REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Volkswagen Passat B5/B5FL: kontrola skrzyni biegów i półosi napędowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Volkswagen Passat B5/B5FL kontrola skrzyni biegów i półosi napędowych.
Volkswagen Passat B5/B5FL kontrola skrzyni biegów i półosi napędowych.

REKLAMA

REKLAMA

W poradniku tym pokażemy jak samemu skontrolować skrzynie biegów wraz z półosiami napędowymi. Cała operacja wymaga od nas trochę czasu jednak jest łatwa w wykonaniu.

Taką kontrolę zalecamy wykonywać raz w roku, podczas wymiany filtrów. Zaczniemy od sprawdzenia poziomu oleju w manualnej skrzyni. W przypadku tej przekładni niewymagana jest wymiana oleju, jeżeli nie wykonujemy żadnych napraw skrzyni biegów. Do całej pracy będzie nam potrzebny podnośnik warsztatowy lub kanał.

REKLAMA

REKLAMA

Demontujemy dolną osłonę silnika i wykręcamy korek wlewu oleju. Znajduje się on na skrzyni biegów przed lewą półosią. Sprawdzamy poziom oleju. Prawidłowy stan jest wtedy, gdy sięga do dolnej krawędzi otworu wlewowego. W razie potrzeby dolewamy ewentualną różnicę. Wkręcamy korek i przechodzimy do sprawdzenia skrzyni automatycznej. Występują tutaj dwa typy przekładni.

Zobacz też: Volkswagen Passat B5/B5FL: wymiana oleju silnikowego

4-biegowy automat 01N

REKLAMA

Stosowany w silnikach benzynowych 100 i 125km oraz wysokoprężnych 90 i 110km. Zanim podejmiemy jakiekolwiek działania naprawcze warto dokonać sprawdzenia szczelności. Nie są nam potrzebne do tego specjalne narzędzia. Jest kilka miejsc, które zdecydowanie możemy podejrzewać o wycieki. Przede wszystkim miejsce łączenia silnika ze skrzynią biegów, korek wlewu oleju, półosie w miejscu łączenia ze skrzynią. Na koniec sprawdzamy poziom oleju.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Volkswagen Passat B5/B5FL: wymiana świec zapłonowych

Zakładamy okulary ochronne i wykręcamy korek gwintowany z miski olejowej. Skrzynia musi mieć temperaturę ok. 35 – 40 stopni, wówczas poziom oleju jest właściwy. Jeśli wycieknie niewielka ilość to znak, że niewymagana jest dolewka. Podczas sprawdzania silnik musi pracować na biegu jałowym

Przechodzimy do wymiany oleju. Do całej operacji poza podnośnikiem lub kanałem będzie nam potrzebny zestaw kluczy nasadowych, puste naczynie na olej, świeży olej, wygięta rurka wlewowa lub olejarka z pompką. Unosimy samochód (olej w skrzyni musi być rozgrzany) i odkręcamy korek spustowy oleju przekładniowego wraz z rurką przelewową. Czekamy aż spłynie cały olej i wkręcamy ponownie przewód przelewowy.

Przekładnie będziemy uzupełniać poprzez rurę wlewową. Zdejmujemy z rury wlewu kołpak i korek i wlewamy świeży olej ATF za pomocą wygiętej rury wlewowej.

Zobacz też: Volkswagen Passat B5/B5FL: wymiana filtra paliwa, przeciwpyłkowego i powietrza w silniku Diesla

Robimy to do momentu aż wyleci przez otwór rury przelewowej. Ustawiamy dźwignię w położeniu „P”. Uruchamiamy silnik i pozostawiamy go na luzie. Kiedy silnik pracuje ponownie uzupełniamy stan oleju do momentu aż będzie widoczny wyciek, zakręcamy korek. Wciskamy hamulec i ustawiamy dźwignie we wszystkie możliwe położenia.

5-biegowa skrzynia 01V

Użytkowników Passata z 5-biegową automatyczną skrzynią biegów dotyczy opis znajdujący się poniżej. Ten typ przekładni był stosowany w silnikach benzynowych 150km i 193km oraz w silniku wysokoprężnym o mocy 150km. W przypadku skrzyni 01V producent nie przewiduje wymiany oleju. Poziom jest sprawdzany w przypadku stwierdzenia nieszczelności.

Tutaj również będzie nam potrzebna wygięta rurka wlewowa lub olejarka z pompką, olej przekładniowy i pierścień uszczelniający korka gwintowanego. Do całej operacji najlepszy jest kanał, jednak z pozycji platformy warsztatowej również można wykonać taki przegląd. Jest kilka miejsc, które zdecydowanie możemy podejrzewać o wycieki. Przede wszystkim miejsce łączenia silnika ze skrzynią biegów, korek wlewu oleju, półosie w miejscu łączenia ze skrzynią. Na koniec sprawdzamy poziom oleju.

Zakładamy okulary ochronne i wykręcamy korek gwintowany z miski olejowej. Skrzynia musi mieć temperaturę ok. 35 – 40 stopni, wówczas poziom oleju jest właściwy. Jeśli wycieknie niewielka ilość to znak, że niewymagana jest dolewka. Podczas sprawdzania silnik musi pracować na biegu jałowym.

Zobacz też: Volkswagen Passat B5/B5FL: wymiana świec zapłonowych

W przypadku problemów z lokalizacją wycieku można zastosować dosyć prostą metodę jednak bardzo skuteczną. Myjemy obudowę skrzyni biegów, posypujemy kredą miejsca podejrzane o nieszczelność, opuszczamy samochód i udajemy się na jazdę próbną. Nie jest to zabieg konieczny, duże wycieki będą widoczne bez użycia kredy. Po przejechaniu ok. 30km wracamy, unosimy auto i sprawdzamy czy są widoczne jakieś ślady.

Oczywiście możemy ją zastosować w przypadku przekładni 4 i 5 – biegowej. Na koniec po wymianie oleju (skrzynia 01N) można udać się na jazdę próbną w celu sprawdzenia płynności pracy skrzyni biegów.

Teraz przechodzimy do sprawdzenia półosi napędowych. Tutaj również samochód powinien być uniesiony lub znajdować się na kanale. Cały przegląd radzimy wykonywać z wykorzystaniem mocnej lampy. Na początku kontrolujemy osłony gumowe, czy nie ma na nich śladów pęknięć lub porowatości. Uszkodzone osłony należy niezwłocznie wymienić. Zwracajmy szczególną uwagę na ślady smarów i opaski zaciskowe.

Wszelkie nieszczelności doprowadzają do szybkiego zużycia przegubów. Należy o tym pamiętać, gdyż Passat jest bardzo często spotykany w warsztatach właśnie z powodu uszkodzonego przegubu. Jeżeli nie stwierdziliśmy żadnych usterek, opuszczamy samochód.

Zobacz też: Jak określić w domowych warunkach stan skrzyni biegów i mechanizmu różnicowego?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandaty BALM – jak odwołać się od kar nałożonych przez niemieckie służby kontroli transportu drogowego?

Mandaty od Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM – BAG to poprzednia nazwa) to zmora wielu przewoźników działających w Niemczech. Kary bywają wysokie, a procedury odwoławcze skomplikowane. To sprawia, że wielu przedsiębiorców rezygnuje z walki o swoje prawa. Jest to jednak błąd. Jeśli są podstawy do odwołania, warto je wnieść. Jak to zrobić?

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

REKLAMA

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA