 razy za mocno, oślepiając wszystko i wszystkich w zasięgu. Przypomnijmy – nie kupuj żarówek ksenonowych do zwykłych reflektorów!

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

REKLAMA

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA