REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Volkswagen Passat B5/B5FL: wymiana filtra paliwa, przeciwpyłkowego i powietrza w silniku Diesla

Robert Kuśpiel
Wymiana filtra paliwa, przeciwpyłkowego i powietrza w silniku Diesla w Volkswagenie Passacie B5/B5FL.
Wymiana filtra paliwa, przeciwpyłkowego i powietrza w silniku Diesla w Volkswagenie Passacie B5/B5FL.

REKLAMA

REKLAMA

Regularna wymiana filtrów nie pozostaje bez znaczenia w eksploatacji samochodu. W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić filtr paliwa, kabinowy i powietrza w Passacie B5 i B5FL.

Zaczynamy od wymiany filtru powietrza. Producent przewiduje wymianę, co 2 lata lub co 60 000km. My proponujemy skrócić ten okres i wymieniać filtr, co roku. Nie jest on drogi w zakupie ok. 40zł – lepszej jakości. Cała operacja nie jest trudna do wykonania i możemy ją przeprowadzić we własnym zakresie. Nie będą nam do tego potrzebne żadne specjalne narzędzia.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Volkswagen Passat B5/B5FL: wymiana świec zapłonowych

Wyjmujemy do góry osłonę górną, jeśli występuje w naszym modelu. Następnie odłączamy przewód dolotowy powietrza. Teraz odkręcamy opaskę śrubową i wyjmujemy przewód elastyczny wyprowadzający z obudowy czyste powietrze. Odpinamy cztery zaczepy, zdejmujemy pokrywę i wyjmujemy stary wkład. Przyglądając się dokładnie dolnej części obudowy możemy zobaczyć sito, wszystko zależy od wersji naszego wyposażenia.

Odpowiedzialne jest one za oddzielanie większych zanieczyszczeń, aby można było zachować drożność filtru. Ten element również trzeba zdemontować. Wykręcamy śrubę i wyjmujemy sito. Wystukujemy z niego całe zanieczyszczenie i jeśli mamy taką możliwość to czyścimy dokładnie sprężonym powietrzem.

REKLAMA

Zobacz też: Volkswagen Passat B5/B5FL: wymiana oleju silnikowego

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przechodzimy do zamontowania nowego wkładu. Wycieramy dokładnie wnętrze obudowy filtru za pomocą wilgotnej szmaty. Nie może być ona mokra tylko wilgotna. Jeżeli wymontowaliśmy sito, wsuwamy je od góry w prowadnice na obudowie filtru i przykręcamy śrubą. Wkładamy nowy filtr do obudowy, zakładamy pokrywę i zamykamy zaciski. Podłączamy przewód wyprowadzający czyste powietrze z filtra i zaciskamy jego koniec za pomocą opaski śrubowej. Montujemy przewód dolotowy oraz opcjonalnie osłonę, jeśli występuje w naszej wersji.

Przechodzimy do wymiany filtra kabinowego. Tutaj również polecamy regularną wymianę, co roku wraz z innymi filtrami. Koszt zakupu uzależniony jest od firmy, na którą się zdecydujemy, średnio należy przyjąć cenę ok. 40zł. Zasada postępowania uzależniona jest od daty produkcji naszego auta. Najpierw przedstawimy sposób wymiany dla modeli wyprodukowanych do września 2000 roku.

Filtr znajduje się w króćcu wlotowym układu wentylacyjnego z prawej strony przed przednią szybą. Na początku wykręcamy śrubę i wyjmujemy osłonę. Filtr jest dociskany za pomocą specjalnego zatrzasku. Wyciągamy go ku górze i wyjmujemy stary wkład. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Montujemy nowy filtr tak, żeby znalazł się pod prawym ogranicznikiem. Napis znajdujący się na nim powinien znajdować się na górze. Wciskamy klips zabezpieczający, zakładamy obudowę i przykręcamy śrubę.

Zobacz też: Volkswagen Passat B5/B5FL: sprawdzanie układu hamulcowego

Powyższe czynności znajdują zastosowanie również w silnikach benzynowych. Teraz przechodzimy do wymiany i odwadniania filtru paliwa w silniku wysokoprężnym.

Producent zaleca wymianę, co 60 000km. My podobnie jak w przypadku wyżej opisanych filtrów zalecamy wymianę, co roku o tej samej porze. Koszt zakupu filtru to ok. 50zł. Jeżeli zdecydujemy się na wymianę, co 2 lata lub 60 000km to pamiętajmy o odwodnieniu filtru paliwa. Zaczynamy od silników o mocy 90 i 110km.

Filtr paliwa znajduje się z lewej strony silnika za alternatorem. Na początku warto zaznaczyć, że dostęp do niego jest trudny. Zaczynamy od wymontowania przewodu powietrza doładowującego. W tym celu musimy zdjąć opaski mocujące i wykręcić jedną śrubę. Na górze znajduje się śruba odpowietrzająca, którą musimy delikatnie poluzować. Na dole filtru jest zawór odwadniający. Odkręcamy go i zlewamy do naczynia ok. 0.1l cieczy.

W celu ułatwienia pracy można założyć kawałek przewodu elastycznego na zawór. Wtedy łatwiej będzie nam zebrać całe paliwo do pustego naczynia. Teraz dokręcamy ręcznie zawór odwadniający wraz z śrubą odpowietrzającą na górze filtra. Montujemy na swoje miejsce przewód powietrza doładowującego za pomocą opasek i przykręcamy do wspornika. Uruchamiamy silnik. Nie ma potrzeby samodzielnego odpowietrzania, układ robi to automatycznie po kilkukrotnym wciśnięciu pedału gazu.

Zobacz też: Volkswagen Passat B5/B5FL: kontrola skrzyni biegów i półosi napędowych

Przechodzimy do wymiany filtra w tych samych wersjach silnikowych. Początek jest identyczny jak w przypadku odwadniania, czyli zlewamy całą ciecz z filtru paliwa. Następnie czyścimy z zewnątrz przewody paliwa w miejscach ich podłączenia. Za pomocą szczypiec przecinamy opaski znajdujące się na nich i zsuwamy je. Odkręcamy opaskę zaciskową przy wsporniku i wyjmujemy z niego filtr.

Teraz wykręcamy go z górnej części zamocowania. W tym miejscu należy szczególnie uważać. Nie można chwytać za pomocą szczypiec głowicy filtru. Chcąc sobie go przytrzymać wystarczy użyć klucza płaskiego 17 na łeb śruby odpowietrzającej. Pokrywamy pierścień uszczelniający małą warstwą oleju napędowego. Napełniamy filtr świeżym paliwem w celu ułatwienia rozruchu.

Przykręcamy ręcznie nowy filtr do górnej części zamocowania. Wkładamy go we wspornik i montujemy opaskę zaciskową. Wsuwamy przewody paliwowe i zaciskamy opaskami śrubowymi. Montaż pozostałych elementów przebiega identycznie jak w przypadku odwadniania filtra.

Przechodzimy do silników 100, 115 i 130km. Podobnie jak wyżej zaczynamy od odwadniania filtra paliwa. Na początku zdejmujemy osłonę silnika. W tym celu musimy podważyć małym śrubokrętem zaślepki, następnie trzeba wykręcić znajdujące się pod nimi śruby. W tych wersjach dostęp jest znacznie łatwiejszy. W modelach do grudnia 2001 należy wykręcić śrubę imbusową i odłożyć górną część filtru wraz z przewodami paliwowymi.

Zobacz też: Volkswagen Passat B5/B5FL: wymiana świec zapłonowych

W modelach od stycznia 2002 musimy zdemontować spinkę i zdjąć zawór regulacyjny z podłączonymi przewodami paliwa. Teraz przechodzimy do odwadniania w obydwu przypadkach przebiega w ten sam sposób. U dołu filtra znajduje się śruba odpowietrzające. Na jej króciec zakładamy przewód elastyczny, aby ułatwić sobie zbieranie cieczy do naczynia. Odkręcamy ją i zlewamy ok. 0.1L. Dokręcamy ją ręcznie i zdejmujemy przewód.

W modelach do grudnia 2001 przykręcamy górną część filtru a w wersjach od stycznia 2002 montujemy nowy pierścień uszczelniający zawór regulacyjny. Uruchamiamy silnik i czekamy aż układ się odpowietrzy (kilka sekund). Teraz montujemy osłonę silnika i wciskamy zaślepki ochronne.

Na koniec pozostaje nam silnik wysokoprężny 150km. Tutaj sprawa jest bardzo łatwa jednak potrzebna jest pompka podciśnienia. Na początku zaczniemy od odwadniania filtru. Otwieramy maskę i wykręcamy śrubę odpowietrzającą. To właśnie przez nią będziemy prowadzić spuszczanie wody. Do otworu po śrubie podłączamy ręczną pompkę podciśnienia z naczyniem.

Całą operację przeprowadzamy bardzo ostrożnie, ciecz nie powinna wlewać się do ręcznej pompki podciśnienia. Pompujemy i spuszczamy z filtra ok. 0.1L cieczy. Teraz odłączamy pompkę i przykręcamy śrubę odpowietrzającą. Uruchamiamy silnik, układ odpowietrza się sam. Na koniec sprawdzamy czy nie ma ewentualnych wycieków. Przechodzimy do wymiany filtra.

Zobacz też: Volkswagen Passat B5/B5FL: kontrola skrzyni biegów i półosi napędowych

Na początku przecinamy opaski zaciskowe przewodów paliwowych za pomocą szczypiec i odłączamy je od filtru. Wyjmujemy spinkę oraz zawór regulacyjny z przewodami paliwa. Luzujemy opaskę zaciskową na boku filtru i wyjmujemy go. Nowy zalewamy czystym olejem napędowym. Wkładamy filtr w opaskę zaciskową i dokręcamy nakrętkę. Montujemy zawór regulacyjny (zabezpieczamy spinką) wraz z przewodami paliwa. Nasunąć zdjęte wcześniej przewody paliwa i zacisnąć opaskami. Uruchamiamy silnik, układ odpowietrzy się automatycznie.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

REKLAMA

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA