REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie są plusy i minusy reflektorów ksenonowych?

Konrad Bagiński
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Lampy ksenonowe mają zalety. Największą ich wadą jest cena, która z jednej strony odstrasza potencjalnych nabywców, a z drugiej nakręca rynek podróbek, które z jakością ksenonów nie mają wiele wspólnego.

Ksenony to specjalne reflektory, zaopatrzone w system samopoziomowania i oczyszczania, w których za emisję światła odpowiada żarówka ksenonowa. W żarówce nie ma typowego wolframowego drucika. Świeci w niej łuk elektryczny rozpięty między dwiema elektrodami. Całość zaś znajduje się w atmosferze gazów szlachetnych, wśród których poczesną rolę spełnia ksenon. Stąd też nazwa tego typu reflektorów.

REKLAMA

Zobacz również: Podświetlanie spryskiwaczy i anten - porady

Zalety reflektorów ksenonowych

Ksenony świecą ponad dwa razy mocniej, niż światła halogenowe. Przy tym temperatura ich barwy jest zbliżona do naturalnego dla nas światła słonecznego (temperatura barwy halogenu to 3200 Kelvinów, światła ksenonowego 4,300 Kelvinów a światła słonecznego w bezchmurny dzień 5,300 Kelvinów). Dzięki temu – i lepszemu kontrastowi barw w świetle ksenonów - lepiej i szybciej rozpoznajemy np. pieszego na poboczu czy rowerzysty.

Ksenony zużywają także przynajmniej o połowę mniej prądu, niż halogeny a ich żywotność jest dziesięciokrotnie większa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy ksenony mają wady?

REKLAMA

Mają, oprócz już wspomnianej ceny, która sięga kilku tysięcy złotych – najczęściej jako opcja w nowym aucie. Bo nie do każdego auta można kupić takie reflektory, choć ich liczba rośnie. Po prostu dla każdego modelu trzeba oddzielnie opracować odpowiednie lampy. Gotowe zestawy dla niektórych starszych modeli też są bardzo drogie.

W są też koszty eksploatacji. Choć żarówki ksenonowe mają bardzo długą żywotność, to też ulegają awariom, a reflektory też się tłuką. Koszt jednej żarówki może sięgnąć od kilkuset do tysiąca złotych. Awariom mogą też ulegać np. przetwornice prądu – żarówka potrzebuje bardzo wysokiego napięcia prądu do wytworzenia łuku, jego utrzymanie pochłania już minimalną ilość energii. Również kupno i wymiana żarówki nie są tak banalnie proste jak w przypadku popularnych halogenów.

Źle ustawione ksenony potrafią oślepiać kierowców jadących z naprzeciwka, więc niekoniecznie są lubiane przez innych kierowców. Jednak za oślepianie mogą być w znacznej mierze odpowiedzialne amatorskie systemy montowania żarówek ksenonowych.

Jak nie montować ksenonów?

Reflektor ksenonowy jest specjalną konstrukcją. Musi spełniać wymogi prawne, m.in. dawać wyraźną granicę światła i cienia i nie oślepiać innych kierowców. Według europejskich przepisów musi być wyposażony w system samopoziomowania, który zapobiega świeceniu po oczach pozostałych użytkowników drogi gdy auto ma obciążony tył oraz system oczyszczania. Ten drugi to silny spryskiwacz, mający za zadanie oczyszczać reflektor, by światło nie rozpraszało się na wszystkie strony przez zebrany na nim brud.

Zobacz również: Czy dodatkowe oświetlenie samochodu jest zgodne z prawem?

Tymczasem łatwo jest kupić samą żarówkę ksenonową i wmontować ją w standardowy reflektor. Tego robić nie wolno, każda żarówka ma atest pozwalający na jej montaż w odpowiednich kloszach. Zwykłe nie są do tego przystosowane i w połączeniu z ksenonową żarówką potrafią świecić nawet 100 razy za mocno, oślepiając wszystko i wszystkich w zasięgu. Przypomnijmy – nie kupuj żarówek ksenonowych do zwykłych reflektorów!

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od stycznia 2025 r. nowe obowiązki właścicieli i zarządców niektórych budynków. Wysyp stacji ładowania aut elektrycznych już się zaczął

W ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego widnieje już ponad 10 200 punktów ładowania aut elektrycznych. Tylko w listopadzie ich liczba wzrosła o przeszło 760! Tak gwałtowne przyspieszenie w budowie infrastruktury dla elektryków ma związek z przepisami, które wchodzą w życie 1 stycznia – oceniają eksperci Powerdot. Jest też inna przyczyna.

CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

REKLAMA

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

REKLAMA

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

REKLAMA