REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Volkswagen Passat B5/B5FL: wymiana oleju silnikowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Wymiana oleju silnikowego w Volkswagenie Passacie B5/B5FL.
Wymiana oleju silnikowego w Volkswagenie Passacie B5/B5FL.

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana oleju nie jest trudną pracą i z powodzeniem możemy wykonać ją sami. W poradniku tym pokażemy jak przeprowadzić wymianę oleju w Passacie B5 i B5FL.

W przypadku Passata B5 i B5FL olej powinien być wymieniany, co 15 000km jednak nie rzadziej niż raz na rok. Pamiętajmy, żeby nie wylewać go w przypadkowe miejsca. Należy oddać go do punktu utylizacji odpadów. Przechowujemy tylko w szczelnie zamkniętych pojemnikach. Do wymiany powinien być stosowany olej tego samego gatunku. Nie zaleca się mieszać olejów różnych rodzajów.

REKLAMA

Zobacz też: Volkswagen Passat B5: wymiana termostatu w silniku 1.9 TDI AFN

Co będzie nam potrzebne?

  • Kanał, platforma warsztatowa lub tradycyjny podnośnik
  • Klucze nasadowe
  • Klucz do filtrów (silniki benzynowe: 1.6, 1.8, 2.8) oraz Diesla: 1.9)
  • Naczynie na olej
  • Nowy olej
  • Nowy filtr

Polecamy: PITY 2015 z płytą CD

Do wyżej wymienionych narzędzi i materiałów eksploatacyjnych warto dodać krótki komentarz. Całą prace najlepiej wykonać z pozycji kanału lub podnośnika warsztatowego. Można również zdecydować się na tradycyjny podnośnik z podstawkami, jednak będzie to mało przystępne i komfortowe rozwiązanie. Z kluczy nasadowych będzie nam potrzebny 32 (silnik benzynowy 2.3), 36 (silnik Diesla 2.5) do odkręcenia pokrywy filtru oleju, oraz do wszystkich modeli nasadka do wykręcenia korka spustowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Volkswagen Passat B5/B5FL: wymiana świec zapłonowych

Ilość oleju potrzebnego do wymiany

  • Silnik benzynowy 1.6 i 2.0 AHL, ALZ, AZM – 3.0L
  • Silnik benzynowy 1.6 ADP oraz 1.8 – 3.5L
  • Silnik benzynowy 2.3 AGZ – 3.7L
  • Silnik benzynowy 2.0 ALT – 4.2L
  • Silnik benzynowy 2.3 AZX – 4.7L
  • Silnik benzynowy 2.8 ACK – 5.7L
  • Silnik benzynowy 2.8 ALG, APR, AQD – 6.0L
  • Silnik wysokoprężny 1.9 – od 3.6 do 3.8L
  • Silnik wysokoprężny 2.5 – 5.4L

Przechodzimy do spuszczenia starego oleju. W silnikach Diesla musimy wykonać dodatkowe czynności. W wersji 150km należy wymontować górną osłonę silnika. Następnie odkręcamy śrubę mocującą pokrywę do obudowy filtru. Robimy to za pomocą klucza nasadowego 36. Dalsze czynności są takie same dla każdej wersji silnikowej. Ustawiamy samochód na kanale lub na podnośniku i demontujemy dolną osłonę silnika.

Zobacz też: Volkswagen Passat B5 FL: wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów

REKLAMA

Pod miskę olejową podstawiamy naczynie na pusty olej. Wykręcamy korek spustowy i czekamy aż spłynie cały olej. Wkręcamy go ponownie używając nowych pierścieni uszczelniających. Za pomocą klucza do filtrów odkręcamy filtr (silniki 1.6, 1.8, 2.8, 1.9- 90 i 110km). Wkręcamy nowy wkład do momentu zetknięcia uszczelki z powierzchnią silnika a po tym o ½ obrotu.

W pozostałych wersjach silników wysokoprężnych: 100, 115, 130 i 150km sposób postępowania nieznacznie się różni. W wersji 150km nie należy odkręcać pokrywy gdyż została wymontowana w celu zlania oleju silnikowego. Podobnie sprawa wygląda w wersji 100, 115 i 130km. Podczas montażu wkręcamy pokrywę używając nowych pierścieni uszczelniających.

Polecamy: Samochód w firmie - zmiany od 1 kwietnia 2014

Trochę inaczej wygląda wymiana filtra w silniku benzynowym 2.3. Po spuszczeniu oleju i zakręceniu korka spustowego nie opuszczamy samochodu (o ile używamy platformy warsztatowej). Filtr oleju znajduje się z boku, bezpośrednio przy misce olejowej. Odkręcamy znajdujący się na nim korek spustowy w celu zlania oleju. Następnie demontujemy jego dolną część. W tym celu chwytamy go kluczem za sześciokątny trzpień lub po obwodzie.

Zobacz też: Volkswagen Passat B5/B5FL: wymiana filtra paliwa, przeciwpyłkowego i powietrza w silniku Diesla

REKLAMA

Wypływający olej wycieramy czystą szmatą. Czyścimy dokładnie kołnierz na obudowie filtru. Nakładamy cienką warstwę oleju na pierścień uszczelniający i wkręcamy dolną część filtru również używając nowego pierścienia uszczelniającego. Wkręcamy korek spustowy w obudowę filtru i opuszczamy samochód. Po takiej wymianie przechodzimy do zalewania silnika nowym olejem. Tyczy się to każdej wersji silnikowej.

Otwieramy pokrywę i wlewamy świeży olej poprzez króciec wlewu w pokrywie głowicy cylindrów. Polecamy wlać najpierw 3/4 nominalnej ilości. Następnie odpalamy silnik i pozwalamy mu się odpowiednio nagrzać. Tutaj ważna uwaga dotycząca uruchamiania silnika. W przypadku wersji turbodoładowanych podczas pierwszego rozruchu po wymianie oleju, silnik powinien pracować na luzie do momentu aż nie zgaśnie kontrolka ciśnienia oleju. Dopiero po osiągnięciu odpowiedniego ciśnienia można wcisnąć pedał gazu. W innym przypadku może dojąć do uszkodzenia turbosprężarki.

Kiedy silnik się nagrzeje sprawdzamy poziom oleju. Jeżeli jest widoczny brak, uzupełniamy stan do znacznika MAX. Pamiętajmy, żeby nie przelać gdyż może to doprowadzić do uszkodzenia uszczelek silnika lub katalizatora. Zanim zamontujemy dolną osłonę warto dokonać sprawdzenia szczelności. Jeśli jest to mały wyciek może być trudny do zlokalizowania. W takim przypadku będziemy musieli umyć dokładnie silnik i pokryć wszystkie miejsca łączenia kredą. Pamiętajmy o przykryciu alternatora np. folią.

Zobacz też: Volkswagen Passat B5: czyszczenie EGR

Po wymianie warto skontrolować stan oleju po ok. 1000km. Jeżeli zużycie będzie większe należy dokładniej przyjrzeć się naszemu silnikowi. Najprawdopodobniej ma uszkodzone uszczelniacze trzonków zaworów, pierścienie tłokowe lub uszczelnienia w układzie smarowania. W takim wypadku musimy liczyć się z naprawą naszego silnika.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

REKLAMA