REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Volkswagen Passat B5/B5FL: wymiana filtra paliwa, przeciwpyłkowego i powietrza w silniku Diesla

Robert Kuśpiel

REKLAMA

REKLAMA

Regularna wymiana filtrów nie pozostaje bez znaczenia w eksploatacji samochodu. W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić filtr paliwa, kabinowy i powietrza w Passacie B5 i B5FL.

Zaczynamy od wymiany filtru powietrza. Producent przewiduje wymianę, co 2 lata lub co 60 000km. My proponujemy skrócić ten okres i wymieniać filtr, co roku. Nie jest on drogi w zakupie ok. 40zł – lepszej jakości. Cała operacja nie jest trudna do wykonania i możemy ją przeprowadzić we własnym zakresie. Nie będą nam do tego potrzebne żadne specjalne narzędzia.

REKLAMA

Zobacz też: Volkswagen Passat B5/B5FL: wymiana świec zapłonowych

REKLAMA

Wyjmujemy do góry osłonę górną, jeśli występuje w naszym modelu. Następnie odłączamy przewód dolotowy powietrza. Teraz odkręcamy opaskę śrubową i wyjmujemy przewód elastyczny wyprowadzający z obudowy czyste powietrze. Odpinamy cztery zaczepy, zdejmujemy pokrywę i wyjmujemy stary wkład. Przyglądając się dokładnie dolnej części obudowy możemy zobaczyć sito, wszystko zależy od wersji naszego wyposażenia.

Odpowiedzialne jest one za oddzielanie większych zanieczyszczeń, aby można było zachować drożność filtru. Ten element również trzeba zdemontować. Wykręcamy śrubę i wyjmujemy sito. Wystukujemy z niego całe zanieczyszczenie i jeśli mamy taką możliwość to czyścimy dokładnie sprężonym powietrzem.

Zobacz też: Volkswagen Passat B5/B5FL: wymiana oleju silnikowego

REKLAMA

Przechodzimy do zamontowania nowego wkładu. Wycieramy dokładnie wnętrze obudowy filtru za pomocą wilgotnej szmaty. Nie może być ona mokra tylko wilgotna. Jeżeli wymontowaliśmy sito, wsuwamy je od góry w prowadnice na obudowie filtru i przykręcamy śrubą. Wkładamy nowy filtr do obudowy, zakładamy pokrywę i zamykamy zaciski. Podłączamy przewód wyprowadzający czyste powietrze z filtra i zaciskamy jego koniec za pomocą opaski śrubowej. Montujemy przewód dolotowy oraz opcjonalnie osłonę, jeśli występuje w naszej wersji.

Przechodzimy do wymiany filtra kabinowego. Tutaj również polecamy regularną wymianę, co roku wraz z innymi filtrami. Koszt zakupu uzależniony jest od firmy, na którą się zdecydujemy, średnio należy przyjąć cenę ok. 40zł. Zasada postępowania uzależniona jest od daty produkcji naszego auta. Najpierw przedstawimy sposób wymiany dla modeli wyprodukowanych do września 2000 roku.

Filtr znajduje się w króćcu wlotowym układu wentylacyjnego z prawej strony przed przednią szybą. Na początku wykręcamy śrubę i wyjmujemy osłonę. Filtr jest dociskany za pomocą specjalnego zatrzasku. Wyciągamy go ku górze i wyjmujemy stary wkład. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Montujemy nowy filtr tak, żeby znalazł się pod prawym ogranicznikiem. Napis znajdujący się na nim powinien znajdować się na górze. Wciskamy klips zabezpieczający, zakładamy obudowę i przykręcamy śrubę.

Zobacz też: Volkswagen Passat B5/B5FL: sprawdzanie układu hamulcowego

Powyższe czynności znajdują zastosowanie również w silnikach benzynowych. Teraz przechodzimy do wymiany i odwadniania filtru paliwa w silniku wysokoprężnym.

Producent zaleca wymianę, co 60 000km. My podobnie jak w przypadku wyżej opisanych filtrów zalecamy wymianę, co roku o tej samej porze. Koszt zakupu filtru to ok. 50zł. Jeżeli zdecydujemy się na wymianę, co 2 lata lub 60 000km to pamiętajmy o odwodnieniu filtru paliwa. Zaczynamy od silników o mocy 90 i 110km.

Filtr paliwa znajduje się z lewej strony silnika za alternatorem. Na początku warto zaznaczyć, że dostęp do niego jest trudny. Zaczynamy od wymontowania przewodu powietrza doładowującego. W tym celu musimy zdjąć opaski mocujące i wykręcić jedną śrubę. Na górze znajduje się śruba odpowietrzająca, którą musimy delikatnie poluzować. Na dole filtru jest zawór odwadniający. Odkręcamy go i zlewamy do naczynia ok. 0.1l cieczy.

W celu ułatwienia pracy można założyć kawałek przewodu elastycznego na zawór. Wtedy łatwiej będzie nam zebrać całe paliwo do pustego naczynia. Teraz dokręcamy ręcznie zawór odwadniający wraz z śrubą odpowietrzającą na górze filtra. Montujemy na swoje miejsce przewód powietrza doładowującego za pomocą opasek i przykręcamy do wspornika. Uruchamiamy silnik. Nie ma potrzeby samodzielnego odpowietrzania, układ robi to automatycznie po kilkukrotnym wciśnięciu pedału gazu.

Zobacz też: Volkswagen Passat B5/B5FL: kontrola skrzyni biegów i półosi napędowych

Przechodzimy do wymiany filtra w tych samych wersjach silnikowych. Początek jest identyczny jak w przypadku odwadniania, czyli zlewamy całą ciecz z filtru paliwa. Następnie czyścimy z zewnątrz przewody paliwa w miejscach ich podłączenia. Za pomocą szczypiec przecinamy opaski znajdujące się na nich i zsuwamy je. Odkręcamy opaskę zaciskową przy wsporniku i wyjmujemy z niego filtr.

Teraz wykręcamy go z górnej części zamocowania. W tym miejscu należy szczególnie uważać. Nie można chwytać za pomocą szczypiec głowicy filtru. Chcąc sobie go przytrzymać wystarczy użyć klucza płaskiego 17 na łeb śruby odpowietrzającej. Pokrywamy pierścień uszczelniający małą warstwą oleju napędowego. Napełniamy filtr świeżym paliwem w celu ułatwienia rozruchu.

Przykręcamy ręcznie nowy filtr do górnej części zamocowania. Wkładamy go we wspornik i montujemy opaskę zaciskową. Wsuwamy przewody paliwowe i zaciskamy opaskami śrubowymi. Montaż pozostałych elementów przebiega identycznie jak w przypadku odwadniania filtra.

Przechodzimy do silników 100, 115 i 130km. Podobnie jak wyżej zaczynamy od odwadniania filtra paliwa. Na początku zdejmujemy osłonę silnika. W tym celu musimy podważyć małym śrubokrętem zaślepki, następnie trzeba wykręcić znajdujące się pod nimi śruby. W tych wersjach dostęp jest znacznie łatwiejszy. W modelach do grudnia 2001 należy wykręcić śrubę imbusową i odłożyć górną część filtru wraz z przewodami paliwowymi.

Zobacz też: Volkswagen Passat B5/B5FL: wymiana świec zapłonowych

W modelach od stycznia 2002 musimy zdemontować spinkę i zdjąć zawór regulacyjny z podłączonymi przewodami paliwa. Teraz przechodzimy do odwadniania w obydwu przypadkach przebiega w ten sam sposób. U dołu filtra znajduje się śruba odpowietrzające. Na jej króciec zakładamy przewód elastyczny, aby ułatwić sobie zbieranie cieczy do naczynia. Odkręcamy ją i zlewamy ok. 0.1L. Dokręcamy ją ręcznie i zdejmujemy przewód.

W modelach do grudnia 2001 przykręcamy górną część filtru a w wersjach od stycznia 2002 montujemy nowy pierścień uszczelniający zawór regulacyjny. Uruchamiamy silnik i czekamy aż układ się odpowietrzy (kilka sekund). Teraz montujemy osłonę silnika i wciskamy zaślepki ochronne.

Na koniec pozostaje nam silnik wysokoprężny 150km. Tutaj sprawa jest bardzo łatwa jednak potrzebna jest pompka podciśnienia. Na początku zaczniemy od odwadniania filtru. Otwieramy maskę i wykręcamy śrubę odpowietrzającą. To właśnie przez nią będziemy prowadzić spuszczanie wody. Do otworu po śrubie podłączamy ręczną pompkę podciśnienia z naczyniem.

Całą operację przeprowadzamy bardzo ostrożnie, ciecz nie powinna wlewać się do ręcznej pompki podciśnienia. Pompujemy i spuszczamy z filtra ok. 0.1L cieczy. Teraz odłączamy pompkę i przykręcamy śrubę odpowietrzającą. Uruchamiamy silnik, układ odpowietrza się sam. Na koniec sprawdzamy czy nie ma ewentualnych wycieków. Przechodzimy do wymiany filtra.

Zobacz też: Volkswagen Passat B5/B5FL: kontrola skrzyni biegów i półosi napędowych

Na początku przecinamy opaski zaciskowe przewodów paliwowych za pomocą szczypiec i odłączamy je od filtru. Wyjmujemy spinkę oraz zawór regulacyjny z przewodami paliwa. Luzujemy opaskę zaciskową na boku filtru i wyjmujemy go. Nowy zalewamy czystym olejem napędowym. Wkładamy filtr w opaskę zaciskową i dokręcamy nakrętkę. Montujemy zawór regulacyjny (zabezpieczamy spinką) wraz z przewodami paliwa. Nasunąć zdjęte wcześniej przewody paliwa i zacisnąć opaskami. Uruchamiamy silnik, układ odpowietrzy się automatycznie.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Szkolenia redukujące punkty karne. W 10 dni WORD-y zredukowały 34 tys. punktów

    Polscy kierowcy pokochali szkolenia. Właściwie to jeden typ szkolenia. Mowa oczywiście o kursach redukujących 6 punktów karnych. Te wróciły do WORD-ów i stały się hitem. Jak informuje RMF FM, w 10 dni na szkoleniu pojawiło się blisko 6 tys. kierowców.

    Prawo jazdy plus, czyli darmowe prawo jazdy dla uczniów. Kto, co i dlaczego?

    Polacy uwielbiają słowo "darmowy". Jeszcze mocniej kochają je jednak politycy, zwłaszcza w okresie kampanii wyborczej. PiS przedstawiło zatem swój kolejny pomysł. A tym jest darmowe prawo jazdy dla uczniów. Na czym polega program prawo jazdy plus?

    Ile czasu można przechowywać paliwo?

    Zakupowy szał na stacjach paliwowych trwa. Kierowcy leją tańszy olej napędowy i benzynę do kanistrów i baniek. Czy wiedzą jednak ile czasu można przechowywać paliwo w takich pojemnikach? I w jakich warunkach należy to zrobić, aby nie łamać przepisów?

    Kierowca dostał mandat przed 17 września. Zapłacił go po 17 września. Przedawnienie punktów po roku czy dwóch?

    Kierowcy mają wątpliwości dotyczące zastosowania przepisów skracających okres przedawnienia punktów karnych do roku. Wątpliwości te postanowiłem zatem rozwiać. Sytuacja modelowa na dziś brzmi: kierowca dostał mandat przed 17 września, ale zapłacił go po 17 września. Co z punktami i ich przedawnieniem? Jaki termin go obowiązuje?

    REKLAMA

    Więzienie za tablice rejestracyjne. Nowe przepisy już obowiązują w Polsce

    Legislatorzy nie chcieli bawić się w półśrodki. Osoba, która będzie majstrować przy tablicach rejestracyjnych, może na 5 lat trafić do więzienia. Co jednak to majstrowanie oznacza w praktyce? Sprawdziliśmy to.

    Koniec używanych instalacji LPG? A to dopiero początek nowelizacji

    Rządzący przygotowali kolejną zmianę dla aut z LPG. Od teraz będą musiały być wyposażane w dodatkową tabliczkę. Kogo dotyczy ten wymóg? I kiedy wejdzie w życie? Poszukajcie odpowiedzi w naszym materiale.

    PKN ORLEN nie narusza prawa niskimi cenami? Bezpodstawne oskarżenia? [Wybory 2023]

    Są trzy wytłumaczenia dlaczego PKN Orlen sprzedaje paliwa jakby ropa kosztowała 50 dolarów za baryłkę. A jest po 94 dolary. Nie każde postępowanie zarządu spółki wiąże się z odpowiedzialnością prawną.

    Sztuczna inteligencja w samochodzie. Auta już są inteligentne, a ich IQ rośnie!

    Sztuczna inteligencja w samochodzie ma znaczenie nie tylko dla kierowców. To kluczowy trend rynkowy! Już dziś jedna piąta środków wydawanych na prace nad AI, trafiają właśnie do sektora moto. To potężny potencjał. Warto jednak zastanowić się nad tym, co może właściwie oznaczać dla właścicieli aut.

    REKLAMA

    Historia pojazdu w aplikacji mObywatel. Nowe przepisy już obowiązują

    Usługa "Historia pojazdu" jest niezwykle popularna. Korzysta z niej nawet 27 mln osób miesięcznie. Teraz liczba ta może się zwiększyć. Bo usługa pojawiła się w rządowej aplikacji mObywatel. Rozporządzenie w tej sprawie już działa.

    Czym kierują się Polacy podczas zakupu używanego auta?

    Przy wyborze auta z rynku wtórnego Polacy kierują się przede wszystkim ceną. Tuż za nią, z niemal identyczną liczbą wskazań, plasują się: rocznik oraz przebieg. Nabywcy chcą także znać historię serwisową i wypadkową pojazdu - wynika z badań serwisu autobaza.pl. Co jeszcze wpływa na motoryzacyjne wybory i w jaki sposób świadczy to o świadomości kupujących? Analizują eksperci autobaza.pl.

    REKLAMA