Volkswagen Passat B5: wymiana termostatu w silniku 1.9 TDI AFN
REKLAMA
REKLAMA
Wymiana termostatu w Passacie B5 z silnikiem 1,9 TDI nie należy do kłopotliwych. Na dodatek jest to tak popularne auto na naszym rynku, że nie ma problemów z dostępem do części.
REKLAMA
Zobacz też: Jak wymienić świece żarowe w silniku TDI?
Co będzie nam potrzebne?
• Termostat z uszczelką
• Śrubokręt płaski
• Śrubokręt gwiazdkowy
• Klucz 10
• Klucz imbusowy 6
• Przedłużka
• Wężyk gumowy o średnicy 10mm
• Puste naczynie
• Płyn chłodniczy
Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 r. - płyta CD
Pierwszy krok to zlokalizowanie termostatu. Dla osoby nieznającej budowy tego silnika, może to być dużym problemem. Wspomniany przez nas termostat znajduje się na dole silnika, pod alternatorem zaraz obok pompy wodnej. Po wstępnym rozeznaniu, okazuje się, że jedyny stosowny dostęp do termostatu jest od dołu auta. W takim wypadku musimy zapewnić sobie dostęp do najazdu lub kanału, tudzież podnośnika warsztatowego.
Zobacz również: Jak określić stopień zużycia silnika?
Nie powinniśmy pracować pod autem uniesionym na zwyczajnym, ręcznym podnośniku. Należy podeprzeć auto na tak zwanych kobyłkach, najlepiej zaś skorzystać z platformy warsztatowej lub kanału rewizyjnego. Kiedy zapewnimy sobie odpowiednie warunki, przystępujemy do demontażu osłony silnika. Nie powinniśmy mieć problemu z demontażem, wystarczy się przyjrzeć, jak została zamontowana. Po zdjęciu osłony, zobaczymy plastikowy króciec, to właśnie w nim znajduje się nasz termostat.
Polecamy: PITY 2015 z płytą CD
REKLAMA
Przed wymontowaniem termostatu, musimy zlać płyn z układu chłodzenia. W tym celu wyjmujemy częściowo prawą kratkę w zderzaku (strona kierowcy). Za tą kratką znajduje się czerwone pokrętło oraz miejsce, gdzie podpina się wężyk. Podpinamy wężyk, a jego drugi koniec wsadzamy do pustego naczynia. Najlepiej jakby był to stosunkowo długi wężyk, najlepiej 0,5 m. Odkręcamy czerwone pokrętło do momentu, aż zacznie spływać płyn chłodniczy.
Czekamy chwilę i odkręcamy korek zbiorniczka wyrównawczego. Kiedy spuścimy cały płyn zabieramy się za odkręcenie dwóch śrub imbusowych z króćca. Teraz możemy wyjąć termostat. Montujemy nowy termostat i montujemy wszystko w odwrotnej kolejności. Pamiętajmy o zakręceniu czerwonego pokrętła.
Zobacz również: Jak zlokalizować wyciek płynu z układu chłodzenia?
Na koniec zalewamy układ płynem. Zaleca się zastosowanie nowego, jednak można też wlać płyn wcześniej spuszczony z układu. Odpalamy silnik na kilka chwil i sprawdzamy stan płynu w zbiorniczku wyrównawczym, ewentualną różnicę uzupełniamy.
REKLAMA
REKLAMA