REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie są plusy i minusy reflektorów ksenonowych?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Konrad Bagiński
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Lampy ksenonowe mają zalety. Największą ich wadą jest cena, która z jednej strony odstrasza potencjalnych nabywców, a z drugiej nakręca rynek podróbek, które z jakością ksenonów nie mają wiele wspólnego.

Ksenony to specjalne reflektory, zaopatrzone w system samopoziomowania i oczyszczania, w których za emisję światła odpowiada żarówka ksenonowa. W żarówce nie ma typowego wolframowego drucika. Świeci w niej łuk elektryczny rozpięty między dwiema elektrodami. Całość zaś znajduje się w atmosferze gazów szlachetnych, wśród których poczesną rolę spełnia ksenon. Stąd też nazwa tego typu reflektorów.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Podświetlanie spryskiwaczy i anten - porady

Zalety reflektorów ksenonowych

Ksenony świecą ponad dwa razy mocniej, niż światła halogenowe. Przy tym temperatura ich barwy jest zbliżona do naturalnego dla nas światła słonecznego (temperatura barwy halogenu to 3200 Kelvinów, światła ksenonowego 4,300 Kelvinów a światła słonecznego w bezchmurny dzień 5,300 Kelvinów). Dzięki temu – i lepszemu kontrastowi barw w świetle ksenonów - lepiej i szybciej rozpoznajemy np. pieszego na poboczu czy rowerzysty.

REKLAMA

Ksenony zużywają także przynajmniej o połowę mniej prądu, niż halogeny a ich żywotność jest dziesięciokrotnie większa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy ksenony mają wady?

Mają, oprócz już wspomnianej ceny, która sięga kilku tysięcy złotych – najczęściej jako opcja w nowym aucie. Bo nie do każdego auta można kupić takie reflektory, choć ich liczba rośnie. Po prostu dla każdego modelu trzeba oddzielnie opracować odpowiednie lampy. Gotowe zestawy dla niektórych starszych modeli też są bardzo drogie.

W są też koszty eksploatacji. Choć żarówki ksenonowe mają bardzo długą żywotność, to też ulegają awariom, a reflektory też się tłuką. Koszt jednej żarówki może sięgnąć od kilkuset do tysiąca złotych. Awariom mogą też ulegać np. przetwornice prądu – żarówka potrzebuje bardzo wysokiego napięcia prądu do wytworzenia łuku, jego utrzymanie pochłania już minimalną ilość energii. Również kupno i wymiana żarówki nie są tak banalnie proste jak w przypadku popularnych halogenów.

Źle ustawione ksenony potrafią oślepiać kierowców jadących z naprzeciwka, więc niekoniecznie są lubiane przez innych kierowców. Jednak za oślepianie mogą być w znacznej mierze odpowiedzialne amatorskie systemy montowania żarówek ksenonowych.

Jak nie montować ksenonów?

Reflektor ksenonowy jest specjalną konstrukcją. Musi spełniać wymogi prawne, m.in. dawać wyraźną granicę światła i cienia i nie oślepiać innych kierowców. Według europejskich przepisów musi być wyposażony w system samopoziomowania, który zapobiega świeceniu po oczach pozostałych użytkowników drogi gdy auto ma obciążony tył oraz system oczyszczania. Ten drugi to silny spryskiwacz, mający za zadanie oczyszczać reflektor, by światło nie rozpraszało się na wszystkie strony przez zebrany na nim brud.

Zobacz również: Czy dodatkowe oświetlenie samochodu jest zgodne z prawem?

Tymczasem łatwo jest kupić samą żarówkę ksenonową i wmontować ją w standardowy reflektor. Tego robić nie wolno, każda żarówka ma atest pozwalający na jej montaż w odpowiednich kloszach. Zwykłe nie są do tego przystosowane i w połączeniu z ksenonową żarówką potrafią świecić nawet 100 razy za mocno, oślepiając wszystko i wszystkich w zasięgu. Przypomnijmy – nie kupuj żarówek ksenonowych do zwykłych reflektorów!

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA