REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Volkswagen Passat B5/B5FL: wymiana filtra paliwa, przeciwpyłkowego i powietrza w silniku Diesla

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Wymiana filtra paliwa, przeciwpyłkowego i powietrza w silniku Diesla w Volkswagenie Passacie B5/B5FL.
Wymiana filtra paliwa, przeciwpyłkowego i powietrza w silniku Diesla w Volkswagenie Passacie B5/B5FL.

REKLAMA

REKLAMA

Regularna wymiana filtrów nie pozostaje bez znaczenia w eksploatacji samochodu. W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić filtr paliwa, kabinowy i powietrza w Passacie B5 i B5FL.

Zaczynamy od wymiany filtru powietrza. Producent przewiduje wymianę, co 2 lata lub co 60 000km. My proponujemy skrócić ten okres i wymieniać filtr, co roku. Nie jest on drogi w zakupie ok. 40zł – lepszej jakości. Cała operacja nie jest trudna do wykonania i możemy ją przeprowadzić we własnym zakresie. Nie będą nam do tego potrzebne żadne specjalne narzędzia.

REKLAMA

Zobacz też: Volkswagen Passat B5/B5FL: wymiana świec zapłonowych

REKLAMA

Wyjmujemy do góry osłonę górną, jeśli występuje w naszym modelu. Następnie odłączamy przewód dolotowy powietrza. Teraz odkręcamy opaskę śrubową i wyjmujemy przewód elastyczny wyprowadzający z obudowy czyste powietrze. Odpinamy cztery zaczepy, zdejmujemy pokrywę i wyjmujemy stary wkład. Przyglądając się dokładnie dolnej części obudowy możemy zobaczyć sito, wszystko zależy od wersji naszego wyposażenia.

Odpowiedzialne jest one za oddzielanie większych zanieczyszczeń, aby można było zachować drożność filtru. Ten element również trzeba zdemontować. Wykręcamy śrubę i wyjmujemy sito. Wystukujemy z niego całe zanieczyszczenie i jeśli mamy taką możliwość to czyścimy dokładnie sprężonym powietrzem.

Zobacz też: Volkswagen Passat B5/B5FL: wymiana oleju silnikowego

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Przechodzimy do zamontowania nowego wkładu. Wycieramy dokładnie wnętrze obudowy filtru za pomocą wilgotnej szmaty. Nie może być ona mokra tylko wilgotna. Jeżeli wymontowaliśmy sito, wsuwamy je od góry w prowadnice na obudowie filtru i przykręcamy śrubą. Wkładamy nowy filtr do obudowy, zakładamy pokrywę i zamykamy zaciski. Podłączamy przewód wyprowadzający czyste powietrze z filtra i zaciskamy jego koniec za pomocą opaski śrubowej. Montujemy przewód dolotowy oraz opcjonalnie osłonę, jeśli występuje w naszej wersji.

Przechodzimy do wymiany filtra kabinowego. Tutaj również polecamy regularną wymianę, co roku wraz z innymi filtrami. Koszt zakupu uzależniony jest od firmy, na którą się zdecydujemy, średnio należy przyjąć cenę ok. 40zł. Zasada postępowania uzależniona jest od daty produkcji naszego auta. Najpierw przedstawimy sposób wymiany dla modeli wyprodukowanych do września 2000 roku.

Filtr znajduje się w króćcu wlotowym układu wentylacyjnego z prawej strony przed przednią szybą. Na początku wykręcamy śrubę i wyjmujemy osłonę. Filtr jest dociskany za pomocą specjalnego zatrzasku. Wyciągamy go ku górze i wyjmujemy stary wkład. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Montujemy nowy filtr tak, żeby znalazł się pod prawym ogranicznikiem. Napis znajdujący się na nim powinien znajdować się na górze. Wciskamy klips zabezpieczający, zakładamy obudowę i przykręcamy śrubę.

Zobacz też: Volkswagen Passat B5/B5FL: sprawdzanie układu hamulcowego

Powyższe czynności znajdują zastosowanie również w silnikach benzynowych. Teraz przechodzimy do wymiany i odwadniania filtru paliwa w silniku wysokoprężnym.

Producent zaleca wymianę, co 60 000km. My podobnie jak w przypadku wyżej opisanych filtrów zalecamy wymianę, co roku o tej samej porze. Koszt zakupu filtru to ok. 50zł. Jeżeli zdecydujemy się na wymianę, co 2 lata lub 60 000km to pamiętajmy o odwodnieniu filtru paliwa. Zaczynamy od silników o mocy 90 i 110km.

Filtr paliwa znajduje się z lewej strony silnika za alternatorem. Na początku warto zaznaczyć, że dostęp do niego jest trudny. Zaczynamy od wymontowania przewodu powietrza doładowującego. W tym celu musimy zdjąć opaski mocujące i wykręcić jedną śrubę. Na górze znajduje się śruba odpowietrzająca, którą musimy delikatnie poluzować. Na dole filtru jest zawór odwadniający. Odkręcamy go i zlewamy do naczynia ok. 0.1l cieczy.

W celu ułatwienia pracy można założyć kawałek przewodu elastycznego na zawór. Wtedy łatwiej będzie nam zebrać całe paliwo do pustego naczynia. Teraz dokręcamy ręcznie zawór odwadniający wraz z śrubą odpowietrzającą na górze filtra. Montujemy na swoje miejsce przewód powietrza doładowującego za pomocą opasek i przykręcamy do wspornika. Uruchamiamy silnik. Nie ma potrzeby samodzielnego odpowietrzania, układ robi to automatycznie po kilkukrotnym wciśnięciu pedału gazu.

Zobacz też: Volkswagen Passat B5/B5FL: kontrola skrzyni biegów i półosi napędowych

Przechodzimy do wymiany filtra w tych samych wersjach silnikowych. Początek jest identyczny jak w przypadku odwadniania, czyli zlewamy całą ciecz z filtru paliwa. Następnie czyścimy z zewnątrz przewody paliwa w miejscach ich podłączenia. Za pomocą szczypiec przecinamy opaski znajdujące się na nich i zsuwamy je. Odkręcamy opaskę zaciskową przy wsporniku i wyjmujemy z niego filtr.

Teraz wykręcamy go z górnej części zamocowania. W tym miejscu należy szczególnie uważać. Nie można chwytać za pomocą szczypiec głowicy filtru. Chcąc sobie go przytrzymać wystarczy użyć klucza płaskiego 17 na łeb śruby odpowietrzającej. Pokrywamy pierścień uszczelniający małą warstwą oleju napędowego. Napełniamy filtr świeżym paliwem w celu ułatwienia rozruchu.

Przykręcamy ręcznie nowy filtr do górnej części zamocowania. Wkładamy go we wspornik i montujemy opaskę zaciskową. Wsuwamy przewody paliwowe i zaciskamy opaskami śrubowymi. Montaż pozostałych elementów przebiega identycznie jak w przypadku odwadniania filtra.

Przechodzimy do silników 100, 115 i 130km. Podobnie jak wyżej zaczynamy od odwadniania filtra paliwa. Na początku zdejmujemy osłonę silnika. W tym celu musimy podważyć małym śrubokrętem zaślepki, następnie trzeba wykręcić znajdujące się pod nimi śruby. W tych wersjach dostęp jest znacznie łatwiejszy. W modelach do grudnia 2001 należy wykręcić śrubę imbusową i odłożyć górną część filtru wraz z przewodami paliwowymi.

Zobacz też: Volkswagen Passat B5/B5FL: wymiana świec zapłonowych

W modelach od stycznia 2002 musimy zdemontować spinkę i zdjąć zawór regulacyjny z podłączonymi przewodami paliwa. Teraz przechodzimy do odwadniania w obydwu przypadkach przebiega w ten sam sposób. U dołu filtra znajduje się śruba odpowietrzające. Na jej króciec zakładamy przewód elastyczny, aby ułatwić sobie zbieranie cieczy do naczynia. Odkręcamy ją i zlewamy ok. 0.1L. Dokręcamy ją ręcznie i zdejmujemy przewód.

W modelach do grudnia 2001 przykręcamy górną część filtru a w wersjach od stycznia 2002 montujemy nowy pierścień uszczelniający zawór regulacyjny. Uruchamiamy silnik i czekamy aż układ się odpowietrzy (kilka sekund). Teraz montujemy osłonę silnika i wciskamy zaślepki ochronne.

Na koniec pozostaje nam silnik wysokoprężny 150km. Tutaj sprawa jest bardzo łatwa jednak potrzebna jest pompka podciśnienia. Na początku zaczniemy od odwadniania filtru. Otwieramy maskę i wykręcamy śrubę odpowietrzającą. To właśnie przez nią będziemy prowadzić spuszczanie wody. Do otworu po śrubie podłączamy ręczną pompkę podciśnienia z naczyniem.

Całą operację przeprowadzamy bardzo ostrożnie, ciecz nie powinna wlewać się do ręcznej pompki podciśnienia. Pompujemy i spuszczamy z filtra ok. 0.1L cieczy. Teraz odłączamy pompkę i przykręcamy śrubę odpowietrzającą. Uruchamiamy silnik, układ odpowietrza się sam. Na koniec sprawdzamy czy nie ma ewentualnych wycieków. Przechodzimy do wymiany filtra.

Zobacz też: Volkswagen Passat B5/B5FL: kontrola skrzyni biegów i półosi napędowych

Na początku przecinamy opaski zaciskowe przewodów paliwowych za pomocą szczypiec i odłączamy je od filtru. Wyjmujemy spinkę oraz zawór regulacyjny z przewodami paliwa. Luzujemy opaskę zaciskową na boku filtru i wyjmujemy go. Nowy zalewamy czystym olejem napędowym. Wkładamy filtr w opaskę zaciskową i dokręcamy nakrętkę. Montujemy zawór regulacyjny (zabezpieczamy spinką) wraz z przewodami paliwa. Nasunąć zdjęte wcześniej przewody paliwa i zacisnąć opaskami. Uruchamiamy silnik, układ odpowietrzy się automatycznie.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

Do kiedy są przedłużone kontrole na granicach z Niemcami i Litwą?

Przedłużono kontrole na granicach z Niemcami i Litwą. Przedsiębiorcy spodziewali się takiego posunięcia. Do kiedy granice będą kontrolowane? Jakie są relacje Polski z sąsiadami?

KGP: 114 678 interwencji, 483 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 678 interwencji. Byli wzywani do 483 wypadków drogowych.

Masz wadę wzroku? W 2025 możesz stracić prawo jazdy. Sprawdź, co oznacza symbol 04-O

W 2025 roku coraz więcej kierowców traci prawo jazdy z powodu problemów ze wzrokiem – nawet jeśli wcześniej nie było przeciwwskazań. Powód? Nowe zasady badań i większa ostrożność lekarzy orzeczników. Wystarczy, że nie spełnisz jednego z wymagań: ostrości widzenia, odpowiedniego pola widzenia lub zdolności do prowadzenia auta po zmroku. Szczególnie narażone są osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności ze symbolem 04-O, a także pacjenci z zaćmą, jaskrą i zwyrodnieniem plamki żółtej (AMD). Sprawdź, kiedy lekarz może cofnąć Twoje uprawnienia i jak się przed tym zabezp

REKLAMA

Tankujesz E10? Sprawdź, czy Twoje auto sobie z nią poradzi – mechanicy ostrzegają

Zatankował i… żałował. Mechanicy ostrzegają: E10 niszczy starsze auta. W 2025 roku wielu kierowców wciąż nie zdaje sobie sprawy, że ich silnik może ulec poważnej awarii. Sprawdź, czy Twoje auto jest na liście zagrożonych – naprawa może kosztować nawet 8 tys. zł.

Zanim ruszysz w trasę. Praktyczne rady na wakacyjne podróże samochodem

Odpowiednie przygotowanie do podróży ma kluczowe znaczenie dla bezpiecznego przebiegu wakacyjnej trasy. Regularna kontrola stanu technicznego samochodu, przemyślane pakowanie, zaplanowanie trasy oraz zadbanie o wygodę kierowcy mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo – zarówno nasze, jak i innych osób na drodze.

REKLAMA