Volkswagen Passat B5/B5FL: wymiana oleju silnikowego

REKLAMA
REKLAMA
W przypadku Passata B5 i B5FL olej powinien być wymieniany, co 15 000km jednak nie rzadziej niż raz na rok. Pamiętajmy, żeby nie wylewać go w przypadkowe miejsca. Należy oddać go do punktu utylizacji odpadów. Przechowujemy tylko w szczelnie zamkniętych pojemnikach. Do wymiany powinien być stosowany olej tego samego gatunku. Nie zaleca się mieszać olejów różnych rodzajów.
REKLAMA
Zobacz też: Volkswagen Passat B5: wymiana termostatu w silniku 1.9 TDI AFN
Co będzie nam potrzebne?
- Kanał, platforma warsztatowa lub tradycyjny podnośnik
- Klucze nasadowe
- Klucz do filtrów (silniki benzynowe: 1.6, 1.8, 2.8) oraz Diesla: 1.9)
- Naczynie na olej
- Nowy olej
- Nowy filtr
Polecamy: PITY 2015 z płytą CD
Do wyżej wymienionych narzędzi i materiałów eksploatacyjnych warto dodać krótki komentarz. Całą prace najlepiej wykonać z pozycji kanału lub podnośnika warsztatowego. Można również zdecydować się na tradycyjny podnośnik z podstawkami, jednak będzie to mało przystępne i komfortowe rozwiązanie. Z kluczy nasadowych będzie nam potrzebny 32 (silnik benzynowy 2.3), 36 (silnik Diesla 2.5) do odkręcenia pokrywy filtru oleju, oraz do wszystkich modeli nasadka do wykręcenia korka spustowego.
Zobacz też: Volkswagen Passat B5/B5FL: wymiana świec zapłonowych
Ilość oleju potrzebnego do wymiany
- Silnik benzynowy 1.6 i 2.0 AHL, ALZ, AZM – 3.0L
- Silnik benzynowy 1.6 ADP oraz 1.8 – 3.5L
- Silnik benzynowy 2.3 AGZ – 3.7L
- Silnik benzynowy 2.0 ALT – 4.2L
- Silnik benzynowy 2.3 AZX – 4.7L
- Silnik benzynowy 2.8 ACK – 5.7L
- Silnik benzynowy 2.8 ALG, APR, AQD – 6.0L
- Silnik wysokoprężny 1.9 – od 3.6 do 3.8L
- Silnik wysokoprężny 2.5 – 5.4L
Przechodzimy do spuszczenia starego oleju. W silnikach Diesla musimy wykonać dodatkowe czynności. W wersji 150km należy wymontować górną osłonę silnika. Następnie odkręcamy śrubę mocującą pokrywę do obudowy filtru. Robimy to za pomocą klucza nasadowego 36. Dalsze czynności są takie same dla każdej wersji silnikowej. Ustawiamy samochód na kanale lub na podnośniku i demontujemy dolną osłonę silnika.
Zobacz też: Volkswagen Passat B5 FL: wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów
REKLAMA
Pod miskę olejową podstawiamy naczynie na pusty olej. Wykręcamy korek spustowy i czekamy aż spłynie cały olej. Wkręcamy go ponownie używając nowych pierścieni uszczelniających. Za pomocą klucza do filtrów odkręcamy filtr (silniki 1.6, 1.8, 2.8, 1.9- 90 i 110km). Wkręcamy nowy wkład do momentu zetknięcia uszczelki z powierzchnią silnika a po tym o ½ obrotu.
W pozostałych wersjach silników wysokoprężnych: 100, 115, 130 i 150km sposób postępowania nieznacznie się różni. W wersji 150km nie należy odkręcać pokrywy gdyż została wymontowana w celu zlania oleju silnikowego. Podobnie sprawa wygląda w wersji 100, 115 i 130km. Podczas montażu wkręcamy pokrywę używając nowych pierścieni uszczelniających.
Polecamy: Samochód w firmie - zmiany od 1 kwietnia 2014
Trochę inaczej wygląda wymiana filtra w silniku benzynowym 2.3. Po spuszczeniu oleju i zakręceniu korka spustowego nie opuszczamy samochodu (o ile używamy platformy warsztatowej). Filtr oleju znajduje się z boku, bezpośrednio przy misce olejowej. Odkręcamy znajdujący się na nim korek spustowy w celu zlania oleju. Następnie demontujemy jego dolną część. W tym celu chwytamy go kluczem za sześciokątny trzpień lub po obwodzie.
Zobacz też: Volkswagen Passat B5/B5FL: wymiana filtra paliwa, przeciwpyłkowego i powietrza w silniku Diesla
REKLAMA
Wypływający olej wycieramy czystą szmatą. Czyścimy dokładnie kołnierz na obudowie filtru. Nakładamy cienką warstwę oleju na pierścień uszczelniający i wkręcamy dolną część filtru również używając nowego pierścienia uszczelniającego. Wkręcamy korek spustowy w obudowę filtru i opuszczamy samochód. Po takiej wymianie przechodzimy do zalewania silnika nowym olejem. Tyczy się to każdej wersji silnikowej.
Otwieramy pokrywę i wlewamy świeży olej poprzez króciec wlewu w pokrywie głowicy cylindrów. Polecamy wlać najpierw 3/4 nominalnej ilości. Następnie odpalamy silnik i pozwalamy mu się odpowiednio nagrzać. Tutaj ważna uwaga dotycząca uruchamiania silnika. W przypadku wersji turbodoładowanych podczas pierwszego rozruchu po wymianie oleju, silnik powinien pracować na luzie do momentu aż nie zgaśnie kontrolka ciśnienia oleju. Dopiero po osiągnięciu odpowiedniego ciśnienia można wcisnąć pedał gazu. W innym przypadku może dojąć do uszkodzenia turbosprężarki.
Kiedy silnik się nagrzeje sprawdzamy poziom oleju. Jeżeli jest widoczny brak, uzupełniamy stan do znacznika MAX. Pamiętajmy, żeby nie przelać gdyż może to doprowadzić do uszkodzenia uszczelek silnika lub katalizatora. Zanim zamontujemy dolną osłonę warto dokonać sprawdzenia szczelności. Jeśli jest to mały wyciek może być trudny do zlokalizowania. W takim przypadku będziemy musieli umyć dokładnie silnik i pokryć wszystkie miejsca łączenia kredą. Pamiętajmy o przykryciu alternatora np. folią.
Zobacz też: Volkswagen Passat B5: czyszczenie EGR
Po wymianie warto skontrolować stan oleju po ok. 1000km. Jeżeli zużycie będzie większe należy dokładniej przyjrzeć się naszemu silnikowi. Najprawdopodobniej ma uszkodzone uszczelniacze trzonków zaworów, pierścienie tłokowe lub uszczelnienia w układzie smarowania. W takim wypadku musimy liczyć się z naprawą naszego silnika.
REKLAMA
REKLAMA