Czy warto montowac kolorowe żarówki w aucie?
REKLAMA
REKLAMA
Białe, żółte selektywne, żółte samochodowe, czerwone – takie kolory mogą mieć światła samochodowe. Niebieskie, zielone czy fioletowe są surowo zabronione!
REKLAMA
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z dnia 26 lutego 2003 r.) dokładnie określa, jaka barwa świateł może być w samochodzie użyta. Są to w zasadzie trzy kolory – biały lub żółty selektywny dla świateł przednich, żółty samochodowy dla kierunkowskazów i czerwony dla świateł tylnych i stop. Do tego biały do oświetlenia tablicy rejestracyjnej z tyłu. Innych barw używać po prostu nie wolno.
Zobacz również: Jak zamontować oświetlenie LED?
Kolorowa choinka nie poprawia widoczności
Argumentem podnoszonym czasem przez zwolenników kolorowego oświetlenia jest stara sentencja prawna, mówiąca, że co nie jest zabronione, jest dozwolone. Świadczy to o głębokim niezrozumieniu zasad prawa. W przypadku oświetlenia samochodu ustawa opisuje jedyne dozwolone barwy.
Kolorowe światła nie poprawiają też widoczności. Warto więc przypomnieć, jakie zasady dotyczące świateł obowiązują w Polsce.
Światła – podstawowe przepisy
REKLAMA
Światła drogowe: mogą być 2 lub 4, ponadto jeśli pojazd jest wyposażony w 4 światła chowane, dopuszcza się 2 dodatkowe światła drogowe do ostrzegawczej sygnalizacji świetlnej, ich barwa musi być biała lub żółta selektywna. Powinny dostatecznie oświetlać drogę co najmniej na 100 m przed pojazdem przy dobrej przejrzystości powietrza, tzw. światłość wszystkich świateł drogowych nie może być mniejsza niż 30.000 cd i nie może przekraczać 225.000 cd.
Światła mijania powinny dostatecznie oświetlać drogę co najmniej na 40 m przed pojazdem przy dobrej przejrzystości powietrza, powinny być asymetryczne i oświetlać drogę po prawej stronie na większą odległość niż po lewej stronie.
Zobacz również: Plusy i minusy ksenonów - porady
Kierunkowskazy
Kierunkowskazy powinny migać z jedną częstotliwością w fazie, od 90 do 30 cykli na minutę, prawo reguluje nawet to, jak szybko mają się włączać - z opóźnieniem nie większym niż 1 s, a wyłączać z opóźnieniem większym niż 1,5 s od uruchomienia przełącznika kierunkowskazów.
Jedyna dopuszczalna ich barwa to żółta samochodowa, zaś świateł stop – czerwona. Na tym wyczerpuje się liczba dopuszczalnych kolorów i montowanie jakichkolwiek innych jest nielegalne.
Nawet oświetlenie tablicy rejestracyjnej musi być odpowiednie – biała żarówka, lub żarówki, które nie mogą być bezpośrednio widoczne z odległości 25 metrów.
REKLAMA
REKLAMA