REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Volkswagen Passat B5/B5FL: kontrola skrzyni biegów i półosi napędowych

Robert Kuśpiel

REKLAMA

REKLAMA

W poradniku tym pokażemy jak samemu skontrolować skrzynie biegów wraz z półosiami napędowymi. Cała operacja wymaga od nas trochę czasu jednak jest łatwa w wykonaniu.

Taką kontrolę zalecamy wykonywać raz w roku, podczas wymiany filtrów. Zaczniemy od sprawdzenia poziomu oleju w manualnej skrzyni. W przypadku tej przekładni niewymagana jest wymiana oleju, jeżeli nie wykonujemy żadnych napraw skrzyni biegów. Do całej pracy będzie nam potrzebny podnośnik warsztatowy lub kanał.

REKLAMA

Demontujemy dolną osłonę silnika i wykręcamy korek wlewu oleju. Znajduje się on na skrzyni biegów przed lewą półosią. Sprawdzamy poziom oleju. Prawidłowy stan jest wtedy, gdy sięga do dolnej krawędzi otworu wlewowego. W razie potrzeby dolewamy ewentualną różnicę. Wkręcamy korek i przechodzimy do sprawdzenia skrzyni automatycznej. Występują tutaj dwa typy przekładni.

Zobacz też: Volkswagen Passat B5/B5FL: wymiana oleju silnikowego

4-biegowy automat 01N

Stosowany w silnikach benzynowych 100 i 125km oraz wysokoprężnych 90 i 110km. Zanim podejmiemy jakiekolwiek działania naprawcze warto dokonać sprawdzenia szczelności. Nie są nam potrzebne do tego specjalne narzędzia. Jest kilka miejsc, które zdecydowanie możemy podejrzewać o wycieki. Przede wszystkim miejsce łączenia silnika ze skrzynią biegów, korek wlewu oleju, półosie w miejscu łączenia ze skrzynią. Na koniec sprawdzamy poziom oleju.

Zobacz też: Volkswagen Passat B5/B5FL: wymiana świec zapłonowych

REKLAMA

Zakładamy okulary ochronne i wykręcamy korek gwintowany z miski olejowej. Skrzynia musi mieć temperaturę ok. 35 – 40 stopni, wówczas poziom oleju jest właściwy. Jeśli wycieknie niewielka ilość to znak, że niewymagana jest dolewka. Podczas sprawdzania silnik musi pracować na biegu jałowym

Przechodzimy do wymiany oleju. Do całej operacji poza podnośnikiem lub kanałem będzie nam potrzebny zestaw kluczy nasadowych, puste naczynie na olej, świeży olej, wygięta rurka wlewowa lub olejarka z pompką. Unosimy samochód (olej w skrzyni musi być rozgrzany) i odkręcamy korek spustowy oleju przekładniowego wraz z rurką przelewową. Czekamy aż spłynie cały olej i wkręcamy ponownie przewód przelewowy.

Przekładnie będziemy uzupełniać poprzez rurę wlewową. Zdejmujemy z rury wlewu kołpak i korek i wlewamy świeży olej ATF za pomocą wygiętej rury wlewowej.

Zobacz też: Volkswagen Passat B5/B5FL: wymiana filtra paliwa, przeciwpyłkowego i powietrza w silniku Diesla

Robimy to do momentu aż wyleci przez otwór rury przelewowej. Ustawiamy dźwignię w położeniu „P”. Uruchamiamy silnik i pozostawiamy go na luzie. Kiedy silnik pracuje ponownie uzupełniamy stan oleju do momentu aż będzie widoczny wyciek, zakręcamy korek. Wciskamy hamulec i ustawiamy dźwignie we wszystkie możliwe położenia.

5-biegowa skrzynia 01V

REKLAMA

Użytkowników Passata z 5-biegową automatyczną skrzynią biegów dotyczy opis znajdujący się poniżej. Ten typ przekładni był stosowany w silnikach benzynowych 150km i 193km oraz w silniku wysokoprężnym o mocy 150km. W przypadku skrzyni 01V producent nie przewiduje wymiany oleju. Poziom jest sprawdzany w przypadku stwierdzenia nieszczelności.

Tutaj również będzie nam potrzebna wygięta rurka wlewowa lub olejarka z pompką, olej przekładniowy i pierścień uszczelniający korka gwintowanego. Do całej operacji najlepszy jest kanał, jednak z pozycji platformy warsztatowej również można wykonać taki przegląd. Jest kilka miejsc, które zdecydowanie możemy podejrzewać o wycieki. Przede wszystkim miejsce łączenia silnika ze skrzynią biegów, korek wlewu oleju, półosie w miejscu łączenia ze skrzynią. Na koniec sprawdzamy poziom oleju.

Zakładamy okulary ochronne i wykręcamy korek gwintowany z miski olejowej. Skrzynia musi mieć temperaturę ok. 35 – 40 stopni, wówczas poziom oleju jest właściwy. Jeśli wycieknie niewielka ilość to znak, że niewymagana jest dolewka. Podczas sprawdzania silnik musi pracować na biegu jałowym.

Zobacz też: Volkswagen Passat B5/B5FL: wymiana świec zapłonowych

W przypadku problemów z lokalizacją wycieku można zastosować dosyć prostą metodę jednak bardzo skuteczną. Myjemy obudowę skrzyni biegów, posypujemy kredą miejsca podejrzane o nieszczelność, opuszczamy samochód i udajemy się na jazdę próbną. Nie jest to zabieg konieczny, duże wycieki będą widoczne bez użycia kredy. Po przejechaniu ok. 30km wracamy, unosimy auto i sprawdzamy czy są widoczne jakieś ślady.

Oczywiście możemy ją zastosować w przypadku przekładni 4 i 5 – biegowej. Na koniec po wymianie oleju (skrzynia 01N) można udać się na jazdę próbną w celu sprawdzenia płynności pracy skrzyni biegów.

Teraz przechodzimy do sprawdzenia półosi napędowych. Tutaj również samochód powinien być uniesiony lub znajdować się na kanale. Cały przegląd radzimy wykonywać z wykorzystaniem mocnej lampy. Na początku kontrolujemy osłony gumowe, czy nie ma na nich śladów pęknięć lub porowatości. Uszkodzone osłony należy niezwłocznie wymienić. Zwracajmy szczególną uwagę na ślady smarów i opaski zaciskowe.

Wszelkie nieszczelności doprowadzają do szybkiego zużycia przegubów. Należy o tym pamiętać, gdyż Passat jest bardzo często spotykany w warsztatach właśnie z powodu uszkodzonego przegubu. Jeżeli nie stwierdziliśmy żadnych usterek, opuszczamy samochód.

Zobacz też: Jak określić w domowych warunkach stan skrzyni biegów i mechanizmu różnicowego?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Szkolenia redukujące punkty karne. W 10 dni WORD-y zredukowały 34 tys. punktów

    Polscy kierowcy pokochali szkolenia. Właściwie to jeden typ szkolenia. Mowa oczywiście o kursach redukujących 6 punktów karnych. Te wróciły do WORD-ów i stały się hitem. Jak informuje RMF FM, w 10 dni na szkoleniu pojawiło się blisko 6 tys. kierowców.

    Prawo jazdy plus, czyli darmowe prawo jazdy dla uczniów. Kto, co i dlaczego?

    Polacy uwielbiają słowo "darmowy". Jeszcze mocniej kochają je jednak politycy, zwłaszcza w okresie kampanii wyborczej. PiS przedstawiło zatem swój kolejny pomysł. A tym jest darmowe prawo jazdy dla uczniów. Na czym polega program prawo jazdy plus?

    Ile czasu można przechowywać paliwo?

    Zakupowy szał na stacjach paliwowych trwa. Kierowcy leją tańszy olej napędowy i benzynę do kanistrów i baniek. Czy wiedzą jednak ile czasu można przechowywać paliwo w takich pojemnikach? I w jakich warunkach należy to zrobić, aby nie łamać przepisów?

    Kierowca dostał mandat przed 17 września. Zapłacił go po 17 września. Przedawnienie punktów po roku czy dwóch?

    Kierowcy mają wątpliwości dotyczące zastosowania przepisów skracających okres przedawnienia punktów karnych do roku. Wątpliwości te postanowiłem zatem rozwiać. Sytuacja modelowa na dziś brzmi: kierowca dostał mandat przed 17 września, ale zapłacił go po 17 września. Co z punktami i ich przedawnieniem? Jaki termin go obowiązuje?

    REKLAMA

    Więzienie za tablice rejestracyjne. Nowe przepisy już obowiązują w Polsce

    Legislatorzy nie chcieli bawić się w półśrodki. Osoba, która będzie majstrować przy tablicach rejestracyjnych, może na 5 lat trafić do więzienia. Co jednak to majstrowanie oznacza w praktyce? Sprawdziliśmy to.

    Koniec używanych instalacji LPG? A to dopiero początek nowelizacji

    Rządzący przygotowali kolejną zmianę dla aut z LPG. Od teraz będą musiały być wyposażane w dodatkową tabliczkę. Kogo dotyczy ten wymóg? I kiedy wejdzie w życie? Poszukajcie odpowiedzi w naszym materiale.

    PKN ORLEN nie narusza prawa niskimi cenami? Bezpodstawne oskarżenia? [Wybory 2023]

    Są trzy wytłumaczenia dlaczego PKN Orlen sprzedaje paliwa jakby ropa kosztowała 50 dolarów za baryłkę. A jest po 94 dolary. Nie każde postępowanie zarządu spółki wiąże się z odpowiedzialnością prawną.

    Sztuczna inteligencja w samochodzie. Auta już są inteligentne, a ich IQ rośnie!

    Sztuczna inteligencja w samochodzie ma znaczenie nie tylko dla kierowców. To kluczowy trend rynkowy! Już dziś jedna piąta środków wydawanych na prace nad AI, trafiają właśnie do sektora moto. To potężny potencjał. Warto jednak zastanowić się nad tym, co może właściwie oznaczać dla właścicieli aut.

    REKLAMA

    Historia pojazdu w aplikacji mObywatel. Nowe przepisy już obowiązują

    Usługa "Historia pojazdu" jest niezwykle popularna. Korzysta z niej nawet 27 mln osób miesięcznie. Teraz liczba ta może się zwiększyć. Bo usługa pojawiła się w rządowej aplikacji mObywatel. Rozporządzenie w tej sprawie już działa.

    Czym kierują się Polacy podczas zakupu używanego auta?

    Przy wyborze auta z rynku wtórnego Polacy kierują się przede wszystkim ceną. Tuż za nią, z niemal identyczną liczbą wskazań, plasują się: rocznik oraz przebieg. Nabywcy chcą także znać historię serwisową i wypadkową pojazdu - wynika z badań serwisu autobaza.pl. Co jeszcze wpływa na motoryzacyjne wybory i w jaki sposób świadczy to o świadomości kupujących? Analizują eksperci autobaza.pl.

    REKLAMA