Peugeot 206: kontrola skrzyni biegów
REKLAMA
REKLAMA
Zaczynamy od kontroli skrzyni biegów. Na początku postaramy się zlokalizować ewentualne wycieki. Unosimy samochód i oglądamy dokładnie całą skrzynie. Jeżeli są duże wycieki to będą widoczne, ale trudno będzie nam ustalić źródło. Jednak można zastosować dosyć prostą metodę jednak bardzo skuteczną. Myjemy obudowę skrzyni biegów, posypujemy kredą miejsca podejrzane o nieszczelność, opuszczamy samochód i udajemy się na jazdę próbną. Po przejechaniu ok. 30km wracamy, unosimy auto i sprawdzamy czy są widoczne jakieś ślady.
REKLAMA
Manualna skrzynia wypełniona jest olejem o przedłużonej trwałości. Nie jest on zużywany jak w przypadku silnika. Jeżeli stan oleju jest prawidłowy nie ma konieczności jego wymiany. W przypadku stwierdzenia niższego stanu niż zalecany musimy dolać odpowiedniego oleju. Peugeot zaleca olej o oznaczeniu 75W-80W. Całkowita wymiana przewidziana jest w przypadku naprawy lub wymiany skrzyni biegów.
Zobacz też: Peugeot 206: kontrola ciśnienia sprężania
REKLAMA
Kontrole automatycznej jak i manualnej skrzyni biegów przewidziana jest, co 60 000km. Dla własnego komfortu najlepiej wykonać ją, co roku, jeśli robimy znacznie mniejsze przebiegi. Cała operację wykonujemy z pozycji platformy warsztatowej lub kanału. Najważniejsze, żeby nasze auto znajdowało się na równej powierzchni (kanał) lub było w całości podniesione (podnośnik warsztatowy).
W przypadku silników Diesla znajduje się osłona silnika. Zdarzają się one również w modelach benzynowych, jeżeli poprzedni właściciel zamontował ją na własne życzenie. Demontujemy ją i mamy już swobodny dostęp do korka spustowego. Znajduje się on na obudowie skrzyni biegów. Wykręcamy go i dokładnie obserwujemy, co się dzieje. Jeżeli wypłynie trochę oleju oznacza to jego prawidłowy stan. Możemy również zagiąć kawałek drutu i wsadzić do otworu. Olej powinien sięgać do dolnej krawędzi otworu korka spustowego.
Zobacz też: Peugeot 206: wymiana świec zapłonowych i żarowych
W przypadku ubytku uzupełniamy stan do momentu aż będzie widoczny wyciek. Jeśli chodzi o przekładnię automatyczną, składa się ona z dwóch komór. Tutaj stosujemy inny olej niż w przypadku manualnej skrzyni. Peugeot zaleca stosowanie oleju o oznaczeniu LT 71141. Tutaj stan również kontrolujemy, co 60 000km. Nie ma konieczności wymiany, jeżeli nie stwierdzamy obniżonego stanu. Optymalnie, najlepiej wymienić olej, co 100 000km. Pamiętajmy, że do zalewania automatów stosujemy olej o oznaczeniu ATF.
REKLAMA
REKLAMA