REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Volkswagen Passat B5/B5FL: kontrola skrzyni biegów i półosi napędowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Volkswagen Passat B5/B5FL kontrola skrzyni biegów i półosi napędowych.
Volkswagen Passat B5/B5FL kontrola skrzyni biegów i półosi napędowych.

REKLAMA

REKLAMA

W poradniku tym pokażemy jak samemu skontrolować skrzynie biegów wraz z półosiami napędowymi. Cała operacja wymaga od nas trochę czasu jednak jest łatwa w wykonaniu.

Taką kontrolę zalecamy wykonywać raz w roku, podczas wymiany filtrów. Zaczniemy od sprawdzenia poziomu oleju w manualnej skrzyni. W przypadku tej przekładni niewymagana jest wymiana oleju, jeżeli nie wykonujemy żadnych napraw skrzyni biegów. Do całej pracy będzie nam potrzebny podnośnik warsztatowy lub kanał.

REKLAMA

REKLAMA

Demontujemy dolną osłonę silnika i wykręcamy korek wlewu oleju. Znajduje się on na skrzyni biegów przed lewą półosią. Sprawdzamy poziom oleju. Prawidłowy stan jest wtedy, gdy sięga do dolnej krawędzi otworu wlewowego. W razie potrzeby dolewamy ewentualną różnicę. Wkręcamy korek i przechodzimy do sprawdzenia skrzyni automatycznej. Występują tutaj dwa typy przekładni.

Zobacz też: Volkswagen Passat B5/B5FL: wymiana oleju silnikowego

4-biegowy automat 01N

REKLAMA

Stosowany w silnikach benzynowych 100 i 125km oraz wysokoprężnych 90 i 110km. Zanim podejmiemy jakiekolwiek działania naprawcze warto dokonać sprawdzenia szczelności. Nie są nam potrzebne do tego specjalne narzędzia. Jest kilka miejsc, które zdecydowanie możemy podejrzewać o wycieki. Przede wszystkim miejsce łączenia silnika ze skrzynią biegów, korek wlewu oleju, półosie w miejscu łączenia ze skrzynią. Na koniec sprawdzamy poziom oleju.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Volkswagen Passat B5/B5FL: wymiana świec zapłonowych

Zakładamy okulary ochronne i wykręcamy korek gwintowany z miski olejowej. Skrzynia musi mieć temperaturę ok. 35 – 40 stopni, wówczas poziom oleju jest właściwy. Jeśli wycieknie niewielka ilość to znak, że niewymagana jest dolewka. Podczas sprawdzania silnik musi pracować na biegu jałowym

Przechodzimy do wymiany oleju. Do całej operacji poza podnośnikiem lub kanałem będzie nam potrzebny zestaw kluczy nasadowych, puste naczynie na olej, świeży olej, wygięta rurka wlewowa lub olejarka z pompką. Unosimy samochód (olej w skrzyni musi być rozgrzany) i odkręcamy korek spustowy oleju przekładniowego wraz z rurką przelewową. Czekamy aż spłynie cały olej i wkręcamy ponownie przewód przelewowy.

Przekładnie będziemy uzupełniać poprzez rurę wlewową. Zdejmujemy z rury wlewu kołpak i korek i wlewamy świeży olej ATF za pomocą wygiętej rury wlewowej.

Zobacz też: Volkswagen Passat B5/B5FL: wymiana filtra paliwa, przeciwpyłkowego i powietrza w silniku Diesla

Robimy to do momentu aż wyleci przez otwór rury przelewowej. Ustawiamy dźwignię w położeniu „P”. Uruchamiamy silnik i pozostawiamy go na luzie. Kiedy silnik pracuje ponownie uzupełniamy stan oleju do momentu aż będzie widoczny wyciek, zakręcamy korek. Wciskamy hamulec i ustawiamy dźwignie we wszystkie możliwe położenia.

5-biegowa skrzynia 01V

Użytkowników Passata z 5-biegową automatyczną skrzynią biegów dotyczy opis znajdujący się poniżej. Ten typ przekładni był stosowany w silnikach benzynowych 150km i 193km oraz w silniku wysokoprężnym o mocy 150km. W przypadku skrzyni 01V producent nie przewiduje wymiany oleju. Poziom jest sprawdzany w przypadku stwierdzenia nieszczelności.

Tutaj również będzie nam potrzebna wygięta rurka wlewowa lub olejarka z pompką, olej przekładniowy i pierścień uszczelniający korka gwintowanego. Do całej operacji najlepszy jest kanał, jednak z pozycji platformy warsztatowej również można wykonać taki przegląd. Jest kilka miejsc, które zdecydowanie możemy podejrzewać o wycieki. Przede wszystkim miejsce łączenia silnika ze skrzynią biegów, korek wlewu oleju, półosie w miejscu łączenia ze skrzynią. Na koniec sprawdzamy poziom oleju.

Zakładamy okulary ochronne i wykręcamy korek gwintowany z miski olejowej. Skrzynia musi mieć temperaturę ok. 35 – 40 stopni, wówczas poziom oleju jest właściwy. Jeśli wycieknie niewielka ilość to znak, że niewymagana jest dolewka. Podczas sprawdzania silnik musi pracować na biegu jałowym.

Zobacz też: Volkswagen Passat B5/B5FL: wymiana świec zapłonowych

W przypadku problemów z lokalizacją wycieku można zastosować dosyć prostą metodę jednak bardzo skuteczną. Myjemy obudowę skrzyni biegów, posypujemy kredą miejsca podejrzane o nieszczelność, opuszczamy samochód i udajemy się na jazdę próbną. Nie jest to zabieg konieczny, duże wycieki będą widoczne bez użycia kredy. Po przejechaniu ok. 30km wracamy, unosimy auto i sprawdzamy czy są widoczne jakieś ślady.

Oczywiście możemy ją zastosować w przypadku przekładni 4 i 5 – biegowej. Na koniec po wymianie oleju (skrzynia 01N) można udać się na jazdę próbną w celu sprawdzenia płynności pracy skrzyni biegów.

Teraz przechodzimy do sprawdzenia półosi napędowych. Tutaj również samochód powinien być uniesiony lub znajdować się na kanale. Cały przegląd radzimy wykonywać z wykorzystaniem mocnej lampy. Na początku kontrolujemy osłony gumowe, czy nie ma na nich śladów pęknięć lub porowatości. Uszkodzone osłony należy niezwłocznie wymienić. Zwracajmy szczególną uwagę na ślady smarów i opaski zaciskowe.

Wszelkie nieszczelności doprowadzają do szybkiego zużycia przegubów. Należy o tym pamiętać, gdyż Passat jest bardzo często spotykany w warsztatach właśnie z powodu uszkodzonego przegubu. Jeżeli nie stwierdziliśmy żadnych usterek, opuszczamy samochód.

Zobacz też: Jak określić w domowych warunkach stan skrzyni biegów i mechanizmu różnicowego?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 109 280 interwencji, 389 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 280 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

REKLAMA

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

REKLAMA