REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Volkswagen Passat B5/B5FL: wymiana oleju silnikowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Wymiana oleju silnikowego w Volkswagenie Passacie B5/B5FL.
Wymiana oleju silnikowego w Volkswagenie Passacie B5/B5FL.

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana oleju nie jest trudną pracą i z powodzeniem możemy wykonać ją sami. W poradniku tym pokażemy jak przeprowadzić wymianę oleju w Passacie B5 i B5FL.

W przypadku Passata B5 i B5FL olej powinien być wymieniany, co 15 000km jednak nie rzadziej niż raz na rok. Pamiętajmy, żeby nie wylewać go w przypadkowe miejsca. Należy oddać go do punktu utylizacji odpadów. Przechowujemy tylko w szczelnie zamkniętych pojemnikach. Do wymiany powinien być stosowany olej tego samego gatunku. Nie zaleca się mieszać olejów różnych rodzajów.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Volkswagen Passat B5: wymiana termostatu w silniku 1.9 TDI AFN

Co będzie nam potrzebne?

  • Kanał, platforma warsztatowa lub tradycyjny podnośnik
  • Klucze nasadowe
  • Klucz do filtrów (silniki benzynowe: 1.6, 1.8, 2.8) oraz Diesla: 1.9)
  • Naczynie na olej
  • Nowy olej
  • Nowy filtr

Polecamy: PITY 2015 z płytą CD

REKLAMA

Do wyżej wymienionych narzędzi i materiałów eksploatacyjnych warto dodać krótki komentarz. Całą prace najlepiej wykonać z pozycji kanału lub podnośnika warsztatowego. Można również zdecydować się na tradycyjny podnośnik z podstawkami, jednak będzie to mało przystępne i komfortowe rozwiązanie. Z kluczy nasadowych będzie nam potrzebny 32 (silnik benzynowy 2.3), 36 (silnik Diesla 2.5) do odkręcenia pokrywy filtru oleju, oraz do wszystkich modeli nasadka do wykręcenia korka spustowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Volkswagen Passat B5/B5FL: wymiana świec zapłonowych

Ilość oleju potrzebnego do wymiany

  • Silnik benzynowy 1.6 i 2.0 AHL, ALZ, AZM – 3.0L
  • Silnik benzynowy 1.6 ADP oraz 1.8 – 3.5L
  • Silnik benzynowy 2.3 AGZ – 3.7L
  • Silnik benzynowy 2.0 ALT – 4.2L
  • Silnik benzynowy 2.3 AZX – 4.7L
  • Silnik benzynowy 2.8 ACK – 5.7L
  • Silnik benzynowy 2.8 ALG, APR, AQD – 6.0L
  • Silnik wysokoprężny 1.9 – od 3.6 do 3.8L
  • Silnik wysokoprężny 2.5 – 5.4L

Przechodzimy do spuszczenia starego oleju. W silnikach Diesla musimy wykonać dodatkowe czynności. W wersji 150km należy wymontować górną osłonę silnika. Następnie odkręcamy śrubę mocującą pokrywę do obudowy filtru. Robimy to za pomocą klucza nasadowego 36. Dalsze czynności są takie same dla każdej wersji silnikowej. Ustawiamy samochód na kanale lub na podnośniku i demontujemy dolną osłonę silnika.

Zobacz też: Volkswagen Passat B5 FL: wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów

Pod miskę olejową podstawiamy naczynie na pusty olej. Wykręcamy korek spustowy i czekamy aż spłynie cały olej. Wkręcamy go ponownie używając nowych pierścieni uszczelniających. Za pomocą klucza do filtrów odkręcamy filtr (silniki 1.6, 1.8, 2.8, 1.9- 90 i 110km). Wkręcamy nowy wkład do momentu zetknięcia uszczelki z powierzchnią silnika a po tym o ½ obrotu.

W pozostałych wersjach silników wysokoprężnych: 100, 115, 130 i 150km sposób postępowania nieznacznie się różni. W wersji 150km nie należy odkręcać pokrywy gdyż została wymontowana w celu zlania oleju silnikowego. Podobnie sprawa wygląda w wersji 100, 115 i 130km. Podczas montażu wkręcamy pokrywę używając nowych pierścieni uszczelniających.

Polecamy: Samochód w firmie - zmiany od 1 kwietnia 2014

Trochę inaczej wygląda wymiana filtra w silniku benzynowym 2.3. Po spuszczeniu oleju i zakręceniu korka spustowego nie opuszczamy samochodu (o ile używamy platformy warsztatowej). Filtr oleju znajduje się z boku, bezpośrednio przy misce olejowej. Odkręcamy znajdujący się na nim korek spustowy w celu zlania oleju. Następnie demontujemy jego dolną część. W tym celu chwytamy go kluczem za sześciokątny trzpień lub po obwodzie.

Zobacz też: Volkswagen Passat B5/B5FL: wymiana filtra paliwa, przeciwpyłkowego i powietrza w silniku Diesla

Wypływający olej wycieramy czystą szmatą. Czyścimy dokładnie kołnierz na obudowie filtru. Nakładamy cienką warstwę oleju na pierścień uszczelniający i wkręcamy dolną część filtru również używając nowego pierścienia uszczelniającego. Wkręcamy korek spustowy w obudowę filtru i opuszczamy samochód. Po takiej wymianie przechodzimy do zalewania silnika nowym olejem. Tyczy się to każdej wersji silnikowej.

Otwieramy pokrywę i wlewamy świeży olej poprzez króciec wlewu w pokrywie głowicy cylindrów. Polecamy wlać najpierw 3/4 nominalnej ilości. Następnie odpalamy silnik i pozwalamy mu się odpowiednio nagrzać. Tutaj ważna uwaga dotycząca uruchamiania silnika. W przypadku wersji turbodoładowanych podczas pierwszego rozruchu po wymianie oleju, silnik powinien pracować na luzie do momentu aż nie zgaśnie kontrolka ciśnienia oleju. Dopiero po osiągnięciu odpowiedniego ciśnienia można wcisnąć pedał gazu. W innym przypadku może dojąć do uszkodzenia turbosprężarki.

Kiedy silnik się nagrzeje sprawdzamy poziom oleju. Jeżeli jest widoczny brak, uzupełniamy stan do znacznika MAX. Pamiętajmy, żeby nie przelać gdyż może to doprowadzić do uszkodzenia uszczelek silnika lub katalizatora. Zanim zamontujemy dolną osłonę warto dokonać sprawdzenia szczelności. Jeśli jest to mały wyciek może być trudny do zlokalizowania. W takim przypadku będziemy musieli umyć dokładnie silnik i pokryć wszystkie miejsca łączenia kredą. Pamiętajmy o przykryciu alternatora np. folią.

Zobacz też: Volkswagen Passat B5: czyszczenie EGR

Po wymianie warto skontrolować stan oleju po ok. 1000km. Jeżeli zużycie będzie większe należy dokładniej przyjrzeć się naszemu silnikowi. Najprawdopodobniej ma uszkodzone uszczelniacze trzonków zaworów, pierścienie tłokowe lub uszczelnienia w układzie smarowania. W takim wypadku musimy liczyć się z naprawą naszego silnika.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

REKLAMA

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

REKLAMA

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

REKLAMA