REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Volkswagen Passat B5/B5FL: wymiana oleju silnikowego

Robert Kuśpiel
Wymiana oleju silnikowego w Volkswagenie Passacie B5/B5FL.
Wymiana oleju silnikowego w Volkswagenie Passacie B5/B5FL.

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana oleju nie jest trudną pracą i z powodzeniem możemy wykonać ją sami. W poradniku tym pokażemy jak przeprowadzić wymianę oleju w Passacie B5 i B5FL.

W przypadku Passata B5 i B5FL olej powinien być wymieniany, co 15 000km jednak nie rzadziej niż raz na rok. Pamiętajmy, żeby nie wylewać go w przypadkowe miejsca. Należy oddać go do punktu utylizacji odpadów. Przechowujemy tylko w szczelnie zamkniętych pojemnikach. Do wymiany powinien być stosowany olej tego samego gatunku. Nie zaleca się mieszać olejów różnych rodzajów.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Volkswagen Passat B5: wymiana termostatu w silniku 1.9 TDI AFN

Co będzie nam potrzebne?

  • Kanał, platforma warsztatowa lub tradycyjny podnośnik
  • Klucze nasadowe
  • Klucz do filtrów (silniki benzynowe: 1.6, 1.8, 2.8) oraz Diesla: 1.9)
  • Naczynie na olej
  • Nowy olej
  • Nowy filtr

Polecamy: PITY 2015 z płytą CD

REKLAMA

Do wyżej wymienionych narzędzi i materiałów eksploatacyjnych warto dodać krótki komentarz. Całą prace najlepiej wykonać z pozycji kanału lub podnośnika warsztatowego. Można również zdecydować się na tradycyjny podnośnik z podstawkami, jednak będzie to mało przystępne i komfortowe rozwiązanie. Z kluczy nasadowych będzie nam potrzebny 32 (silnik benzynowy 2.3), 36 (silnik Diesla 2.5) do odkręcenia pokrywy filtru oleju, oraz do wszystkich modeli nasadka do wykręcenia korka spustowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Volkswagen Passat B5/B5FL: wymiana świec zapłonowych

Ilość oleju potrzebnego do wymiany

  • Silnik benzynowy 1.6 i 2.0 AHL, ALZ, AZM – 3.0L
  • Silnik benzynowy 1.6 ADP oraz 1.8 – 3.5L
  • Silnik benzynowy 2.3 AGZ – 3.7L
  • Silnik benzynowy 2.0 ALT – 4.2L
  • Silnik benzynowy 2.3 AZX – 4.7L
  • Silnik benzynowy 2.8 ACK – 5.7L
  • Silnik benzynowy 2.8 ALG, APR, AQD – 6.0L
  • Silnik wysokoprężny 1.9 – od 3.6 do 3.8L
  • Silnik wysokoprężny 2.5 – 5.4L

Przechodzimy do spuszczenia starego oleju. W silnikach Diesla musimy wykonać dodatkowe czynności. W wersji 150km należy wymontować górną osłonę silnika. Następnie odkręcamy śrubę mocującą pokrywę do obudowy filtru. Robimy to za pomocą klucza nasadowego 36. Dalsze czynności są takie same dla każdej wersji silnikowej. Ustawiamy samochód na kanale lub na podnośniku i demontujemy dolną osłonę silnika.

Zobacz też: Volkswagen Passat B5 FL: wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów

Pod miskę olejową podstawiamy naczynie na pusty olej. Wykręcamy korek spustowy i czekamy aż spłynie cały olej. Wkręcamy go ponownie używając nowych pierścieni uszczelniających. Za pomocą klucza do filtrów odkręcamy filtr (silniki 1.6, 1.8, 2.8, 1.9- 90 i 110km). Wkręcamy nowy wkład do momentu zetknięcia uszczelki z powierzchnią silnika a po tym o ½ obrotu.

W pozostałych wersjach silników wysokoprężnych: 100, 115, 130 i 150km sposób postępowania nieznacznie się różni. W wersji 150km nie należy odkręcać pokrywy gdyż została wymontowana w celu zlania oleju silnikowego. Podobnie sprawa wygląda w wersji 100, 115 i 130km. Podczas montażu wkręcamy pokrywę używając nowych pierścieni uszczelniających.

Polecamy: Samochód w firmie - zmiany od 1 kwietnia 2014

Trochę inaczej wygląda wymiana filtra w silniku benzynowym 2.3. Po spuszczeniu oleju i zakręceniu korka spustowego nie opuszczamy samochodu (o ile używamy platformy warsztatowej). Filtr oleju znajduje się z boku, bezpośrednio przy misce olejowej. Odkręcamy znajdujący się na nim korek spustowy w celu zlania oleju. Następnie demontujemy jego dolną część. W tym celu chwytamy go kluczem za sześciokątny trzpień lub po obwodzie.

Zobacz też: Volkswagen Passat B5/B5FL: wymiana filtra paliwa, przeciwpyłkowego i powietrza w silniku Diesla

Wypływający olej wycieramy czystą szmatą. Czyścimy dokładnie kołnierz na obudowie filtru. Nakładamy cienką warstwę oleju na pierścień uszczelniający i wkręcamy dolną część filtru również używając nowego pierścienia uszczelniającego. Wkręcamy korek spustowy w obudowę filtru i opuszczamy samochód. Po takiej wymianie przechodzimy do zalewania silnika nowym olejem. Tyczy się to każdej wersji silnikowej.

Otwieramy pokrywę i wlewamy świeży olej poprzez króciec wlewu w pokrywie głowicy cylindrów. Polecamy wlać najpierw 3/4 nominalnej ilości. Następnie odpalamy silnik i pozwalamy mu się odpowiednio nagrzać. Tutaj ważna uwaga dotycząca uruchamiania silnika. W przypadku wersji turbodoładowanych podczas pierwszego rozruchu po wymianie oleju, silnik powinien pracować na luzie do momentu aż nie zgaśnie kontrolka ciśnienia oleju. Dopiero po osiągnięciu odpowiedniego ciśnienia można wcisnąć pedał gazu. W innym przypadku może dojąć do uszkodzenia turbosprężarki.

Kiedy silnik się nagrzeje sprawdzamy poziom oleju. Jeżeli jest widoczny brak, uzupełniamy stan do znacznika MAX. Pamiętajmy, żeby nie przelać gdyż może to doprowadzić do uszkodzenia uszczelek silnika lub katalizatora. Zanim zamontujemy dolną osłonę warto dokonać sprawdzenia szczelności. Jeśli jest to mały wyciek może być trudny do zlokalizowania. W takim przypadku będziemy musieli umyć dokładnie silnik i pokryć wszystkie miejsca łączenia kredą. Pamiętajmy o przykryciu alternatora np. folią.

Zobacz też: Volkswagen Passat B5: czyszczenie EGR

Po wymianie warto skontrolować stan oleju po ok. 1000km. Jeżeli zużycie będzie większe należy dokładniej przyjrzeć się naszemu silnikowi. Najprawdopodobniej ma uszkodzone uszczelniacze trzonków zaworów, pierścienie tłokowe lub uszczelnienia w układzie smarowania. W takim wypadku musimy liczyć się z naprawą naszego silnika.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA